135 092 läst · 394 svar
135k läst
394 svar
Bara lite Parkslide
Jag läste en engelsk vetenskaplig rapport där de testade olika sätt att få bukt med Parkslide och Finndjävel har helt rätt: Skär av stjälkarna och fyll på med Glyfosat. Snåla inte och ge dig inte. Vill man inte använda gift blir det jobbigare. Mycket jobbigare. Man behöver frilägga en stor (minst 25-30 meters radie från synliga plantor) och sedan gräva upp rötterna. Både rotknölarna och rotskotten. Räkna med att gräva ett par meter ner. Har du byggnader inom radien är det nästan omöjligt att gräva bort Parksliden då den växer in i och under husen.F Finndjävel skrev:
Vi har lyckats utrota den relativt enkelt :Norrtull skrev:
- Gäller bara att rensa så fort den kommer upp och bränna resterna,Men det kan ta upp till nio år och man får jaga dagligen.- får ej slängas i sopor då den kan överleva flera år utan sol o föda och skjuta skott igen..
Glyfosat är förbjudet - med god anledning! Plus att den bara dricker up giftet utan problem - möjligen blir den starkare, med motsatt verkan!
Jag har inte slide själv, tack och lov, men jag har flitigt läst den stora Parkslide-tråden på detta forum. Läs där så mycket du orkar.Norrtull skrev:
Min sammanfattning av folks rapporter blir ungefär så här: växten verkar ha extremt stark överlevnadsförmåga, enorm möjlighet att lagra energi i rötter, kunna ligga i nedtryckt dvala länge för att sedan vakna, samt tåla de mest starka vanliga angreppsmetoder. Många vittnar om att millimeterlånga mycket tunna rötter kan ge upphov till en helt ny växt. MEN det verkar samtligt som att olika växtsamlingar kan bete sig mycket olika aggressivt. I tråden kan du bland annat läsa om TS som för år av kamp, med alla nämnda metoder ovan, och även försök med långvarig marktäckning. Samtligt rapporterar andra att de ryckt huvudplantan och sedan skott en sommar och så var det typ över. En del buskage verkar sköta sig själva och inte sprida sig om ostörda, medan andra kan skjuta skott förbi flera meter av asfalt om provocerad. Därav tror jag du drabbas av de olika rapporterna ovan - den ena sliter sitt hår och gräver kubik med jord medan den andre inte fattar ”vad alla bråkar om”. Däremot skall du nog inte blanda metoderna. Folk verkar överens om att antingen gräva bort och sedan rycka allt (utarma) eller låta växa och injicera i stammen till hösten innan växten drar ner näringen till rötter (döda av). Bränna växtdelar ovan jord har jag inte hört någon vara framgångsrik med.
Man bör inte rycka el.klippa upp plantan då plantan då kan skicka ut rotskott upp till 7m från moderplantan. Krävs en mm rotbit för skapa en ny plantan därför bör man inte gräva eftersom risken är stor att skapa nya plantor. Finns speciella företag som med gift bekämpar parkslide med blandat resultat annars finns inga bra sätt att få bort den. De flesta rekommenderar att låta plantan vara om den inte står vid husväggen för då kan rotsystem växa.o förstöra grunden. Rotsystemet kan vara upp till 4 m.Norrtull skrev:Så en summering, 1person för klipp/rycka/, 1person för glycofat, 1person för gräva.
Jag förstår att det inte finns någon klar metod som är fungerande. För ingen verkar vet säkert hur detta ska gå till. Gräva är dyrt och svårt, en liten 1-2mm rot tappad så har man inte lyckats. Klippa känns som en lång kamp med framgång. Glycofat, det känns minst troligt, samt att man riskerar mark och vatten, för det lär vara mängder av koncentrat som gäller under lång tid.
Ett sätt kan vara att bryta stammarna efter blomning o därefter täcka med plast o tyngder. Men inte hela plantan för då skickar ut rotskott.
Jag skulle säga att trotts att de senaste inläggen säger emot varandra hels bunten så är alla mer eller mindre fel.
Glyfosat funkar absolut, men man ska definitivt inte hälla i massor.
Visst funkar det att koka eller bränna rötterna, men det är absolut inte den enda metoden. Möjligen den enda som funkar mer en insats. Å andra sidan dödar de metoderna allt liv på platsen.
plantan sticker inte tio meter åt sidan för att den behandlas med glyfosat.
Inte heller måste man rycka minsta blad direkt eller bränna alla rester.
Läs alla de exempel på folk som lyckats. Se inte dessa som den enda vägen att lyckas även om många påstår att just den metoden är den enda som funkar. Det är en metod som funkar, inte den enda.
Glyfosat funkar absolut, men man ska definitivt inte hälla i massor.
Visst funkar det att koka eller bränna rötterna, men det är absolut inte den enda metoden. Möjligen den enda som funkar mer en insats. Å andra sidan dödar de metoderna allt liv på platsen.
plantan sticker inte tio meter åt sidan för att den behandlas med glyfosat.
