Har svårt att tro att man tänkt att denna kampanj endast ska vara i två veckor.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
F FatMikeSlim skrev:
Alla kampanjer kommer efter ett tag att bytas mot något nytt. Det ligger i sakens natur. Finns något konkret uttalande som visar att Beijer backar i förtid från denna?

Och så en fråga av allmänt intresse. Hur många som tidigare skrivit i denna tråd kommer med handen på hjärtat att aldrig handla där igen? Vore intressant att veta för att testa hypotesen "all reklam är bra reklam".

Personligen så är jag oförändrat positiv till företaget även om jag företrädesvis handlar på andra andra byggvaruhus (helt kopplat till öppettider och pris).

Vad säger ni andra?
Inget konkret, mer än att det går att se på facebook att dom numera inte köra några reklamkampanjer alls där. Från att ha varit 40 stycken innan helgen för kampanjen. Plus att dom rensat headern på hemsidorna för både privatpersoner och företag från boken.

Jag läste någonstans att tydligen har TV fortfarande störst penetration. Försvinner kampanjen där så skulle jag tolka det som att något har hänt. Flödet med negativa kommentarer in på facebook ser ut att ha minskat, skulle ju delvis kunna bero på att man minskat radio och tv-reklamen.
Masscreation har enligt egen utsago jobbat ett år med kampanjen, så min gissning är att den är/var tänkt att gå länge.

Personligen så har det definitivt minskat mitt förtroende för Beijerbygg. Jag ser varken deras kampanj eller svaren på den negativa responsen som professionell från deras sida. Om dom inte kommunicerar något annat framöver så vill jag inte uppmuntra deras beteende. Det finns andra byggvaruhus i stan där jag bor som jag upplever som mer proffsiga då och då kommer jag att rösta med fötterna (välja annan firma).
 
optimum optimum skrev:
Jag röstar för att detta kan utses till 2019 års sämsta reklamkampanj.

Snacka om att skjuta sig i foten.
För lättkränkta ja för hantverkare som är deras kunder nej.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 3 till
  • Laddar…
Sluta tjata om att folk är lättkränkta, det är ett svammelargument.

Bemöt sakargumenten.

Jag blir också irriterad på kampanjen. Både av tilltalet och av det "försvar" man försöker sig på som är en blandning av "höhö, fattar du inte att grabbarna bara skojar, lilla stumpan" och en massa uppmaningar att läsa andra böcker (jo, jag har läst "idioter-böckerna, psuedovetenskap snällast sagt. Desinformation om man skall vara krass) eller lägga mer tid på att läsa än den ena, än den andra podden???

Brukar normala företags reklamkampanjer, Coca-Colas mfl, kräva att man läser böcker för att förstå hur bra de är+
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
lärjungen
B beijnoff skrev:
Nu har Beijer tagit bort alla reklamspotar på facebook. Finns ingenting alls i deras annonsbibliotek.
Loggan på websidorna för både privat och företag är bortttagen så boken inte syns. En banner finns kvar på företagssidan om podden, inget om idioter.

Personligen är jag lite tvivlande till om det överhuvudtaget går att göra en reklamkampanj som har som bärande ide att berätta negativt om slutkunderna. Även om man inte kallar slutkunderna explicit "idioter".
Ett antal av de olika personlighetstyperna har ju en klart nedvärderande klang, Velaren, Bluffaren, Slarvern, Snåljåpen etc.

Skulle någon bransch kunna ha som bärande tema att diskutera kring "problemkunder" med nedlåtande exempel?
Som nämndes skolan? Sjukvården? IT-branschen? Detaljhandeln?

Det är faktiskt djäkligt mysko att kampanjen lämnade idestadiet. Och det finns ju delvis det här hämdmotivet i grundtanken också. Nu skall vi minsann visa att hantverkarnas vardag består av jobbiga kunder också. Hantverkarna skall få upprättelse. Men gentemot vem då? Slutkunderna, som man skall peka ut i stället?

[länk]

Och vardagen, jo den kanske till viss del består av de utpekade negativa slutkunderna.
Men inte tusan tillhör det hantverkarens vardag med pistolhot och erbjudanden om trekanter som i Alsings podd.
Nej en himla soppa har Beijerbygg lyckats koka ihop på en spik.
Men det är väl bara att hoppas att soppan var så tunn så den lätt går att hälla ut utan att den sätter igen avloppet. :)
Såhär ser deras Facebooksida ut när jag öppnar den i alla fall. Boken som reklam på första parkett i deras profilomslag. Rullar man ner till fjärde inlägget ligger det en notis om att tredje avsnittet av podden är släppt. Du är inte ute och ropar hej lite väl tidigt?

