17 240 läst · 38 svar
17k läst
38 svar
Behöver hjälp med argument i tid innan vi har grus i köket
Medlem
· Stockholm
· 4 288 inlägg
Det är valår, så det kanske går lättare att påverka politikerna om det fastnar någonstans.
såg nu bild och jag skulle nog säga att nu är det möjligt.Hep skrev:
Däremot kan det bli svårt efter att de fixar till vägen.
Så dit med en grävare och gräv ner din del av slänten till den nivå ni vill ha och dränera. Sedan blir det kommunen som måste ordna en stödmur för att inte vägen ska åka in på din fastighet
Du har en poäng i att det är bäst att göra det innan de sätter igång. Nu är det ingen full dränering som ska göras, utan snarare att gräva bort och komma ner en bit. Har stenfoten klarat sig utan plastmattor och liknande i över 200 år, så får den fortsätta ett tag till. Kanske inte möjligt att gräva hela vägen till ursprunglig nivå, men åtminstone någon decimeter så att fasaden inte är i gräsnivå.
Ni sitter byggställningar runt båda husen närmast vägen, men när målarna är klara och ställningen borta är det nog dags. För att inte gräva av andra ändan på fibern också, blir det nog handgrävning. Jag tror inte jag kan skylla på dålig karta från fiberbolaget och slippa betala en andra gång. Får hoppas det inte är så svår mark att gräva i då det inte borde rasat ner blålera och stenbumlingar från vägen.
Ni sitter byggställningar runt båda husen närmast vägen, men när målarna är klara och ställningen borta är det nog dags. För att inte gräva av andra ändan på fibern också, blir det nog handgrävning. Jag tror inte jag kan skylla på dålig karta från fiberbolaget och slippa betala en andra gång. Får hoppas det inte är så svår mark att gräva i då det inte borde rasat ner blålera och stenbumlingar från vägen.
Dags för en ”mellanuppdatering”. Jag hoppas återkomma med slutet på historien och att jag är lika positiv då.
Från det att jag startade tråden följde ett och ett halvt år av radiotystnad från kommunen, oavsett vem jag försökte prata med och på vilket sätt. Strax innan jul kom det en ny projektledare för det praktiska utförandet av allt som ska ske i området. Jag kan tillägga att det är ett flerårigt jättearbete där det bland annat ska in 800 nya bostäder och en hel del infrastruktur. Med honom blev det helt plötsligt väldigt konkret och trevligt.
Det som var bestämt (och mörkat för mig) var att de skulle ersätta växtligheten med någon sorts krossmaterial som visserligen skulle hålla vägen och lutningen på plats, men inte hindra snö, grus, skräp och annat från att hamna i fasaden. Dessutom skitfult och ett märkligt val att ha direkt mot hus som för sitt kulturvärde är belagda med rivningsförbud och en del andra restriktioner. Troligen den billigaste lösningen.
Nu är alla gamla träd och buskar borta och om några veckor ryker hela vägbanan. Efter det blir det en slänt där det enligt den senaste infon ska planteras nya syrener, som kommer att ägas och skötas av kommunen. Än vågar jag inte riktigt fira, men just nu ser allt ut att bli så bra som man rimligen kan begära.
Tack för diverse tips och råd, även om det som till slut verkar lösa det är ett par konstruktiva konsulter som kommunen anlitat och en väldigt vettig platschef från JM.
Från det att jag startade tråden följde ett och ett halvt år av radiotystnad från kommunen, oavsett vem jag försökte prata med och på vilket sätt. Strax innan jul kom det en ny projektledare för det praktiska utförandet av allt som ska ske i området. Jag kan tillägga att det är ett flerårigt jättearbete där det bland annat ska in 800 nya bostäder och en hel del infrastruktur. Med honom blev det helt plötsligt väldigt konkret och trevligt.
Det som var bestämt (och mörkat för mig) var att de skulle ersätta växtligheten med någon sorts krossmaterial som visserligen skulle hålla vägen och lutningen på plats, men inte hindra snö, grus, skräp och annat från att hamna i fasaden. Dessutom skitfult och ett märkligt val att ha direkt mot hus som för sitt kulturvärde är belagda med rivningsförbud och en del andra restriktioner. Troligen den billigaste lösningen.