Inte heller måste man rycka minsta blad direkt eller bränna alla rester.
Läs alla de exempel på folk som lyckats. Se inte dessa som den enda vägen att lyckas även om många påstår att just den metoden är den enda som funkar. Det är en metod som funkar, inte den enda.
Själv skulle jag pensla glyfosat (Roundup) på bladen och låta plantan självdö i lugn och ro.Norrtull skrev:
Stora mängder glyfosat har under åren sprutats på järnvägsvallar och odlingar. Därifrån har det följt med regnvatten och tar död på vattenlevande organismer. Om man använder pensel och rimliga mängder glyfosat bör risken för vattenorganismerna vara försvinnde små. Se även:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lista-allt-du-behover-veta-om-glyfosat
Har STB bytt ut vilken metod han anser vara den enda möjliga efter att han fått ekonomiska intressen i ämnet? Eller mins jag fel nu?
Hans frekvent länkade dokument är ju allt annat än statiskt.
Hans frekvent länkade dokument är ju allt annat än statiskt.
Parkslide är svår att bekämpa, här finns råd från länsstyrelsen: https://www.lansstyrelsen.se/download/18.1e9f682716e44cbf6f5cb6e/1573473418879/parkslide.pdfNorrtull skrev:
Det var inte den värsta myndighetsinformationen jag sett i ämnet. Men det är en del galet. Om växtdelarna torkar så är de döda, de behöver inte brännas. Om man nu ändå bränner dem så sprids den absolut inte via askan. Hackande redskap bidrar knappast till mer parkslide.
Men det var positivt att de skriver att en så enkel åtgärd som att klippa den fyra gånger per år hjälper.
Men det var positivt att de skriver att en så enkel åtgärd som att klippa den fyra gånger per år hjälper.
M mrsnhp skrev:Vi har använt tre olika metoder:
1: Gräsklippare regelbundet. Det tröttade ut ett bestånd på kanske 7-8 år. Vi inledde med att gräva bort det värsta av rotklumpen. Frågar man runt så får man veta att man absolut inte får gräva och att parksliden då äter upp huset eller nåt, men vi visste det inte då och gjorde vad vi tyckte kändes rimligt.
2: Rycka upp stjälkarna när de är omkring 1 meter höga eller lite till (om de inte ens blir så höga kan man såklart ta dem tidigare). Ett bestånd försvann helt (även det tog väl 10 år eller så), ett bestånd minskade märkbart men var ännu inte helt borta när vi flyttade (12-13 år efter att vi började bekämpa).
3: Flytta Mycket effektivt, och det hjälpte även mot parksallaten och kirskålen
Vi körde enligt metod 1: grävde bort 3-4 rotklumpar, plockade alla skott innan varje gräsklippning, några enstaka skott var kvar efter 8 år då vi sålde huset.
En fundering. Man köper klammer till en vanlig häftpistol. Ser till att klammern är blagd med koppar. Den badas i vanlig saltlösning så det blidas kopparklorid- i bästa fall-
Det är ett växtgift. Bara att skuta klammer i växten. Ska försöka nästa sommar.
Vi har inte parkslide med knölklocka som någon har bjudit på. Behövs bara en cm rot så finns den när och sprider sig.
Fråga: verkar det fungera?
Vi har inte parkslide med knölklocka som någon har bjudit på. Behövs bara en cm rot så finns den när och sprider sig.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 353 inlägg
Gå runt huset 11 varv motsols i fullmåne är också en oprövad metod.N nallepååsen skrev:En fundering. Man köper klammer till en vanlig häftpistol. Ser till att klammern är blagd med koppar. Den badas i vanlig saltlösning så det blidas kopparklorid- i bästa fall-
Jag lyckades utrota väletablerad parkslide på första försöket, med tajming. Inför den första frostnatten sprayade jag buskaget ordentligt med roundup. Vid kyla drar växten ned vätskan till rötterna och då får ogräsmedlet en autobahn rätt in i moderskeppet så att säga. Jag toppade behandlingen när det blivit ännu kallare efter någon vecka med att kapa stammarna och fylla dem med saltsyra. Detta var 5 år sedan och inte en endaste planta har tittat upp sedan dess
Norrtull skrev:
En av våra grannar i området, som bott här i +30 år har parkslide utanför deras tomt.Norrtull skrev:
När vi på årsmötet i år diskuterade åtgärder var hans kommentar:
”Gör ingenting, låt den vara då sprider den sig inte!”
Han förklarar sedan att senaste 2-3åren när folk har varit där och stört växten har det spridit sig i avsevärt mycket större omfattning än på de föregående 25-30 åren.
Hans råd lät klokt så beslutet blev att inget göra mer än att hålla den under uppsikt.
Han förklarar också att skall den bort måste huvudroten bort samt alla utskott (100%). Den kan ligga så djupt som upp till ett par meter under markytan.
Lämnas en mindre del kvar återkommer växer.
// Niklas