Prisgaranti är en av de mer osunda principerna i en marknadsekonomi. Förstår inte att någon utnyttja principen. Borde vara förbjuden.
Köper man inte av den som av egen kraft håller lägsta pris medverkar man till att de blir kvar som som sätter onödigt höga priser. I längden är det kunden som blir förloraren. Se istället till att de inte får sälja om priset är för högt.

• Gilla
majmun och 2 till
  • Laddar…
Vi är alla olika. Själv hade jag känt mig korkad om jag köpt en grill och inte valt att spara 1700kr.

• Gilla
  • Älska
LordJN och 10 till
  • Laddar…
HenFre HenFre skrev:
Prisgaranti är en av de mer osunda principerna i en marknadsekonomi. Förstår inte att någon utnyttja principen. Borde vara förbjuden.
Köper man inte av den som av egen kraft håller lägsta pris medverkar man till att de blir kvar som som sätter onödigt höga priser. I längden är det kunden som blir förloraren. Se istället till att de inte får sälja om priset är för högt.
Haha, hur menar du? Förbjuden för konsumenten eller försäljaren? (Som är helt utan marginal tydligen :crysmile:)

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag har alltid lyckats bra med prisgaranti på Bauhaus, aldrig mer problem än att vissa medarbetare mest verkar vara anställda för utseendets skull och inte för kompetens. Det kan ta lite tid och vara lite svårt men löser sig till slut.

Dock skulle jag gärna se någon slags limit så att någon krona billigare på saker för en tusing inte ger prisgaranti. Säg 0,5% diff eller liknande. MEN, även om man skulle sätta 0,5% och saken kostar 1000 på bauhaus och den på nästa ställe kostar 994,95 så blir det samma visa igen när man är 5 öre ifrån gränsen. Dock är väl risken lägre att konkurrenterna ligger där, ofta ligger byggladorna något öre ifrån varandra, beroende på hur de avrundar.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jag har alltid lyckats bra med prisgaranti på Bauhaus, aldrig mer problem än att vissa medarbetare mest verkar vara anställda för utseendets skull och inte för kompetens. Det kan ta lite tid och vara lite svårt men löser sig till slut.

Dock skulle jag gärna se någon slags limit så att någon krona billigare på saker för en tusing inte ger prisgaranti. Säg 0,5% diff eller liknande. MEN, även om man skulle sätta 0,5% och saken kostar 1000 på bauhaus och den på nästa ställe kostar 994,95 så blir det samma visa igen när man är 5 öre ifrån gränsen. Dock är väl risken lägre att konkurrenterna ligger där, ofta ligger byggladorna något öre ifrån varandra, beroende på hur de avrundar.
Ja, men då blir det ju bara löjligt.

Jag arbetar inom hotell och restaurant branschen, vi har ett team på jobbet som ENBART arbetar med att sätta marknadsmässiga priser. Dagligen. Priser är dynamiska, de ändras. Hade vi haft liknande drive som Bauhaus hade med -10% och några andra 4 eller 5* hotell had ehaft liknande rum/service för samma ordinarie pris så hade revenue avdelningen fått sparken för att dom inte hade haft koll på MARKNADEN/MARKNADSPRIS

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
De borde utan problem kunna ordna en Bot/AI som jämför priser på Prisjakt och Pricerunner. Men du kan köpa vissa prylar med prisgaranti och nån vecka senare är priset inte justerat heller. De orkar helt enkelt inte, de räknar med att det bara är Byggahusare som orkar prismatcha. Utom @JIMMEN då…..

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
De borde utan problem kunna ordna en Bot/AI som jämför priser på Prisjakt och Pricerunner. Men du kan köpa vissa prylar med prisgaranti och nån vecka senare är priset inte justerat heller. De orkar helt enkelt inte, de räknar med att det bara är Byggahusare som orkar prismatcha. Utom @JIMMEN då…..
På dig låter det som om jag har problem med prismatchning. Det har jag inte.
Jag är rätt obekväm med hur långt vissa är beredda att gå över i jakten på det hela. Och sen skriva om hur mkt skit det är när man får det.
All lycka till er med det.

• Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
Någon om vet om mängdrabatter kan nekas prisgaranti?

Hornbach säljer stålreglar med mängdrabatt för 8 st (1 bunt) och jag blev häromdagen nekad prisgaranti då personalen på Bauhaus hävdade att den gäller inte mot just mängdrabatt, bara mot styckepris. Eftersom det inte är offert utan standardpris så förstår jag inte problemet.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
De borde utan problem kunna ordna en Bot/AI som jämför priser på Prisjakt och Pricerunner. Men du kan köpa vissa prylar med prisgaranti och nån vecka senare är priset inte justerat heller. De orkar helt enkelt inte, de räknar med att det bara är Byggahusare som orkar prismatcha. Utom
@JIMMEN då…..
Ja det stämmer, finns många på marknaden som har botar som sätter priserna. Har varit med om att leverantörerna vägrar göra affärer med dem då det förstör för andra som säljer deras produkter som kanske inte har samma marginal eller möjlighet till det.

Att folk ens lägger mödan på att få tillbaka någon hundring här och var gör mig lite orolig för männskligheten.

Att gå in i en butik och be om ett lägre pris såvida man inte köper större mängder är bara oförskämt mot butiken, behöver jag något köper jag det från antingen Bauhaus eller Hornbach då båda ligger relativt nära mig, skiljer det 10 spänn och jag ändå har vägarna förbi bauhaus tar jag det.

• Haha
  • Gilla
moyoto och 1 till
  • Laddar…
H HM2020 skrev:
Haha, hur menar du? Förbjuden för konsumenten eller försäljaren? (Som är helt utan marginal tydligen :crysmile:)
Att ställa ut en lägsta prisgaranti vid anbud är förbjudet. Det borde vara förbjudet i all prissättning. Men det är troligt att de med prisgaranti skulle ha svårt att klara sig om de skulle hålla lägsta pris på alla produkter.

Vi man vara riktigt ful så startar man eget och sätter sina priser precis några kronor under Bauhaus så att man kan köra prisgarantin mot allt de säljer. :D
Lite mycket besvär för att få 12% rabatter, men är man snål så är man...

• Haha
Dilato
  • Laddar…
M MorpH skrev:
Vi man vara riktigt ful så startar man eget och sätter sina priser precis några kronor under Bauhaus så att man kan köra prisgarantin mot allt de säljer. :D
Lite mycket besvär för att få 12% rabatter, men är man snål så är man...
Givetvis med en fysisk butik långt ute i skogen, med usla öppettider och oanvändbar vägbeskrivning.

• Gilla
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
I Infrachefen skrev:
Töntigaste tråd jag läst… Har själv endast goda erfarenheter av företaget och sedan så finns det säkerligen alltid personer som utnyttjar tillfällen - och inte nyttjar möjligheten
Ja det är ju skillnad på att nyttja o utnyttja det är ju många företag medvetna om eftersom de utnyttjar kundernas okunskap och har sina oligopolliknande strukturer

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
H HM2020 skrev:
Tack. Håller helt med dig. Ska dom ha sådan garanti så ska dom ha koll.

Tro mig, Bauhaus tjänar nog ändå pengar på det du köper. Trots deras 12% off mot dig som kund.
Japp, jättelika reklamskyltar där det står prisgaranti är samma mekanism som 365 dagars öppet köp som vissa handlare har: Det är magneter som drar in folk i butiken, och många kunder på golvet leder till många affärer.

• Gilla
HM2020
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.