J Johan Pilot skrev:
Har någon en länk som man kan beställa mesotrion som tar vitegröe har försökt importera från landet i Väst men tullen skickar tillbaka det ;-( . En länk inom eu är ju att föredra. Tack på förhand ogräs fighters.
Får du tillbaka pengarna du betalat varan? Meddelar tullen att de har skickat tillbaka varan?
Jag beställde Prodiamine 65 från staterna. Får se om det kommer fram. Det är en pre-emergent som ska förhindra frö att gro.

Åsa Lund
Har en vit dunk från 70-talet där etiketten sedan länge är försvunnen (multnat bort i jordkällaren). I plasten på dunken är det präglat "Round-up" . Kanske nån här i tråden vet hur man ska dosera det?

• Gilla
guggen
  • Laddar…
M Marcus7676 skrev:
Någon som testa Boxer från syngenta mot vitgröe som Pre-emergent, det används vid framställning av olika gräsfrösorter och då för att förhindra exempelvis vitgröe att gro.
[länk]
Får man ens köpa det som privat person utan diverse licenser, tillstånd och utbildningar?

B B-coy skrev:
Får man ens köpa det som privat person utan diverse licenser, tillstånd och utbildningar?
Alla preparat mot vitgröe är förbjudna för privatpersoner vad jag känner till men flera går att få tag på via polen alternativt USA.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Har en vit dunk från 70-talet där etiketten sedan länge är försvunnen (multnat bort i jordkällaren). I plasten på dunken är det präglat "Round-up" . Kanske nån här i tråden vet hur man ska dosera det?
Vad det är i din vita dunk utan etikett vet jag inte, men glyfosat är ett icke-selektivt bekämpningsmedel. Utan att veta vad koncentrationen är i din förmodade Roundup så är det svårt att gissa doseringen, men det är effektivt mot vitgröe. Att det sedan dödar alla andra grässorter också gör att det fungerar rätt dåligt i praktiken.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
B B-coy skrev:
Får du tillbaka pengarna du betalat varan? Meddelar tullen att de har skickat tillbaka varan?
Jag beställde Prodiamine 65 från staterna. Får se om det kommer fram. Det är en pre-emergent som ska förhindra frö att gro.
Har varit i kontakt med en gräsodlare o de använder Hussar + ? Någon som ved vad det är ? Han säger att det använder gräsodlarna mot vitegröe.

H
Vespa Vespa skrev:
Köpte Tenacity från US och behandlade delar av gräsmattan för 1 vecka sedan. Strax efter började det regna kraftigt så trodde att det var ogjort.
Men nu håller vitgröen på att ändra färg till vitt ;)
Syns tydligt att jag behandlade ca 1m ut från altanen.
Om jag får fråga, hur gick det med din Tenacity, fick du bort Vitgröen? Vilket grässorter har du, var det något ädelgräs som dog?

H hus520 skrev:
Det är väl denna

[länk]
Japp den är det

U UlfOve skrev:
Om jag får fråga, hur gick det med din Tenacity, fick du bort Vitgröen? Vilket grässorter har du, var det något ädelgräs som dog?
Kan svara för att min rödsvingel dör vid användning av tenacity i de mängder som hämmar/dödar vitgröe. Kan endast använda lägre doser (än förp anger) för upprepade appliceringar på min gräsmatta och de verkar inte riktigt bita på vitgröe.

Tycker dock att tenacity är toppen för att hålla tillbaka annat ogräs dock, även om låga doser, så gillar det i övrigt

Tack för återkopplingen. Ja, det tycks vara små doser som gäller....

Har du provat mitt i sommaren när det är soligt och varmt?

Använde du diskmedel också, så medlet fastnar på ogräset?

U UlfOve skrev:
Tack för återkopplingen. Ja, det tycks vara små doser som gäller....

Har du provat mitt i sommaren när det är soligt och varmt?

Använde du diskmedel också, så medlet fastnar på ogräset?
Köpte "surfactant" från USA.. dyrt. Men har inte märkt ngn skillnad mot diskmedel dock så skippa det tycker jag. Förutom på klöver möjligtvis - det får man spruta på rejält mkt för att det ska bli blött, så surfactant kan hjälpa. Dock är rödsvingel känslig mot denna typ av applikation. Bäst är att använda tenacity med 1,5 mån mellanrum helt utan ytspänningsmedel och vattna ned det lätt i jorden efter applikation för att förhindra ogräsfrö från att gro. Dicotex används sedan punktvis för att döda ogräset ovan jord. Combon har varit effektiv på allt ogräs förutom veronika. Har inte blivit av med all revsmörblomma än då den har en rot 2 decimeter ned i marken stor som en morot - den lagrar mycket energi och behöver dödas flera ggr. Luktviol kan också vara svår då den har feta blad och dör endast av dicotex. Allt klöver, rölleka, tusensköna m.m. dog dock första året och kommer till 99% inte tillbaka.

• Gilla
alexcrusty
  • Laddar…
K Keius skrev:
Köpte "surfactant" från USA.. dyrt. Men har inte märkt ngn skillnad mot diskmedel dock så skippa det tycker jag. Förutom på klöver möjligtvis - det får man spruta på rejält mkt för att det ska bli blött, så surfactant kan hjälpa. Dock är rödsvingel känslig mot denna typ av applikation. Bäst är att använda tenacity med 1,5 mån mellanrum helt utan ytspänningsmedel och vattna ned det lätt i jorden efter applikation för att förhindra ogräsfrö från att gro. Dicotex används sedan punktvis för att döda ogräset ovan jord. Combon har varit effektiv på allt ogräs förutom veronika. Har inte blivit av med all revsmörblomma än då den har en rot 2 decimeter ned i marken stor som en morot - den lagrar mycket energi och behöver dödas flera ggr. Luktviol kan också vara svår då den har feta blad och dör endast av dicotex. Allt klöver, rölleka, tusensköna m.m. dog dock första året och kommer till 99% inte tillbaka.
Toppen, tack för svar och hjälp:)

Om jag förstår dig rätt:

Surfactant funger inte bättre än diskmedel, dock tycker du det fungerar utan, alltså 100% Tenacity och vattna lätt efter för att "döda" frön?

Boxer ska ju även fungera förebyggande, har du erfarenhet av den också?

Dicotex som du nämner, fungerar det även mot vitgröe?

Återigen, stort tack:)

U UlfOve skrev:
Toppen, tack för svar och hjälp:)

Om jag förstår dig rätt:

Surfactant funger inte bättre än diskmedel, dock tycker du det fungerar utan, alltså 100% Tenacity och vattna lätt efter för att "döda" frön?
Tenacity, när det används förebyggande, dödar inte fröna egentligen utan skotten som gror ur fröna. De små skotten dör så fort fröet öppnar sig eller så växer de upp vit-lila och dör snabbt. Det ligger kvar i det översta jordlagret och ger effekt ca en månad.

Boxer ska ju även fungera förebyggande, har du erfarenhet av den också?
Nope.

Dicotex som du nämner, fungerar det även mot vitgröe?

Återigen, stort tack:)
Dicotex fungerar inte mot gräsogräs.

Inga problem. Kul att få dela med sig av sitt nörderi .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.