Många som skriver i denna tråd verkar mest bli upprörda över titeln. Analogin till förlagan som näms i inledningen av boken och förklaringen att man vill ge en vägledning till att bättre förstå/hantera "besvärliga" kunder verkar hamna helt i skymundan i resonemangen. Blir mest kritik utifrån åsikten "är jag en idiot bara för att.. nu blev jag nästan kränkt".

Synd.

Ligger en bra tanke i detta att öka förståelsen för att alla är olika.

Boken brister dock på en viktig punkt. Anekdoterna är inte riktigt så roliga som man kunnat önska. Att "ta fram popcornen" som också nämns i inledningen kändes som ett västgötaklimax. Tycker inslagen i podden levererar bättre (professorn som försvann t ex).

Om dåliga hantverkare skulle följde råden i boken skulle branschen kunna höjas sig ett snäpp.

Det ges faktiskt inga råd till kunder alls vad jag kunnat läsa. Men om man är öppen för att inte vara perfekt kan det finnas utrymme för viss förbättring. Kunde med stolhet känna igen mig i en handfull personligheter som beskrivs. Tyckte det var riktigt roligt faktiskt .
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
FatMikeSlim Det är inte hur företaget tänkt att deras kampanj skall upplevas som är det viktiga, utan hur den tas av de som ser den! Tycker nu många att det känns kränkande att bli kallad idiot, är det resultatet företaget fått av sin kampanj.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Min kritik mot kampanjen är inte att en del kan känna sig kränkta. Det är att kampanjen cementerar, validerar och mest troligt eldar på kundföraktet som finns inom hantverkarbranschen. Jag kan verkligen se framför mig hur det låter runt hantverkarnas fikabord nu..."Ni vet den där karaktären i idiotboken...PRECIS en sån kund hade jag igår. Fatta vilken idiot alltså!" Flabb flabb flabb! "Ja, vet...privatkunder är verkligen precis så som Beijer beskriver dem i boken! Idioter!"
 
  • Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
Det brukar heta, "döm inte boken efter omslaget".:thinking:

Om hantverkare som snackar skit om kunderna (vilket sjävklart förekommer, lyssna på podden för smakprov), nu läser boken och tar till sig bara några av råden så får de fler verktyg som gör att de kan förstå och hantera kunden bättre.

Om man upplever att man är omgiven av idioter så kan det hjälpa att öka den egna insikte om att de flesta människor helt enkelt inte är som man själv och att man därför behöver anpass sig till detta. Blir bättre för alla. Att se på andra som idioter är ingen hållbar strategi för att lyckas i livet.

Med ökad insikt hos hantverkare kan kundföraktet minska (finns så klart många bra hantverkare utan den jargongen också).

Tycket Beijer är rätt ute här. För att vara tydlig. Det är hantverkaren som ska utvecka sina syn på omgivningen och i bästa fall sluta se på kunden som idiot.

Således för de som läser boken ökar samspelet och föraktet minskar.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 2 till
  • Laddar…
Fast tycker du verkligen att boken innehåller handfasta tips på hur man kommunicerar med kunden för att lösa problemet?

De exempel jag såg handlade mest om udda metoder för att lösa problemet för stunden.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F FatMikeSlim skrev:
Ett försöka att sammanfatta:

En marknad består av symbiosen mellan köpare och säljare. Båda behövs för att marknaden ska fungera

Köparens behov kan vara nödvändiga som mat och husrum, men även skapade. Gäller t ex mycket inom underhållningsbranchen etc.

Så länge köpintresse och tillgång finns existerar marknaden. Försvinner köpintresset eller behovet dör marknaden. Ex första finnansbubblan (handel med tulpanlökar 1600-talet Amsterdam, kul galenskap för övrigt). Det omvända gäller också. Det går inte att handla med något som inte finns eller erbjuds (kommentarer om virtuella tjänster undanbedes;)).

