Eftersom glyfosat angriper roten är det dumt att använda om du inte vill döda trädet. Vill du bli av med skotten måste ju roten bort, dvs trädet.
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Hej, läste om en som skar av stjälken och fyllde röret med saltsyra. Den dog ink rötterna
 
K kjell skrev:
Vi hade parkslide utan att veta om det (trodde att det var någon slags bambu :) )
Kallas även ibland för röd bambu.
 
ÄT UPP DEN.

I Japan och Kina har den används som medicinalväxt i hundratals år.
Den innehåller bl.a. resveratrol. Är antiviral och används bl.a. i mediciner mot borrelia och HIV.
Den har testats med viss framgång mot svininfluensa och fågelinfluensa.
För närvarande testas den i Kina och Frankrike mot Covid-19.
Sök på ”japanese knotweed antiviral”
Du kan använda/tillaga de unga skotten på samma sätt som sparris. De små bladen kan du använda råa i sallad eller stuva som spenat. De lite längre skotten används på samma sätt som rabarber. (Som är en släkting till parkslide). Dvs göra paj och vin mm.
Har du biodling är den jättebra då den blommar sent och förlänger honungssäsongen.
 
  • Gilla
  • Haha
Berra39 och 1 till
  • Laddar…
Äntligen kom det - ät upp den!

Allt upprepas om och om igen i dessa parkslidetrådar men i morse när jag läste igenom alla inlägg noterade jag att något saknades, den smakar sparris ! Jo tack, vi vet ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Alla sopor förbränns i Sverige. Så länge man inte slänger i matavfall.
Det stämmer inte och är en annan tråd.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Då är det vår tur att fundera på hur vi ska hantera denna växt på bästa sätt. Bifogade bilder är vårt lilla bestånd. Tidigare fanns det 1st moderplanta som tidigare ägare mejade ner dagarna före överlämning. Sen kom dessa nya upp ca 2-3m från där moderplantan stod.
Så hur ska vi gå tillväga nu?

Parkslidebekämpning enligt länsstyrelsen

https://www.lansstyrelsen.se/downlo...0QFnoECAUQBg&usg=AOvVaw0cx48x-eYDwcdKA4Lmnkl-
 
T tobsy skrev:
Det stämmer inte och är en annan tråd.
De får platser som fortfarande deponerar restavfall (till höga avgifter) från svenska hushålls sopkärl hanterar det på ett sådant sätt att risken för att växter som Parkslide ska lyckas gro är närmast obefintlig.
Det är dessutom ganska enkelt att ta reda på hus ens hushållsavfall tas om hand i sin kommun.
 
F Finndjävel skrev:
Skär av den och spruta glyfosat i snittet så dör rötterna.
Skär inte av bladen. Spruta typ RoundUp PÅ bladen. Giftet tar sig ner i rotsystemet. Använder metoden framgångsrikt på Åkervinda som är ett strå svårare att utrota. RoundUp inte tillgängligt för oss dödliga men Ica Maxi har ett motsvarande preparat - NEUDORFF Finalsan Ogräs Effekt färdigblandad i duschflaska (grön plastflaska).
 
Norrtull Norrtull skrev:
Så en summering, 1person för klipp/rycka/, 1person för glycofat, 1person för gräva.
Jag förstår att det inte finns någon klar metod som är fungerande. För ingen verkar vet säkert hur detta ska gå till. Gräva är dyrt och svårt, en liten 1-2mm rot tappad så har man inte lyckats. Klippa känns som en lång kamp med framgång. Glycofat, det känns minst troligt, samt att man riskerar mark och vatten, för det lär vara mängder av koncentrat som gäller under lång tid.
S STB skrev:
1. Det är förbjudet att importera, inneha och använda en kemikalie (t.ex. glyfosat) till Sverige utan svensk etikett och svenskt säkerhetsdatablad.
2. Det är förbjudet att hantera, använda och äga ett licensbelagt bekämpningsmedel.
3. Det är efter 1 oktober förbjudet att använda glyfosat i t.ex. trädgårdar även om man har licens.

