A Adambergen skrev:
Börsen är på all time high. Det är bättre att vara likvid idag och snitta in dig när FED börjar höja räntan eller sänker sitt obligations köp.
P pauls skrev:
Jag konstaterar att den här typen av frågor, speciellt på ett icke-ekonomi-forum, gärna dyker upp när vi närmar oss en topp.
Finns ytterligare några sådana indikatorer, såsom löpsedlar med "så blir du rik på börsen" etc etc.
Till TS, gör som du vill, men tänk på riskerna och konsekvenserna om de inträffar. Skulle själv aldrig göra så, men sen så amorterar jag mycket, för jag vill inte riskera att bli av med mitt hem ifall vi går in i ekonomiskt tuffa tider (ja, det kan faktiskt hända, och snabbare än gemene man förstår).
Det finns alltid personer som säger så här, och någon dag kommer de få rätt. Men när den dagen kommer är det ingen som vet.
För ett långsiktigt sparande så är det viktigare med "time in market" än "timing the market".

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
J Jaif skrev:
På vilket sett räknar du med att kunna bli av med huset?
För att räntan stiger högre än bankens värsta scenario när de beviljade ditt lån?
Ett värsta scenario är stagflation, där räntan sticker iväg samtidigt som man skulle bli arbetslös. I ett sånt scenario kan dessutom börsen sjunka kraftigt pga risk off och att obligationer återigen blir intressanta (men den kan faktiskt även stiga).
Om inkomsterna begränsas samtidigt som utgifterna stiger blir kassaflödet fort kärvt och betalningsförmågan riskeras.

Jag ser din nästa kommentar och svarar även på den. Ja det finns personer som vill ta lägre finansiell risk för att säkra sitt boende och kunna sova gott om natten även om börsen dyker, räntorna går upp och man blir av med jobbet och tur är väl det.
Jag ser inte mitt hem som ett tillgångsslag, men som mina barns hem och en viktig del av deras trygghet.
Vet inte hur kunnig du är inom ekonomi, men det finns goda anledningar till att riksbankerna flödar det finansiella systemet (vilket varit en exceptionell drivkraft för börs och realtillgångar de senaste åren).
Varför tror du att de gör det? För att systemet fungerar bra?
Vill bara ge TS ett till perspektiv, men alla gör som de vill. Jag ser om mitt hus.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Om man är rädd att räntan ska dra så kan man ju binda lånen, 10års bindningstid ligger inte så jäkla mycket högre än 3mån
runt 0.5% högre, om man kikar på bankernas räntor på nätet.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
P pauls skrev:
Ett värsta scenario är stagflation, där räntan sticker iväg samtidigt som man skulle bli arbetslös. I ett sånt scenario kan dessutom börsen sjunka kraftigt pga risk off och att obligationer återigen blir intressanta (men den kan faktiskt även stiga).
Om inkomsterna begränsas samtidigt som utgifterna stiger blir kassaflödet fort kärvt och betalningsförmågan riskeras.

Jag ser din nästa kommentar och svarar även på den. Ja det finns personer som vill ta lägre finansiell risk för att säkra sitt boende och kunna sova gott om natten även om börsen dyker, räntorna går upp och man blir av med jobbet och tur är väl det.
Jag ser inte mitt hem som ett tillgångsslag, men som mina barns hem och en viktig del av deras trygghet.
Vet inte hur kunnig du är inom ekonomi, men det finns goda anledningar till att riksbankerna flödar det finansiella systemet (vilket varit en exceptionell drivkraft för börs och realtillgångar de senaste åren).
Varför tror du att de gör det? För att systemet fungerar bra?
Vill bara ge TS ett till perspektiv, men alla gör som de vill. Jag ser om mitt hus.
Du har rätt i det du säger, min fråga var faktiskt genuin för att utesluta att det rör sig om nåt missförstånd.
Som du är inne på så är det en fråga om hur man värderar risker. Du och jag har troligen olika syn på vilka risker vi är villiga att ta, men det är ok så länge vi båda förstår vad vi gör och varför, och inte baserar det på orationella rädslor eller finansiella myter.

