B beijnoff skrev:
Fast det som dom som reagerar negativt på är ju just det att det inte är självironi.
Det folk reagerar på är mycket riktigt inte självironi, men mejladressen är det.

B beijnoff skrev:
Det är för många som har för dåliga erfarenheter för att man skall kunna skämta om dom som idioter. Beijers intention är bra, men det går inte på det här sättet, med den tonen.
Säkerligen har du rätt, och det är just det jag beklagar. I mitt tycke är många i den här frågan överdrivet känsliga och/eller väljer att missförstå.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast tycker du verkligen att boken innehåller handfasta tips på hur man kommunicerar med kunden för att lösa problemet?

De exempel jag såg handlade mest om udda metoder för att lösa problemet för stunden.
Om man t ex läser lösningsförslag för gruppen pedanten. Så är tipsen att bland annat att ha olika skor inne och ute, ta med städutrustning, lägga ut mjölkpapp och hålla allmänt rent och snyggt.

Det flesta blir nog glada om man gör så och flera i denna tråd har också lagt fram önskemål om detta förfaringssätt.(y)

I exemplet från verkligheten så gjorde hantverkarna inte så. Reultatet var att en av dem bröt armen! :p

Sensmoralen är att dessa något självklara råd behöver tillämpas av fler hantverkare. Istället för att ifrågasätta varför kunden vill ha rent och snyggt så lönar det sig att anpassa sig efter kunden önskemål.

Därför tycker jag att råden är bra och flyttar fokus från ifrågasättande till att möta kundens behov.
 
Inte helt oväntat att Beijer skulle backa på denna kampanj. Det svider säkert...den har nog kostat en och annan slant, och tanken var nog att det skulle bli en rätt lång kampanj. De lär aldrig erkänna sitt misstag, utan bara låta kampanjen försvinna i flödet och hoppas på att den glöms bort. Dessvärre tror jag den redan orsakat en hel del skada i den infekterade relationen som finns mellan hantverkare och deras kunder.

Beijer är inte första företaget som dragit igång en "udda" kampanj som, när den skapades verkade kanontoppen, men som sedan visade sig vara klart olämplig. Det jobbar väldigt mycket rätt speciella typer i reklambranschen, och är man som reklamköpare inte stark är det lätt att dras med i "hypen".

Eftertankens kranka blekhet...
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det folk reagerar på är mycket riktigt inte självironi, men mejladressen är det.


Säkerligen har du rätt, och det är just det jag beklagar. I mitt tycke är många i den här frågan överdrivet känsliga och/eller väljer att missförstå.
Din tolkning är att det är självironi, min tolkning är att det inte är det. Dom ber om tips om kampanjen om idioter, då samlar vi det i maillådan idioter. Idioter är fortfarande riktat utåt om kunder.

Vad det gäller hur man uppfattar ordet idiot så är det ju helt rätt individuellt. Vill man inte bli missförstådd skall man nog undvika att kalla någon idiot, hur varm och humoristiskt det än kan verka i sina egna ögon.
 
  • Gilla
RACS och 2 till
  • Laddar…
  1. Kränkthetsfrågan är helt ointressant. Man får tåla saker som detta utan att ögonen tåras.
  2. Det är korkat att kalla sina kunder för idioter, direkt eller indirekt.
  3. Logiken i vad man gör, anspelar på den riktiga boken osv, fungerar.
  4. Problemet är att målsättningen med kampanjen var att minska klyftorna mellan hantverkare och kunder, för att skapa en win-win trots att man ställer sig på en sida. Här misslyckas man kapitalt.
  5. Jag tror inte att någon oavsett vad man tycker om detta tror att klyftorna minskar med kampanjen. Det enda man lyckats med är att ta några enkla poäng hos delar av hantverkarna och få lite medial uppmärksamhet. Jag tvivlar på att man tjänar pengar på detta.
 
