148 498 läst · 66 svar
148k läst
66 svar
Behandla takpannor mot mossa
Precis och förra året var det svårt att få tag i Nelson tak gti. Någon påstod att de också hade ändrat sin produkt. Jag har provat julas på baksidan av huset á 10 liter. På framsidan har jag använt äldre Nelson Gti och Nitor alg och mögeltvätt. Som du skrev så tar det längre tid att spruta för hand även med tryckspruta. Att ansluta med trädgårdsslang är lättare och bekvämare och jag tyckte det blev renare. Ska komplettera med nitor i morgon för att få det helt rent. Har inte använt Biltemas på tak däremot på staket och betongplattor som fungerar bra.Costanza skrev:
Någon har skrivit att de tidigare innehöll varianter av " Bensaltensid ". Men om de även innehåller det numera vet jag inte. Tidigare påstod någon att Biltemas var billigast per liter innan den gjordes om. Använder du billigare medel får du räkna med att tvätta det ca vart 3:e år beroende vilket krav du har. Anlitar du firma som gör återbesök efter 1 år tar de 6-7000 beroende på tak.
Ok, men vad är "bensaltensid" för produkt? Var köper man det?Marre666 skrev:
Och efter lite googlande hittade jag diverse info, bl.a. i några gamla trådar på detta forum. Får väl ta mig en funderar på om jag ska köpa sådant. Det verkar ju vara gränsfall på om det är ok...
/C
Hej Costanza, du kan köpa det på http://allt-fraktfritt.se/bensaltensid.html , Bensaltensid är 100% biologiskt nedbrytbart, vi har växter och blommor alldeles intill huset som vatten från taket rinner på...dom mår hur bra som helst 😀👍🏻 såg att priset var 375:- men det är snorbilligt sett till resultatet, såg också att dom garanterar ingen ny påväxt på minst 4år! Bensaltensid är den aktiva ingrediensen i typ grön-fri å allt vad dom nu heter Löp & Köp...
Verkar vara ett mångsidigt ämne, nu passar han på att sälja bensaltensiden som Handdesinfektion, kollar man säkerhetsdatabladet så ska de verksamma beståndsdelarna vara bensyldimetylammoniumklorid + Polyhexanid.
https://allt-fraktfritt.se/skydd-mot-coronaviruset/handdesinfektion-500-ml-kampanj.html
https://allt-fraktfritt.se/skydd-mot-coronaviruset/handdesinfektion-500-ml-kampanj.html
Ni som dragit på bensaltensid eller liknande preparat: hur "rent" blir det?
Jag bor på en gammal gård där jag anser att taken skall ha lite patina. Lite lavar och missfärgningar är bara rätt. Nu har vi ett tak under ett par träd där pannorna går mellan "lite lavar" hela vägen till "sjok med mossa". Att skrapa av mossan är en sak, men det är ändå såpass beläggning i övrigt att jag gärna hade rensat upp lite, men jag vill inte riskera att stå med ett tak som ser för nytt ut. Det skulle skära i ögonen.
Jag bor på en gammal gård där jag anser att taken skall ha lite patina. Lite lavar och missfärgningar är bara rätt. Nu har vi ett tak under ett par träd där pannorna går mellan "lite lavar" hela vägen till "sjok med mossa". Att skrapa av mossan är en sak, men det är ändå såpass beläggning i övrigt att jag gärna hade rensat upp lite, men jag vill inte riskera att stå med ett tak som ser för nytt ut. Det skulle skära i ögonen.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Takpannor rakt mot vindskiva eller bärläkt?
Tak & Vind -
Takpannor mot fasaden? Dränering kallförråd.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Är Natriumhypoklorit farligt att behandla mot gulnande trä?
Färg, Måla & Tapetsera -
Ansluta "platt" papptak mot sadeltak med takpannor
Tak & Vind -
Behandla koppar mot ärg?
Hemma hos