E
Kan inte alla vi sk. idioter bara sluta handla på Beijer (själv handlar jag nästan aldrig där ändå).

Samt säkerställa att alla hantverkare vi anlitar köper från annat ställe?

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
O Olaf3 skrev:
Kommer aldrig på fråga att nån som jobbar åt mig får kalla kund för idiot, inte ens på skoj eller som ironi eller vad som helst. Orden kund och idiot får inte nämnas på samma dag. En kund är en människa och väljer man att jobba med människor så måste man respektera andra människor. Kunder kan ha olika syn på saker och ting jämfört med mig men än sen då. Och på samma sätt som jag respekterar andra människor, mina kunder, kräver jag att också bli respekterad av dem.
Word!

P Paxman skrev:
Detta tror jag är en stor orsak till, det som hantverkarna ofta använder som försvar när den här typen av diskussioner uppkommer, att kunderna har ett hantverkarförakt.

Jag tror att de flesta som haft hantverkare hemma någon gång har känt att hantverkaren varit respektlös mot kundens hemmasfär och person. Det kan vara allt ifrån att dra in grus och smuts med ytterskor, göra slarviga jobb, välja enklaste/snabbaste lösningen helt utan att tänka på estetiken, inte hålla avtalade tider, salta fakturor, ha en överlägsen attityd och en massa andra saker. Allt detta blir en kränkning (ja, i detta fallet är ordet berättigat) mot privatpersonen, vilket leder till att personen tappar förtroendet och får en misstro mot hantverkare i stort. Många har säkert också fått en inblick i hur hantverkare snackar om privatkunder, kanske via forum på nätet eller genom att de känner någon med insyn i branschen, vilket inte direkt förbättrar bilden av hantverkarna. Kundernas misstänksamhet tar hantverkarna som förakt vilket leder till att de själva börjar förakta kunderna.

Vad som startat denna negativa spiral kan man ju diskutera, men det intressanta är ju vad som går att göra för att stoppa det. Att, som Beijer, köra en reklamkampanj (skit samma vem den riktar sig till om alla parter exponeras för den) som ensidigt ställer sig på den ena sidan och utmålar den andra som idioter är enligt mig katastrofalt kontraproduktivt om man vill förbättra arbetsmiljön för hantverkare och minska misstron från privatkunderna.

Jag förstår dock att hantverkarna gillar kampanjen, de får ju en klapp på huvudet och medhåll i sitt kundförakt av Beijer. Och kanske är det huvudtanken med kampanjen; att få fler kantverkarkunder till Beijer med en kalkylerad risk att tappa privatkunder. För mig är det dock att skjuta sig i foten/bita handen som föder en...för hur man än vrider och vänder på det så är det privatkunder som till stor del står för Beijers intäkter. För även om Beijer fakturerar hantverkarna så är det från slutkund pengarna kommer som ska användas för att betala Beijers faktura.
Jag lurkar mest tråden. Jag känner mig inte kränkt på något vis, skulle vara svårt iom att jag vare sig anlitar hantverkare eller handlar på Beijer. Jag skulle möjligen kunna känna mig proxykränkt ...
Men det gör jag inte, jag håller mig bara med åsikten att kampanjen inte verkar så bra.

Och det hela sätter igång funderingarna över vad syftet egentligen är.
Någon lanserade idén att Beijer vill sluta med privatpersoner som kunder, att de genererar för lite pengar och för mycket arbete för deras personal.
Men då hade det väl varit bra mycket enklare och billigare att bara kungöra på hemsidan och på skyltar på dörrarna till varuhusen att från datum si och så , slutar Beijer med privatkunder, att endast företagskunder med konto får handla.
Svårare än så är det inte, och denna kampanj måste ju ha kostat rätt bra med kulor... Är det TV-reklam också? Isåfall blir det miljontals kronor.

Nä, så det måste varit något annat eller något mer i siktet.
Kanske att man vill ha lite kul med sina viktigaste kunder, raljera lite på en annan kunds bekostnad, som man inte tycker det spelar någon roll om denne slutar att handla, ty det är ju typ ingen förlust ändå.
Det kan tänkas att kampanjen alltså bara handlar om knyta sin företagskunder hårdare till sig, och få lite nya. Och sen har man inte tänkt så mycket längre.
Ungefär som på det goa 80-talet, då alla företag hade sina säljare som åkte omkring till mekaniska verkstäder, bilverkstäder osv, och överöste dessa med almanackor med barbröstade tjejer som åmade sig med deras verktyg.
Där tänkte man ju inte riktigt på att deras kunder även de hade sina kunder. Idag skulle nog inte någon komma på att köra detta, ty man har en känsla för vad det skulle resultera i.