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
  1. Kränkthetsfrågan är helt ointressant. Man får tåla saker som detta utan att ögonen tåras.
  2. Det är korkat att kalla sina kunder för idioter, direkt eller indirekt.
  3. Logiken i vad man gör, anspelar på den riktiga boken osv, fungerar.
  4. Problemet är att målsättningen med kampanjen var att minska klyftorna mellan hantverkare och kunder, för att skapa en win-win trots att man ställer sig på en sida. Här misslyckas man kapitalt.
  5. Jag tror inte att någon oavsett vad man tycker om detta tror att klyftorna minskar med kampanjen. Det enda man lyckats med är att ta några enkla poäng hos delar av hantverkarna och få lite medial uppmärksamhet. Jag tvivlar på att man tjänar pengar på detta.
........ 440 inlägg senare. En mycket bra sammanfattning. Jag skriver under på den. :)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
C
Apropå kränkta, förutom den sjukt dåligt valda titeln - inte minst för att Beijer riktar sig både till proffs- och privatkunder, så borde det vara hantverkarna som känner sig kränkta av innehållet i boken.

De snusförnuftiga "lösningarna" som är 110% självklara för vem som helst med någon form av grundläggande social kompetens, och framför allt de tillspetsade och raljerande berättelserna från verkligheten av typen "kärringjäveln stog och vevade med sitt rymdgevär till dammsugare". Är det verkligen någon som tycker det där vare sig roligt eller lärorikt?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Undrar vad som hänt om Lärarförbundet givit ut en bok som hette "Att undervisa idioter"?
 
  • Gilla
  • Haha
byggarätt och 9 till
  • Laddar…
Beijerbygg monterar ner mer och mer av kampanjen "bygga-åt-idioter". Det städas undan och sopas.
Jag undrar om inte boken och "idioter" snart är helt borta. Kanske kan något av podden finnas kvar, den delen som Alsing gör, kanske i lite omarbetad tappning.

Nu har Beijer tagit bort alla reklamspotar på facebook. Finns ingenting alls i deras annonsbibliotek.
Loggan på websidorna för både privat och företag är bortttagen så boken inte syns. En banner finns kvar på företagssidan om podden, inget om idioter.

Personligen är jag lite tvivlande till om det överhuvudtaget går att göra en reklamkampanj som har som bärande ide att berätta negativt om slutkunderna. Även om man inte kallar slutkunderna explicit "idioter".
Ett antal av de olika personlighetstyperna har ju en klart nedvärderande klang, Velaren, Bluffaren, Slarvern, Snåljåpen etc.

Skulle någon bransch kunna ha som bärande tema att diskutera kring "problemkunder" med nedlåtande exempel?
Som nämndes skolan? Sjukvården? IT-branschen? Detaljhandeln?

Det är faktiskt djäkligt mysko att kampanjen lämnade idestadiet. Och det finns ju delvis det här hämdmotivet i grundtanken också. Nu skall vi minsann visa att hantverkarnas vardag består av jobbiga kunder också. Hantverkarna skall få upprättelse. Men gentemot vem då? Slutkunderna, som man skall peka ut i stället?

https://www.unt.se/bostadsguiden/vill-forbattra-synen-pa-hantverkare-5425094.aspx

Och vardagen, jo den kanske till viss del består av de utpekade negativa slutkunderna.
Men inte tusan tillhör det hantverkarens vardag med pistolhot och erbjudanden om trekanter som i Alsings podd.
Nej en himla soppa har Beijerbygg lyckats koka ihop på en spik.
Men det är väl bara att hoppas att soppan var så tunn så den lätt går att hälla ut utan att den sätter igen avloppet. :)
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Åååh, vad jag hade viljat vara en fluga på väggen under processen för hela den här katastrofkanpanjen!! Tänk att få höra hur idén lades fram första gången, hur diskussionerna gick i Beijers marknadsavdelning innan lansering och se stämningen på releasepartyt när den väl sjösattes.

Men kanske framförallt hade jag velat bevittna hur svettpärlorna sakta sipprade fram i pannorna på samma folk när det långsamt började gå upp för dem hur otroligt fel ute de varit. När insikten till slut sjönk in och någon vågade säga: "Hörrni...vi har gjort ett stort misstag. Kunderna tyckte inte det var roligt att bli kallade idioter. Vi får bita i det sura äpplet och försöka rädda det som räddas kan. Bäst är nog att långsamt fasa ut kampanjen och be till virkesgudarna att folk glömmer snabbt."

