Jag tror ett filmcitat sammanfattat läget bäst: "I say we nuke the site from orbit. It's the only way to be sure.".
 
Norrtull Norrtull skrev:
Då är det vår tur att fundera på hur vi ska hantera denna växt på bästa sätt. Bifogade bilder är vårt lilla bestånd. Tidigare fanns det 1st moderplanta som tidigare ägare mejade ner dagarna före överlämning. Sen kom dessa nya upp ca 2-3m från där moderplantan stod.
Så hur ska vi gå tillväga nu?
Rycka bort den hjälper inte, man ska helst inte röra den alls, då sprider den sig mer. Finns inga bra metoder ännu att få bort Parkslide. Jag vet att man tittar på värmebehandling under längre tid som kan döda växten.

Från länsstyrelsens hemsida:

Grundregler som är baserade på forskning och på utförda bekämpningar:
  • Gräv inte! Risken för spridning är väldigt stor. Det behövs bara ett rotfragment på 0,02 gram för att det ska bli ett nytt bestånd.
  • Ha en plan. Om parksliden inte sprider sig aggressivt så kan man låta den vara tills man har en genomtänkt strategi. Det arbetas i flera led med att ta fram riktlinjer och råd utifrån forskning och gällande lagstiftning och vi hoppas att det ska finnas material tillgängligt till nästa år.
  • Bekämpning metod 1. Om den måste bekämpas ska den klippas ner i skiften juli-augusti. Den får sedan växa upp igen och ca 6-8 veckor senare, i samband med blomningen (i Skåne, oftast mitten av september) besprutas bladen med glyfosat (Maxdos 2,16 kg/ha - som ska fördelas jämt över ytenheten). Glyfosat får endast användas en gång per år per yta som lagstiftningen är i dag. Det ger dålig effekt och är inte rekommenderat att bekämpa parkslide med glyfosat någon annan tid än mellan blomning och frost. Tänk på de fasta skyddsavstånden till diken, dagvattenbrunnar och dräneringsbrunnar (2m), sjöar och vattendrag (6m), dricksvattenbrunnar (12m). Besprutning med glyfosat i dessa doser/koncentrationer måste göras av någon med behörighet klass 2 L, kolla gärna referenser innan du anlitar någon. Besprutningen kan kräva tillstånd eller anmälan som du söker hos kommunen, ta kontakt med kommunen i god tid. De preparat som säljs till privatpersoner i handeln är inte starka nog att klara parkslide.
  • Andra metoder. Det finns många andra metoder att bekämpa parkslide men få av dessa har i dagsläget någon vetenskapligt bevisad effekt. Många metoder är svåra att göra själv och innebär en stor spridningsrisk. Det pågår många tester och utveckling av metoder som förhoppningsvis kan bidra till effektiv och bra bekämpning i framtiden.
  • Ta hand om avfallet rätt. Alla växtdelar ska förpackas noggrant i sopsäckar och lämnas på återvinningscentralen. Informera personal på plats om att det är parkslide och fråga vart du ska lägga det. Alla växtdelar kan slå rot om de hamnar på marken. Släng aldrig parkslide på kompost eller i naturen.
 
Redigerat:
Jo, det hjälper. Läs alla de exempel där folk har lyckats i stället för att förmedla lösa rykten.
 
Jag läste den här guiden:
Utrota Parkslide - Google Dokument

Jag hade inte Parkslide, utan Jätteslide, som är snarlik. Den växte på runt en kvadratmeter då vi köpte huset, samt diverse utlöpare några meter åt olika håll.

Från början tog jag bara bort allt över mark så fort det dök upp nya skott. Läste dock dokumentet jag länkat till, i samband med att jag hyrt en minitraktor att göra diverse markarbeten på tomten. Då tog jag skopan och bände upp den stora roten mitt i. Plockade bort så mycket jag kunde. Blev en sopsäck med rotdelar jag lämnade i brännbart på återvinningen.

Under sommaren har jag sedan, varje gång jag hittat ett nytt skott, grävt upp så mycket rot jag kunnat. Efter en sommar med detta så är den betydligt försvagad. Har inte sett några skott alls på över en månad nu.

Det som är lite knepigt är att skotten som kommer upp har 10-30 cm tunn rotstjälk under jord. Man behöver gräva försiktigt för att den inte ska gå av. Men när man väl kommit ner en bit hittar man ofta en grövre rot, eller rotbit. Dessa ser ofta förtorkade ut, och man tror först det är gamla döda rötter, men så är det inte.

Har blivit några säckar med rötter och blad jag kört bort i sommar.

Nu borde den vara ganska försvagad då de flesta rötterna är borta. Nästa sommar planerar jag att köra gräsklipparen där ofta för att ta slutgiltigt kål på den. Läste att robotgräsklippare är effektivt, men har ingen sådan.
 