Möjligen möjligen hade Beijer en tanke på att verkligen försöka förbättra relationen och kommunikationen mellan hantverkare och kund. Men då förfelar denna kampanj målet helt.

• Gilla
Paxman och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och varför jag tror att denna kampanj inte förbättrar något har sina orsaker.

Jag har ju haft förmånen att under mitt liv ha rört mig i en massa olika vitt skilda miljöer.
Jag har varit inne i den akademiska världen några år, sen några år arbetat på ställen där sådana arbetar, numera är jag hantverkare. Jag har även kört buss, taxi, varit bingoutropare, arbetat i butik. Och varit i industrin några år.

Så jag har sett många slags folk, i olika slags miljöer, situationer och professioner.

Och en sak kan jag säga om hantverkarna, som jag numera stöter på dagligen. De är som folk är mest, det fanns lika många puckon och slöa knivar i lådan bland ingenjörerna som bland hantverkarna (nu menar jag lite generellt åsiktsmässigt), och vad också är viktigt, det är en väldigt liten andel som hamnar här, de absolut allra flesta är gott folk, som är som folk är som mest.

...På individnivå.

Jag identifierar att problemen i hantverkssvängen är av strukturell art, som individer är de bra, schyssta, ansvarstagande, sociala osv osv. Men sen när det kommer i det större sammanhanget så börjar det brista.
Då blir det plötsligt OK att köra sitt race, att vara dålig på att kommunicera, att inte vara lagspelare osv.

Och vad Bejiers kampanj gör är att förstärka den generella strukturen, men inte fånga upp och förstärka det som är bra, det som är något att jobba vidare på.

Nu ska jag också erkänna att jag tar min kunskap om hur kampanjen är utformad ifrån info i denna tråd, egentligen borde jag lägga tid på att läsa boken eller lyssna på podden, innan jag fäster dessa mina åsikter allt för hårt. Men egentligen är jag inte tillräckligt intresserad av Beijers kampanj för det, så jag lägger tiden där.
Men ni som har plöjt boken, eller lyssnat podden, har ni fått någon känsla för att Beijer försöker bekämpa de strukturella problemen med att få bort den gamla kulturen inom hantverkaryrket?

Stora byggbolag, skolor osv har vaknat. Man läser regelbundet om hur många aktörer har påbörjat medvetna strategier för att motverka sexism, främlingsfientlighet, att främja ansvarstagande osv.
Som någon sa (var det från PEAB?) att vi behöver nu såpass mycket folk, och bra folk, att vi kan inte nöja oss med att endast rekrytera ifrån en rätt liten andel av befolkningen.

• Gilla
PeachS och 6 till
  • Laddar…
richardtenggren
Man kanske ska fråga hur denna kampanj harmoniserar med tex Skanska, NCC, Veidekke, Peab eller andra större bolags värdegrunder för leverantörer.

Jag har även hört att Beijer ändrat sina rabatter för hantverkare, vilket fick ett bekant bolag att byta till en annan leverantör.

P Pysslarn skrev:
Hittar inget direkt underforum för detta ämne så det får hamna här.

Nu lanserar Beijer en bok som ett led i en kampanj för att "bygga de som bygger" som heter "Bygga åt idioter".

[länk]

Där identifieras ett antal olika kundtyper; Pratkvarnen, Bevakaren, Experten, Gördetsjälvaren med flera som anses vara besvärliga som uppdragsgivare/kunder för hantverkare samt ger "konkreta tips" om hur man kommunicerar med dem för att "skapa trygghet mellan kund och hantverkare".

Här kan du se en film som lanserar boken:
[media]
För egen del blir jag oerhört provocerad av att en bygghandel där jag ibland handlar så tydligt tar ställning för hantverkarskrået enbart. Nu har jag inte läst boken och tänker inte köpa den heller, men, hittills har Beijer bara pekat ut kunderna, dvs de som betalar hantverkarnas löner som problemskapare...

Resultatet av det är att from nu kommer jag inte längre att köpa byggmaterial från Beijer Bygg utan bara vända mig till de handlare som värnar privatkunder i samma utsträckning som hantverkare.

