Finns det batteri driven el element?
Tänkte om jag laddar ”batterierna” på jobbet och använder det till att värma hemma xD
 
  • Haha
  • Wow
snaggletooth och 2 till
  • Laddar…
Det är väl bara att ha ett gäng bilbatterier? Om huset behöver ca 5 kW värmeffekt så behöver du bara ca 200 batterier på 60 Ah för att klara ett dygn.
Fyll bilen och skaffa en bra laddare...
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Peter_Ker och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl bara att ha ett gäng bilbatterier? Om huset behöver ca 5 kW värmeffekt så behöver du bara ca 200 batterier på 60 Ah för att klara ett dygn.
Fyll bilen och skaffa en bra laddare...
Eller skaffa elbil. Ladda den på jobbet och ladda ur hemma och värm huset.
 
M Moo63316 skrev:
Finns det batteri driven el element?
Tänkte om jag laddar ”batterierna” på jobbet och använder det till att värma hemma xD
Hej Moo63316

Om din avsikt är att värma din bostad med ett ”batteri driven el element” så är nog svaret – nej!

Hade det gällt att t.ex. värma en matlåda på en arbetsplats utanför hemmet i t.ex. skogsmaskiner då finns det (24 V) värmeelement i värmare för matlådor, men då handlar det om korta tider och låga effekter.

Med ett allt dyrare elpris så är elkraften för ”dyrbar” för att i större skala användas direkt för uppvärmning. Ska man använda elkraft i samband med uppvärmning då bör man göra det i samband med värmepump eller som hjälpkraft vid t.ex. fjärrvärme.

För att flytta elenergi till ditt hem är elnätet överlägset bäst gentemot batterier.

Ett 12V bilbatteri på 60 Ah, väger ca 15 kg och kan lagra ca 0,72 kWh, där man inte bör ta ut mer än hälften om batteriet skall hålla länge.

För varje kWh din bostad behöver per dygn behöver du 24/0,72x0,5 batterier = 66,67 batterier som väger ca 1 000 kg.

Vi antar att elpriset är 5 kr/kWh, då kan du kan spara 5 kr/kWh genom att flytta elenergin i 1 000 kg blybatterier till ditt hus, och då behöver du ha tillgång till 67 blybatterier som, nya, kostar minst 33 000 kr. Du kan titta på din elräkning och räkna.


Mitt hus behöver ca 5,5 kW eleffekt till bergvärmepumpen vid – 30 grader utomhustemperatur och 20 grader inomhus (jag behöver ungefär det tredubbla utan värmepump). Skulle jag flytta den energin som behövs för uppvärmning under ett dygn till mitt hus med hjälp av blybatterier och bara göra en resa tur och retur per dygn. Då handlar det om att flytta 367 blybatterier som tillsammans väger ca 5,5 ton.

Om jag för varje kWh sparade 5 kr, då blev besparingen 660 kr. Rimligen så skulle 660 kr inte räcka till att ens betala kostnaden för att flytta 5,5 ton/dygn av blybatterier tur och retur till min bostad. Skulle jag köpa in nya blybatterier för projektet skulle det kosta ca 184 000 kr.

Hade jag inte haft bergvärmepump (utan direktelvärme) så får du tredubbla alla siffror (D.v.s. spara 1980 kr, flytta 16,5 ton blybatterier/dygn som i inköp kostar ca en halv miljon.

Om jag köper en elbil, och använder dess batterier för att flytta den elenergin jag behöver för uppvärmningen av mitt hus, en kall vinterdag, så behöver bilen ha ett batteri på 24 x 5,5 kWh = 132 kWh. Vid direktelvärme, (utan värmepump) det tredubbla d.v.s. 396 kWh. Sedan behöver jag ytterligare batterikapacitet för att klara hushållsströmmen.

Beräkningen visar hur bra som elnätet kan flytta elenergin till mitt hem jämfört med att använda blybatterier eller elbilen. Den visar även nyttan jag uppnår med bergvärmepumpen. Du får gärna kontrollräkna mina siffror.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Moo63316

Om din avsikt är att värma din bostad med ett ”batteri driven el element” så är nog svaret – nej!

Hade det gällt att t.ex. värma en matlåda på en arbetsplats utanför hemmet i t.ex. skogsmaskiner då finns det (24 V) värmeelement i värmare för matlådor, men då handlar det om korta tider och låga effekter.

