optimum optimum skrev:
Lösning på nr2, "Har du tur kommer hon att respektera inte bara din maskin utan även dig." osv.
Varför måste man återge lösning på problemet som att det är till en kvinna?
För att anekdoten handlade om en dam så klart. Kapitlet lösning är ju svaret/fortsättningen på anekdoten...:rolleyes:

I de anekdoter som handlar om gubbar, män killar, farbröder mm så blir det tvärtom. Här pratas det om han/honom i lösningen.(y)

Beijer borde nog bara pratat om hen så att ingen blev utpekad;)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
twoody och 3 till
  • Laddar…
lärjungen
Eller så skulle de döpt boken till nåt i stil med "Hantverkare är från pluto, kunder är från jupiter" så hade kanske den lilla klicken av missnöjda skribenter här inne fått behålla sitt normala blodtryck.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Påminner om den nya reviderade boken "Hen är från Venus och hen är från Mars".

Den gamla boktiteln var allt för utpekande mot vissa grupper. Så man omarbetade den till en mer neutral version som passar en bredare läsekrets.

Blir lite svårare till och från när man läser men man får bara anstränga sig lite mer för att förstå.

Citat:
"Ibland förstår hen inte varför hen gör som hen gör, men det beror på att hen och hen är olika, nästan som om hen och hen var från olika planeter..."

Och så blev alla nöjda(y)
 
  • Haha
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
lärjungen
F FatMikeSlim skrev:
Påminner om den nya reviderade boken "Hen är från Venus och hen är från Mars".

Den gamla boktiteln var allt för utpekande mot vissa grupper. Så man omarbetade den till en mer neutral version som passar en bredare läsekrets.

Blir lite svårare till och från när man läser men man får bara anstränga sig lite mer för att förstå.

Citat:
"Ibland förstår hen inte varför hen gör som hen gör, men det beror på att hen och hen är olika, nästan som om hen och hen var från olika planeter..."

Och så blev alla nöjda(y)
Det värsta är att det där skulle kunna vara sant.
 
F FatMikeSlim skrev:
Påminner om den nya reviderade boken "Hen är från Venus och hen är från Mars".
Om man anger varifrån hen och hen kommer så skapar det förutfattade meningar.
 
  • Haha
swe.jocke och 2 till
  • Laddar…
Ni som blir kränkta av detta, blev ni lika kränkta när boken Omgiven av idioter av Thomas Erikson kom ut?
Då måste ni ha blivit lika träffade av att ni var idioten...
 
  • Gilla
swe.jocke och 1 till
  • Laddar…
W Wehlen.M skrev:
Ni som blir kränkta av detta, blev ni lika kränkta när boken Omgiven av idioter av Thomas Erikson kom ut?
Då måste ni ha blivit lika träffade av att ni var idioten...
Eftersom den boken bygger på lögner om att den ska vara baserad på vetenskap osv, så nog få som blir kränkta, däremot irriterade på folk som ljuger.
https://magasinetfilter.se/granskning/omgiven-av-idioti/
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Samt att den bygger på ett tankegods där alla missförstår varandra.

Och i någon mån sätter kunden/läsaren i centrum (”omgiven av idioterna”).

Tyvärr. Ingen relevant liknelse. Bra försök.
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Nästa bok borde väl heta "Idioterna som handlar hos Beijer"

betala dubbelt och få sämre service :)
 
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
A altan2009 skrev:
Nästa bok borde väl heta "Idioterna som handlar hos Beijer"

betala dubbelt och få sämre service :)
För vem företagaren eller privatkunder?
Det är en otrolig stor skillnad på vad man är för kund.
Vårat företag handlar på en bygghandel som jag som privatperson aldrig skulle handla av,dåliga öppettider sämre personal på helger dyra och ej så stort utbud.
Men våran säljare där är otroligt bra och driven vi får bra priser och service, och han har vid flera tillfällen fixat material på helger under sin fritid.
Sen att det kommer kall dricka under varma dagar eller kakor till fikat julbord till julen så att man känner sig uppskattad som kund är också ett plus.
Så det är väldigt stor skillnad vad du är för kund.
 
Redigerat:
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
Nu verkar Beijerbygg återstarta sin "Bygga åt"-kampanj igen, i lite omarbetad form. Jag fick en reklamspot i mitt facebookflöde i förmiddags och kollade deras facebooksida.

Deras kommunkationschef har bland annat skrivit en debattartikel också för att ännu tydligare förklara. Länkar den sist.

Tittar man på deras reklamspotar på facebook nu (man kan hitta som under Sidtransparens->visa mer->go to adlibrary) så har dom tonat ner "idioter" och trycker på sina olika lösningar istället.

Mina slutsatser är:
Beijer har insett att det inte var så lyckat att kalla slutkunderna för idioter (även om dom inte menade det). Och jo, rent semantiskt så gorde dom det, bygga åt, vilka då, slutkunderna, som är idioter. Det slår lite för brett och faktiskt utpekande och tillräckligt många tycker inte det är särskilt humoristiskt.
Det kan bero på olika saker, personligen tycker jag inte det är ett professionelt eller förtroendeingivande språkbruk och därför använder jag inte det.
Det kan vara en åldersfråga.
Det kan vara en kulturell fråga.
Men slutstsen är, det blir för stökigt.
Kopplingen till Thomas Erikssons bok är för många okänd. För andra (till exempel mig) är "Omgiven av idioter" också oseriöst, även om den lästs av många.
Och "Omgiven av idioter" nöjer sig väl med titeln, sedan är folk blå, röda, gröna eller blå?
I "bygga åt" är folk inte bara idioter utan även Bluffare, Velare, etc.
Och jag blev förvånad över att så mycket som 10 Miljarder kronor kan associeras till problem med hantverkstjänster, kanske inte Beijer heller insåg hur många "idioter" det finns där ute som har riktigt dåliga erfarenheter.

