S
B Benganbbb skrev:
...hälla ut kopparvatten, koncentrerad roundup, ddt eller något annat växtgift.
B Benganbbb skrev:
Förstår inte hur folk han sänka sig till grottnivå och göra påhopp.
Här va frågan om att få bort saker inte odla eller dricka.
Han frågade inte om att odla.
Tycker det hör till vanligt hyfs att inte kalla folk dum i huset.
Jag tror detta är första gången jag kallat någon dum i huvudet här i forumet och jag har ändå läst ganska mycket underligheter. Dock står jag vid mitt ord eftersom du föreslår totalt miljövidriga och olagliga metoder. Dessutom är DDT ett insektsgift som inte ens påverkar växter.

Det är inget svårt att döda allt levande, inklusive parkslide, för en mycket lång tid framöver. Konsten är att göra det på ett vettigt sätt.
 
  • Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
B Benganbbb skrev:
Förstår inte hur folk han sänka sig till grottnivå och göra påhopp.
Här va frågan om att få bort saker inte odla eller dricka.
Han frågade inte om att odla.
Tycker det hör till vanligt hyfs att inte kalla folk dum i huset.
Var du seriös med ditt inlägg? Jag tolkade det som trolling. Om det var seriöst så håller jag nog med om omdömet.
 
  • Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
Skumpe
Norrtull Norrtull skrev:
Så en summering, 1person för klipp/rycka/, 1person för glycofat, 1person för gräva.
Jag förstår att det inte finns någon klar metod som är fungerande. För ingen verkar vet säkert hur detta ska gå till. Gräva är dyrt och svårt, en liten 1-2mm rot tappad så har man inte lyckats. Klippa känns som en lång kamp med framgång. Glycofat, det känns minst troligt, samt att man riskerar mark och vatten, för det lär vara mängder av koncentrat som gäller under lång tid.
Du kan vara säker på att det mest effektiva är det som är förbjudet. Detta är Sverige, du kan tillämpa regeln på det mesta.
 
Daniel är den som enligt mig har klart rimligast syn på parkslide här inne. Parkslide är en växt, växter har rötter, rötterna kan skjuta nya skott. Den har inte något medvetande och ”blir arg” om man motarbetar den och den börjar inte skjuta meterlånga skott åt sidorna, det är rötter som redan finns i jorden som skjuter nya skott.

För att få bort den kan man trötta ut den eller gräva bort den (eller säkert förgifta den med nån tillräckligt miljöfarlig skit). Många skriver att man absolut inte ska gräva men håller inte riktigt med. Vi fick mängder med rotdelar utspridda i ”gräsmattan” i samband med vårt husbygge. Rotdelarna sköt hundratals skott, jag grävde bara bort skiten så gott det gick (för hand). Det har varit mycket effektivt men är precis som Daniel säger jobbigt. Lyckas man paja rötterna så nån del blir kvar får man bara upprepa, det blir liksom inte meterlånga rötter och ett stort bestånd över natten.
 
https://docs.google.com/document/d/...J_amAk_RZk-GEcPeol_cfCptpU5vKarCY8XePLKp-1bY4

Väldigt bra guide tycker jag som beskriver all olika metoder väl.

Har själv injiecerat stammarna enligt en av metoderna. Viktigt att göra det innan den dragit ner klorofyllet i roten. Så beroende på var du bor kan det vara för sent för i år. Nästa år kommer de säkert komma upp, men försvagade, då rycker vi det som kommer upp för att trötta ut den.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Verkar som förbudet är lite oklart, många tillverkare som fått administrativa förlängningar.
[länk]
Det är väl vanlig roundup. Så vitt jag vet så säljs det fortfarande. De är väl ihåliga? I så fall skulle jag pröva 24% ättika med mycket salt och slå i stamrören.
 
D Daniel 109 skrev:
Konstigt att det finns så många varianter av ”det enda som fungerar” det borde ju betyda att det finns flera olika metoder som fungerar.
Precis min tanke, det finns flera sätt att bli av med eländet.
 
U Utasja skrev:
Det är väl vanlig roundup. Så vitt jag vet så säljs det fortfarande. De är väl ihåliga? I så fall skulle jag pröva 24% ättika med mycket salt och slå i stamrören.
U Utasja skrev:
Det är väl vanlig roundup. Så vitt jag vet så säljs det fortfarande. De är väl ihåliga? I så fall skulle jag pröva 24% ättika med mycket salt och slå i stamrören.
Vanlig roundup som säljs i Sverige innehåller inte glyfosat som är det som dödar parkslide.
 
S STB skrev:
Jag tror detta är första gången jag kallat någon dum i huvudet här i forumet och jag har ändå läst ganska mycket underligheter. Dock står jag vid mitt ord eftersom du föreslår totalt miljövidriga och olagliga metoder. Dessutom är DDT ett insektsgift som inte ens påverkar växter.



Det är inget svårt att döda allt levande, inklusive parkslide, för en mycket lång tid framöver. Konsten är att göra det på ett vettigt sätt.
För vår del blir det giftfritt, klippa och klippa mera.
Det får ta sin tid, och vår tomt har sina utmaningar. Men det är så pass litet bestånd att varken moderplantan/roten kan vara speciellt kraftig.
Kan bli att vi gräver bort allt också, har en grävare som kommer för annat jobb snart. Ska försöka rita en bild som visar närliggande utmaningar. För om den skjuter skott åt alla håll, har vi idag lite svårt att hitta dom tidigt. Det är lite småsly och högt gräs ca 2m från lilla beståndet. Sen ytterligare några meter bort står fullstora träd av blandat slag, dom borde vara bättre på att ta näringen än parkslide, men jag frågar om allt för att vi inte kan.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
För min del vill jag säga tack till alla som lagt ner tid i denna tråd, glada tillrop och kämparanda. Kommer uppdatera denna tråd lagom till våren, skriva utförligt vad som är gjort och hur kampen går.
I helgen ska vi klippa eländet, och rensa runt, så ska inga skott kunna gömma sig till våren.
 
