98 505 läst · 779 svar
99k läst
779 svar
Beijerkampanj — "Bygga åt idioter"
Håller med och det är precis detta att flera här ohämmat kalla andra idioter som gör att man tappar hela sin trovärdighet i frågan. Lite som en polis som själv begår brott.Nötegårdsgubben skrev:
Varför kalla Beijer, byggare etc för idioter om man är emot den företeelsen?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 690 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 239 inlägg
Vem är det som går runt och kallar folk idioter? Tycker det är väldigt sparsamt använt av de som tycker att kampanjen är dålig.F FatMikeSlim skrev:
Räcker att läsa kommentarerna från igår för exempel. Fortsätt sedan bakåt så upprepar det sig gång på gång.
Som sagt tappar man trovärdigheten när man själv gör på samma sätt som det man fördömer.
Som sagt tappar man trovärdigheten när man själv gör på samma sätt som det man fördömer.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 239 inlägg
Återigen, varför jag tycker kampanjen är dålig.
Den ska anspela på "Omgiven av idioter", vilken om jag förstått det rätt handlar just om att ifall man uppfattar många i sin omgivning som idioter så kan det helt enkelt vara att man inte förstår varandra och att vi är olika.
Boken börjar i förordet med just detta, men det verkar man ha glömt bort så fort man skrev "ta fram popcornen. För nu blir det underhållning". Resten av boken missar i princip helt att lyfta upp detta, istället smäller den till med en dos fördomar om vissa kunder och ger dem epitet istället, samt att hantverkaren får en massa i mina ögon konstiga råd om hur man ska hantera kunderna.
Just att man ger besvärliga kunder epitet och fördomar innebär att istället för att försöka förstå kunden så blir det snarare tvärt om "denna kund är jobbig, därför är den en idiot". Istället för att "denna kund förväntar sig detta, då gör jag såhär".
Detta handlar om kommunikation, och där vill jag lägga mer ansvar på hantverkaren just för att denna ska vara proffs (därmed inte sagt att man kan vara ett ålahue som kund, utan man ska givetvis behandla hantverkare trevligt).
Kan det vara som så att kunden är "jobbig" för att den har dåliga erfarenheter från tidigare hantverkare?
Är en kund som klagar på att någon klampar in med leriga arbetsskor en "pedant"?
"Projektledaren" kanske har tröttnat på att folk inte dyker upp på avtalad tid, och att arbeten drar ut på tiden?
Om man hängt i detta forumet ett tag inser man att det finns ett kommunikationsglapp mellan kunder och hantverkare, detta glapp behöver stängas och jag tycker iaf boken inte hjälper till med detta utan snarare riskerar att öka det. Jag förväntar mig helt enkelt en bättre insats av just Beijer än vad de hittills levererat.
Lyssnade på ett poddavsnitt, och det läst mest som att man berättade dråpliga historier om udda kunder, och om boken bara handlat om just detta (dvs ta bort fördomarna och epiteten, och kanske just också ordet idioter från titeln) så tror jag inte alls att jag varit lika avigt inställd till kampanjen. För just nu försöker den påskina att den ska förbättra förståelsen mellan hantverkare och kund, och det tycker jag den misslyckas rätt rejält med.
Den ska anspela på "Omgiven av idioter", vilken om jag förstått det rätt handlar just om att ifall man uppfattar många i sin omgivning som idioter så kan det helt enkelt vara att man inte förstår varandra och att vi är olika.
Boken börjar i förordet med just detta, men det verkar man ha glömt bort så fort man skrev "ta fram popcornen. För nu blir det underhållning". Resten av boken missar i princip helt att lyfta upp detta, istället smäller den till med en dos fördomar om vissa kunder och ger dem epitet istället, samt att hantverkaren får en massa i mina ögon konstiga råd om hur man ska hantera kunderna.
Just att man ger besvärliga kunder epitet och fördomar innebär att istället för att försöka förstå kunden så blir det snarare tvärt om "denna kund är jobbig, därför är den en idiot". Istället för att "denna kund förväntar sig detta, då gör jag såhär".
Detta handlar om kommunikation, och där vill jag lägga mer ansvar på hantverkaren just för att denna ska vara proffs (därmed inte sagt att man kan vara ett ålahue som kund, utan man ska givetvis behandla hantverkare trevligt).
Kan det vara som så att kunden är "jobbig" för att den har dåliga erfarenheter från tidigare hantverkare?
Är en kund som klagar på att någon klampar in med leriga arbetsskor en "pedant"?
"Projektledaren" kanske har tröttnat på att folk inte dyker upp på avtalad tid, och att arbeten drar ut på tiden?
Om man hängt i detta forumet ett tag inser man att det finns ett kommunikationsglapp mellan kunder och hantverkare, detta glapp behöver stängas och jag tycker iaf boken inte hjälper till med detta utan snarare riskerar att öka det. Jag förväntar mig helt enkelt en bättre insats av just Beijer än vad de hittills levererat.
