98 512 läst · 779 svar
99k läst
779 svar
Beijerkampanj — "Bygga åt idioter"
Det finns många växlar att dra på detta.Bjor skrev:
Det kan finnas ett samband mellan att välja ett hantverksyrke och hur bra man kommunicerar med andra människor. Nämligen en önskar sköta sig själv och göra sitt jobb utan inblandning från andra (så kallade idioter). Många byggare väljer att jobba inom nyproduktion eller stora totalentreprenader för att helt enkekt slippa jobbiga slutkunder.
När du ska anlita hantverkare som privatperson får du välja mellan de som är kvar. Här finns både skarpa och slöa knivar i lådan enkelt uttryckt.
Om du jämför antagningskraven till byggprogrammet på gymnasiet med övriga linjer. Ja vad kan du förbänta dig av den nedre halvan? De valde inte linjen för att de gillar att läsa böcker?
Att kommunicera med enkla medel är smart. Beijer satta ribban på rätt nivå med tanke på målgruppen.
En tanke jag fick nu som jag skulle vilja dela med mig av, utan att egentligen vara varken för eller mot den här reklamen;
Det snackades lite i tråden om IT-konsulter och hantverkare och om de yrkesgrupperna kunde liknas vid varandra eller ej. Även mäklare kom in som ett exempel på en yrkesgrupp som har med privatkunder att göra och ett allmänt dåligt rykte. När jag funderade lite över detta och det faktum att inställningen mot vissa av dessa yrken kan vara så negativ så tänkte jag att den gemensamma nämnaren är att de grupperna som har sämst rykte är de som jobbar hemma hos privatpersonerna. Kan det vara så att anledningen att det svider extra när Beijer skapar en sådan här kampanj är just att man redan känner sig "blottad" när hantverkaren kommer in i ens privata sfär, på ett annat sätt än tex en IT-konsult vanligtvis gör?
Jag tycker ju mig ganska ofta ha sett det skojas om kunder som ringer IT-support med knasiga problem och man gör en grej av att de är idioter som inte förstår hur ett modem fungerar eller vet var knappen för att starta datorn är, utan att det blir en storm mot den som skämtar på dessa kunders bekostnad, men det är ju inte heller samma "intima" kund-proffs-relation om man mest bara pratar på telefon.
Vad tror ni, kan det ha med detta att göra? (OBS, jag säger inte att det är fel eller rätt att reagera mot reklamen pga detta, tycker bara det var en intressant diskussion som kom upp kring vad som skiljer de olika kundrelationerna åt)
MVH Varken hantverkare eller IT-konsult
Det snackades lite i tråden om IT-konsulter och hantverkare och om de yrkesgrupperna kunde liknas vid varandra eller ej. Även mäklare kom in som ett exempel på en yrkesgrupp som har med privatkunder att göra och ett allmänt dåligt rykte. När jag funderade lite över detta och det faktum att inställningen mot vissa av dessa yrken kan vara så negativ så tänkte jag att den gemensamma nämnaren är att de grupperna som har sämst rykte är de som jobbar hemma hos privatpersonerna. Kan det vara så att anledningen att det svider extra när Beijer skapar en sådan här kampanj är just att man redan känner sig "blottad" när hantverkaren kommer in i ens privata sfär, på ett annat sätt än tex en IT-konsult vanligtvis gör?
Jag tycker ju mig ganska ofta ha sett det skojas om kunder som ringer IT-support med knasiga problem och man gör en grej av att de är idioter som inte förstår hur ett modem fungerar eller vet var knappen för att starta datorn är, utan att det blir en storm mot den som skämtar på dessa kunders bekostnad, men det är ju inte heller samma "intima" kund-proffs-relation om man mest bara pratar på telefon.
Vad tror ni, kan det ha med detta att göra? (OBS, jag säger inte att det är fel eller rätt att reagera mot reklamen pga detta, tycker bara det var en intressant diskussion som kom upp kring vad som skiljer de olika kundrelationerna åt)
MVH Varken hantverkare eller IT-konsult
Jag tror de menar att en del av hantverkarnas kunder kan bete sig ovanligt och oväntat. Men fortfarande är det inte Beijers kunder det handlar om. Beijers kunder är till största delen hantverkarna själva. Om något så är det väl kundernas kunder som titeln handlar om. Och om du inte är en ovanlig kund, ja då kan du andas ut. Bokens titel handlar inte om digBjor skrev:
Nej, det som svider är att företaget som gör affär på mitt behov, som tar mina pengar, och väldigt mycket av dem, kallar mig för idiot.Pytt skrev:
Man skickar alltså en faktura hem till mig (via hantverkaren) och kallar mig i samma andetag för idiot.
Då finns det andra leverantörer jag hellre väljer.
Men titeln säger fortfarande att hantverkarnas kunder är idiotier. Inte att Beijers kunder är idiotet. Men kundens "hanyvetkaren" kund är Beijers kund för hantverkarna köper sitt material där till sin kund. Sen innehållet i boken kan vara lite annat. Enligt mig, den sämsta boken jag har läst på länge, men det är enligt mig.lärjungen skrev:Jag tror de menar att en del av hantverkarnas kunder kan bete sig ovanligt och oväntat. Men fortfarande är det inte Beijers kunder det handlar om. Beijers kunder är till största delen hantverkarna själva. Om något så är det väl kundernas kunder som titeln handlar om. Och om du inte är en ovanlig kund, ja då kan du andas ut. Bokens titel handlar inte om dig
Nä boken handlar inte om mig. Jag anlitar inte hantverkare och handlar inte längre på Beijer.
