Du råkade nog få en paragrafryttare eller lättskrämd handläggare på banken tyvärr. Ok du hade visat upp huset i bättre skick och mer färdigt hade det nog löst sig direkt. Det går nog bra ändå men synd att det ska knorras så onödigt från bankens sida…
TS skriver ju att det då skulle bli dyrare än tänkt i sitt första inlägg. Naturligtvis ska TS ta in skickliga hantverkare så blir jobbet t.o.m. bättre utfört än att själv göra allt jobb på kvällar och helger.S SueCia skrev:Nu är väl kostnaden för att ta in hantverkare det minsta problemet för TS kan jag tänka mig.
Det är ytterst sällan en hantverkare levererar ens i närheten av så bra resultat som den som bygger själv.
Har man då byggt det mesta själv är det ju jävligt trist att få in nån slarvpelle som får göra det sista.
Det får han iom att han har interimistiskt slutbesked.Cruzze skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 143 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 143 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 143 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 143 inlägg
Trevligt bygge håller oxå på med vårt bygge där vi fick Interimistiskt beslut i juni, men bytade bank då jag tyckte dom var för omständiga med massa saker, en av sakerna var att det skulle värderas så tog den mäklaren som säljer väldigt mycket häromkring och även sålde våran tidigare bostad, men då skulle dom tydligen ha en annan mäklarfirma vilket jag tyckte att dom kunde kläcka ur sig direkt osv men sluta iaf med att ja sökte bolån på landshypotek med den befintliga värderingen och det gick hur fint som hels där iaf.
Mäklaren skrev ett värde på huset som det stod i juni och även ett uppskattat värde när det är klart
Mäklaren skrev ett värde på huset som det stod i juni och även ett uppskattat värde när det är klart
Nej du får vad du betalar förS SueCia skrev:
Märkligt att ta upp frågan överhuvudtaget som om det vore snudd på en omöjlighet. Att det finns okunnigt folk som inte hör hemma i branschen kan man undvika
Ofantligt…det var mer än jag trodde.K Kaptenz skrev:
ställ krav på erfarenhet och kompetens, samt betala vad det kostar istället för att ta lägsta pris av oseriösa aktörer, så är vi åtminstone nere på gigantiskt.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 143 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 143 inlägg
J J_K_H skrev:
Så om snickarn är dyr så är han bra?
Jag har jobbat som elektriker tillsammans med oändligt många snickare. Det är åtminstone 50% av dom jag aldrig skulle vilja ha snickra hemma hos mig.
Då kanske du inte byggt/ lejt så särskilt många hantverkare.. Det dräller av dem i Sthlm trakten iallafall..J J_K_H skrev:
I grunden handlar det här om kostnader. Banken försöker tvinga trådstartaren att skuldsätta sig ytterligare för att snabbt få ett färdigt hus som banken kan sälja. Varefter skulden naturligtvis är husägarens persnliga ansvar. Det är ingenting annat än bankens kortsiktiga vinstintresse som styr. För dem är det bara en bättre affär om husägaren har större skulder för han är tvungen att betala bort resten när huset är sålt. På det viset skaffar de sig snabba pengar just nu och säkra tillgodohavanden med lönsam ränta.
En sådan affär är säkrare och lönsammare för banken i tider med fallande eller åtminstone osäkra priser och osäker arbetsmarknad och osäkra bankkonjunkturer än en husägare som sakta men säkert färdigställer sitt hus för ett pris han har råd med och betalar bort sitt lån och har huset kvar.
I Finland skedde det väldiga mängder med sådana försäljningar i början på 90-talet. Många banker lusläste avtalen och sökte orsaker. Vanligen tog det omkring 25 år för husägarna att komma ur skulderna så de kunde börja med livet på nytt. Bankerna fick in snabba pengar som de kunde använda för att staga upp sin egen verksamhet och de osäkra imaginära pengarna som de hade lånat ut omvandlades till högst konkreta pengar som måste tjänas in och betalas med så hög ränta att det täckte alla inflationsförluster.
Jag anser att offentlig piskning på torget borde återinföras som straff för den där sortens banktjänstemän och finansherrar.
En sådan affär är säkrare och lönsammare för banken i tider med fallande eller åtminstone osäkra priser och osäker arbetsmarknad och osäkra bankkonjunkturer än en husägare som sakta men säkert färdigställer sitt hus för ett pris han har råd med och betalar bort sitt lån och har huset kvar.
I Finland skedde det väldiga mängder med sådana försäljningar i början på 90-talet. Många banker lusläste avtalen och sökte orsaker. Vanligen tog det omkring 25 år för husägarna att komma ur skulderna så de kunde börja med livet på nytt. Bankerna fick in snabba pengar som de kunde använda för att staga upp sin egen verksamhet och de osäkra imaginära pengarna som de hade lånat ut omvandlades till högst konkreta pengar som måste tjänas in och betalas med så hög ränta att det täckte alla inflationsförluster.
Jag anser att offentlig piskning på torget borde återinföras som straff för den där sortens banktjänstemän och finansherrar.