M
G OMathson skrev:
Om du lägger till tiden fram till dagens datum i din tabell, hur ser det ut då? Några kronor lägre bör det väl bli?
Ja det blir det naturligtvis, men börsen har likväl överavkastat bolåneräntan en hel del.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
G
M Markarbetaren skrev:
Ja det blir det naturligtvis, men börsen har likväl överavkastat bolåneräntan en hel del.
Jag tror dej men av nyfikenhet, hur mycket lägre på ett ungefär?

Magnus E K
J Jonte Karlsson skrev:
Tack, men jag kan också läsa tabeller.

Som sagt, där du går vilse är när du drar slutsatser om framtida utveckling baserat på historisk utveckling. Vad det har varit över tid eller igår eller senaste 3 åren eller senaste 100 åren är helt irrelevant i sammanhanget. Det är som att säga att risken för att Putin startar kärnvapenkrig är 0% för så har det varit över tid. Och risken att jag krockar med bilen imorgon är 0% för så har det varit senaste 30 åren. Och om jag har slagit tre nollor i rad med en tärning så är det 100% sannolikhet att det blir en nolla även nästa gång.

Det finns många bostadsägare som haft sina bostäder i 20+ år och som snart ligger väldigt risigt till eftersom de sett bolån som gratispengar och börsen som en garanti för god avkastning. De är inte särskilt hjälpta att höra hur mycket börsen avkastat i snitt under senaste 43 åren.

Följande 43 år kan mycket väl ge ett snitt på 15%. Det kan samtidigt innebära att de kommande 30 åren ger 100% eller -500%. Ingen vet. Om du anser dig veta det så förtjänar du antingen nobelpris eller så bör du börja arbeta som siare eller astrolog.
Vad använde du för tärning för att lyckas slå en nolla tre gånger i rad?

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Magnus E K
M Markarbetaren skrev:
-500%? Där visade du klart och tydligt att DU inte riktigt är med i matchen tyvärr:crysmile:
Räkneexemplet tog ju hänsyn till den rörliga låneräntan, så om lånekostnaden blir högre än avkastningen på aktierna kan ju förlusten mycket väl bli större än det ursprungliga kapitalet.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Vad använde du för tärning för att lyckas slå en nolla tre gånger i rad?
Förmodligen en med många nollor så chansen är nog rätt stor att det kommer en nolla igen;)

Räkneexemplet tog ju hänsyn till den rörliga låneräntan, så om lånekostnaden blir högre än avkastningen på aktierna kan ju förlusten mycket väl bli större än det ursprungliga kapitalet.
Det kan bli bra mycket mer än så om man blankar aktier också. Annat form av lån...

Fast det som diskuterades var SIXRX på 30 år och då känns en nedgång på 500% inte helt trolig ;)

/Krille

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
G OMathson skrev:
Jag tror dej men av nyfikenhet, hur mycket lägre på ett ungefär?
Vi landar på ca. 185,000 i vinst istället för 325,000.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
M
För den som är intresserad så finns det en tråd där bla. jag har skrivit lite hur jag har agerat i år. https://www.byggahus.se/forum/threads/boersen-svajar-hur-taenker-och-agerar-ni.368617/
Jag har t.ex. legat med större andel likviditet än investerat kapital hela 2022 pga. att index har legat under sitt MA200. Ett relativt enkelt sätt att slippa åka med i större beartrender som den vi sett 2022.
Skärmdump av ett diskussionsforum där en användare delar sin strategi för att hantera osäkerheten på börsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Börsen går upp, vi köper. Börsen går ner, vi köper.

Långsiktigt så lönar det sig, eller så går hela samhället åt helvete och då kvittar det var man har sina pengar, de blir ändå värdelösa i så fall.

Men eftersom vi ogillar risker så ser vi till att vara tillräckligt likvida för att betala av bolånet och ha en ordentlig buffert kvar efter det.

Och i värsta fall så har vi tillräckligt med mat, förbrukningsvaror och landminor för att motstå en årslång belägring. ;)

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Tycker nog solceller har viss risk dom med.

Bidrag för såld el kan försvinna. Elen kan bli normalbillig om ett år. Växelriktaren kan haverera efter 3 år, en mus kan fixa kortslutning. Hur sexiga är blåa 200w paneler på ett 10år beg hus idag?

På 10-12 år kan man räkna hem solcellerna och efter ytterligare 10-12 år kan man gått plus 100%. Frågan är om man på 20år inte går plus mer på börsen med en indexfond...
Jo, börsen ger säkert bättre avkastning över tid. Iaf enligt min kalkyl. Men solcellerna ökar mitt kassaflöde med 25000kr om året. Det är kassaflöde som betalat räkningar här och nu. Dem 25000kr är dessutom pengar som man kastas in på börsen.

J Jonte Karlsson skrev:
Tack, men jag kan också läsa tabeller.

Som sagt, där du går vilse är när du drar slutsatser om framtida utveckling baserat på historisk utveckling. Vad det har varit över tid eller igår eller senaste 3 åren eller senaste 100 åren är helt irrelevant i sammanhanget. Det är som att säga att risken för att Putin startar kärnvapenkrig är 0% för så har det varit över tid. Och risken att jag krockar med bilen imorgon är 0% för så har det varit senaste 30 åren. Och om jag har slagit tre nollor i rad med en tärning så är det 100% sannolikhet att det blir en nolla även nästa gång.

Det finns många bostadsägare som haft sina bostäder i 20+ år och som snart ligger väldigt risigt till eftersom de sett bolån som gratispengar och börsen som en garanti för god avkastning. De är inte särskilt hjälpta att höra hur mycket börsen avkastat i snitt under senaste 43 åren.

Följande 43 år kan mycket väl ge ett snitt på 15%. Det kan samtidigt innebära att de kommande 30 åren ger 100% eller -500%. Ingen vet. Om du anser dig veta det så förtjänar du antingen nobelpris eller så bör du börja arbeta som siare eller astrolog.
Nej, om han anser sig veta är börsen precis rätt;)

M
Räntan på min miljon jag lånade vid Covidkraschen får höjd ränta med 2,6% kommande månad då räntan (låst 1,01%) övergår till rörlig. Dvs. runt 18,000kr mer per år netto. Året har börjat helt okej och börsens "ränta" för lånet verkar fortfarande ligga högre än bolåneräntan;)
Skärmdump av finansiell översikt som visar en värdeökning över en vecka med 60 297 kronor.

Ekonomiskt diagram som visar värdepappersutveckling med en ökning på 121 229 svenska kronor i år.

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Räntan på min miljon jag lånade vid Covidkraschen får höjd ränta med 2,6% kommande månad då räntan (låst 1,01%) övergår till rörlig. Dvs. runt 18,000kr mer per år netto. Året har börjat helt okej och börsens "ränta" för lånet verkar fortfarande ligga högre än bolåneräntan;)
[bild]

[bild]

Bra hävstång (y)

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
Börsen fortsätter att vara ett trevligt ställe att ha sina pengar placerade på..:p

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.