I så fall verkar Combiclean vara ett bättre köp, både snabbt + långtidsverkande.

Är ute på jobb tills imorgon, men ska prova att hälla upp en starkare koncentration när jag kommer hem och spruta på några andra pannor + en ny ruta på gräsmattan så får jag se om det blir någon skillnad.

Hade varit intressant att se effekten av Nitors Alg som sunqan skrev om här ovanför som verkar vara ännu starkare (och billigare).

Combiclean verkar ge snabbare resultat men kostar lite mer per kvadratmeter tak än bensaltensiden.
En liter combiclean kostar 55:- och skall spädas 1:2 vilket ger 3 liter vätska enligt databladet räcker 1 liter till 6 m². Detta ger 3,05 kr/m².

Köper man en liter bensaltensid (skall köpas i större förpakningar för bättre pris) som kostar 375:- och skall spädas 1:30 vilket ger 31 liter vätska som med samma förbrukning som ovan 1 liter per 6 m² ger ett pris på 2,02 kr/m².
Köper man en 5 liters dunk så är kvadratmeterpriset "nere" på 1,61.

Bensaltensiden är lite billigare men ger combiclean samma resultat eller likvärdigt så är det en klar kandidat till att bli av med lava och alger på taket. Det går ju i allafall fortare att få tag på den produkten om man inte har långt till Byggmax, med bensaltensiden måste man invänta posten med dess "snabbhet" ;).

Kan påpeka att nitor ändrat texten på flaskan men på webben är det samma innehåll. Även bauhaus tar 45 för den.

R
Det jag ska tillägga är att jag sprutade alltså inte på tjock mossa, jag menade sånt här grön beläggning som kan bildas på altanen eller på fasaden. Detta tog combicleanen bort omedelbart då det regnade dagen efter. Hur den är på tjock mossa vet jag ej.
Byggmax säljer ju en dunk på 5 liter också som heter "takpannetvätt" och när jag tittat igenom produktbladet verkar detta vara exakt samma produkt som combicleanen med samma koncentration men blir 46kr billigare än om man
köper 5st combiclean....om man nu behöver så pass mycket hehe

R
Ett annat tips till alla med ogräs. Jag köpte 12% ogräsättika på biltema (5liter 79kr) och de tog död på allt på en natt. Maskrosen på bilden var stor och grön innan jag sprayade på den, morgonen därefter var den som den är på bilden, stendöd.
WP_001095.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Jag hämtar mig nog en 5L-dunk på byggmax imorrn med Combiclean. Kostar 179kr så det blir lite bättre literpris :)

Jag byggde mitt hus 1976 och la då ett Betongtegeltak, omkring 1990 var stora delar av taket mossbeväxt och det vid varje större regnväder rullade stora bollar av mossa ner och fyllde hängrännorna.
Trots att jag började rengöra taket varje vår med högtryckstvätten så frodades mossa n på hela taket.
En äldre granne som såg allt jobb jag la ner på att få bort mosssan varje vår tippsade mig då om detta med koppartråd..
Efter ett besök hos ortens skrothandlare, metallåtervinnare där jag inköpte en rulle koppartråd Ø5.0 monterades den i nocken med hjälp av spikarna till nocpannorna. Det första som hände var att tillväxten stoppades helt, och sedan började den mossa som växt fast i änden på tegelpannorna att lossna och rullade ner i hängrännorna.
Det tog ett par år innan hela taket var helt fritt från mossa, men numera behöver jag bara blåsa bort löv och barr från taket varje vår.
Koppartråden fungerar absolut om man använder rätt typ, den får inte vara behandlad på något sätt, tex. med plast, eloxering eller liknande. Köp ingen ny tråd! Köp den hos ett metallåtervinningsföretag, och den ska redan vara lätt grönfärgad av oxidering, eller "ärg" som det också kallas. Låt det sen gå 1-2 år så har ni ett helt mossfritt tak
och slipper slabba med en massa blandningar av olika ämnen som naturen framställer själv från gammal koppar.

Förstår inte riktigt hur du fäste tråden. Har du en tråd som hänger från varje spik ner över hela taket?

Tråden fästs så den löper längs nocken.

Jaha. Det lät ju smidigt. Såg framför mig hur du hade ett spindelnät med tråd på taket :)

magda136 skrev:
Jag hämtar mig nog en 5L-dunk på byggmax imorrn med Combiclean. Kostar 179kr så det blir lite bättre literpris :)
Vad använder ni för spruta?

En sån som man pumpar upp trycket i och sen duschar man. 1,25l så ganska liten. Hittade på Ica Maxi för typ 250 spänn.

Jula har den här, http://www.jula.se/tryckspruta-2l-759004, kanske är bra för ändamålet.

R
idag är mitt tak helt rent tack vare taktvätten från jula som jag sprutade på med!

Roland112 skrev:
idag är mitt tak helt rent tack vare taktvätten från jula som jag sprutade på med!
Hur står sig julas mot combiclean?

R
på altan funkade combiclean bra, på taket körde jag taktvätt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.