Detta tror jag är en stor orsak till, det som hantverkarna ofta använder som försvar när den här typen av diskussioner uppkommer, att kunderna har ett hantverkarförakt.Pytt skrev:
Jag tror att de flesta som haft hantverkare hemma någon gång har känt att hantverkaren varit respektlös mot kundens hemmasfär och person. Det kan vara allt ifrån att dra in grus och smuts med ytterskor, göra slarviga jobb, välja enklaste/snabbaste lösningen helt utan att tänka på estetiken, inte hålla avtalade tider, salta fakturor, ha en överlägsen attityd och en massa andra saker. Allt detta blir en kränkning (ja, i detta fallet är ordet berättigat) mot privatpersonen, vilket leder till att personen tappar förtroendet och får en misstro mot hantverkare i stort. Många har säkert också fått en inblick i hur hantverkare snackar om privatkunder, kanske via forum på nätet eller genom att de känner någon med insyn i branschen, vilket inte direkt förbättrar bilden av hantverkarna. Kundernas misstänksamhet tar hantverkarna som förakt vilket leder till att de själva börjar förakta kunderna.
Vad som startat denna negativa spiral kan man ju diskutera, men det intressanta är ju vad som går att göra för att stoppa det. Att, som Beijer, köra en reklamkampanj (skit samma vem den riktar sig till om alla parter exponeras för den) som ensidigt ställer sig på den ena sidan och utmålar den andra som idioter är enligt mig katastrofalt kontraproduktivt om man vill förbättra arbetsmiljön för hantverkare och minska misstron från privatkunderna.
Jag förstår dock att hantverkarna gillar kampanjen, de får ju en klapp på huvudet och medhåll i sitt kundförakt av Beijer. Och kanske är det huvudtanken med kampanjen; att få fler kantverkarkunder till Beijer med en kalkylerad risk att tappa privatkunder. För mig är det dock att skjuta sig i foten/bita handen som föder en...för hur man än vrider och vänder på det så är det privatkunder som till stor del står för Beijers intäkter. För även om Beijer fakturerar hantverkarna så är det från slutkund pengarna kommer som ska användas för att betala Beijers faktura.
Vad tror du själv? Är det kanske du och jag samt övriga i denna tråd? Är det alla Beijers kunder? Eller är det bara de "jobbiga" kunderna?Bjor skrev:
Mitt svar: Titeln är en punchline. Vad författaren verklige tycker står innuti boken.
Vad Beijer har tänkt kan jag förstå. Men titeln säger en annan sak.F FatMikeSlim skrev:
Det är som att en firma skulle ha reklamen, vi bygger åt idioter. Eller i någon butik, välkommen in idioter.
Skulle jag kalla någon här på jobbet, fast att det bara skulle vara på skämt så skulle det bara vara att lämna in nycklarna å gå hem.
Men byggbranschen kanske vill försöka vara lite macho. Nu slipper dom då mig.
Nu ska jag hem och bygga utan idioter. Ha det bra alla här om ni tycer det är ok att företag kallar er för idioter eller inte.
Boken handlar om mig. Jag blir irriterad när hantverkaren inte hör av sig. Jag är intresserad av vilken lösning man har valt. Jag tycker att en hantverkare ska grovstäda efter sig. Jag blir irriterad när fakturan inte stämmer överens med vad som avtalat.
Så som kampanjen är utformad handlar den om i princip alla privatkunder och alla som någonsin har haft att göra med en hantverkare kan på något sätt känna sig träffade av dess budskap. Det är bara tramsigt att försvara kampanjen med att det "bara är stereotyper", att folk inte ska känna sig kränkta och att "Beijer tycker faktiskt inte att privatkunder är idioter".Nyfniken skrev:
Det spelar ingen som helst roll vad avsändaren ursprungligen avsåg. Vad som spelar roll är hur kampanjen mottas av alla som exponeras för den. Många, inklusive mig, tycker att det är en smaklös och destruktiv kampanj, och det räcker för att anse att den är ett misslyckande. Enda sättet att se den som lyckad är ifall Beijers syfte med den var att skrämma bort privatkunder och att vidga förtroendeklyftan mellan hantverkare och privatkunder. Jag har dock extremt svårt att tro att så är fallet, speciellt som de precis nu deltar som sponsor i en tävling för Villaägarnas medlemmar. Andra pris i tävligen är ett presentkort på byggvaror från Beijer. Jag kan säga att jag inte är så sugen på att delta i tävlingen.
Du blir provocerad av en boktitel, trots att du förstår avsändarens budskap. Helt ok för mig. Vi lever i ett fritt land. Du får tycka så.Bjor skrev:Vad Beijer har tänkt kan jag förstå. Men titeln säger en annan sak.
Det är som att en firma skulle ha reklamen, vi bygger åt idioter. Eller i någon butik, välkommen in idioter.
Skulle jag kalla någon här på jobbet, fast att det bara skulle vara på skämt så skulle det bara vara att lämna in nycklarna å gå hem.
Men byggbranschen kanske vill försöka vara lite macho. Nu slipper dom då mig.
Nu ska jag hem och bygga utan idioter. Ha det bra alla här om ni tycer det är ok att företag kallar er för idioter eller inte.
Alla har inte samma humor. Men det har jag och Paxman redan rett ut tidigare i tråden.
Problemet är ju att det inte bara är en boktitel, utan en hel kampanj. En kampanj med dödskallar, poddar programledda av en kändis, releasepartyn och erbjudanden. Alla dessa saker är indikatorer som givetvis pekar på en inställning från avsändaren, och då är det väl rätt självklart att kampanjens namn är det man lägger fokus på? Detta är en jättesatsning från Beijers sida och så väljer de att använda ordet "idioter"...man undrar verkligen vilken reaktion de väntade sig att få...