98 749 läst · 779 svar
99k läst
779 svar
Beijerkampanj — "Bygga åt idioter"
Bara det faktum att de anser sig nödgade att gå ut med en debattartikel visar ju med all önskvärd tydlighet att kampanjen blev misslyckad. En lyckad kampanj behöver inte justeras, och framförallt inte försvaras offentligt.
Jag tycker heller inte att förklaringen gör mig mer sugen på att handla på Beijer eller ens anlita hantverkare. Saxat från artikeln:
"Det som värmt allra mest är att många hantverkare hört av sig till oss och beskrivit vår kampanj som en på pricken exakt berättelse om deras yrkesliv."
Läs den meningen en gång till...och så läs den ytterligare en gång. Det Elisabet Heinrich skriver är alltså just det som jag hävdat hela tiden: Beijer håller med alla hantverkare som hyser kundförakt och de tycker att privatkunder är idioter. Detta eftersom kampanjen ger en "på pricken exakt" berättelse om hantverkarnas yrkesliv.
Det kan verkligen inte vara kul att vara hantverkare när hela ens yrkesliv består av kunder ur de 13 stereotyper som Beijer identifierat via samtal med de 50 hantverkarna.
Jag tycker heller inte att förklaringen gör mig mer sugen på att handla på Beijer eller ens anlita hantverkare. Saxat från artikeln:
"Det som värmt allra mest är att många hantverkare hört av sig till oss och beskrivit vår kampanj som en på pricken exakt berättelse om deras yrkesliv."
Läs den meningen en gång till...och så läs den ytterligare en gång. Det Elisabet Heinrich skriver är alltså just det som jag hävdat hela tiden: Beijer håller med alla hantverkare som hyser kundförakt och de tycker att privatkunder är idioter. Detta eftersom kampanjen ger en "på pricken exakt" berättelse om hantverkarnas yrkesliv.
Det kan verkligen inte vara kul att vara hantverkare när hela ens yrkesliv består av kunder ur de 13 stereotyper som Beijer identifierat via samtal med de 50 hantverkarna.
Gör inte mig ölsugen.S swirve skrev:
Även detta är ett exempel med dålig bismak.
Jag upprepar, vi behöver inte elda på några motsättningar, det finns det tillräckligt av. Men däremot är alla försök till att öka förståelse och hänsyn bra.
Och visst har alla ett visst ansvar för detta, både hantverkare och kunder.
Precis som blondinskämt. Om man påpekar att det inte är kul, bara kränkande att ständigt skämta om att kvinnor, i synnerhet blondiner, är idioter, så får man bara höra saker i stil med att man är lättkränkt, elelr får frågan "vadå, är du blond eller?"...T twoody skrev:
Fast den boken inleds ju med att påpeka att det kanske är DU som inte förstår de andra och att livet blir lättare om du får lite insikter om olika personlighetstyper, inklusive dig själv. Man börjar alltså med att vara självkritisk.W Wehlen.M skrev:
CitatP Paxman skrev:Bara det faktum att de anser sig nödgade att gå ut med en debattartikel visar ju med all önskvärd tydlighet att kampanjen blev misslyckad. En lyckad kampanj behöver inte justeras, och framförallt inte försvaras offentligt.
Jag tycker heller inte att förklaringen gör mig mer sugen på att handla på Beijer eller ens anlita hantverkare. Saxat från artikeln:
"Det som värmt allra mest är att många hantverkare hört av sig till oss och beskrivit vår kampanj som en på pricken exakt berättelse om deras yrkesliv."
Läs den meningen en gång till...och så läs den ytterligare en gång. Det Elisabet Heinrich skriver är alltså just det som jag hävdat hela tiden: Beijer håller med alla hantverkare som hyser kundförakt och de tycker att privatkunder är idioter. Detta eftersom kampanjen ger en "på pricken exakt" berättelse om hantverkarnas yrkesliv.
Det kan verkligen inte vara kul att vara hantverkare när hela ens yrkesliv består av kunder ur de 13 stereotyper som Beijer identifierat via samtal med de 50 hantverkarna.
"Den första upplagan av boken trycktes i 10.000 exemplar, och är helt slut. En andra upplaga är på väg ut. Samtidigt seglade podden upp som tvåa på poddtoppen och på Spotifys topplista med över 300.000 lyssningar. För första gången någonsin pågår en debatt, en dialog och en reflektion om vad det innebär att vara hantverkare. Därmed kan vi också säga att vi lyckats med vår ambition, nämligen att berätta en annan sida av historien och samtidigt skapa debatt om det gemensamma ansvaret för ett lyckat samarbete. "
Ska vi se detta som en flopp? Oavsett om man gillar kampanjen eller inte så har de lyckats med sina intentioner och samtidigt väckt uppmärksamhet.
Det verkar som att det gamla talesättet "all reklam är bra reklam" står sig bra i detta fallet.
Helt rätt! Kan det vara så att Beijer har samma tanke med sin bok?Anna_H skrev:
Det är en gammal klyscha som fungerade innan internet fanns!F FatMikeSlim skrev:
Skrev någon tidning negativt om ett företag, kom folk efter ett tag inte ihåg vad det var för fel på företaget, utan enbart företagets namn. Förr i tiden då det var brist på produkter räckte det med att det snackades om något för att få folk att köpa det. Men i dagens läge är det en helt annan situation. Konkurrensen är stenhård för de som vill sälja sina produkter. Företag lider av att få negativ uppmärksamhet. Blir det negativ spinning kan det vara jättesvårt att klippa av det. Pratar folk bara skit om produkterna eller budskapen, är det helt enkelt inte bra.
Kampanjen blev utan tvekan lyckad.F FatMikeSlim skrev:Citat
"Den första upplagan av boken trycktes i 10.000 exemplar, och är helt slut. En andra upplaga är på väg ut. Samtidigt seglade podden upp som tvåa på poddtoppen och på Spotifys topplista med över 300.000 lyssningar. För första gången någonsin pågår en debatt, en dialog och en reflektion om vad det innebär att vara hantverkare. Därmed kan vi också säga att vi lyckats med vår ambition, nämligen att berätta en annan sida av historien och samtidigt skapa debatt om det gemensamma ansvaret för ett lyckat samarbete. "
Ska vi se detta som en flopp? Oavsett om man gillar kampanjen eller inte så har de lyckats med sina intentioner och samtidigt väckt uppmärksamhet.
Det verkar som att det gamla talesättet "all reklam är bra reklam" står sig bra i detta fallet.
Nåja, en reklamkampanj framgång mäts ju normalt i omsättning och goodwill och det närmaste vi kommer komma det är ju siffrorna i årsredovisning.lärjungen skrev:
Nu är det ju så tacksamt i den här branschen att det är i stort sett omöjligt att särskilja en reklamkampanjs påverkan på försäljningen från konjunktur- och säsongsvariationer i allt annat än rena extremfall så utfallet lär vara fortsatt ovisst.
För att vara lite uppmuntrande så är detta något av det mest vettiga som kommit fram så här långt.P Paxman skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 076 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 076 inlägg
Det är ju möjligt men med en bra kampanj ska man ju inte behöva gissa vad de menar utan det ska ju framgå klart av budskapet. Anser du att budskapet är att hantverkare har svårt att förstå sina kunder och behöver lära sig mer om kundhantering och att det framgår klart och tydligt?F FatMikeSlim skrev: