R
så ska man köpa julas taktvätt för 199kr eller en halvliter av de där medlet via den där sidan ovan? Vad funkar?
Jag vill helt enkelt sköta om takt och ge de lång livslängd. Ska man efterbehandla med något annat efter taktvätten?

R
jag köpte en flaska combiclean på byggmax för att tvätta fasaden då jag målar om huset. Tänkte att jag går en runda kring huset och sprutar på allt möjligt inklusive altanen. Dagen efter var allt grönt borta, helt otroligt tyckte jag, nästan lite för bra? Någon som vet om denna flaska innehåller det som ni pratar om ovan som är så effektivt? Den ska även funka för tak. På byggmax kostar en flaska 55kr.
De står att den är biologiskt nedbrytbar och att den innehåller följande: Alkylbenzyldimetylammoniumklorid
Är det de ovan?
http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/farg-malning/mala-ute/tvatt-blanding-malning/18462/combiclean

Redigerat:
Det verkar vara samma substans ja.

R
Ok, va bra. Kan va bra tips till er som vill testa. 55kr för en liter men koncentrationen är inte som på den sidan. En flaska ger ca 3 liter. Testade i helgen o de funkade kanon.

Nitors alg och mögeltvätt innehåller 5-10% av tensiden i frågaoch kostar 45 på hornbach. Byggmax medel har <5%

Ouch. Låter ju ruggigt otrevligt med alla dessa kemikalier jämfört med koppartråd, ifall kopparen fungerar?

Är inte koppar giftigt?

sunqan skrev:
Är inte koppar giftigt?
Tja, en koppartråd tillför nog inte så mycket om du jämför med hela tak i koppar och hängrännor/stuprör.
Så mängden gift i en tråd och det som frigörs är nog minimalt, dessutom om den stannar i takpannor/växtlighet.
Samt att syftet är att det ska verka under lång tid, vilket inte t.ex. kemiska medel gör utan det som inte stannar på taket spolas ned i dagvattnet eller vad man har anslutit hängrännarna.

Redigerat:
Att döma av den sidan är alltså mängden koppar som behövs för att hålla mossa borta så stor att det är lija giftigt och kortlivat som de kvartära ammoniumföreningarn.

Glömde berätta hur det har gått.
Blandade 1,5 liter vatten och 0,5 dl bensaltensid, vilket ger en blandning på 1,61% som enligt vad jag läst ska vara det rekommenderade. Köpte en billig tryckspruta på Biltema och behandlade några betongpannor fulla av mossa jag hade liggandes på marken. Jag sprutade även på gräsmattan där det växer en del mossa och skärmade av med pallkrage för att veta exakt vart jag sprutat.
Gjorde detta förra helgen (dvs. 7-8 dagar sedan), hittills har det inte hänt något alls. Låter experimentet fortgå... Vill se att det fungerar innan jag ger mig upp på taket. Händer det inget snart gör jag en starkare koncentration (eller åker till Byggmax och köper en flaska Combiclean som verkar fungera bra enligt inlägget här ovan).

R
okej, ja då kör jag vidare på combiclean, den funkade redan dagen efter.

Kattvovven skrev:
Ouch. Låter ju ruggigt otrevligt med alla dessa kemikalier jämfört med koppartråd, ifall kopparen fungerar?
Koppartråd är överskattat, fungerar inte alls. Har tidigare haft en koppartråd på en del av taket för att prova. Det växte precis lika bra där som på andra ytor utan koppartråd. Tråden var monterad under flera år så provet varade länge.

Däremot fungerar Bensalkonklorid alldeles utmärkt men effekten av en takbesprutning kommer inte på någon vecka eller två utan det tar några månader men sedan sitter det i några år. Själv har jag en besprutningsintervall på ca 3 år. Lava försvinner först efter en besprutning, har man grön "tjock" mossa på taket så skall man enligt rekommendation ta bort den mekaniskt först då den suger upp mycket av det besprutade medlet och tar lång tid på sig att dö/ramla bort.

Tittar man noga på taket nu efter vintern så kan man se var strålen från sprutan var som kraftigast vid förra besprutningen i höstas, där är det klart renas på takpannorna.....

Redigerat:
  • Gilla
psst
  • Laddar…
Ovan i tråden kom de fram till att bensaltensid/bensalkonklorid och combiclean innehåller samma aktiva ämne. Varför fungerar combiclean omedelbart då? Är det pga. en högre koncentration? I så fall, varför rekommenderas 1,61% och inte mer på bensaltensid? Man vill ju helst se omedelbar effekt om det nu är möjligt.

Kan det bero på att combiclean även innehåller något annat som "snabbt" tar död på växligheten medans bensalkonkloriden står för långtidsverkan?

Lava och alger dör med en gång av bensalkonklorid eller bensaltensid som firman som säljer vill kalla det. Men det tar tid för regnet att tvätta bort resterna från lavan/mossan/algerna.

Redigerat:
  • Gilla
Crixer77 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.