Som någon skrev är Beijer på en trygg marknad då tillgång på byggmaterial är ett ett i närmast nödvändigt behov för att leva i dessa breddgrader.

Har de då lyckats med sin kampanj? Svaret är Ja. Kampanjen fångar uppmärksamhet. Kan man efterfråga något mer önskvärt?

Är titeln "Bygga åt idioter" provocerande? I de flesta samanhang är det inte ok att titulera någon idiot. Men i detta fallet är upplägget byggt på komiken kring den situation som uppstår med "speciella" kunder. Så ja det är helt ok precis på samma sätt som en komiker kan driva med invandrare, kvinnor, gamlingar etc (inget ont om dessa)

Tappar Beijer kunder nu? Troligtvis inte. Flertalet gillar komiken eller bryr sig inte. Business as usual med andra ord.

Oavsett vad man man kan tycka om detta så är Beijer den stora vinnaren.
Japp och man får inte glömma att dom blir av med dom lättkränkta idioterna.
 
thomas33 thomas33 skrev:
FatMikeSlim Det är inte hur företaget tänkt att deras kampanj skall upplevas som är det viktiga, utan hur den tas av de som ser den! Tycker nu många att det känns kränkande att bli kallad idiot, är det resultatet företaget fått av sin kampanj.
Ja eller så känner man sig träffad och då kan man ju ställa sig frågan varför!
 
P Paxman skrev:
Min kritik mot kampanjen är inte att en del kan känna sig kränkta. Det är att kampanjen cementerar, validerar och mest troligt eldar på kundföraktet som finns inom hantverkarbranschen. Jag kan verkligen se framför mig hur det låter runt hantverkarnas fikabord nu..."Ni vet den där karaktären i idiotboken...PRECIS en sån kund hade jag igår. Fatta vilken idiot alltså!" Flabb flabb flabb! "Ja, vet...privatkunder är verkligen precis så som Beijer beskriver dem i boken! Idioter!"
Och du tror inte vi hantverkare har diskuterat ”jobbiga” kunder innan denna kampanjen.
 
  • Gilla
Nils82 och 3 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Och du tror inte vi hantverkare har diskuterat ”jobbiga” kunder innan denna kampanjen.
Jag kan naturligtvis inte svara för Paxman, men min reflektion är att naturligtvis diskuterar man händelser vid fikabordet med sina arbetskamrater. Både negativa såväl som positiva. En ventil och kanske kan man komma fram till någon konstruktiv lösning hur man skall lösa en knepig/jobbig situation.

Men det Beijer har gjort motsvarar i mina ögon att du skulle skriva ner ert fikasnack på papper med överskriften "Det här har vi byggt åt idioten". Och sedan bifogat det med fakturan för kunden att läsa om den blir nyfiken.
Dessutom med en extra post på fakturan a 49 spänn för jobbet med att skriva ner berättelserna.

Och det är jag helt övertygad om att du aldrig skulle snudda vid tanken på att göra. För det skulle ju kunna tas emot lite tokigt. ;-)
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
optimum
T twoody skrev:
Och du tror inte vi hantverkare har diskuterat ”jobbiga” kunder innan denna kampanjen.
Och vad tillför det?

Bättre vore om vissa hantverkare fick lära sig hur man ska hantera tillfällen man känner jobbiga.

Jag tror de flesta hantverkare kan hantera sådan situationer som uppstår.
 
Jag tror att Beijer justerar en del ytterligare i kampanjen nu. Jag hoppas dom har insett att hela "idiot"-grejen är feltänkt. Jag tror helt enkelt inte dom och Masscreation (mediabolaget) insåg att dom pekade ut slutkunderna som idioter och att många har väldigt svårt för det ordet och den jargongen.

