J jbernspang skrev:
I stand corrected. Antar jag.

Har hakat upp mig på formuleringar som att det skulle gälla retroaktivt (nämndes under valrörelsen) samt
[bild]

Sista meningen i texten ovan har jag inte tolkat som något annat än en definition om vem som får bidraget. Men jag antar att den texten tillsammans med sidans ingress där det står ”För att hjälpa hushåll och företag att klara den kommande vintern införs på kort sikt ett elstöd för höga elpriser, tidigare nämnt högkostnadsskydd” är det man ska tolka så att det gäller nuvarande situation och inte historiskt.
Ja, det har redan diskuterats minst 500 gånger på forumet. Förbrukningen oktober 2021-september 2022 används som underlag för att beräkna stödets storlek.
Att man valt att göra så är för att den siffran är lätt att ta reda på och förbrukningen brukar vara relativt oförändrad år från år, så det blir hyfsat träffsäkert även för årets förbrukning.
 
useless useless skrev:
Ja, det har redan diskuterats minst 500 gånger på forumet. Förbrukningen oktober 2021-september 2022 används som underlag för att beräkna stödets storlek.
Att man valt att göra så är för att den siffran är lätt att ta reda på och förbrukningen brukar vara relativt oförändrad år från år, så det blir hyfsat träffsäkert även för årets förbrukning.
Min filterbubbla på forumet har uppenbarligen varit effektiv och exkluderande på den fronten…
 
Hur mycket blev stödet på då?
Var det 50öre/kWh?
Något tak?
 
Taket hamnade väl på 2Mkr tror jag.
 
4 § Elstöd ska lämnas för el som togs ut för förbrukning under oktober 2021-september 2022, till den del förbrukningen inte överstiger tre miljoner kilowattimmar för en uttagspunkt, med
1. 79 öre per kilowattimme för en uttagspunkt som finns i det sydligaste elområdet (elområde 4), och
2. 50 öre per kilowattimme för övriga uttagspunkter (elområde 3).
 
J jbernspang skrev:
Min filterbubbla på forumet har uppenbarligen varit effektiv och exkluderande på den fronten…
Du fick ju en länk som exempel tidigare;)
 
Blir lite av "och när ska vi lämna rummen";)
 
Attitudeswe
nino nino skrev:
Hur mycket blev stödet på då?
Var det 50öre/kWh?
Något tak?
Allt över 75öre i snitt ersattes (upp till 2M). Så i SE3 blev det ersättning på 50 öre för en årsförbrukning, men inget i Se1-2 för att förberada för vintern.

Nu får dock alla ytterligare pengar för samma vinter. Då inkluderas även se1-2 då priserna blev högre än väntat? Exakt utförmning för dessa 2mån är ej klar men troligtvis blir det runt 200öre i se3

Lägre elpriser än vad jag kalkylerat med i se3 iaf. Kompensationen för mig tar nästan hela kostnadsökningen sedan krigsutbrott, så det var onödigt att köpa ved...
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du fick ju en länk som exempel tidigare;)
Jo, den följde jag och hittade er diskussion, men jag har lyckats missa de 499 andra trådarna som useless nämnde
 
Nu tycks SVK äntligen lyckats uttala sig rakt om hur det är tänkt i stället för att hänvisa till politiker som inte vet vad de pratar om.


”Inte tänkt att vara retroaktivt”
Aftonbladet har ställt frågor om Filips fall till Svenska Kraftnät som betalar ut elstödspengarna. Myndighetens pressekreterare Robert Sennerdal svarar i en skriftlig kommentar, där han poängterar att de som ser pengarna som ett stöd för tidigare kostnader missuppfattat hur elstödet fungerar.

”Förslaget till modell för elstödet togs fram med utgångspunkten att det skulle vara möjligt att genomföra på kort tid med stor effekt och uppnå de mål som regeringen hade satt för uppdraget som Svenska kraftnät fick. Historiska data har använts för att uppskatta väntad förbrukning framåt. Stödet är alltså inte tänkt att vara retroaktivt som en återbetalning eller kompensation”.”

https://www.aftonbladet.se/minekono...ar-pengar-for-villan-nar-elnatsavtal-saknades
 
M
D Daniel 109 skrev:
”Inte tänkt att vara retroaktivt”
Aftonbladet har ställt frågor om Filips fall till Svenska Kraftnät som betalar ut elstödspengarna. Myndighetens pressekreterare Robert Sennerdal svarar i en skriftlig kommentar, där han poängterar att de som ser pengarna som ett stöd för tidigare kostnader missuppfattat hur elstödet fungerar.
De kan säga vad de vill men så länge det baseras på historisk förbrukning och på historiska priser och betalas ut till den som hade elavtal i November i fjol, så har det rätt mycket av retroaktivitet i sig .-)

If it looks like a duck and walks like a duck, it is a duck...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det är inte lätt att förklara för de som inte begriper...
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
De kan säga vad de vill men så länge det baseras på historisk förbrukning och på historiska priser och betalas ut till den som hade elavtal i November i fjol, så har det rätt mycket av retroaktivitet i sig .-)

If it looks like a duck and walks like a duck, it is a duck...
Ja, de är baserade på retroaktiv data för att få ett typvärde på fastighetens elförbrukning. Man ville dels få fram något snabbt, dels inte ta bort incitament att spara el. Är det så svårt att förstå. Stödet är för vintern 22-23. Det var vad S gav SVK uppdrag att ta fram ett förslag på. Det var vinterns elkostnader oppositationen lovade att lösa i god tid innan jul. Som sedan löstes genom att besluta SVKs förslag.

För vintern 21-22 kom det ett stöd förra våren.
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 3 till
  • Laddar…
Svenska kraftnät kanske estimerar bättre än Eon men på fakturan för December som var på 13.000 så skrev Eon att deras gissning för vad vår räkning för Januari skulle bli var 14.300kr utan förändring. Vi gjorde inte något nämnvärt, jag drog ner golvvärmen i ena badrummet några grader det var allt. Men räkningen för Jan landade på ca 5000kr.
 
Ja, elpriset gick ner på ett oväntat sätt i januari.
Missade du det?
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.