J Jaif skrev:
På vilket sett räknar du med att kunna bli av med huset?
För att räntan stiger högre än bankens värsta scenario när de beviljade ditt lån?
I grund och botten skulle det vara om vi inte klarar bära våra kostnadern där räntan är en parameter. Däremot skulle det krävas en ordentlig höjning för att det skulle bli ett problem. Vi skulle hamna i en situation där vi blir av med jobbet, eller kanske mindre osannolikt att vi skulle bli långtidssjuka. Antar att det finns en risk att huset om X antal år skulle ha tappat så pass mycket i värdering vår belåningsgrad blir för hög och banken kräver tillbaka lånet ( om det ens är ett möjligt scenario).

Det finns säkert andra orsaker men dett är dessa jag kan tänka på direkt. Det känns som att ovanstående är väldigt låg risk att det skulle inträffa men risken finns trots allt.

• Gilla
Jaif
  • Laddar…
J Jeppenedved skrev:
I grund och botten skulle det vara om vi inte klarar bära våra kostnadern där räntan är en parameter. Däremot skulle det krävas en ordentlig höjning för att det skulle bli ett problem. Vi skulle hamna i en situation där vi blir av med jobbet, eller kanske mindre osannolikt att vi skulle bli långtidssjuka. Antar att det finns en risk att huset om X antal år skulle ha tappat så pass mycket i värdering vår belåningsgrad blir för hög och banken kräver tillbaka lånet ( om det ens är ett möjligt scenario).

Det finns säkert andra orsaker men dett är dessa jag kan tänka på direkt. Det känns som att ovanstående är väldigt låg risk att det skulle inträffa men risken finns trots allt.
Ditt resonemang är likt mitt eget. Sannolikheten att allt det som krävs för att vi inte ska ha råd att bo kvar inträffar samtidigt är så låg att det vore dumt att inte investera på börsen istället. Skulle den situationen ändå inträffa så är samhället troligtvis så illa ute att bolånet inte hade varit min största oro.

Men bara för att denna nivån passar oss så betyder det ju inte att det måste stämma för någon annan, det beror ju helt på saker som husvärdering, belåningsgrad, inkomster, jobbsäkerhet, ålder osv. Men så gott som ingen (någon kommer säkert hitta ett undantag) behöver amortera ner till noll pga ekonomiska skäl.

Vill man verkligen gardera sig så kan man stoppa in motsvarande summa på ett vanligt sparkonto istället. Det kommer visserligen bli en liten nettoförlust pga bolåneränta-ränteavdrag > sparränta, men den ekonomiska friheten du köper dig är helt klart värd det.

D Dr Jumping Jack skrev:
Man skall aldrig investera lånade pengar på börsen.
Man ska då i konsekvensen namn inte heller ha sparade tillgångar i form av räntebärande papper eller banktillgångar om man har lån kvar på huset.Inflationsrisken vettu!
Hur kan man ha råd att inte sprida riskerna i olika tillgångsslag för den likviditet man har p.g.a. huslån?
Själv så "amorterar" jag mina huslån genom att placera 10%-30% av lånesumman i långsiktiga fonder.
Då minskar min kvot skulder/likvida tillgångar över tid.
Så länge de löpande intäkterna täcker de löpande utgifterna inkl. ränte- och amorteringskostnader så ser jag inga problem.

D Dr Jumping Jack skrev:
Men nu diskuterar vi aktier, då kan du bara värdera upp huset var 5:e år och låna på den nya värderingen.
Rent tekniskt skulle han kunna låna igen efter 1 år. Så länge banken anser att huset har ökat i värde/amorterat ner tillräckligt. Han kan dock inte ändra sitt amorteringsgrundade värde mer än 1ggr/5år.

Är det inte en "falsk trygghet" att amortera mycket på bolånet även om man har en låg belåningsgrad? Säg att man har råd att amortera t ex två årslöner "extra" under en period av 10 år. Visst sänks räntekostnaden men samtidigt har man två årslöner extra bundet i huset.

Hamnar man sen i ekonomiska problem p g a arbetslöshet, sjukdom, skilsmässa eller liknande så är väl tryggheten större av att ha två extra årslöner tillgängliga än upplåsta i huset? Har man väl hamnat i ekonomiska problem lär man ju inte kunna "låna tillbaka" det man amorterat.

Då är det ju bättre att använda sina sparade extra årslöner för att ta sig igenom den ekonomiska krisen och säkerställa att man t ex betalar sina lån som man ska. Två årslöner räcker långt i kombination med A-kassa, sjukersättning eller liknande. Så länge man betalar sina lån till banken har jag också mycket svårt att se att banken skulle kräva en försäljning för att belåningsgraden är för hög.