Lyssnade på ett poddavsnitt, och det läst mest som att man berättade dråpliga historier om udda kunder, och om boken bara handlat om just detta (dvs ta bort fördomarna och epiteten, och kanske just också ordet idioter från titeln) så tror jag inte alls att jag varit lika avigt inställd till kampanjen. För just nu försöker den påskina att den ska förbättra förståelsen mellan hantverkare och kund, och det tycker jag den misslyckas rätt rejält med.
13th Marine,
Jag beundrar din ambition att försöka få de mest högljudda anhängarna till Beijers kampanj att förstå. Det är nog dessvärre dödfött, de är frälsta och har inte möjlighet att ta in något som går emot deras övertygelse. Djupare resonemang och nyanser går dem förbi, och då är det ingen större idé att fortsätta diskussionen...åtminstone inte för min del.
Jag beundrar din ambition att försöka få de mest högljudda anhängarna till Beijers kampanj att förstå. Det är nog dessvärre dödfött, de är frälsta och har inte möjlighet att ta in något som går emot deras övertygelse. Djupare resonemang och nyanser går dem förbi, och då är det ingen större idé att fortsätta diskussionen...åtminstone inte för min del.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 239 inlägg
Så illa hoppas jag det inte är, jag ville med mitt inlägg försöka höja standarden på inläggen i denna tråd, då pajkastning och kalla varandra namn sällan ger något.
Men eftersom jag inte kan komma ihåg att jag fått något konstruktivt svar på mina tidigare inlägg, utan bara fått höra att jag inte förstår humorn eller att jag är kränkt, så känner spontant att jag snart inte har något mer att tillföra.
Vill säga att jag visst förstår humorn, och hade nog tyckt att den kunde varit rolig i ett annat sammanhang, men här passar den illa.
Jag känner mig inte kränkt, jag tycker bara kampanjen har potential att försämra relationen kund-hantverkare mer, istället för att om man tänkt till lite mer faktiskt kunna göra en riktig skillnad.
Men eftersom jag inte kan komma ihåg att jag fått något konstruktivt svar på mina tidigare inlägg, utan bara fått höra att jag inte förstår humorn eller att jag är kränkt, så känner spontant att jag snart inte har något mer att tillföra.
Vill säga att jag visst förstår humorn, och hade nog tyckt att den kunde varit rolig i ett annat sammanhang, men här passar den illa.
Jag känner mig inte kränkt, jag tycker bara kampanjen har potential att försämra relationen kund-hantverkare mer, istället för att om man tänkt till lite mer faktiskt kunna göra en riktig skillnad.
Precis min poäng.13th Marine skrev:
Jag är helt enig, och det du skriver i sista meningen i högsta grad.13th Marine skrev:Vill säga att jag visst förstår humorn, och hade nog tyckt att den kunde varit rolig i ett annat sammanhang, men här passar den illa.
Jag känner mig inte kränkt, jag tycker bara kampanjen har potential att försämra relationen kund-hantverkare mer, istället för att om man tänkt till lite mer faktiskt kunna göra en riktig skillnad.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 690 inlägg
Jag tycker du med flera lyckas rätt väl därvidlag. Tråden håller enligt mitt förmenande ganska god ton och nivå även om vi är ett antal personer som tycker olika.13th Marine skrev:
Rent generellt tycker jag att det är den här sajtens signum: man kan vara oense utan att det går överstyr, även när man är långt från mer handfasta byggtrådar.
Dödfött är det från din sida du tycker Beijer kallar kunder idioter och hatar allt med Beijer efter ett ord i en kampanj som du inte förstår, jag handlar inte på Beijer och kommer inte börja men jag gråter inte över deras reklam utan jag tycker den är rolig.P Paxman skrev:13th Marine,
Jag beundrar din ambition att försöka få de mest högljudda anhängarna till Beijers kampanj att förstå. Det är nog dessvärre dödfött, de är frälsta och har inte möjlighet att ta in något som går emot deras övertygelse. Djupare resonemang och nyanser går dem förbi, och då är det ingen större idé att fortsätta diskussionen...åtminstone inte för min del.
Humor är olika helt enkelt.
Som jag skrev tidigare: "Djupare resonemang och nyanser går dem förbi".T twoody skrev:
Att i "reklamsyfte" skriva en vad de påstår en handbok hur hantverkare ska hantera "besvärliga" kunder är trams.
Jag anser att alla hantverkare har tillräckligt bakom pannbenet så de klarar sådant ändå.
Det är endast ett tramsigt sätt att köra reklam som Beijer försökt sig på.
Jag anser att alla hantverkare har tillräckligt bakom pannbenet så de klarar sådant ändå.
Det är endast ett tramsigt sätt att köra reklam som Beijer försökt sig på.
Vet inte om det gäller Beijer men historien har ju visat att det ofta varit idioter vid rodret, Telia,Ericsson,ABB,Skandia,SSAB,Vattenfall, flera banker som några exempel där det faktiskt inte vore så svårt att förstå redan innan att detta kommer att bli en dålig affär. Tror inte Beijer går speciellt bra för tillfället.