  • Gilla
STB
  • Laddar…
Det finns egentligen bara ett sätt att få bort dem. Du får köpa roundup koncentrerad ( glyfosat) på e-bay från Tyskland.
Parkslid går i försvar när den klipps ner och skjuter då direkt nya skott djupt ner i jorden. Att bara klippa den hjälper inte utan får den att explodera med nya skott i mängd. Rötterna överlever även om du inte har plantor ovan jord.
Att ständigt klippa den gör att du får bort synliga skott men den skjuter nya utanför det område du klipper istället. Rötterna gå så djupt som 5-8m ner och det blev jag varse när vi gjorde om avloppet och trode de var borta efter ett års fysisk bekämpning och explosion i hela trädgården efter den grävningen. Sedan blev det roundup och nu är de borta.
 
Den går inte ner under grundvattennivån enligt dokumentet. Vi har ganska ytligt grundvatten. Har grävt bort alla stora rotklumpar som bildas en bit under mark. Sedan går det säkert skott ner i marken, men tänker att man tröttar ut växten genom att ta bort så mycket som möjligt, och sedan köra gräsklippare över hela ytan.
 
  • Gilla
STB
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det går att få det mesta att låta klokt. Med den metoden är ni garanterade att beståndet blir kvar. Som många vittnat om här funkar det att bli av med eller minska bestånd met tämligen enkla medel. Men man behöver vara uthållig.
Om ett bestånd inte utgör ett problem och en åtgärd måste lyckas till 100% för att inte förvärra situationen. Känns motivet till att ens försöka rätt lågt.
 
D Daniel 109 skrev:
Jo, det hjälper. Läs alla de exempel där folk har lyckats i stället för att förmedla lösa rykten.
Se kompletterat svar ovan från Länsstyrelsen. Inga lösa rykten.
 
Du förvärrar inte situationen även om du inte lyckas till 100% om du inte sprider ut den. Det är därför det ibland avråds från grävning. Men den blir inte större av att klippas ner några gånger per år.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Då är det vår tur att fundera på hur vi ska hantera denna växt på bästa sätt. Bifogade bilder är vårt lilla bestånd. Tidigare fanns det 1st moderplanta som tidigare ägare mejade ner dagarna före överlämning. Sen kom dessa nya upp ca 2-3m från där moderplantan stod.
Så hur ska vi gå tillväga nu?
Kontakta lommunen innan du gör något. Så kallade "tips" om hur man skall göra är nog inte det första jag skulle tillgripa.
mvh p
 
Gå in i gruppen "Död åt parkslide" på Facebook. Finns mycket matnyttigt att hämta där.

Får du tag i glyfosat så spraya/pensla innan frosten när energi dras ned till rötterna. Att förgifta övrig till är ungefär lika effektivt som att bara röja buskarna. Går även att injicera i (oklippta) stammar långt ned med marinadspruta.
Är det mitt i en gräsmatta med 5-7 meter till närmaste sak i vägen funkar robotgräsklippare.
Man kan också försöka med natriumhydroxid i hålet efter en röjd planta. Upprepas många gånger. Inte farligt för växterna omkring eftersom det snabbt späds ut.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Då är det vår tur att fundera på hur vi ska hantera denna växt på bästa sätt. Bifogade bilder är vårt lilla bestånd. Tidigare fanns det 1st moderplanta som tidigare ägare mejade ner dagarna före överlämning. Sen kom dessa nya upp ca 2-3m från där moderplantan stod.
Så hur ska vi gå tillväga nu?
Hej,

Round up gel innehåller viss mängd glyfosat. Kan vara värt att testa. Ska själv testa på en asp som skjuter upp skott överallt.
 
Vi hade parkslide på vår tomt. Något förra ägaren missat att berätta om och vi hade inte en aning om vad det var. När vi förstod vad det var började projektet att få bort den. Efter två somrar nu är jag helt viss att vi har utrotat den.

Vi grävde bort ca 50kubik jord runt plantan för att få med hela rotsystemet. Inte särskilt djupt, utom där moderplantan varit. Sedan täckte jag hela skiten med svart markduk + pressening ovanpå och byggde ett ramverk av diverse spillvirke ovanpå + lite större stenar som ballast. Lät ligga så två somrar. Första sommaren kom lite skott ut från presseningen men dessa ryckte jag bort med så mycket rötter jag kunde. Gick ”rond” minst två gånger i veckan. Efter två somrar tog jag bort pressening + duk och snyggade till.
Inga spår av skiten sen dess.
 
Om du vill döda aspen är det bättre att ringbarka den.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du vill döda aspen är det bättre att ringbarka den.
Japp jag har det som backup. Vill egentligen bara ta bort skotten på gräsmattan så tänkte testa gelen först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.