Har man låg belåningsgrad och bra sparande i övrigt kan det vara värt att investera sina extra årslöner till lite högre risk men har man hög belåningsgrad och litet sparande så kan ett räntekonto ge en bra trygghet till en rätt låg kostnad.

/Krille

• Gilla
crappyusrname och 2 till
  • Laddar…
Det handlar ju om att sprida riskerna och begränsa dem till en nivå man själv är bekväm med. I detta finns ju hur man fördelar sitt överskott mellan amortering, värdepapper, buffert etc. Det är balansen mellan dessa man bör avväga.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
J Jeppenedved skrev:
Tjena!
Har nyligen fått huset värderat och hamnat på en belåningsgrad på 47%. Nu går jag i tankarna på att belåna huset till 50% och placera dem lånade pengar på börsen i indexfonder i 10-12 år. Historiskt (vilket såklart inte är någon garanti) avkastar börsen 7-8% i snitt per år och till en ränta på ca 1,2% är det en matematisk no brainer. Men matematiken tar inte hänsyn till risken. Är jag naiv, klok, djärv eller fullständigt galen i mitt tänk?
Vi har gjort precis som du funderar på att göra. Vi höjde bolånet från ca 25% till 50% för knappt ett år sedan och investerade allt. Rent matematiskt kommer det att vara en bra affär för dig om du tänker dig 10 år. Jag skulle aldrig rekommendera någon att göra ngt liknande på kort sikt, det är riskfyllt.

• Gilla
Martysmart och 2 till
  • Laddar…
Många bra kommentarer, och en del svensson-gissningar :)

Självklart vill vi investera vårt kapital (och undvik fattigdomsfällen, "jag har inte har råd att investera", "alla lån är dåliga").

1. Horisont? Nuvarande portfölj? Om allt kapital är låst i huset, så är det ett utmärkt tillfälle att frigöra kapital. (räntorna ser ut att stiga då både Europa och USA har hög inflation, så tillgångspriser kommer förmodligen sjunka, men om det blir en lågkonjektur beror på hur centralbanker och stater kommer hantera situationen)
2. Se till att du är likvid! Det vill säga, om räntan stiger 3% och du mister jobbet, överlever du 3-6 månader utan att behöva sälja/belåna aktierna/huset? Om inte, se till att du har mer kontanter lättillgängliga (sparkonto, rika föräldrar etc.).
3. Ja, marknaden är högt värderad för tillfället, så var försiktig. Dock har marknaden varit högt värderad sedan 2016, och om man har suttit på sidlinjen senaste 5 åren har man gjort en otrolig förlust.

Likvid/buffert? Balans/Horisont?

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
R raderat skrev:
Läsförståelsen och ekonomikunskapen verkar uppenbarligen inte vara på topp här ser jag. Orkar inte bemöta alla konstigheter men jag rekommenderade ingenting, jag berättade i princip att om man är villig att ta hög risk så finns det mer eller mindre idiotiska sätt att göra det på. Du och många andra gör ett fundamentalt fel när ni tänker kring detta. Om ni inte förstår skillanden mellan att belåna upp bostaden (justering av säkerheten för lånet) för att investera, och att ta ett lån från en nätmäklare för att investera, så är det helt enkelt ingen idé att fortsätta diskussionen.

Som hint får du en knivig fråga att fundera på. Om marknaden börjar störtdyka och du vill kliva ur innan du blir ruinerad, vem har lättast att göra detta? Den som tagit ett svindyrt lån hos en nätmäklare eller den som gamblat med sin bostad och över en natt kan ha mångdubblat belåningsgraden på sitt bostadslån och kanske till och med nått en gräns för vad långivaren anser vara acceptabelt? Att ha en exit-strategi är en del av riskbedömningen. Att investera med någon annans pengar är därför alltid en enorm risk. Om man anser att det är liten skillnad mellan 47 och 50% har man helt enkelt inte förstått frågeställningen.