Jag är oerhört medveten om att det finns "dåliga" kunder precis som det finns dåliga hantverkare. Min egen erfarenhet av att anlita hantverkare är blandad — det är ömsom vin och ömsom vatten kan man säga.

Typerna varierar från "Världens bästa elektriker" som offererade sex timmar, jobbade som besatt och blev klar på tre timmar och ville bara ha betalt för dem. Vi enades om att han skulle fakturera fyra timmar, vi var mer än nöjda. "Målaren med samvete" som spacklade, slipade, målade och spacklade och slipade igen eftersom han inte var nöjd med resultatet men inte tog betalt för sista omgången slip/måleri eftersom han enligt egen utsago "hade för bråttom". Också här kom vi överens om en debitering som bägge parter var nöjda med.

Vi har också haft "Fuskbyggaren" som satte mosaik ovanpå kakel i vårt badrum och när vi inte var nöjda med det försökte han sätta nästa lager mosaik ovanpå sitt föregående lager med mosaik. När vi slängde ut idioten med hjälp av en besiktningsman skickade han en faktura och hotade med Kronofogden om vi inte betalade.
"Skitsnackaren" är en annan bekantskap som dök upp och sa att han skulle hjälpa oss, vi bokade datum för när jobbet skulle sättas igång och självklart skulle vi få en offert först; självklart dök varken han eller någon offert upp.

Vi har fler exempel men jag vill inte skriva någon bok som Beijer Bygg har gjort, där man tydligen totalt ignorerar att det finns både bra och dåliga hantverkare utan tar fram en parlör för hur man hanterar de idioter som är beredda att betala någon annan för att få något gjort och har anspråk på hur, när, med vad det ska göras och när det ska vara klart samt till vilket pris...

Sammanfattningsvis: inser att det finns både bra och dåliga kunder och hantverkare men för mig är Beijer Byggs attityd oerhört stötande. Anlitar jag en hantverkare så betalar jag dennes lön för det projektet handlar om; att bli kallad idiot för att jag kanske inte är vissa hantverkares önskedröm när det gäller kunder (dvs beställ, få något, betala) är djupt kränkande.

För att lyfta Beijers Bygg agerande — vi är väl i alla fall några på Byggahus som handlar där — kommer jag att anmäla mitt inlägg till Byggahus så får vi se hur fortsättningen följer.

//Ronnie
Jag tycker som kund och amatör, att podden var underhållande, och har lite svårt att förstå att man kan bli så irriterad på den. Precis som det finns både usla och jättebra hantverkare så finns det bra och vidriga kunder. Kul att få höra från hantverkares sida hur de upplever oss ibland:D Titeln anspelar väl på "Omgiven av idioter". Men visst, hoppas det också kommer en podd - "Byggd av idioter", där kunder kan dra sina värsta hantverkarhistorier. :)

• Gilla
FatMikeSlim
  • Laddar…
Mikael_L
H Husnerden skrev:
Jag tycker som kund och amatör, att podden var underhållande, och har lite svårt att förstå att man kan bli så irriterad på den. Precis som det finns både usla och jättebra hantverkare så finns det bra och vidriga kunder. Kul att få höra från hantverkares sida hur de upplever oss ibland:D Titeln anspelar väl på "Omgiven av idioter". Men visst, hoppas det också kommer en podd - "Byggd av idioter", där kunder kan dra sina värsta hantverkarhistorier. :)
Jomenvisst stämmer allt det där.
Men det som de flesta här invänder emot, och tycker är så mysko, är att man baserar en reklamkampanj på detta.
Det är självklart att man snackar lite skit om hantverkare sådär i allmänhet vid något fikabord, och samma gör hantverkarna om kunderna.
Men upphöja det till någon slags officiell hållning verkar inte så smart.

H Husnerden skrev:
Du är helt rätt ute och sammanfattar läget på ett mycket enkelt sätt. Hoppas alla läsa ditt inlägg en gång till låter det sjunka in.