Med ett allt dyrare elpris så är elkraften för ”dyrbar” för att i större skala användas direkt för uppvärmning. Ska man använda elkraft i samband med uppvärmning då bör man göra det i samband med värmepump eller som hjälpkraft vid t.ex. fjärrvärme.

För att flytta elenergi till ditt hem är elnätet överlägset bäst gentemot batterier.

Ett 12V bilbatteri på 60 Ah, väger ca 15 kg och kan lagra ca 0,72 kWh, där man inte bör ta ut mer än hälften om batteriet skall hålla länge.

För varje kWh din bostad behöver per dygn behöver du 24/0,72x0,5 batterier = 66,67 batterier som väger ca 1 000 kg.

Vi antar att elpriset är 5 kr/kWh, då kan du kan spara 5 kr/kWh genom att flytta elenergin i 1 000 kg blybatterier till ditt hus, och då behöver du ha tillgång till 67 blybatterier som, nya, kostar minst 33 000 kr. Du kan titta på din elräkning och räkna.


Mitt hus behöver ca 5,5 kW eleffekt till bergvärmepumpen vid – 30 grader utomhustemperatur och 20 grader inomhus (jag behöver ungefär det tredubbla utan värmepump). Skulle jag flytta den energin som behövs för uppvärmning under ett dygn till mitt hus med hjälp av blybatterier och bara göra en resa tur och retur per dygn. Då handlar det om att flytta 367 blybatterier som tillsammans väger ca 5,5 ton.

Om jag för varje kWh sparade 5 kr, då blev besparingen 660 kr. Rimligen så skulle 660 kr inte räcka till att ens betala kostnaden för att flytta 5,5 ton/dygn av blybatterier tur och retur till min bostad. Skulle jag köpa in nya blybatterier för projektet skulle det kosta ca 184 000 kr.

Hade jag inte haft bergvärmepump (utan direktelvärme) så får du tredubbla alla siffror (D.v.s. spara 1980 kr, flytta 16,5 ton blybatterier/dygn som i inköp kostar ca en halv miljon.

Om jag köper en elbil, och använder dess batterier för att flytta den elenergin jag behöver för uppvärmningen av mitt hus, en kall vinterdag, så behöver bilen ha ett batteri på 24 x 5,5 kWh = 132 kWh. Vid direktelvärme, (utan värmepump) det tredubbla d.v.s. 396 kWh. Sedan behöver jag ytterligare batterikapacitet för att klara hushållsströmmen.

Beräkningen visar hur bra som elnätet kan flytta elenergin till mitt hem jämfört med att använda blybatterier eller elbilen. Den visar även nyttan jag uppnår med bergvärmepumpen. Du får gärna kontrollräkna mina siffror.
Mycket text men rörigt!

Vad jag förstår är det redan idag möjligt att ladda Kia EV6 eller Hyundai Ioniq 5 på jobbet och därefter ta ut 3,6 kW via V2L.

Vet inte hur det fungerar i detalj då jag inte äger någon av ovanstående bilmodeller.

Effekten kan sedan användas till ett antal direktelsradiatorer i huset.

Vad är det för dumheter att det behövs 396 kWh el för uppvärmning ett vinterdygn?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Mitt hus i Stockholm på 200 m2 med direktverkande el drar 4000 kWh i januari inklusive hushållsel. en rejäl elbil med ca 100 kW batteri skulle alltså de flesta av årets dagar räcka bra om man laddade det fullt på jobbet och sparade 10% att köra tillbaka nästa morgon.
 
B Boende45 skrev:
Mycket text men rörigt!

Vad jag förstår är det redan idag möjligt att ladda Kia EV6 eller Hyundai Ioniq 5 på jobbet och därefter ta ut 3,6 kW via V2L.

Vet inte hur det fungerar i detalj då jag inte äger någon av ovanstående bilmodeller.

Effekten kan sedan användas till ett antal direktelsradiatorer i huset.

Vad är det för dumheter att det behövs 396 kWh el för uppvärmning ett vinterdygn?

Hej Boende45

Vad är ”rörigt”?