Jag älskar dock ditt påstående "Statistiken pekar på att marknaden kommer att stå högre".
Grattis till att vara den första i världshistorien som genom statistik kan förutspå var marknaden kommer att stå vid ett senare tillfälle. Nobelpris är bara förnamnet. Vad är "marknaden" i detta fall och hur mycket kommer jag tjäna om jag går all in med 50x hävstång och säljer om 3 månader respektive 3 år?
R raderat skrev:
Läsförståelsen och ekonomikunskapen verkar uppenbarligen inte vara på topp här ser jag. Orkar inte bemöta alla konstigheter men jag rekommenderade ingenting, jag berättade i princip att om man är villig att ta hög risk så finns det mer eller mindre idiotiska sätt att göra det på. Du och många andra gör ett fundamentalt fel när ni tänker kring detta. Om ni inte förstår skillanden mellan att belåna upp bostaden (justering av säkerheten för lånet) för att investera, och att ta ett lån från en nätmäklare för att investera, så är det helt enkelt ingen idé att fortsätta diskussionen.

Som hint får du en knivig fråga att fundera på. Om marknaden börjar störtdyka och du vill kliva ur innan du blir ruinerad, vem har lättast att göra detta? Den som tagit ett svindyrt lån hos en nätmäklare eller den som gamblat med sin bostad och över en natt kan ha mångdubblat belåningsgraden på sitt bostadslån och kanske till och med nått en gräns för vad långivaren anser vara acceptabelt? Att ha en exit-strategi är en del av riskbedömningen. Att investera med någon annans pengar är därför alltid en enorm risk. Om man anser att det är liten skillnad mellan 47 och 50% har man helt enkelt inte förstått frågeställningen.

Jag älskar dock ditt påstående "Statistiken pekar på att marknaden kommer att stå högre".
Grattis till att vara den första i världshistorien som genom statistik kan förutspå var marknaden kommer att stå vid ett senare tillfälle. Nobelpris är bara förnamnet. Vad är "marknaden"
När du säger mångdubblad belåningsgrad menar du då 3 eller fyrdubblad. För din info godkänner bankerna Max 85%. Dvs han kan inte ens dubbla belåninggraden. han vill öka belåningsgraden ifrån 47% till 50%. Förklara gärna det!?
Under vilka 10årsperioder har börsen gått ned?
De flesta som placerar baserar sina beslut på historisk data och statistik. Föreslår du att men ska kunna se in i framtiden!?
All teknisk analys baseras på historisk information.
Dina läskunskaper verkar ej så goda. Läs ursprungliga inlägget igen. Det är ju specifikt frågeställningen att belåna ifrån 47% till 50% som han funderar kring för att då placera på börsen. Menar du att det är någon annan frågeställning.

Personligen tar jag hellre ett lån med lägre kostnad än ett med högre kostnad. Din teori är att ta ett dyrare lån för att man då lättare skall sälja om man börjar förlora pengar. Det är ju helt bakvänt. Måste väl i alla lägen vara bättre att ha ett lån med lägre kostnad. Annars skulle jag till dig rekommendera sms-lån så du kan sälja så fort det gått ned 1%.

Menar du att husmarknaden skall dyka kraftigt över en natt och att man då skall bli ruinerad?eller menar du börsen? Min bedömning är att om han skulle förlora 3% av sitt husvärde genom att ha gått in i fonder som skulle bli värdelösa så är han ändå inte ruinerad. Det skulle inte märkas på amortering eller annat.

Mitt råd till dig är att hålla dig borta ifrån börsen!

Redigerat:
  • Gilla
Jaif och 1 till
  • Laddar…
Börsen går upp och den går ner, vem bryr sig?! Sprid riskerna mellan börsen, fastigheter och annat och investera långsiktigt, gärna månatligen, så spelar det sen ingen som helst roll om huspriser eller börs droppar 30%. Att säga att man inte ska investera lånade pengar är ju bara idiotiskt, det handlar i slutändan om kostnaden för att låna pengarna. Finns faktiskt lån på 0% och att då inte passa på att investera dem i något som ger långsiktig avkastning är ett konstigt ställningstagande. Börsen är inget jäkla lotteri, det är faktiskt företag som du äger och som förhoppningsvis vill fortsätta finnas kvar och fortsätter ge positiv avkastning till sin ägare.

• Gilla
Jaif och 2 till
  • Laddar…
Något tänkvärt för alla som tror att fastigheter är så tryggt. Fastighetens pris 1miljon kronor. Mr x köper det och lånar 850000kr och betalar in 150000kr i kontantinsats. Huspriset sjunker 15%, inte alls orimligt. Och plötsligt rök Mr x:s sparpengar, där kan man snacka om hävstång. Dock kan det ju gå åt andra hållet också ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.