Ryck upp.
Markspreja där de stått
Kör ner ett vatttenspett med 100 gradigt vatten. Kallas te x K Heat
Kör även K heat över hela ytan. Så gör jag på jobbet
 
  • Gilla
Ådi88
  • Laddar…
A Avarage skrev:
En av våra grannar i området, som bott här i +30 år har parkslide utanför deras tomt.

När vi på årsmötet i år diskuterade åtgärder var hans kommentar:

”Gör ingenting, låt den vara då sprider den sig inte!”

Han förklarar sedan att senaste 2-3åren när folk har varit där och stört växten har det spridit sig i avsevärt mycket större omfattning än på de föregående 25-30 åren.

Hans råd lät klokt så beslutet blev att inget göra mer än att hålla den under uppsikt.

Han förklarar också att skall den bort måste huvudroten bort samt alla utskott (100%). Den kan ligga så djupt som upp till ett par meter under markytan.

Lämnas en mindre del kvar återkommer växer.

// Niklas
Ja han är klok. Folk är ofta klåfingriga i detta land. Kolla på regeringen te x. Det byts betygsgrubder och regler vart 5:e år.
Man kan annars koka rötterna om man vill göra nåt
 
  • Gilla
Ådi88
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Vad du än gör, gräv inte! Risken att förvärra problemet är stor. Klipp, klipp, klipp, och strunta i att förgifta marken. Är du bara ihärdig så kommer den så småningom att ge upp. Edit: nu är två st för att klippa. :thinking:
Bra. Ett rätt svar här. Uppfriskande
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Har STB bytt ut vilken metod han anser vara den enda möjliga efter att han fått ekonomiska intressen i ämnet? Eller mins jag fel nu?
Hans frekvent länkade dokument är ju allt annat än statiskt.
Jag har aldrig hävdat att det finns en enda möjlig metod. Hur kan du missförstått så kapitalt? Hela dokumentet består ju av en mängd alternativa metoder. http://bit.ly/parkslide

Dokumentet är uppdaterat med ytterligare en metod som jag har ekonomiska intressen i. Det är ett relativt kort stycke och jag tycker själv inte texten är speciellt vinklad. http://www.invaterm.com

Du har rätt i att jag lite då och då uppdaterar dokumentet. Dock är det mest förtydliganden. Senast en betoning på att koncentrationen av glyfosat inte är det enda viktiga utan att mängden lösning som appliceras är lika viktig.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Känner bara att det är förbjudet av en anledning. Så det är nog inte bra i morgonkaffet ialf :rofl:
Bönder sprider ut tonvis. Är tillåtet till 2022.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Glömde att allting är förbjudet i Sverige. Men det finns säkert bönder som kan sälja.
AliExpress
 
A Avarage skrev:
En av våra grannar i området, som bott här i +30 år har parkslide utanför deras tomt.

När vi på årsmötet i år diskuterade åtgärder var hans kommentar:

”Gör ingenting, låt den vara då sprider den sig inte!”

Han förklarar sedan att senaste 2-3åren när folk har varit där och stört växten har det spridit sig i avsevärt mycket större omfattning än på de föregående 25-30 åren.

Hans råd lät klokt så beslutet blev att inget göra mer än att hålla den under uppsikt.

Han förklarar också att skall den bort måste huvudroten bort samt alla utskott (100%). Den kan ligga så djupt som upp till ett par meter under markytan.

Lämnas en mindre del kvar återkommer växer.

// Niklas
Det går att få det mesta att låta klokt. Med den metoden är ni garanterade att beståndet blir kvar. Som många vittnat om här funkar det att bli av med eller minska bestånd met tämligen enkla medel. Men man behöver vara uthållig.
 
  • Älska
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
M Maja59 skrev:
Parkslide är svår att bekämpa, här finns råd från länsstyrelsen: [länk]
I England har man jätteproblem med parkslide, där har man kommit fram till att det enda som hjälper är glyfosat behandling.
Naturligtvis hänvisar inte Naturvårdsverket till detta eftersom man förbjudit glyfosat från 1 Oktober.
 
S
B Benganbbb skrev:
Pröva att hälla ut kopparvatten, koncentrerad roundup, ddt eller något annat växtgift. och lägg tjock pressening över för att hindra solljus att hitta fram till plantan.
Se till att lägga presseningen så den täcker 3m utanför plantan för att hindra rötter att leta sig vidare.
Du är ju helt dum i huvudet. Det blir en lokal miljökatastrof. Är fortsättningen på din plan att efter 3 år ta bort presenningen och odla grönsaker där?