Hyundai IONIQ 5 och Kia EV6 ser ut att ha ett batteri på 77,4 kWh, tar du ut 3,6 kW ur batteriet så räcker det 21,5 timmar (om vi bl.a. försummar verkningsgrad)
https://www.hyundai.se/bilar/ioniq-5/prestanda

Kia EV6
https://www.kia.com/se/nya-bilar/ev...TSiboIj1oX5eHZWm0jOe1u5xmOTpvqwBoCK4EQAvD_BwE
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Boende45

Vad är ”rörigt”?

Hyundai IONIQ 5 och Kia EV6 ser ut att ha ett batteri på 77,4 kWh, tar du ut 3,6 kW ur batteriet så räcker det 21,5 timmar (om vi bl.a. försummar verkningsgrad)
[länk]

Kia EV6
[länk]
Då är det alltså inom rimlighetens gränser att ladda en sådan bil för att sedan driva ett hus med batteriet? Det kanske saknas några procent, men det beror ju på husets storlek och läge. Att köra någon mil fram och tillbaka för att ladda drar enstaka kWh.
 
P Pin skrev:
Mitt hus i Stockholm på 200 m2 med direktverkande el drar 4000 kWh i januari inklusive hushållsel. en rejäl elbil med ca 100 kW batteri skulle alltså de flesta av årets dagar räcka bra om man laddade det fullt på jobbet och sparade 10% att köra tillbaka nästa morgon.

Hej Pin

Ditt hus behöver (4000 kWh/(24x30))= 5 556 W/i snitt en vintermånad i januari. Vissa dagar mer vissa dagar mindre.

Du behöver då i genomsnitt en elenergi transporterad i bilbatteriet (om vi försummar förluster) på 5 556 W x 24 timmar = 133,33 kWh/dygn

Om du skall spara 10 % till nästa morgon behöver du ett batteri på i genomsnitt (1,1x 133 kWh/dygn = 146,7 kWh/dygn i batterilagrad elenergi).

I en grov överslagsberäkning så räcker en elbil med ca 100 kWh batteri” till ca 2/3 av ditt genomsnittliga behov i huset i januari.

Med 200 kWh batteri har du möjligen marginal att kunna åka till arbetet alla dagar.

Hur såg din beräkning ut?
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej Pin

Ditt hus behöver (4000 kWh/(24x30))= 5 556 W/i snitt en vintermånad i januari. Vissa dagar mer vissa dagar mindre.

Du behöver då i genomsnitt en elenergi förvarad i bilbatteriet (om vi försummar förluster) på 5 556 W x 24 timmar = 133,33 kWh

Om du skall spara 10 % till nästa morgon behöver du ett batteri på i genomsnitt (1,1x 133 kWh = 146,7 kWh lagrad elenergi).

I en grov överslagsberäkning så räcker en ”en rejäl elbil med ca 100 kW batteri” till ca 2/3 av ditt genomsnittliga behov i huset i januari.

Hur såg din beräkning ut?
Samma som din. Därför jag skrev de flesta av årets dagar och inte worst case scenario i januari. Jag gör ingenjörsmässiga överslagsberäkningar och räknar inte med tre, fyra eller fem värdesiffror. Det är ändå en hel del antaganden och osäkerhet, tex mitt hus jämfört med TS hus. Min poäng är att det är i samma storleksordning. Det hade fungerat på ett hus som är lite mindre eller bättre isolerat. Mitt håller 1970 tals standard. Eller så köper jag en LLVP samtidigt som elbilen så går nog kalkylen ihop även för mig på vintern.

Hur du gick dessa siffror och sedan multiplicerar med en faktor för direktverkande el i tidigare inlägg förstår jag dock inte, men ditt hus kanske förbrukar så mycket.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Boende45

Vad är ”rörigt”?

Hyundai IONIQ 5 och Kia EV6 ser ut att ha ett batteri på 77,4 kWh, tar du ut 3,6 kW ur batteriet så räcker det 21,5 timmar (om vi bl.a. försummar verkningsgrad)
[länk]

Kia EV6
[länk]
Jag har inte påstått att det är möjligt att värma ett större hus i norrlands inland med en värmeeffekt på 3,6 kW.

Det är ett tillskott och klarar att förse ett antal direktelsradiatorer med eleffekt precis som jag skrev.

Jag har själv gratis elbilsladdning på jobbet men fel bil för att ta med mig elen hem och använda den där.

