Det är ju snarare så att de inte har undantag från normala regler. Inga privata företag eller organisationer faller under offentlighetsprincipen.
 
Om nu ville att pengarna inte ska gå till företag varför gjorde man inte en spärr så att allt över 50k kWh måste godkännas manuellt eller nått.


Jaha det var försäkringskassan som hade ansvar förklarar saken:crysmile:
 
D Daniel 109 skrev:
Den här informationen är inte viktig att den är tillgänglig. Men det faktum att man frångår offentlighetsprincipen är lite skrämmande.
Alla utbetalningar av offentliga medel är viktiga att kunna granska.
I nuläget kan säkert nån it-snubbe på försäkringskassan manipulera systemet och betala ut medel till nån kompis och ingen kan granska för det är hemligt?
 
Stödet ska ju även gå till företag även om det kommer senare. Att hantera enskilda firmor på något annat sätt skulle ha komplicerat det ytterligare.
 
Finns väl ingen normalt funtad människa som driver rörelse med den typ av omsättning som krävs för att få sånt här (773 kkr) elstöd som enskild firma?
 
  • Gilla
Visan i mitt liv och 2 till
  • Laddar…
Davidbagare
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad tänkte du göra med informationen? Vem blir gladare av att veta vem som fick vad ?
information handlar inte bara om att man ska bli glad av den, utan kan också ligga till grund för hur politiker sköter sina uppdrag, vem man väljer att ha förtroende för, och hur man tex väljer att rösta framöver
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
information handlar inte bara om att man ska bli glad av den, utan kan också ligga till grund för hur politiker sköter sina uppdrag, vem man väljer att ha förtroende för, och hur man tex väljer att rösta framöver
Fortfarande inget svar på frågan, vad ska ni göra av informationen Om ni får den?
 
Davidbagare
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fortfarande inget svar på frågan, vad ska ni göra av informationen Om ni får den?
Vad vi ska göra av den? Ha den i hjärnkontoret ihop med massa annan information såklart. Och bilda oss uppfattningar. Vad gör du med information?
 
  • Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Vad vi ska göra av den? Ha den i hjärnkontoret ihop med massa annan information såklart. Och bilda oss uppfattningar. Vad gör du med information?
Jag tänker då inte gå igenom en lista på några miljoner rader för att se vem som fick vad , tänker du Och vilka uppfattningar ska du bilda dig?
 
Sorterad på belopp/förbrukning, sedan åker man hem till dom värsta och erbjuder energirådgivning :whistle:
 
Davidbagare
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tänker då inte gå igenom en lista på några miljoner rader för att se vem som fick vad , tänker du Och vilka uppfattningar ska du bilda dig?
Men du behöver väl inte ta del av den informationen då? Man väljer ju själv vad man väljer att ta till sig och inte. Är det inte det som är så fint? Det som är viktigt för dig kan vara oviktigt för mig.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Men du behöver väl inte ta del av den informationen då? Man väljer ju själv vad man väljer att ta till sig och inte. Är det inte det som är så fint? Det som är viktigt för dig kan vara oviktigt för mig.
Jag är väldigt nyfiken på vad du/ni ska ha informationen till men du behöver inte svara.
 
Davidbagare
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag är väldigt nyfiken på vad du/ni ska ha informationen till men du behöver inte svara.
Jodå, sorry att jag missat svara på den frågan. Det var ju den du ställde från början.

Jag är nog mest nyfiken på hur det kommer sig att en privatperson kan ha fått ett elstöd på en trekvarts miljon kronor. Nånting måste ju ha gått väldigt snett med hur det här elstödet delats ut. Sen tänker jag att information aldrig kan vara dåligt. Speciellt inte när det är våra politiker som ska bestämma hur pengarna ska delas ut.

edit: och jag är inte bitter över detta. Mest nyfiken som sagt. Jag är nöjd med det elstöd vi fått för våra fastigheter.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Jodå, sorry att jag missat svara på den frågan. Det var ju den du ställde från början.

Jag är nog mest nyfiken på hur det kommer sig att en privatperson kan ha fått ett elstöd på en trekvarts miljon kronor. Nånting måste ju ha gått väldigt snett med hur det här elstödet delats ut. Sen tänker jag att information aldrig kan vara dåligt. Speciellt inte när det är våra politiker som ska bestämma hur pengarna ska delas ut.

edit: och jag är inte bitter över detta. Mest nyfiken som sagt. Jag är nöjd med det elstöd vi fått för våra fastigheter.
Jo kort så vill då F-kassan införa ett maxtak i framtiden.
Sen misstänker man då att bakom ett privat abonnemang så finns det ett företag som gör att det blir skyhöga utbetalningar, bageri eller pizzeria osv.
Nu är då hela elstödet något som man snarast vill bort från och vi får se hur man lyckas.
https://www.nyteknik.se/elpriser-sv...ill-infora-tak-pa-nasta-elstod-behovs/2011285
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Attitudeswe
D Dilato skrev:
Finns väl ingen normalt funtad människa som driver rörelse med den typ av omsättning som krävs för att få sånt här (773 kkr) elstöd som enskild firma?
Har man en säkring på över 170A så lär det ju inte vara för hushållsbruk. Rejäl bitcoin farm på fastpris?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.