102 006 läst · 242 svar
102k läst
242 svar
Bekämpning av vitgröe etc i gräsmatta
Magiskt. Hoppas jag har lika tur då. Beställde strax innan helgen. Det blir ju lite kostsamt, men med tanke på hur länge det räcker (och om det funkar så bra som påstås) så är det ju värt varenda krona. Hur är din upplevelse av behandling?B B-coy skrev:
Jag gick ut med den försent. Det är mindre nu, men inte 100% utplåning. Kommer att spraya ut och vattna ner den i slutet av augusti denna gång. Upprepar sen två ggr till med 2-3 månader mellanrum.J Jerka Backbeat skrev:
Ok, ja, det är inte aktuellt för mig nåt annat än behandling med höst och vår när vi har snö här okt-april. Köpte du den stora förpackningen?B B-coy skrev:
Sen kan jag tipsa om denna ”prodiamine calculator”: https://www.grassdaddy.net/tools/prodiamine-calculator
Japp, den stora. I.o.m att doseringen handlar om gram så kommer den att räcka i evigheter. Jag stödsår i juni/juli då och vattnar hela tiden och med hjälp av värmen kommer självadte extra green fram på en vecka. Sen när stråna har tittat fram och växt till sig något fram till slutet av augusti då är det ingen fara att gå ut med Prodiamine.J Jerka Backbeat skrev:
Tack för länken.
Du, förresten kom jag på, använder du någon färgtillsats när du sprayar och i så fall vad?B B-coy skrev:Japp, den stora. I.o.m att doseringen handlar om gram så kommer den att räcka i evigheter. Jag stödsår i juni/juli då och vattnar hela tiden och med hjälp av värmen kommer självadte extra green fram på en vecka. Sen när stråna har tittat fram och växt till sig något fram till slutet av augusti då är det ingen fara att gå ut med Prodiamine.
Tack för länken.
Jag beställde nåt i samband med Prodiamine, både vätmedel och färg. Men är inte nöjd, dels för att behållaren var för liten, dels för att det krävs mycket färg för att kunna se något i gräset. Kanske någon annan i forumet har ett annat förslag.J Jerka Backbeat skrev:
Vätmedel brukar jag köra YES. Funkar bra tycker jag. Hittade Tergent SprayMark som verkar funka bra för ändamålet. Men 800:- för en liter kändes lite blodigt.B B-coy skrev:
Men vad tror ni om att ringa en gräsodlare o fråga om att få köpa hussar ?