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
S
Skumpe Skumpe skrev:
Du kan vara säker på att det mest effektiva är det som är förbjudet. Detta är Sverige, du kan tillämpa regeln på det mesta.
Nja, jag håller inte riktigt med. Det är det dyraste som är effektivast. Dels att gräva bort allt med grävmaskin och bränna jorden. Dels det lite billigare att koka parksliden på plats enligt vårt koncept https://www.invaterm.com
Glyfosat är helt klart effektivt om man applicerar det på rätt sätt vid rätt tidpunkt, men jag tycker inte man skall förakta andra giftfria alternativ. T.ex. robotgräsklippare är väldigt effektivt och enkelt. http://bit.ly/parkslide

L Liebelle skrev:
Kanske redan nämnts i tråden men har inte sett det: Det här med kokande vatten verkar vara en metod som testats av t.ex. vissa kommuner.
Värt testa nåt som är så enkelt, billigt och miljövänligt?
[länk]
Natursidan skriver följande om hetvatten: "Det man ska komma ihåg är det är en företagsidé som inte stöds av någon forskning. Det kan fungera på andra växter som maskrosor, men inte på parkslide som har rötter som kan gå ner flera meter ner i marken." https://www.natursidan.se/nyheter/p..._yScW9S51GUYF0I8XqkogG_P4YZ1mcpZ0ytKoX11_IqZ8
Det har redan visat sig att metoden inte ger ett resultat som motsvarar de initiala förväntningarna. Partille kommun ångrar redan efter en säsong att de köpt in utrustningen. Man måste behandla samma bestånd om och om igen. Det är egentligen en lite upphottad (pun intended) variant av att klippa/rycka eftersom man samtidigt skadar rötterna. Förmodligen sparar man några år jämfört med att bara klippa/rycka, men har samtidigt en dyr utrustning och höga bränslekostnader.
 
  • Gilla
Liebelle
  • Laddar…
Hetvatten på ytan kommer inte att vara särskilt mycket effektivare än att rycka. Det ger inte värmen nere i backen. Ska det vara effektivt måste man sannolikt gå på med ånga genom spett ner i backen under flera timmar. Hett vatten har orsakat översvämning innan man tillfört tillräckligt mycket värme.

Det man måste göra är att få upp temperaturen på rötterna över en dödande temperatur. Antagligen 60-70 grader eller något åt det hållet. Det får man inte genom att hälla ut hetvatten. Eller för den delen elda på ytan.
 
Skumpe
S STB skrev:
Nja, jag håller inte riktigt med. Det är det dyraste som är effektivast. Dels att gräva bort allt med grävmaskin och bränna jorden. Dels det lite billigare att koka parksliden på plats enligt vårt koncept [länk]
Glyfosat är helt klart effektivt om man applicerar det på rätt sätt vid rätt tidpunkt, men jag tycker inte man skall förakta andra giftfria alternativ. T.ex. robotgräsklippare är väldigt effektivt och enkelt. [länk]



Natursidan skriver följande om hetvatten: "Det man ska komma ihåg är det är en företagsidé som inte stöds av någon forskning. Det kan fungera på andra växter som maskrosor, men inte på parkslide som har rötter som kan gå ner flera meter ner i marken." [länk]
Det har redan visat sig att metoden inte ger ett resultat som motsvarar de initiala förväntningarna. Partille kommun ångrar redan efter en säsong att de köpt in utrustningen. Man måste behandla samma bestånd om och om igen. Det är egentligen en lite upphottad (pun intended) variant av att klippa/rycka eftersom man samtidigt skadar rötterna. Förmodligen sparar man några år jämfört med att bara klippa/rycka, men har samtidigt en dyr utrustning och höga bränslekostnader.
Jag tror att gift är mer effektivt än att gräva bort det. Eller effektivast tror jag det är att göra båda. Men arbetsinsatsen kan inte jämföras; att gräva bort kanske flera kubikmeter jord jämfört med att använda ett gift du kan applicera på några minuter.
 
Oj oj vad mycket det blev. Till TS - lycka till, det kommer gå bra! (Jag har sett det göras genom ryckning/klippning med egna ögon!!!)

Plymspirea, ja. Svårare än parkslide i mina trakter. Den växer helt enkelt bättre i kallt klimat.

Jag har sett både björk och pil som växt in i hus, jag tror egentligen det finns många växter som är olämpliga ur den synvinkeln.

Som kemist ser jag många intressanta tips, men var försiktig vid bruk av lut, NaOH. Det är helt klart den farligaste metoden, men hög risk för personskador. Förmodligen mycket farligare för utföraren än round-up. Om du inte helt säkert vet hur man hanterar lut, gör det inte. Du kan inte heller pH-justera din jord mer än tillfälligt med lut eftersom den inte har någon bufferkapacitet och hög vattenlöslighet. Tänk på att det blir varmt när man löser upp NaOH, mycket varmt, kan smälta en plastbehållare eller orsaka stänk. Även om du är desperat efter slitet med envist bestånd, var försiktig med lut.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.