Kanske kan det vara så att byggbranschen har ett sådant språkbruk så att det inte känns så konstigt. Och då finns det verkligen rum för eftertanke. (Jag vet inte, jag har dock kompisar i branschen och jag har blivit förvånad vad som anses som naturligt i en byggbarack.)
Och kanske var det så att alla medarbetare på Masscreation fått "Omgiven av idioter" i julklapp och tyckte det var så himla kul att peka ut varandra som blå, röda och gula personer. Insikten fanns inte att den boken fyller att annat syfte och dessutom är tveksam i hela grundupplägget.

Jag har som sagt inte koll på radio och tvreklam så jag vet inte vad som fortsätter sändas. Och kanske tar det längre tid att justera. Man köper ju reklamutrymme lite mer långsiktigt där, misstänker jag.

Men på facebook har dom tonat ner hela idiotframtoningen. Boken är i princip borta i kommunikationen och det som fortfarande syns är poden. Det är ju himla knepigt att bokstavligt talat skriva ner på papper att ens slutkunder är idioter, det pappret kommer ju kunna och ligga och skräpa och dyka upp precis var som helt. Och synas väldigt tydligt, inte minst i deras butiker. Och det skriker ju ut "Bygga åt idioter".
Poden går att marknadsföra utan att trycka för mycket på "Bygga åt idioter".
Och i deras senaste reklamspot på facebook så har dom ändrat tipsmailet till marknad@beijerbygg.se istället för idioter@beijerbygg.se. (Alltså, någon måste verkligen tänkt fel, vilket annat företag har en mailadress idioter@mittföretag.com?)

Och dom har dragit ner på all facebookreklam. Nu har dom bara fem stycken spotar, tre nya handlar om fri frakt, idag söndag 27:e.
En är en spot för poden och en (den äldsta) är för boken. Dom har alltså rensat bort närmare 40 st spotar om boken.
Det finns ingen reklam med någon underleverantör som associeras ihop med boken.

Kanske dom som lärt sig mest om kommunikation av kampanjen är Beijer och Masscreation? :)
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
B beijnoff skrev:
idioter@beijerbygg.se.
Det är ju fantastiskt roligt! Lite självironi i det hela som jag är säker på inte var av misstag. Trist dock att de backar, helt eller delvis. Nu blir det mer vaniljreklam som inte stör någon. Grattis alla!
 
Masscreation lär knappast nämna att de skapade kampanjen "Bygga åt idioter" för kommande uppdragsgivare.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är ju fantastiskt roligt! Lite självironi i det hela som jag är säker på inte var av misstag. Trist dock att de backar, helt eller delvis. Nu blir det mer vaniljreklam som inte stör någon. Grattis alla!
Fast det som dom som reagerar negativt på är ju just det att det inte är självironi. Idioten här syftar ju på deras slutkunder, även om Beijer hävdar något annat. Rent språkligt så blir "bygger åt" ett utpekande av slutkunden som idiot.

Jag har inte insett hur mycket problem det faktiskt finns i branshen. En bransch som utsätter sina slutkunder för 10 miljarder "onödiga" kostnader per år. (Det är naturligtvis inte enbart hantverkarnas fel.)
https://www.svt.se/nyheter/konsumen...hc_UYjbY-3Pvfl9cLSYl2bpxlpMVOEVDHDifu1EoQ9PDc

Och en bransch som har så stora problem med jargong så det största fackförbundet tar fram rapporter om situationen.
https://www.byggnads.se/siteassets/rapporter/byggnads-en-varld-for-man-och-inga-andra.pdf

Det är för många som har för dåliga erfarenheter för att man skall kunna skämta om dom som idioter. Beijers intention är bra, men det går inte på det här sättet, med den tonen.
Det jag tror alla skulle vara vinnare på, det är om branschen fick in fler tjejer (enkönade arbetsplatser är knepigt oavsett åt vilket håll det är), samt att hantverkare utbildas i att lösa knepiga/olösliga situationer med sina slutkunder.
 
  • Gilla
erkka och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren
idioter@beijerbygg.se är nog deras mail-all-adress internt ;)
Där de skickar ut interna nyhetsbrev, info om grillkvällar, julfester osv...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.