Fairlane
F FatMikeSlim skrev:
Definitionsmässigt krävs en avsikt att kränka för att någon ska kunna bli kränkt. Beijer har som visats i denna tråd inte haft den avsikten. Därför är ingen kränkt i en semantisk mening.
Intressant definition. var kommer den ifrån?
Det är alltså bara avsikten ifrån den som uttalar något som avgör om något är kränkande eller inte. Hur personen som är föremål för det hela är ointressant?

Så uttalanden som:
"Du är en idiot", "Din jävla neger", "Din efterblivna jävel", "Lilla gumman, sånt här förstår sig inte fruntimmer på" etc är bara kränkande om den som uttalar meningen gör det i avsikt att kränka? Om personen som är mottagare är svart och här det här varje dag och blir ledsen är ointressant? Om personen som är mottagare har en funktionsvariation, säg Downs syndrom, blir ledsen av att höra det här, så är det ändå ingen kränkning?

Jag tycker Beijers kampanj är ett stort feltänk. Jämförelsen med "Omgiven av idioter" tycker jag haltar. I den titeln så pekas alla ut som idioter, medan man här väljer att peka ut en viss grupp, nämligen kunderna. Jag är inte kränkt av titeln, känner mig inte kränkt, men tycker den är jäkligt korkad.

Jag tycker man borde döpt boken "Bygga för kunder" och sen beskrivit olika kundtyper och hur man bemöter dessa på bästa sätt för att få en bra relation för både hantverkare och kund. Då hade man kanske inte sålt någon bok dock.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker Beijers kampanj är ett stort feltänk. Jämförelsen med "Omgiven av idioter" tycker jag haltar. I den titeln så pekas alla ut som idioter, medan man här väljer att peka ut en viss grupp, nämligen kunderna. Jag är inte kränkt av titeln, känner mig inte kränkt, men tycker den är jäkligt korkad.

Jag tycker man borde döpt boken "Bygga för kunder" och sen beskrivit olika kundtyper och hur man bemöter dessa på bästa sätt för att få en bra relation för både hantverkare och kund. Då hade man kanske inte sålt någon bok dock.
Väl skrivet! Om man nu tvunget måste spinna på boken "Omgiven av idioter" hade det kanske varit bättre att döpa boken till "När idioter bygger för idioter". På så sätt pekas inte bara en part ut som idiot och en konstruktiv diskussion om bristerna i kommunikation mellan hantverkare och slutkunder skulle kunna föras. Men i och med att Beijer valde att utse enbart slutkund som idiot så måste man ändå dra slutsatsen att de tycker att hantverkare är lite bättre (och vettigare) än slutkunderna.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Väl skrivet! Om man nu tvunget måste spinna på boken "Omgiven av idioter" hade det kanske varit bättre att döpa boken till "När idioter bygger för idioter". På så sätt pekas inte bara en part ut som idiot och en konstruktiv diskussion om bristerna i kommunikation mellan hantverkare och slutkunder skulle kunna föras. Men i och med att Beijer valde att utse enbart slutkund som idiot så måste man ändå dra slutsatsen att de tycker att hantverkare är lite bättre (och vettigare) än slutkunderna.
Tror du har missat vilken grupp kampanjen riktar sig åt.
Och du fokuserar för mycket på ett ord i deras reklam.
 
  • Gilla
FatMikeSlim och 2 till
  • Laddar…
Papperskatt Papperskatt skrev:
Den mest kränkta personen verkar vara du.
Nej, han är proxykränkt å hantverkarnas vägnar eftersom han själv inte var hantverkare. Så måste det vara för det enda skälet till att lufta sin åsikt här är att man blivit kränkt. Förlåt, proxykränkt.
 
  • Haha
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Tror någon att kampanjen varit lika lyckad om den hetat Bygga åt besvärliga kunder.
Nej dom tog med ordet ”idiot ” av en anledning och bevisligen så lyckades dom.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Tror du har missat vilken grupp kampanjen riktar sig åt.
Och du fokuserar för mycket på ett ord i deras reklam.
Nej, det har jag inte. Det är väldigt tydligt att kampanjen är riktad till hantverkare och deras "snyftiga" arbetssituation. Kampanjen är ett ställningstagande för hantverkarna och ett tydligt utpekande av att hela problemet ligger hos slutkunden. Stackars hantverkare som måste jobba för idioter.

Det är väl självklart att fokus ligger på ordet "idioter"...det är ju hela kampanjens hook.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T twoody skrev:
Tror någon att kampanjen varit lika lyckad om den hetat Bygga åt besvärliga kunder.
Nej dom tog med ordet ”idiot ” av en anledning och bevisligen så lyckades dom.
Var finns bevis för att kampanjen är lyckad?
 
T twoody skrev:
Känner du dig träffad av reklamen från bejer ?
Jag tror snarare pysslarn tycker reklamen är förringande, osmaklig och otidsenlig.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
lärjungen
Nåväl. Nu har väl tråden ändå mest övergått i ett sinsemellan ryggdunkande på respektive sidor.

Det som blir mest intressant framöver är att se om kampanjen visar sig vara flipp eller flopp och vilken sida här som får "rätt" i praktiken.

Ser fram emot nästa poddavsnitt (y)

Edit: ser nu att det släpptes igår :surprised: här skall lyssnas! :cool:
 
  • Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
lärjungen
Det var faktiskt det bästa avsnittet hittills. Två elektriker med några berättelser som verkligen var nåt utöver det vanliga. Rekommenderas varmt. "Som i en Beckfilm" heter avsnittet (y)
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Så uttalanden som:
"Du är en idiot", "Din jävla neger", "Din efterblivna jävel", "Lilla gumman, sånt här förstår sig inte fruntimmer på" etc är bara kränkande om den som uttalar meningen gör det i avsikt att kränka? Om personen som är mottagare är svart och här det här varje dag och blir ledsen är ointressant? Om personen som är mottagare har en funktionsvariation, säg Downs syndrom, blir ledsen av att höra det här, så är det ändå ingen kränkning?
Ja en avsikt att kränka är central i sammanhangen. Dina egna exempel visar just detta.

