B beijnoff skrev:
Det var ju någon som önskade att den varit en fluga på väggen när ideerna om kampanjen togs fram. Det ser visst inte bättre ut än att någon läckt lite material från när man diskuterade vägen framåt.

[länk]

Det här tycker i varje fall jag är humor. Men vad vet jag, jag är ju idiot. ;-)
Hahahaha!! Nu behöver jag ju inte önska att jag varit en fluga på väggen hos Beijer när de har sina krismöten om kampanjen. Det fanns ju kameror på plats!! :crysmile:
 
  • Gilla
topmount och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
B beijnoff skrev:
Det ser visst inte bättre ut än att någon läckt lite material från när man diskuterade vägen framåt.
[länk]
Det här tycker i varje fall jag är humor. Men vad vet jag, jag är ju idiot. ;-)
Ha i åtanke att när ni går in på denna site , att den kör script från addthis.com, Addthis som är citat: "AddThis is the world's largest content sharing and social insights platform"
Men framförallt har de haft malware i sina script, ev har ...
googla t.ex. "s7.addthis.com virus" eller "s7.addthis.com malware"
 
lärjungen lärjungen skrev:
Gick in och läste lite på Beijers facebookkonto när nu det ändå kom på tal. Intressant att se att en del här i tråden nästan kuttapejstat sina inlägg härifrån i kommentarsfälten på Beijers sida.

Det var omkring 4-5 olika personer som kommenterat negativt i respektive inlägg om kampanjen. Av allt att döma kommer de flesta härifrån. Men man kan aldrig vara helt säker förstås (förutom där likheten i inläggen är för slående förstås ;)).

Hittade en lång tråd i ett annat forum om samma ämne. Tror det var tre eller fyra som tagit illa vid sig eller tyckte kampanjen var klumpig, medan resten av diskussionsdeltagarna tog det hela med en klackspark. Det var inte ett hantverkarforum. Men ej heller ett konsumentforum som här.

Nåväl, jag är inte här för att försöka ändra på någons åsikt, det har jag redan klargjort. Kanske har Beijer insett att det finns för känsliga personer för att låta kampanjen finnas på hemsidan eftersom den försvunnit därifrån. Samtidigt tror jag de stärkt sitt varumärke hos sin egentliga kundgrupp.
Hoppas verkligen att du har rätt så att inte kränkthetsmaffian här representerar den genomsnittliga husägaren.
 
  • Gilla
Saipala
  • Laddar…
richardtenggren
Är det inte hantverkare som varit kränkta i alla dessa år, tills stora starka Beijer kommer till dess undsättning och kallar slutkunderna för idioter istället, bara för att belysa att hantverkarna verkligen inte haft det lätt!
Så nu kallar Beijer slutkunderna för idioter, delvis för att ge hantverkarna någon form av upprättelse, vilket i mina ögon känns kontraproduktivt om syftet även är att ena hantverkare och slutkund.

Lever grottmentaliteten delvis kvar i byggbranschen?
 
Redigerat:
  • Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Är det inte ni hantverkare som varit kränkta i alla dessa år, tills stora starka Beijer kommer till er undsättning och kallar slutkunderna för idioter istället, bara för att belysa att hantverkarna verkligen inte haft det lätt!
Så nu kallar Beijer slutkunderna för idioter, delvis för att ge hantverkarna någon form av upprättelse, vilket i mina ögon känns kontraproduktivt om syftet även är att ena hantverkare och slutkund.

Lever grottmentaliteten delvis kvar i byggbranschen?
Om du syftar på mig så är jag inte hantverkare utan en helt vanlig konsument
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
F FatMikeSlim skrev:
Om man t ex läser lösningsförslag för gruppen pedanten. Så är tipsen att bland annat att ha olika skor inne och ute, ta med städutrustning, lägga ut mjölkpapp och hålla allmänt rent och snyggt.

Det flesta blir nog glada om man gör så och flera i denna tråd har också lagt fram önskemål om detta förfaringssätt.(y)

I exemplet från verkligheten så gjorde hantverkarna inte så. Reultatet var att en av dem bröt armen! :p

Sensmoralen är att dessa något självklara råd behöver tillämpas av fler hantverkare. Istället för att ifrågasätta varför kunden vill ha rent och snyggt så lönar det sig att anpassa sig efter kunden önskemål.