Om Beijer är strategiska så borde de dock jobba på en pudelkampanj omgående...frågan är dock om inte skadan redan är för stor. Personligen tror jag nämligen att det kommer ta mycket lång tid innan Beijer blir av med epitetet "Byggvarufirman som tycker att privatkunder är idioter" bland folk som inte är hantverkare. Jag vet att jag kommer säga till de som berättar att de ska åka till Beijer och handla "Du vet att det är firman som körde en reklamkampanj där de utmålade privatpersoner som idioter va?"

Om inte annat är det ju ett kul konversationsämne! :rofl:
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
optimum
Jag röstar för att detta kan utses till 2019 års sämsta reklamkampanj.

Snacka om att skjuta sig i foten.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Är det kanske läge att som kund alltid lägga till en klausul i kontraktet att inget som helst material får handlas på Beijer?
 
  • Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Åååh, vad jag hade viljat vara en fluga på väggen under processen för hela den här katastrofkanpanjen!! Tänk att få höra hur idén lades fram första gången, hur diskussionerna gick i Beijers marknadsavdelning innan lansering och se stämningen på releasepartyt när den väl sjösattes.

Men kanske framförallt hade jag velat bevittna hur svettpärlorna sakta sipprade fram i pannorna på samma folk när det långsamt började gå upp för dem hur otroligt fel ute de varit. När insikten till slut sjönk in och någon vågade säga: "Hörrni...vi har gjort ett stort misstag. Kunderna tyckte inte det var roligt att bli kallade idioter. Vi får bita i det sura äpplet och försöka rädda det som räddas kan. Bäst är nog att långsamt fasa ut kampanjen och be till virkesgudarna att folk glömmer snabbt."

Om Beijer är strategiska så borde de dock jobba på en pudelkampanj omgående...frågan är dock om inte skadan redan är för stor. Personligen tror jag nämligen att det kommer ta mycket lång tid innan Beijer blir av med epitetet "Byggvarufirman som tycker att privatkunder är idioter" bland folk som inte är hantverkare. Jag vet att jag kommer säga till de som berättar att de ska åka till Beijer och handla "Du vet att det är firman som körde en reklamkampanj där de utmålade privatpersoner som idioter va?"

Om inte annat är det ju ett kul konversationsämne! :rofl:
Ja, det skulle vara himla intressant att förstå hur dom kunde hamna där dom hamnade. "Omgiven av idioter" lär ha varit en bärande ide, den har ju varit väldigt hypead.
Men det finns ju en hel del motsägelsefullt i pressreleaserna om syftet och vad man vill åstadkomma. Just det här att samtidigt lyfta hantverkarna, samtidigt som det defacto, finns en negativ ton gentemot slutkunderna, samtidigt som man vill främja dialogen mellan sagda grupper. Och också troligtvis "lura" hantverkarna att reflektera över sitt eget beteende i sann "Omgiven av ..." anda.
Fokus måste legat så hårt på hantverkarna så man faktiskt inte förstod/reflekterade över hur slutkunderna skulle reagera.
Men även vissa hantverkare och (gissar jag) egna anställda som också reagerade negativt på den enkla och inte särskilt varma humorn.

Nej, konstigt är det, och inte särskilt proffsigt. Hoppas dom tar nya tag och bättrar sig. Undrar om man kan reklammera en reklamkampanj? Dom får väl sätta sig ner med Masscreation och läsa boken och se om dom hittar några bra tips för sin dialog. Kanske kan dom skratta tillsammans?
 
  • Gilla
beijnoff
  • Laddar…
Alla kampanjer kommer efter ett tag att bytas mot något nytt. Det ligger i sakens natur. Finns något konkret uttalande som visar att Beijer backar i förtid från denna?

Och så en fråga av allmänt intresse. Hur många som tidigare skrivit i denna tråd kommer med handen på hjärtat att aldrig handla där igen? Vore intressant att veta för att testa hypotesen "all reklam är bra reklam".

Personligen så är jag oförändrat positiv till företaget även om jag företrädesvis handlar på andra andra byggvaruhus (helt kopplat till öppettider och pris).

Vad säger ni andra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.