För alla dina exempel ovan kan man ställa dem i ett sammanhang. Exempel 1, en mobbar säger dina citat nedsättande till sitt mobboffer. Avsikten är att kränka i sammanhanget . Att mottagaren blir ledsen bekräftat att avsikten var att kränka offret. En kränkning med andra ord.

Exempel 2, du kallar din bäste vän för "efterbliven" med glimten i ögat utan avsikt att kränka. Din vän tar inte illa upp. En skådespelare kallar sin medspelare "idiot" på scen. Avsikten är att framföra ett skådespel och det finns ingen avsikt att kränka mottagaren. Således ingen kränkning.

Vi kan även vända på det. Exempel 3. En granne kallar dig korkad. Du väljer att inte reagera eller bry dig. Även om du valde att inte ta åt dig så är avsikten central för att avgör om det är en kränkning eller inte. Om grannens avsikt var att kränka dig så är det en kränkning oavsett din reaktion.

I fallet Beijer har de inte haft avsikt att kränka någon vad som framkommit. Du uppfattar inte heller att du blivit kränkt enligt dina egna ord. Slutsats är att du inte blivit kränkt av Beijer.
 
lärjungen lärjungen skrev:
Det var faktiskt det bästa avsnittet hittills. Två elektriker med några berättelser som verkligen var nåt utöver det vanliga. Rekommenderas varmt. "Som i en Beckfilm" heter avsnittet (y)
Man skulle också kunna tolka det som att båda sidor fått "rätt" i frågan (vad det nu är). Beijer pushar inte kampanjen längre till privatkunderna och slipper således störas av folk som av olika anledningar tycker att kampanjen är olämplig. Och kampanjen var ju aldrig menad till dom heller, men det är väl svårt att träffa bara myggor när man skjuter med kanon (radio och tv-reklam).
(Någon som vet förresten om det sänts någon mer radio eller tv-reklam efter helgen?)

Och dom hantverkare som uppskattar podden kan fortsätta att glädjas åt den utan att det skapas flamewar i några trådar på facebook. Den kan säkert vara underhållande. (Jag lyssnade sista sekunderna på senaste avsnittet och där nämns det bland annat "hämnas", så det är en djäkla slak lina att balansera på dock.)

Sedan har det ju också höjts en del röster från hantverkare som inte riktigt varit nöjda med budskapet heller. Men Beijer kanske lyssnar lite lyhördare på dom också framåt.

Vi får väl se vad Beijer gör med kampanjen framåt, hur dom fortsätter använda materialet. Dom har nog fått sig en tankeställare av vissa reaktioner, tillräckligt många blir verkligen sura och (tror jag) ärligt missuppfattar. Personligen tycker jag boken är mycket knepig, tanken att föra två grupper samman genom att peka ut fel hos den ena är mycket konstigt tänkt.
Och jag tittade på en av de två videoreklamerna som ligger på Beijers hemsida. Om det var det som gick på TV så förstår jag att folk reagerar negativt. Man har till och med av outgrundlig anledning lyckats få med "gomspalt" i samma reklam som man insinuerar att folk är idioter, ovanligt klantigt.

Då det var en kommentar om var Hitlerparodin låg så kommer här en youtubelänk istället. Hoppas den fungerar. Lite småjusteringar i texten och timing. Faktiskt riktigt kul att göra något sådant. Undrar om det är någon reklambyrå som skulle vara intresserad av att anställa någon glad amatör på undertexter ;-)


(Moderator får gärna editera bort länken i mitt gamla inlägg om Hitlerparodin och lägga in youtubelänken istället om det är lämpligt.)
 
P Paxman skrev:
Nej, det har jag inte. Det är väldigt tydligt att kampanjen är riktad till hantverkare och deras "snyftiga" arbetssituation. Kampanjen är ett ställningstagande för hantverkarna och ett tydligt utpekande av att hela problemet ligger hos slutkunden. Stackars hantverkare som måste jobba för idioter.

Det är väl självklart att fokus ligger på ordet "idioter"...det är ju hela kampanjens hook.
Nej bevisligen så fattar du inte kampanjen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Som jag använder ordet "avsikt" så är det vad den som gör något avser, tycker osv. Jag kan säga något som uppfattas som kränkande utan att det var min avsikt att säga något kränkande. Ingen annan kan komma och bestämma vad som var min avsikt med det jag sa.
Det låter klokt att överlåta tolkningsföreträdet till avsändaren. Det gynnar dig säkert i många situationer och missförstånd kan redas ut.

Mitt användande av ordet avsikt kan synonymt återges med avsedd effekt/verkan.

Om ord/handling kränker offret spelar det ingen roll hur offret reagerar. En mobbad ska inte behöva reagera på ett visst sätt för att ha blivit utsatt. Det ligger helt i avsikten med handlingen. När mobbaren förlöjligar offret så är effekten alltid en ärekränkning. Mobbarens egna "tankar" är oväsentliga. Handlingen och effekten är synonymt med avsikten i aggerandet.
 
P Paxman skrev:
Var finns bevis för att kampanjen är lyckad?
Fråga Beijer. Dom har fått otroligt bra respons på kampanjen.
Alla hantverkare och andra i byggbranschen älskar den.
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.