En bra tumregel är att skall kunna tänka sig att dricka vattnet från en grävd brunn mitt i området som man tänker behandla. Vill man inte dricka det vattnet kanske man skall fundera på ett alternativt sätt att bli av med parksliden.
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 2 till
  • Laddar…
B Benganbbb skrev:
Pröva att hälla ut kopparvatten, koncentrerad roundup, ddt eller något annat växtgift. och lägg tjock pressening över för att hindra solljus att hitta fram till plantan.
Se till att lägga presseningen så den täcker 3m utanför plantan för att hindra rötter att leta sig vidare.
Hälla ut roundup är definitivt ingen bra idé.
För att den ska göra nytta ska tas upp i växten antingen via bladen eller direkt i stammen.
Hälla ut på marken är helt bortkastat och en av anledningarna till att det förbjuds då folk inte har vett att använda det som man ska!!!
 
S STB skrev:
Du är ju helt dum i huvudet. Det blir en lokal miljökatastrof. Är fortsättningen på din plan att efter 3 år ta bort presenningen och odla grönsaker där?

En bra tumregel är att skall kunna tänka sig att dricka vattnet från en grävd brunn mitt i området som man tänker behandla. Vill man inte dricka det vattnet kanske man skall fundera på ett alternativt sätt att bli av med parksliden.
Roundup är det enda som hjälper men det är bladen som ska penslas eller beslutas, att hälla det på marken hjälper inte ett dugg.
S STB skrev:
Du är ju helt dum i huvudet. Det blir en lokal miljökatastrof. Är fortsättningen på din plan att efter 3 år ta bort presenningen och odla grönsaker där?

En bra tumregel är att skall kunna tänka sig att dricka vattnet från en grävd brunn mitt i området som man tänker behandla. Vill man inte dricka det vattnet kanske man skall fundera på ett alternativt sätt att bli av med parksliden.
Hur
 
Om man kör med robotklippare är det inte då risk att den sprids med klippet som låmnas på gräsmattan?
 
Norrtull Norrtull skrev:
Då är det vår tur att fundera på hur vi ska hantera denna växt på bästa sätt. Bifogade bilder är vårt lilla bestånd. Tidigare fanns det 1st moderplanta som tidigare ägare mejade ner dagarna före överlämning. Sen kom dessa nya upp ca 2-3m från där moderplantan stod.
Så hur ska vi gå tillväga nu?
Gör inte det som förre ägaren gjorde, vad nu mejade ner betyder, med tanke på att det spred sig då. I trädgårdsgrupper på Facebook tipsar de alltid om att gå med i gruppen död åt parkslide. Annars brukar de flesta säga att man skall täcka ett område på flera kvm. Du har ju själv sett hur långt den skjuter skott så ta några meter till. Jag vet inte vad skillnaden är men rycka ska tydligen vara bra och klippa dåligt, får dem att skjuta nya skott några meter bort. I olika trädgårdsgrupper verkar man vara väldigt eniga om dessa tips.
 
Det är ingen skillnad. Men visst. Om man klipper eller rycker intensivt så kommer den att skjuta skott på hela sin utbredningsyta.
Den kan inte etablera sig på en gräsmatta vis fragment, men de ska ju inte dumpas i skogen. (Det ska inget)
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ingen skillnad. Men visst. Om man klipper eller rycker intensivt så kommer den att skjuta skott på hela sin utbredningsyta.
Den kan inte etablera sig på en gräsmatta vis fragment, men de ska ju inte dumpas i skogen. (Det ska inget)
S STB skrev:
Du är ju helt dum i huvudet. Det blir en lokal miljökatastrof. Är fortsättningen på din plan att efter 3 år ta bort presenningen och odla grönsaker där?

En bra tumregel är att skall kunna tänka sig att dricka vattnet från en grävd brunn mitt i området som man tänker behandla. Vill man inte dricka det vattnet kanske man skall fundera på ett alternativt sätt att bli av med parksliden.
Förstår inte hur folk han sänka sig till grottnivå och göra påhopp.
Här va frågan om att få bort saker inte odla eller dricka.
Han frågade inte om att odla.
Tycker det hör till vanligt hyfs att inte kalla folk dum i huset.
 
  • Gilla
Antropocen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.