BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl ett reellt marknadsvärde som banken vill ha i det här fallet och det är just i förhållande till marknadsvärdet som banker ger bolån.
Ja men hur blir det med det reella värdet när denna husköpare säljer kåken i nästa uppgång? Då får han troligen mycket mera betalt än det reella värdet.
Marknadsvärde och reelt värde är två olika saker.
Med reelt värde menar jag vad kåken en gång kostade att uppföra.

BirgitS
G Guzzen1 skrev:
Ja men hur blir det med det reella värdet när denna husköpare säljer kåken i nästa uppgång? Då får han troligen mycket mera betalt än det reella värdet.
Marknadsvärde och reelt värde är två olika saker.
Med reelt värde menar jag vad kåken en gång kostade att uppföra.
Och vad har kostnaden för att bygga ett hus med saken att göra?
Banken är intresserad av försäljningsvärdet eftersom det är vad de kan sälja huset för om det skulle bli nödvändigt, se vad hempularen skrev om du inte förstår vad jag skrev.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Får väl skriva hur allt har gått så det blir lite matnyttigt för er som hamnar i samma situation. Bygget drog ju ut på tiden . Ca 2år längre byggtiden än planerat och helt klart är det inte än. Försökte byta bank mitt i alltihop men ingen annan bank var intresserad av att ta över förrän en mäklare hade värderat huset. Jag anlitade 2 mäklare och tog den bästa värderingen. Dessvärre litade inte Handelsbanken på mäklaren som värderade högst. Honom hade jag fått kontakt med genom Nordea så jag valde att gå vidare med Nordea istället. Nu när det var värderat så vill ju fler hjälpa till! I och med att det inte är helt klart så blev värderingen inte så bra som den skulle varit. Bet blev både toplån och amortering men skit samma. Får se det som tvångssparande och sen hjälper ju ränteavdraget till och då blir ju inte kostnaden så illa för att bo i ett nytt hus. Den största fördelen är att nu kan jag äntligen slappna av och ta det som återstår i den takt jag vill.

• Modern envägsbyggnad med grästak, staplar av byggmaterial och en grön trädgård i förgrunden, under blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sin och 6 till
  • Laddar…
Men har du fått slutbeviset klart nu? Tänk på att bygglovet gäller bara i 5 år.

H hempularen skrev:
Men har du fått slutbeviset klart nu? Tänk på att bygglovet gäller bara i 5 år.
Slutbeviset fick jag i december förra året. Har jobbat som fan med det övriga sen dess för att få en ok värdering.

• Gilla
J Vos och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.