Och Beijer hamnar i en konstig sits mellan slutkunder, sina egna kunder och även leverantörer som inte vill ha sina produkter allmänt associerade med att kalla folk idioter.

Nej, tona ner idioter och lyft fram de "roliga" epiteten istället. Bluffare till exempel, som ju den som vet att den kan identifiera sig med lättare kan ta till sig utan att bli kallad idiot, och framförallt lyft fram Beijers lösningar för att hantera potentiella problem(kunder). Nu börjar det nog mer synas vad det var Beijer egentligen ville göra. För dom har uppenbarligen mycket genomtänkta lösningar, och seriösa lösningar, för sina kunder, hantverkarna.

Och för mig står det mer och mer klart att jag som privatperson är i det närmaste ointressant för Beijer. (Även om dom säger annat.) Med den gamla sumobrottarreklamen så kunde jag lite allmänt tänka, Beijer har bra material, nästa gång jag behöver lite större mängd trallvirke kan jag handla där.
Nu när jag ser reklamen tänker jag, Enkla kontoret, aha dom vänder sig inte till mig som privatperson, jag tar nog Carl Hedin nästa gång.

Och där kanske det blir intressant att se hur Beijer kommer profilera sig framåt. Och ni som lyssnar på reklamradio och tittar på TV där reklam dyker upp får gärna skriva en blänkare hur reklamen ser ut framåt.
Om Beijer envisas med att pusha reklam i mina flöden som uppenbarligen inte är till mig så kommer jag troligtvis spärra dom, får tillräckligt mycket ovidkommande ändå.

Poden är ju uppenbarligen populär och Beijer träffar uppenbarligen rätt gentemot många hantverkare med hela konceptet. Snyggt att "binda" sina kunder till sig samtidigt som man erbjuder dom professionella tjänster. Och en hantverkare som använder sig av Beijers verktyg har säkert större chanser att bli en bättre hantverkare även för en ovan/"jobbig" slutkund.
Och jag tror Beijer insett att det blev tokigt att brett associera slutkunderna med idioter, det skymde budskapet.
På Beijers hemsida finns inget om "Bygga åt idioter" för privatpersoner och för företag så är det podden och lösningarna för att hantera jobbiga kunder som pushas.

Kanske även Beijer ytterligare har reflekterat över språkbruk och problem i branschen. Kanske kan dom med den kunskapen ta fram ännu bättre verktyg för sina kunder hantverkarna och faktiskt lyfta dom ännu mer (istället för att trycka ner slutkunden).

Beijers debattartikel, länkad på deras facebooksida också.
https://www.byggvarlden.se/nej-vi-a...nUNMtXqK6HJhcA777FXrUlEOSGFFQeBoJPWAmKFjtOohU
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Och för att bara kort kommentera två meningar saker från debattartikeln, om nu Beijerbygg går in och läser här. :)

"Tvärtom så har vi stor respekt för Sveriges alla hemmasnickare."
"Men självklart är även våra privatkunder viktiga för oss, och våra många experter i varuhusen står alltid till förfogande även för dem."

Nix, jag tror inte på något av ovanstående. Jag visste att Beijer vände sig främst till proffs. Med kampanjen står det nu klart för mig att Beijer enbart vänder sig till proffs.
Det har med hela kampanjens upplägg och budskap att göra, och inte med användandet av ordet idiot att göra.
Så kampanjen har fått effekten på mig att jag mindre överväga Beijer om jag behöver material och mer tittar på andra aktörer.
Jag är ju helt enkelt inte deras tilltänka målgrupp.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Tack för länken till en bra och välbalanserad artikel som förtydligar de flesta frågetecken som uppkommit här i forumet. De tycker inte att kundena är idioter t ex. Titeln är ett sätt att väcka uppmärksamhet.

Gott att Beijer står på sig. En andra upplaga av boken är på väg!

De som trodde att Beijer backade efter kritiken två veckor in i kampanjen ropade uppenbarligen hej lite för tidigt.:rofl:
 
  • Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
F FatMikeSlim skrev:
Tack för länken till en bra och välbalanserad artikel som förtydligar de flesta frågetecken som uppkommit här i forumet. De tycker inte att kundena är idioter t ex. Titeln är ett sätt att väcka uppmärksamhet.

Gott att Beijer står på sig. En andra upplaga av boken är på väg!

De som trodde att Beijer backade efter kritiken två veckor in i kampanjen ropade uppenbarligen hej lite för tidigt.:rofl:
Uppenbarligen så har ju Beijer tagit till sig av den feedback dom fått och omformulerat budskapet så att det bättre skall gå fram. Det vore ju himla konstigt att lägga en massa pengar på en dyr reklamkampanj och sedan bara kasta den i soptunnan, det gagnar ju ingen. Bättre då att göra som dom gör, fila till budskapet och rikta det bättre. Ta bort dom vassa kanterna som blir missförstådda och gör att dom får negativ feedback.
Som hon skriver i debattartikeln "lett till väntade såväl som oväntade reaktioner". Dom underskattade nog en del reaktioner.
Intentionerna att göra sina egna kunder till ännu bättre proffs på det dom gör är ju jättebra, och kräver säkert stor uthållighet. Finns ju uppenbarligen också stora pengar att hämta hem även för Beijer i minskat strul mellan kund, slutkund.

Men kanske också inse att dom inte kan köra både hantverkaraffären och slutkundsaffären på samma sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.