Facebook-profil för Beijer Byggmaterial med bokreklam i profilomslaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FatMikeSlim
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Undrar vad som hänt om Lärarförbundet givit ut en bok som hette "Att undervisa idioter"?
Mina analogi haltar lite. Det ska hellre vara: Undrar vad som hänt om Gleerups givit ut en bok som hette "Att undervisa idioter"?
 
lärjungen lärjungen skrev:
Såhär ser deras Facebooksida ut när jag öppnar den i alla fall. Boken som reklam på första parkett i deras profilomslag. Rullar man ner till fjärde inlägget ligger det en notis om att tredje avsnittet av podden är släppt. Du är inte ute och ropar hej lite väl tidigt?

[bild]
Jag beskrev inte facebooksidan. Jag beskrev websidan där den där bilden tidigare legat överst för både privatkunder och företagskunder men numera är borttagen.
Det jag skrev om facebook är att man kan se att dom tagit bort alla pushande annonser.

Men du har helt rätt i att det är ett ställe där boken fortfarande syns. I övrigt är det precis som du skriver mest inlägg om poden.
Anledningen till att dom har kvar inläggen om poden och släppet av boken kan ju vara flera.

Ett kan vara att dom vill kunna se hur kritiska folk är och diskutera med Masscreation. Det är ju i princip bara kritiken som lämnas kvar.
Och om dom skulle börja plocka bort en massa kritiska inlägg skulle det nog kunna slå bakut också.

Vad det gäller att ropa hej. Det enda som jag skulle ropa hej åt, det är om Beijerbygg visar någon form av insikt att dom kommunicerade på ett sätt som faktiskt inte var bra.
Att dom försöker skademinimera genom att köra politikersvaret att upprepa exakt samma svar som en papegoja och ducka imponerar inte på mig.

I övrigt tycker jag det är lite intressant vilka vägar ut ur situationen dom försöker ta. Jag är inte mediatränad, men lär mig gärna att förstå vilka knep som används.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Mina analogi haltar lite. Det ska hellre vara: Undrar vad som hänt om Gleerups givit ut en bok som hette "Att undervisa idioter"?
Exakt, tänkte det också. Eller Glaxo Smith Kline ger ut "Att vaccinera idioter".
 
F FatMikeSlim skrev:
Och så en fråga av allmänt intresse. Hur många som tidigare skrivit i denna tråd kommer med handen på hjärtat att aldrig handla där igen? Vore intressant att veta för att testa hypotesen "all reklam är bra reklam".
Det var många år sedan jag handlade där, personalen är ohjälpsam, sortimentet begränsat och priserna tragiska och efter den här reklamkampanjen ser jag ingen anledning att åka dit någon mer gång. Handlar numera på Stuvbutiken som trots enligt uppgift trist personalpolitik är en väldigt bra butik med mycket bredare sortiment än Beijers. Visserligen ingen brädgård, men det som Stuvbutiken saknar har Beijers närmaste granne ByggMax.
 
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
lärjungen
Gick in och läste lite på Beijers facebookkonto när nu det ändå kom på tal. Intressant att se att en del här i tråden nästan kuttapejstat sina inlägg härifrån i kommentarsfälten på Beijers sida.

Det var omkring 4-5 olika personer som kommenterat negativt i respektive inlägg om kampanjen. Av allt att döma kommer de flesta härifrån. Men man kan aldrig vara helt säker förstås (förutom där likheten i inläggen är för slående förstås ;)).

Hittade en lång tråd i ett annat forum om samma ämne. Tror det var tre eller fyra som tagit illa vid sig eller tyckte kampanjen var klumpig, medan resten av diskussionsdeltagarna tog det hela med en klackspark. Det var inte ett hantverkarforum. Men ej heller ett konsumentforum som här.

Nåväl, jag är inte här för att försöka ändra på någons åsikt, det har jag redan klargjort. Kanske har Beijer insett att det finns för känsliga personer för att låta kampanjen finnas på hemsidan eftersom den försvunnit därifrån. Samtidigt tror jag de stärkt sitt varumärke hos sin egentliga kundgrupp.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 5 till
  • Laddar…
L llehs skrev:
Sluta tjata om att folk är lättkränkta, det är ett svammelargument.

Bemöt sakargumenten.

Jag blir också irriterad på kampanjen. Både av tilltalet och av det "försvar" man försöker sig på som är en blandning av "höhö, fattar du inte att grabbarna bara skojar, lilla stumpan" och en massa uppmaningar att läsa andra böcker (jo, jag har läst "idioter-böckerna, psuedovetenskap snällast sagt. Desinformation om man skall vara krass) eller lägga mer tid på att läsa än den ena, än den andra podden???