Därför tycker jag att råden är bra och flyttar fokus från ifrågasättande till att möta kundens behov.
Glömde svara här.

Jag började med att läsa förordet och sedan just pedanten och tänkte "ja, detta är väl helt okej".
Sedan läste jag några till:
Assistenten - Skicka iväg på något tidsödande "uppdrag" som inte behövs.
Projektledaren - Lägg på mer på tiden
Polaren - Skyll ifrån dig på nått annat
Bevakaren - Ta på dig hörselkåpor
Pratkvarnen - Förklara att "snacket" tar tid och kostar pengar
Experten - Kör till beijer och ta en kopp kaffe och snacka av dig.

Det enda förslag av dessa som jag tycker är rätt sätt att gå framåt är "pratkvarnen".
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
G Grävkalle skrev:
Om du syftar på mig så är jag inte hantverkare utan en helt vanlig konsument
Det var ett svar på ditt inlägg om att det skulle vara husägarna som är kränkta, när Beijer säger att de vill ändra den negativa synen mot hantverkare, genom att kalla kunderna för idioter istället, vem var då kränkt i första hand? Hantverkarna eller var Beijer kränkt-by-proxy åt hanteverkarnas vägnar?

Vad din profession är ändrar ju inget?
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det var ett svar på ditt inlägg om att det skulle vara husägarna som är kränkta, när Beijer säger att de vill ändra den negativa synen mot hantverkare, genom att kalla kunderna för idioter istället, vem var då kränkt i första hand? Hantverkarna eller var Beijer kränkt-by-proxy åt hanteverkarnas vägnar?

Vad din profession är ändrar ju inget?
Nä men innan du redigerde ditt inlägg så syftade du på oss hantverkare, därav min fråga.
 
G Grävkalle skrev:
Nä men innan du redigerde ditt inlägg så syftade du på oss hantverkare, därav min fråga.
Du skrev ju precis att du inte är hantverkare...:thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren
G Grävkalle skrev:
Nä men innan du redigerde ditt inlägg så syftade du på oss hantverkare, därav min fråga.
Precis, inledde först med ett ”ni hantverkare” vilket av ditt inlägg att döma uppenbarligen kunde misstolkas, så jag justerade detta.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Precis, inledde först med ett ”ni hantverkare” vilket av ditt inlägg att döma uppenbarligen kunde misstolkas, så jag justerade detta.
Ja och istället för att förtydliga vad du menade så ändrade du inlägget och gav mig ett snutigt svar. Moget...
 
P Paxman skrev:
Du skrev ju precis att du inte är hantverkare...:thinking:
Hade du läst inlägget från början hade du förstått...
 
richardtenggren
G Grävkalle skrev:
Ja och istället för att förtydliga vad du menade så ändrade du inlägget och gav mig ett snutigt svar. Moget...
Men eftersom du inte är hantverkare så ingår du ju inte heller i "ni hantverkare"? En hantverkare är lika "träffad" nu som innan min lilla justering? Det går ju att läsa inlägget innan justeringen i din citering om man så vill.

Med det sagt så är ju troligen inte alla hantverkare kränkta sen innan, alla hantverkare pratar inte illa om sina kunder osv.
Ungefär som att "alla" kunder inte är med i Beijers bok, fast den heter "Bygga åt idioter"?
 
G Grävkalle skrev:
Hade du läst inlägget från början hade du förstått...
Från början? Nej, jag förstår inte alls...men huruvida du är hantverkare eller inte bidrar ju inte direkt till trådens diskussion, så jag släpper det.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Men eftersom du inte är hantverkare så ingår du ju inte heller i "ni hantverkare"? En hantverkare är lika "träffad" nu som innan min lilla justering? Det går ju att läsa inlägget innan justeringen i din citering om man så vill.

Med det sagt så är ju troligen inte alla hantverkare kränkta sen innan, alla hantverkare pratar inte illa om sina kunder osv.
Ungefär som att "alla" kunder inte är med i Beijers bok, fast den heter "Bygga åt idioter"?
Och dom kunder som inte är med i boken tar högst troligt inte illa upp.

Och håll i er nu! Det är långt ifrån bara hantverkare som snackar skit om sina kunder, tror man det så måste man leva i en oerhört liten bubbla!
Jag var bla. nyligen på en flygplats och jobbade och pratade då en del med personalen i säkerhetskontrollen. Ni anar inte vilka historier dom berättade om sina kunder...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.