T TypRätt skrev:
Svenska kraftnät kanske estimerar bättre än Eon men på fakturan för December som var på 13.000 så skrev Eon att deras gissning för vad vår räkning för Januari skulle bli var 14.300kr utan förändring. Vi gjorde inte något nämnvärt, jag drog ner golvvärmen i ena badrummet några grader det var allt. Men räkningen för Jan landade på ca 5000kr.
ingen kan direkt förutse priset..
Men klart januari blev mycket billigare med ett spotpris på 146 öre istället för 355 öre..
 
Godmorgon
24 februari idag och ännu inget stöd på kontot.
Att det ska ta sån tiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiid ;-)
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Godmorgon
24 februari idag och ännu inget stöd på kontot.
Att det ska ta sån tiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiid ;-)
Det är ju "Förskingringskassan"
tror du verkligen att du får nått ?? ;)
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Godmorgon
24 februari idag och ännu inget stöd på kontot.
Att det ska ta sån tiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiid ;-)
Succesivt och senast 7 mars är vad som sagts hela tiden. Är väl över 4 miljoner utbetalningar, så även Swedbank vill nog inte ha det i för stor klump.
https://www.regeringen.se/artiklar/...till-hushallen-i-sodra-och-mellersta-sverige/

Vi har två och fått aviserad att det görs 28 februari.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
M
D Daniel 109 skrev:
Ja, de är baserade på retroaktiv data för att få ett typvärde på fastighetens elförbrukning. Man ville dels få fram något snabbt, dels inte ta bort incitament att spara el. Är det så svårt att förstå. Stödet är för vintern 22-23. Det var vad S gav SVK uppdrag att ta fram ett förslag på. Det var vinterns elkostnader oppositationen lovade att lösa i god tid innan jul. Som sedan löstes genom att besluta SVKs förslag.
Jag tycker bara att det är väldigt underhållande med folk som lägger så mycket krut på att förklara något som alla ändå väldigt enkelt inser inte stämmer. Det gäller att hålla charaden vid liv, så att ingen får för sig att kejsaren är naken!

För vintern 21-22 kom det ett stöd förra våren.
Ja det var ju det listiga bidraget som fick fick folk att elda på extra mycket de sista dagarna i månaden så de skulle komma upp till nästa nivå :) Fantastiskt väluttänkt det med!
 
Vad då inte stämmer? Det är så det är. Men folk verkar har fruktansvärt svårt att fatta allt som har med elmarknaden att göra.

Jag håller det om att förra vårens elstöd var ett dåligt hastverk.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad då inte stämmer? Det är så det är. Men folk verkar har fruktansvärt svårt att fatta allt som har med elmarknaden att göra.

Jag håller det om att förra vårens elstöd var ett dåligt hastverk.
Men hur ska en normal människa kunna fatta vad som händer med en sjuk elmarknad som behöver en sjukelpenning (elstöd) för att fungera??
 
P paralun skrev:
Men hur ska en normal människa kunna fatta vad som händer med en sjuk elmarknad som behöver en sjukelpenning (elstöd) för att fungera??
Behöver Svensson fatta allt?
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
Håller med, man behöver inte förstå allt bara läsa innantill.:crysmile:
 
M mnils skrev:
Jag tycker bara att det är väldigt underhållande med folk som lägger så mycket krut på att förklara något som alla ändå väldigt enkelt inser inte stämmer. Det gäller att hålla charaden vid liv, så att ingen får för sig att kejsaren är naken!

Ja det var ju det listiga bidraget som fick fick folk att elda på extra mycket de sista dagarna i månaden så de skulle komma upp till nästa nivå :) Fantastiskt väluttänkt det med!
Du behöver inte förstå, bara att se vad du får utbetalat, om du får något.;)
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Behöver Svensson fatta allt?
Njou... det finns ju en komplikation att många numera bara klarar av en eller två meningar, typ Facebook.

Men "sjukelen" och alla turer slår det mesta, SvK>F-kassan>Swedbank samt "surrande" politiker.
 
P paralun skrev:
Njou... det finns ju en komplikation att många numera bara klarar av en eller två meningar, typ Facebook.

Men "sjukelen" och alla turer slår det mesta, SvK>F-kassan>Swedbank samt "surrande" politiker.
Men mycket av det behöver vi inte bry oss om.
Elbolagen skickar uppgifterna till FK > Fk gör utbetalningsunderlag Swedbank > Swedbank sköter utbetalning till de som ska få elstöd > Swedbank gör utbetalning succesivt fram till 7 mars.
Hur det beräknas, etc, kan vi hoppa över då det ältats tillräckligt i tråden och nu görs utbetalningarna.
 
Jag fick ett beslut från FK på Kivra i onsdags att jag hade rätt till 50 öre per kWh, men det fanns ingen summa.
Igår satt pengarna på kontot, jag har inte Svedbank.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Godmorgon
24 februari idag och ännu inget stöd på kontot.
Att det ska ta sån tiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiid ;-)
Jag har fått för fritidshuset, men inte min permanentbostad. Så det är väl som flera redan skrivit portionerat över viss tid för att inte överbelasta systemen.
 
Jag (SE4) har fått besked på Kivra, 10 953 tillbaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.