Brukar normala företags reklamkampanjer, Coca-Colas mfl, kräva att man läser böcker för att förstå hur bra de är+
Men blir man irriterad av en reklam nu 2019 så är man lättkränkt eller så har man inte tittat på tv dom senaste 20 åren.
 
  • Gilla
  • Haha
Grävkalle och 3 till
  • Laddar…
Pysslaren inleder med att beskriva att han har erfarenhet av bra hantverkare. De är bra när de jobbar gratis eller sänker sina fasta priser. Hur ofta brukar du jobba gratis? Hur ofta brukar du sänka din lön pga att arbetet gick fortare eller tog längre tid?

En bra hantverkare är i pysslarens beskrivning en billig hantverkare. Pysslaren är i störst sannorlikhet en dålig kund. Jag förstår att du känner dig provocerad av boken.
 
  • Gilla
Saipala och 2 till
  • Laddar…
Kollade också Facebook och jag skulle nog säga att det var många som kommenterat negativt, fler än antalet i denna tråd och dessutom fler kvinnor än vad jag tror är representerade i detta forum och i denna tråd. Kollade nog ca tio inlägg av bejjer och under dessa är majoriteten negativa skulle säga i snitt 8-10 på de första och sen 4-5 på de senare. Dvs missnöjdheten med kampanjen är relativt stor och detta är bara de som aktivt väljer att kommentera. Beijer når inte heller nån riktig framgång med sitt standardsvar på Facebook. De funderar nog lite på vägen framåt. Om kampanjen kan jag bara säga att det känns märkligt att tro att kunden dvs den som "med värme" utpekas som idiot skulle gå in och lyssna på en pod eller läsa en bok för att förstå att det är "humor hjärta och värme". Jag har nog med att hinna följa de poddar med ämnen som intresserar mig eller läsa de böcker jag har på att-läsa-listan och detta gäller nog för många. Dvs man når inte längre än tv-reklamen.
 
  • Gilla
beijnoff och 3 till
  • Laddar…
L Lane skrev:
Kollade också Facebook och jag skulle nog säga att det var många som kommenterat negativt, fler än antalet i denna tråd och dessutom fler kvinnor än vad jag tror är representerade i detta forum och i denna tråd. Kollade nog ca tio inlägg av bejjer och under dessa är majoriteten negativa skulle säga i snitt 8-10 på de första och sen 4-5 på de senare. Dvs missnöjdheten med kampanjen är relativt stor och detta är bara de som aktivt väljer att kommentera. Beijer når inte heller nån riktig framgång med sitt standardsvar på Facebook. De funderar nog lite på vägen framåt. Om kampanjen kan jag bara säga att det känns märkligt att tro att kunden dvs den som "med värme" utpekas som idiot skulle gå in och lyssna på en pod eller läsa en bok för att förstå att det är "humor hjärta och värme". Jag har nog med att hinna följa de poddar med ämnen som intresserar mig eller läsa de böcker jag har på att-läsa-listan och detta gäller nog för många. Dvs man når inte längre än tv-reklamen.
Jag drar samma slutsatser. Och då skall man veta att trådarna på facebook är hårt modererade nu. Tittar man på en tråd så har den många fler kommentarer än vad som syns även om man slår på "Visa alla". Beijer har modererat bort snudd på allt som är positivt och allt som kan antyda "flamewar". Jag vet att svordomar har tagits bort och (gissar jag) att facebooks automatfilter har hjälpt till.
Det finns en tråd som länkas i recensionerna. Den har just nu nästan 300 kommentarer fast bara en bråkdel finns kvar. Där finns drygt 30 talet olika som är uttalat kritiska.

Dessutom syns ju inte längre dom 40 talet annonser som pushats ut de senaste två veckorna. Där fanns mycket negativa kommentarer också.

Och jag har gjort samma reflektion, att andelen kvinnor som är negativa är stort.

Jag tyckte mig också se att folk kom in direkt från TV-reklam och kommenterade, och där var det folk som var ordentligt förbannade.
Jag tror det här har varit rätt så stökigt för Beijer.
 
Det var ju någon som önskade att den varit en fluga på väggen när ideerna om kampanjen togs fram. Det ser visst inte bättre ut än att någon läckt lite material från när man diskuterade vägen framåt.

https://www.captiongenerator.com/1557782/Bygga-t-idioter

Det här tycker i varje fall jag är humor. Men vad vet jag, jag är ju idiot. ;-)
 
  • Gilla
  • Haha
topmount och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.