Moderator
· Stockholm
· 52 784 inlägg
Jag tror att banken är nervös för säkerheten. Om du behöver låna totalt 3,3 milj så behöver du en värdering på drygt 3,8 milj när lånet skall läggas om till bolån.
Om värderingen var 4,3 innan bygget startade, så är marginalen till 3,8 inte jättestor så som marknaden har utvecklats. Får vi ytterligare nedgång medan du bygger så kanske det inte går att belåna för hela lånebeloppet när du byggt färdigt.
Om värderingen var 4,3 innan bygget startade, så är marginalen till 3,8 inte jättestor så som marknaden har utvecklats. Får vi ytterligare nedgång medan du bygger så kanske det inte går att belåna för hela lånebeloppet när du byggt färdigt.
Medlem
· Västra Götaland
· 38 inlägg
Tack. Det som inte är klart är spis+skorsten, kök, ett badrum samt en massa spackling, slip och målning.
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Fast det kanske inte är hela sanningen? Det kanske låter så men ett hus som är slutbesiktigat och tillåtet att bo i är ju säljbart även om det inte är klart till 100% jag förstår ju banken också såklart men det kanske inte handlar om att mäklaren behöver se ett nyckelfärdigt hus heller.7 721Bäcklin skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 38 inlägg
Vet inte vad jag ska tro. Jag betalar ju byggkrediten.
Blir ju svårt för banken att få tillbaka 3,1 mkr + omkostnader på en exekutiv auktion i det där stadiet. Ligger du ett halvår efter planen redan nu så förstår jag om de är nervösa.
När jag byggde var det enda banken brydde sig om att man hade riktiga slutbeskedet från kommunen samt att en mäklare varit där för att värdera huset för att lägga om krediten till ett vanligt bolån. Detaljer som listverk osv bryr sig inte kommunen om för att ge slutbesked utan de tittar väl främst på om man säkert kan bo där, kök badrum etc
vad är kvar för att din kommun ska ge dig slutligt slutbesked?
vad är kvar för att din kommun ska ge dig slutligt slutbesked?
Kan det räcka att du betalar en mäklare ett par tusenlappar för en värdering. Träffar du rätt på mäklare kan ni föra en dialog och du kan få en bra värdering att visa upp. Lyckas du inte få den värdering du behöver kan du utforska andra vägar framåt.
Jag hade samma problem, ritade om alla utrymmen i huset som va ofärdiga till förråd/kall vind vilket gör att kommunen skrev slutbesked. Så det något du kan se över så blir nog banken nöjd
Medlem
· Västra Götaland
· 38 inlägg
För att få slutbesked måste spis och skorsten vara färdigt + sedumtaket+verifiering av energiförbrukningen. Allt annat är gjort! Ja banken har sett bilderna. Mäklaren var tyvärr där innan toan var färdig. Det de säger är att de inte värderar annat än färdiga hus. Nåväl jag tycker nog att det låter lite allvarligt när min bankman ska komma ut och hälsa på med revisorer och allt. Dessutom kräva att det blir klart innan sommaren. Blir jävla långa dagar! Hade varit bra att vara förberedd på vad man kan göra om de inte bli nöjda.Jonatan79 skrev:
7 721Bäcklin skrev:För att få slutbesked måste spis
och skorsten vara färdigt + sedumtaket+verifiering av energiförbrukningen. Allt annat är gjort! Ja banken har sett bilderna. Mäklaren var tyvärr där innan toan var färdig. Det de säger är att de inte värderar annat än färdiga hus. Nåväl jag tycker nog att det låter lite allvarligt när min bankman ska komma ut och hälsa på med revisorer och allt. Dessutom kräva att det blir klart innan sommaren. Blir jävla långa dagar! Hade varit bra att vara förberedd på vad man kan göra om de inte bli nöjda.7 721Bäcklin skrev:För att få slutbesked måste spis och skorsten vara färdigt + sedumtaket+verifiering av energiförbrukningen. Allt annat är gjort! Ja banken har sett bilderna. Mäklaren var tyvärr där innan toan var färdig. Det de säger är att de inte värderar annat än färdiga hus. Nåväl jag tycker nog att det låter lite allvarligt när min bankman ska komma ut och hälsa på med revisorer och allt. Dessutom kräva att det blir klart innan sommaren. Blir jävla långa dagar! Hade varit bra att vara förberedd på vad man kan göra om de inte bli nöjda.