Nu är alla gamla träd och buskar borta och om några veckor ryker hela vägbanan. Efter det blir det en slänt där det enligt den senaste infon ska planteras nya syrener, som kommer att ägas och skötas av kommunen. Än vågar jag inte riktigt fira, men just nu ser allt ut att bli så bra som man rimligen kan begära.
Tack för diverse tips och råd, även om det som till slut verkar lösa det är ett par konstruktiva konsulter som kommunen anlitat och en väldigt vettig platschef från JM.
"Plötsligt händer det"
I dag är syrenerna på plats. Får se vad jag kan göra för att hindra jordskred. Troligen någon form av påskyndat ogräs, men det tar jag i en annan del av forumet. Ursprungsplanen var alltså att stenkrosset närmast vägen skulle täcka allt som nu är jord. Inte riktigt så man bevarar kulturmiljö i mina ögon. Fast det här kan ju bli bra. Nu gäller det att få syrenerna så kraftiga innan nästa vinter att de klarar av snöröjningen.
I dag är syrenerna på plats. Får se vad jag kan göra för att hindra jordskred. Troligen någon form av påskyndat ogräs, men det tar jag i en annan del av forumet. Ursprungsplanen var alltså att stenkrosset närmast vägen skulle täcka allt som nu är jord. Inte riktigt så man bevarar kulturmiljö i mina ögon. Fast det här kan ju bli bra. Nu gäller det att få syrenerna så kraftiga innan nästa vinter att de klarar av snöröjningen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har haft en del problem med vatten. Husen i sig klarar sig, men när vårsolen smälter snö och is på vägen rinner det ner i skuggan mellan husen och fryser till is. I slutet av mars är det helt normalt med en decimeter tjock isbana på gården. Det har de löst nu, både genom att vägen lutar från oss och genom en massa ny dränering och dagvattenledningar.
Det enda i den vägen som är kvar är nog när plogbilen kommer skicka all snö åt vårt håll, då de byggt trottoar på andra sidan. Fast någon spänning måste vi ju ha kvar…
Det enda i den vägen som är kvar är nog när plogbilen kommer skicka all snö åt vårt håll, då de byggt trottoar på andra sidan. Fast någon spänning måste vi ju ha kvar…
Det borde väl finnas någon form av gränsmarkeringar. Ska de innanför dem måste de väl ha en vägrättsupplåtelse eller möjligen plandokument att peka på.R Räknenisse skrev:Angående syrenerna så kanske man kan föreslå en lösning där de sätter en tydlig gränd för hur mycket vägbanken får expandera genom något stöd och att du åtar dig att sköta syrener innanför den kanten. Att lita på att syrener ska stötta eller begränsa grusets utbredning skulle jag se som tveksamt på lång sikt.
(Tillägg: Detta är ett bra exempel på att det inte räcker med att ha kontakt med entreprenören för att en sådan långsiktig överenskommelse kan de inte ta ställning till - dels för att de inte har mandat för sådant beslut, dels för att de bara gör jobb och försvinner sedan. Däremot vill troligen inte kommunen heller besluta om något så länge de inte har entreprenörens syn på vad som praktiskt fungerar att utföra.)
Gränsen är tydlig. På bilden en bit ovan ser man röda pinnen och det finns en likadan i andra ändan. De håller sig typ utanför gränsen. Lite jordsluttning har runnit över gränsen, men det är hanterbart. Jag tror det rasar in mer jord tills rötterna på syrener och min planerade ogräsplantering har tagit sig. Vi får se om vi behöver bygga stödmur, eller om det blir bra nog när allt satt sig.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Behöver hjälp med kopplingsplint i lamparmatur med LED-belysning
Belysning -
Behöver hjälp med dörrar: Inåt- eller utåtgående? Se ritning
Planlösningar -
Läckage från bergvärme - behöver hjälp med felsökning!
Vatten & Avlopp -
behöver hjälp med shunt inställning.
Värmepumpar -
Behöver hjälp med koppla in dubbeltrapp från en äldre till Elko 6+6
Belysning
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Trakasserad av grannen i över 5 år, polisen gör inget
Juridik -
Grannen ska sälja. Hur/när ska jag säga att uppfart är över gränsen?
Juridik -
Dolda fel-avslag, hur gå vidare?
Juridik -
Kommunalt vatten och avlopp med läckage och räkning på 30 000 kr
Juridik -
Önskar tips för att värdera lösöre i välfyllt garage(dödsbo).
Juridik