101 684 läst · 242 svar
102k läst
242 svar
Bekämpning av vitgröe etc i gräsmatta
Får du tillbaka pengarna du betalat varan? Meddelar tullen att de har skickat tillbaka varan?J Johan Pilot skrev:
Jag beställde Prodiamine 65 från staterna. Får se om det kommer fram. Det är en pre-emergent som ska förhindra frö att gro.
Någon som testa Boxer från syngenta mot vitgröe som Pre-emergent, det används vid framställning av olika gräsfrösorter och då för att förhindra exempelvis vitgröe att gro.
https://www.syngenta.se/product/crop-protection/boxer#qt-product_cp_tabs-ui-tabs4
https://www.syngenta.se/product/crop-protection/boxer#qt-product_cp_tabs-ui-tabs4
Vad det är i din vita dunk utan etikett vet jag inte, men glyfosat är ett icke-selektivt bekämpningsmedel. Utan att veta vad koncentrationen är i din förmodade Roundup så är det svårt att gissa doseringen, men det är effektivt mot vitgröe. Att det sedan dödar alla andra grässorter också gör att det fungerar rätt dåligt i praktiken.Åsa Lund skrev:
Har varit i kontakt med en gräsodlare o de använder Hussar + ? Någon som ved vad det är ? Han säger att det använder gräsodlarna mot vitegröe.B B-coy skrev:
Om jag får fråga, hur gick det med din Tenacity, fick du bort Vitgröen? Vilket grässorter har du, var det något ädelgräs som dog?Vespa skrev:
Kan svara för att min rödsvingel dör vid användning av tenacity i de mängder som hämmar/dödar vitgröe. Kan endast använda lägre doser (än förp anger) för upprepade appliceringar på min gräsmatta och de verkar inte riktigt bita på vitgröe.U UlfOve skrev:
Tycker dock att tenacity är toppen för att hålla tillbaka annat ogräs dock, även om låga doser, så gillar det i övrigt
Köpte "surfactant" från USA.. dyrt. Men har inte märkt ngn skillnad mot diskmedel dock så skippa det tycker jag. Förutom på klöver möjligtvis - det får man spruta på rejält mkt för att det ska bli blött, så surfactant kan hjälpa. Dock är rödsvingel känslig mot denna typ av applikation. Bäst är att använda tenacity med 1,5 mån mellanrum helt utan ytspänningsmedel och vattna ned det lätt i jorden efter applikation för att förhindra ogräsfrö från att gro. Dicotex används sedan punktvis för att döda ogräset ovan jord. Combon har varit effektiv på allt ogräs förutom veronika. Har inte blivit av med all revsmörblomma än då den har en rot 2 decimeter ned i marken stor som en morot - den lagrar mycket energi och behöver dödas flera ggr. Luktviol kan också vara svår då den har feta blad och dör endast av dicotex. Allt klöver, rölleka, tusensköna m.m. dog dock första året och kommer till 99% inte tillbaka.U UlfOve skrev:
Toppen, tack för svar och hjälpK Keius skrev:Köpte "surfactant" från USA.. dyrt. Men har inte märkt ngn skillnad mot diskmedel dock så skippa det tycker jag. Förutom på klöver möjligtvis - det får man spruta på rejält mkt för att det ska bli blött, så surfactant kan hjälpa. Dock är rödsvingel känslig mot denna typ av applikation. Bäst är att använda tenacity med 1,5 mån mellanrum helt utan ytspänningsmedel och vattna ned det lätt i jorden efter applikation för att förhindra ogräsfrö från att gro. Dicotex används sedan punktvis för att döda ogräset ovan jord. Combon har varit effektiv på allt ogräs förutom veronika. Har inte blivit av med all revsmörblomma än då den har en rot 2 decimeter ned i marken stor som en morot - den lagrar mycket energi och behöver dödas flera ggr. Luktviol kan också vara svår då den har feta blad och dör endast av dicotex. Allt klöver, rölleka, tusensköna m.m. dog dock första året och kommer till 99% inte tillbaka.
Om jag förstår dig rätt:
Surfactant funger inte bättre än diskmedel, dock tycker du det fungerar utan, alltså 100% Tenacity och vattna lätt efter för att "döda" frön?
Boxer ska ju även fungera förebyggande, har du erfarenhet av den också?
Dicotex som du nämner, fungerar det även mot vitgröe?
Återigen, stort tack
Tenacity, när det används förebyggande, dödar inte fröna egentligen utan skotten som gror ur fröna. De små skotten dör så fort fröet öppnar sig eller så växer de upp vit-lila och dör snabbt. Det ligger kvar i det översta jordlagret och ger effekt ca en månad.U UlfOve skrev:
Nope.
Dicotex fungerar inte mot gräsogräs.
Inga problem. Kul att få dela med sig av sitt nörderi .