7 721Bäcklin skrev:För att få slutbesked måste spis och skorsten vara färdigt + sedumtaket+verifiering av energiförbrukningen. Allt annat är gjort! Ja banken har sett bilderna. Mäklaren var tyvärr där innan toan var färdig. Det de säger är att de inte värderar annat än färdiga hus. Nåväl jag tycker nog att det låter lite allvarligt när min bankman ska komma ut och hälsa på med revisorer och allt. Dessutom kräva att det blir klart innan sommaren. Blir jävla långa dagar! Hade varit bra att vara förberedd på vad man kan göra om de inte bli nöjda.
Jobbar själv på bank och kan inte riktigt se problemet. Klart att din bank gärna avslutar ditt Byggkreditiv eftersom det anses som en osäker fordran då man pantsätter ett framtida värde.Timmerhus lejon skrev:
Gör en nuvärdesvärdering inklusive en ny förhandsvärdering via en lokal och välrenommerad mäklare så tror jag din bank lugnar ner sig lite.
Det viktiga ur bankens synvinkel är nog inte att bostaden är slutbesiktigad utan att de är säkra på att säkerheten för ditt lån är säkerställd och framförallt att den kommer att vara det vid slutplacering.
Kolla med skatteverket om du kan deklarera huset till färdigt med ofärdiga delarna som biyta.
Var ett tag sen men vi byggde vidare på källaren efter intermistiskt slutbesked för ovanvåningen, med lite lågt tempo, och jag blev uppringd av skatteverket som tyckte bygget varit igång länge och ville kolla läget och när jag berättade om bygget ansåg de att även om bara halva huset har slutbesked blir då de ofärdiga delarna "biyta" ur skatteverkets perspektiv så det skattemässigt ser ut som ett färdigt hus även utan komplett slutbesked och när det skattemässigt ser ut så efter om-deklaration tyckte även banken det gick att konvertera lånet till vanligt lån
(dock gjorde det inte supermycket skillnad för oss då vi hade Swedbank som gav oss nästan samma villkor på byggkreditivet som på vanligt lån med rörlig ränta, men det blev iaf lite mer rabatt på det vanliga lånet)
Var ett tag sen men vi byggde vidare på källaren efter intermistiskt slutbesked för ovanvåningen, med lite lågt tempo, och jag blev uppringd av skatteverket som tyckte bygget varit igång länge och ville kolla läget och när jag berättade om bygget ansåg de att även om bara halva huset har slutbesked blir då de ofärdiga delarna "biyta" ur skatteverkets perspektiv så det skattemässigt ser ut som ett färdigt hus även utan komplett slutbesked och när det skattemässigt ser ut så efter om-deklaration tyckte även banken det gick att konvertera lånet till vanligt lån
(dock gjorde det inte supermycket skillnad för oss då vi hade Swedbank som gav oss nästan samma villkor på byggkreditivet som på vanligt lån med rörlig ränta, men det blev iaf lite mer rabatt på det vanliga lånet)
Medlem
· Västra Götaland
· 38 inlägg
Tack det lät som en bra plan!
Du ligger efter med färdigställandet mot vad du och banken avtalat. De verkar vara schyssta och gett dig ytterligare 10 månaders byggkredit. Att du tycker de knorrar och inte följer din tänkta tidplan är inte bankens problem. Det är ett fint hus, och för att inte gå på knäna ta in hantverkare för att färdigställa huset så snart som möjligt så du/ni får njuta av nybygget. För en dialog med mäklare om vad det troligen kan värderas till så ser du vad du har i marginal för att ta in hantverkare.