Om man får med sig ca 70 kWh av arbetsgivarens el hem per dag så har det ett värde på ca 150 kr med nuvarande elpris i SE3 och SE4.

Blir en bra slant per månad även om det inte räcker långt till ditt jättehus.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Samma som din. Därför jag skrev de flesta av årets dagar och inte worst case scenario i januari. Jag gör ingenjörsmässiga överslagsberäkningar och räknar inte med tre, fyra eller fem värdesiffror. Det är ändå en hel del antaganden och osäkerhet, tex mitt hus jämfört med TS hus. Min poäng är att det är i samma storleksordning. Det hade fungerat på ett hus som är lite mindre eller bättre isolerat. Mitt håller 1970 tals standard. Eller så köper jag en LLVP samtidigt som elbilen så går nog kalkylen ihop även för mig på vintern.

Hur du gick dessa siffror och sedan multiplicerar med en faktor för direktverkande el i tidigare inlägg förstår jag dock inte, men ditt hus kanske förbrukar så mycket.
Hej Pin

Tack för responsen.

För att andra skall kunna följa mina beräkningar (och bl.a. kontrollera om källuppgifter är korrekta och rimliga) och sedan bygga vidare på dessa resultat, i senare beräkningar utan att tappa noggranhet, så ger jag extra många värdesiffror. Ber om ursäkt om det stör.

I ditt fall har jag svårt att bedöma hur du kom fram till att 100 kWh skulle räcka.

Men jag håller med om att det samma storleksordning, dubblerar du 100 kWh då är du rimligen, de flesta dagar, på ”rätt sida”

Mitt hus behöver ca 280 W per grad i skillnad i temperatur inne/ute vid direktelvärme. När det, några år efter jag flyttat in i huset var – 43 grader utomhus då räckte inte riktigt min dåvarande elpanna på 15,75 kW märkeffekt till att hålla värmen i huset.

Idag har jag en varvtalsstyrd bergvärmepump som klarar hela husets värmebehov vid DUT = -34 grader utan tillskott av elpatron, grovt räknat har värmepumpen en COP = 3 (därav omräkningsfaktorn 3 vid den tidigare grova överslagsberäkningen). Sedan jag installerat värmepumpen har det inte varit kallare än ned mot -34 grader.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Pin

Tack för responsen.

För att andra skall kunna följa mina beräkningar (och bl.a. kontrollera om källuppgifter är korrekta och rimliga) och sedan bygga vidare på dessa resultat, i senare beräkningar utan att tappa noggranhet, så ger jag extra många värdesiffror. Ber om ursäkt om det stör.

I ditt fall har jag svårt att bedöma hur du kom fram till att 100 kWh skulle räcka.

Men jag håller med om att det samma storleksordning, dubblerar du 100 kWh då är du rimligen, de flesta dagar, på ”rätt sida”

Mitt hus behöver ca 280 W per grad i skillnad i temperatur inne/ute vid direktelvärme. När det, några år efter jag flyttat in i huset var – 43 grader utomhus då räckte inte riktigt min dåvarande elpanna på 15,75 kW märkeffekt till att hålla värmen i huset.

Idag har jag en varvtalsstyrd bergvärmepump som klarar hela husets värmebehov vid DUT = -34 grader utan tillskott av elpatron, grovt räknat har värmepumpen en COP = 3 (därav omräkningsfaktorn 3 vid den tidigare grova överslagsberäkningen). Sedan jag installerat värmepumpen har det inte varit kallare än ned mot -34 grader.
Ca 100 kW kom från andra hållet, alltså hur stort batteri det är i de större elbilarna idag.
 
  • Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Om man får med sig ca 70 kWh av arbetsgivarens el hem per dag så har det ett värde på ca 150 kr med nuvarande elpris i SE3 och SE4.
Det där måste det bli förmånsbeskattning på rätt snart misstänker jag, svartlön på 150 spänn/dag kan inte undgå myndigheterna länge till :thinking:
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det där måste det bli förmånsbeskattning på rätt snart misstänker jag, svartlön på 150 spänn/dag kan inte undgå myndigheterna länge till :thinking:
Det har varit förmånsbeskattning för parkering hos arbetsgivaren i alla fall 15 år.

Alla som betalar förmånsskatt för gratis parkering räcker upp en hand!
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.