Det kan hända att man bryter mot några lagar till om man använder egenimporterad glyfosat, men detta borde räcka.


Det är tack vare sådan här mentalitet som parkslide är så spridd. Jorden från återvinningscentralen kommer återvinnas. (En ledtråd till detta finns i centralens namn.) Innan dess kommer jorden att harpas vilket betyder att små rotfragment kommer blandas och hamna i en stor jordvolym. När jorden används kommer rötterna förmodligen hamna på flera olika ställen och parksliden bildar flera nya bestånd längs vägar, i parker och trädgårdar.

Vill du veta ett dussin olika sätt att ta död på parkslide så läs mitt dokument: [länk]
Mycket bra sammanställning men du tar lite för lätt på risken ögonskador om du får lut i ögonen. Lut är bland det värsta som finns att få i ögat. Skyddsglasögon är ett minimum som skyddar mot ett litet sänk. Större mängd i ansiktet och det rinner ner i ögonen bakom glaset. Använd därför skyddsvisir.
Om du lyckas få lut i ögat så är tiden till ögonsköljningen kritisk. Varje sekund räknas… Och du skall skölja länge minst 30 minuter…. Och sedan kommer de skölja ännu längre på sjukhuset pga den fördröjning lut har. Proteinerna i ögat koagulerar på djupet…

Och det är starkt rekommenderat att ha en av dessa bärbara ögonsköljsflaskor i bältet.
Det är inte lätt att hitta till ögonduschen med kem svidande i ögonen och i praktiken blind.

För övrigt har jag knäckt många parkslide bestånd med behandling med glyfosfat på hösten när den blommar. Stora kan kräva upprepad behandling året efter men små visar sig aldrig mer.

Skall bli intressant och se om den blir uppförd på nationella listan så kommunerna blir tvungna att bekämpa den utan glyfosfat i parker, mm. Skulle gissa på undantag då…
 
  • Gilla
Maxione
  • Laddar…
N nallepååsen skrev:
En fundering. Man köper klammer till en vanlig häftpistol. Ser till att klammern är blagd med koppar. Den badas i vanlig saltlösning så det blidas kopparklorid- i bästa fall-
Det är ett växtgift. Bara att skuta klammer i växten. Ska försöka nästa sommar.
Vi har inte parkslide med knölklocka som någon har bjudit på. Behövs bara en cm rot så finns den när och sprider sig.
Fråga: verkar det fungera?
Har utrotat knölklocka i rabatt. Grävde upp rötterna som såg ut som stora palsternackor. Det kom nya skott. Ryckte dem och försökte leta mig ned och dra upp rottråden. Det kom lite mer skott. Ryckte. Nästa år fick jag rycka då och då. År tre var det helt ok, det kommer nya då och då man får ta bort dem. Jag anar att det finns ett magasin av rötter under gräsmattan bredvid, men det är fullt hanterligt nu. Tyvärr har vi flyttat jord mellan olika planteringar så nu är den överallt men det är fullt hanterbart. Gräv bort noga och ryck sen flytta inte jorden
 
P
Norrtull Norrtull skrev:
Glycofat, det känns minst troligt, samt att man riskerar mark och vatten, för det lär vara mängder av koncentrat som gäller under lång tid.
Nej, man ska späda glyfosat. Det går inte bättre med koncentrat. Rätt använt är glyfosat ett utmärkt medel mot ogräs. Det bryts ner i marken. Halveringstiden är en dryg vecka.

Man ska dock aldrig, aldrig, använda glyfosat i närheten av vattendrag.
 
P
Norrtull Norrtull skrev:
Känner bara att det är förbjudet av en anledning. Så det är nog inte bra i morgonkaffet ialf :rofl:
Det är förbjudet för att folk inte läser bruksanvisningen och använder det på fel sätt.
 
  • Gilla
Maxione och 1 till
  • Laddar…
P
legion legion skrev:
Lätt och enkelt, förstår inte oron över denna växt.
Det är besvärligare att bli av med en vildros, enligt min erfarenhet.
 
Jag läste i någon grupp att personen hade sprutat i saltsyra i växten med gott resultat. Värt att testa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.