"Byggd av idioter" kommer säkert en dag. Vi får hålla till godo med "Fuskbyggarna", under tiden vi väntar.

lärjungen
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är självklart att man snackar lite skit om hantverkare sådär i allmänhet vid något fikabord, och samma gör hantverkarna om kunderna.
Men upphöja det till någon slags officiell hållning verkar inte så smart.
Visserligen är det väldigt vanligt, det där med att "snacka skit" åt båda hållen. Och det är helt sant att man ibland behöver prata av sig om det råder missförhållanden på ett eller annat sätt. Problemet kan uppstå, anser jag, om "skitsnacket" går från att handla om ett beteende, till att handla om en person. Jag ser boken och podden som det förstnämnda, alltså att man pratar (skit) om ett beteende, snarare än om en person. Och kanske är det där som klämmer, dvs att de som reagerar mest negativt på kampanjen uppfattar den mer som ett personligt angrepp. Så ur den aspekten kan jag på sätt och vis förstå den delvis negativa kritiken, men jag anser fortfarande att problemet ligger mer hos dem som tar det oproportionerligt hårt, eftersom jag tycker man borde se skillnad på beteende och person. Och jag vidhåller att jag tror den gruppen väger lättare än kampanjens positiva effekter. Men jag kan naturligtvis ha fel.

• Gilla
swe.jocke
  • Laddar…
E erkka skrev:
Kan inte alla vi sk. idioter bara sluta handla på Beijer (själv handlar jag nästan aldrig där ändå).

Samt säkerställa att alla hantverkare vi anlitar köper från annat ställe?
Ja och när vi är i farten så handla inte på Ica för dom är vampyrer, det såg jag i en reklam.

• Haha
  • Gilla
swe.jocke och 1 till
  • Laddar…
F FatMikeSlim skrev:
Du är helt rätt ute och sammanfattar läget på ett mycket enkelt sätt. Hoppas alla läsa ditt inlägg en gång till låter det sjunka in.

"Byggd av idioter" kommer säkert en dag. Vi får hålla till godo med "Fuskbyggarna", under tiden vi väntar.
Eller så får man ta en reklamkampanj med lite humor och inte gråta bara för ett ord är idiot ikampanjen.

• Gilla
Saipala
  • Laddar…
T twoody skrev:
Eller så får man ta en reklamkampanj med lite humor och inte gråta bara för ett ord är idiot ikampanjen.
Jag är den förste att hålla med dig om det. Det var precis det som var kärnan i texten jag citerade.:thinking:

Det handlar inte om det är roligt eller inte, det handlar om kampanjen i sig.

Istället för att ge ett potentiellt kraftfullt verktyg för hantverkaren att hantera sina kunder så är det mest anekdoter och tvivelaktiga lösningar som snarare bidrar till "visst fan är privatkunder idioter", istället för "jaha, det är en sån kund där behöver jag tänka och förklara såhär så blir kunden nöjd".

Verkar återigen som många missat att jobba mot privatpersoner är ett serviceyrke och att man då behöver ha ett kundfokus istället för att köra sitt eget race.

• Gilla
beijnoff och 3 till
  • Laddar…
E
T twoody skrev:
Ja och när vi är i farten så handla inte på Ica för dom är vampyrer, det såg jag i en reklam.
absolut får du göra det om du tycker så!

optimum
T twoody skrev:
Nej nej och åter nej. Så enkelt är det inte.
Eller så ska inte folk ta illa upp för man kallar dem zigenare eller svartingar eller blåsta blondiner osv

Ovanstående endast exempel på sådant som hör forntiden till då man uppenbarligen tyckte det var ok att sätta folk i fack och gärna diskriminerade. Inget jag skulle komma tanken på att göra. Sådant är kränkande och INTE OK:

I ett modern vuxet samhälle kallar man inte folk för idioter.
Sådan skit föder bara mer skit.

• Gilla
KnockOnWood och 4 till
  • Laddar…
twoody mfl har verkligen hakat upp sig på ordet "idiot" och kan uppenbarligen inte förstå, hur mycket vi andra försöker förklara, att det handlar om så mycket mer än ett ord.

När det gäller om det handlar om humor eller inte kan diskuteras in absurdum, eftersom det handlar om personliga preferenser, men personligen har jag aldrig uppskattat humor på andras bekostnad. Att skratta åt andras beteende, utseende, härkomst, klumpighet eller andra liknande saker tycker jag är låg och simpel humor som ligger väldigt nära mobbning. Den typen av humor uppskattas ofta av människor med låg självkänsla och diverse komplex. Att skratta åt någon som man anser sig stå över ger någon slags boost och man får ryggdunkningar av likasinnade. "Flabb flabb...Kalle...kolla den där tjejen med glasögonen...vilken nörd alltså!" "Jag vet...hon är säkert världens plugghäst Nisse! Flabb flabb".

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.