Markarbetaren skrev:
Ha ha, hur många tror du går och växlar om man har några 100 liggandes. Det är nog snarare så att 99,9999% handlar för dom istället.
Har man några hundra så är det inget problem, har du några hundratusen så är det ett problem (kanske angenämt sådant) :)
 
steve5432 skrev:
Råkade ut för en något bisarr upplevelse hos lokala bankkontoret för några dagar sedan.

Efter detta mötet är följande helt uppenbart:

1) Bankerna vill absolut inte hantera kontanter, eller ha med dem att göra.
2) Bankerna vill att kunderna ska göra så mycket som möjligt själv.
3) Bankerna vill förmodligen stänga sina bankkontor, eller i alla fall kassahanteringen.
4) Det där med att vara en "gammal kund" spelar ingen som helst roll numera, alla blir behandlade som man vore halvkriminell. Jag har inget som helst emot att fylla i en blankett om reglerna är sådana, men man kan ju ändå göra det hela lite trevligare för kunden, då flera av frågorna är rena "idiotfrågor". Jag ser ingen skillnad oavsett om jag har mina pengar i form av tusenlappar eller på ett bankkonto. Det är mina pengar och jag har rätt att ha dem i vilken form som helst.
/S
Jag försökte göra tvärt om, för att jag VILLE ha cash hemma, för de j-a korten kan man ju inte lita på ;-)
Rätt var det är så kan man inte ta ut, för att det är överföringsfel... Hände i somras flera ggr.
Min bank använde sig av Forex, som kontanthanterare.

Där ställe de frågan
- Vad ska du ha pengarna till?
Jag svarade
-Ehh va..? Vad har du med det att göra?
- Du måste uppge vad du ska ha pengarna till!
- Nä vet du vad... Det är mina pengar och jag tänker inte upplysa dig om vad jag ska ha pengarna till.
- Då får du inte några pengar!
- VA.. Får jag inte ta ut mina egna pengar?
- Då måste du upplysa mig om vad du ska ha dem till..
- Ok, då ska jag köpa en bil. (Ljög jag)
- Jaha, sa hon..knapper knapper..här är pengarna.

Veckan efter kom jag tillbaka och skulle ta ut 20 000 och då blev det ett likadant rabalder.
Det var då en annan kassörska

- Du tog ut 15 000 förra veckan
- Ja och?
- Vad ska du ha 20 000 till?
- Skit i det du.
- Då får du inga pengar.
- Nähä och varför inte det?
- Du måste tala om för mig vad du ska ha pengarna till
- Jag vill ha pengar hemma
- Men vad ska du ha dem till
- Ja vad har man pengar till... Handla för.
- Du måste uppge vad du ska ha pengarna till.
Jag blev då lite mer hägljudd
- Ska det vara så besvärligt att få ut sina egna pengar, så får jag väl gå ut utanför och ta ut maxbelopp i automaten då...
- ehh...knapper knapper.. Här är pengarna


Vad är det för sätt, att man måste HA pengarna till nåt och dessutom uppge det till kassörskan?
Man får uppenbarligen inte ha pengar hemma i form av kontanter för att handla med?

Så vad händer då.. När det till slut inte finns kontanter..
Har DU tänkt på det?
Dvs alla pengar blir bara digitala siffror och hur ska man hålla reda på värdet på guldreserven då?
En hundralapp ska ju motsvara en viss mängd guld.. Men om man dribblar med siffror i datan, så finns ju till slut inget värde..
- Jag vill låna 100 000
- jaha...knapper knapper.. Nu är de på ditt konto.

Man vet ju inte ens om pengarna finns.. Det är ju bara knapptryckningar på en skärm.

Vi kan väl sätta in ett chip i handen direkt än att vänta på att det ska ske... För det kommer...
Så kan de spåra oss också, vart vi är och vad vi gör...
Då behöver vi heller inte irriterande bankkassörskor heller, de har redan organiserat bort sig själva.

//Besiman
 
Länsförsäkringar... huuu.... Finns ingen juridisk person jag har haft så dåliga erfarenheter av som just LF... 😱
 
En Negativ effekt för "buset" som kanske sitter inne, men har gömt undan stålarna i form av en massa cash, är att de inte kan använda pengarna när de kommer ut..
De kan ju vara säckvis med femhundringar som blir värdelösa.
Så det är ju ytterligare ett sätt att nollställa balansen..
Ja ingen annan som sitter med svarta stålar, kan ju omsätta allt för mycket på ett år i form av kontanthantering...

Sen vill man ha in pengarna som innehåller nåt uns av silver förstås, för de nya leksakspengarna verkar ju inte innehålla nåt av värde.
Dvs det är första steget till att TA BORT pengarna i den form vi känner dem.

Skulle inte förvåna mig om nya leksakspengarna har nån form av spårning i sig.. RFID eller liknande. Så de kan SE vart pengarna kommer ifrån, när man vill sätta in dem...
Allt för att slippa fråga dessa frågor om vart pengarna kommer ifrån...
 
Undra vart arbetsgivaren får sina pengar ifrån..

Kanske man ska fråga det nästa gång man får lön ;-))

- Jaha ja.. Vart kommer de här pengarna ifrån, som du har satt in på mitt konto...?
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Besiman skrev:
...En hundralapp ska ju motsvara en viss mängd guld...
Guld är en ganska värdelös metall egentligen. Förutom i elektronik och fönsterfilm och sånt så kan man inte ha det till speciellt mycket.
 
MagHam skrev:
Guld är en ganska värdelös metall egentligen. Förutom i elektronik och fönsterfilm och sånt så kan man inte ha det till speciellt mycket.
Jo.. Visserligen, men det är ju ändå så det är uppgjort från början...
När vi handlade med metaller, stora som flak... Det var smidigare med papper som skulle motsvara värdet på metallen...
 
Som diamanter då. Hur fanken kan det vara så dyrt??? Så himla användbart är det inte. Jo det är hårt och går att borra med, jag vet. Men det är knappast dem som ropas in på Bukowskis.
 
var väl länge sen vi frigjorde oss från guldmyntfoten...
varför tror du vissa mynt är värda mycket mer än deras nominella värde?
nu blandar man väl plast i nya mynten för att metallvärdet inte ska överskrida myntets "värde"

Guld värdelöst? nej skulle inte tro det.. vid en kollaps av pengasystemet så kommer guld och mat vara de bästa bytes varorna, även silver är bra
 
D
Ni som har pengar hemma. Några funderingar på att ha tackor med ädelmetaller eller liknande i stället?
Tänker blir det kris så är väl bättre ha värde som inte är bundet till vårt land utan har värde även runt om i värden.
 
nino skrev:
Guld värdelöst? nej skulle inte tro det.. vid en kollaps av pengasystemet så kommer guld och mat vara de bästa bytes varorna, även silver är bra
Varför skulle guld ha nåt värde? Man blir inte mätt av det! Mat o bly i form av någon kaliber.
 
jag har lite silver i mynt och tackor, vill egentligen ha mer men kommer mig aldrig för att köpa...
 
D
Slö kollade lite och hittade några silver tackor till salu jag blev lite intresserad av.
Men funderar hur vet man att man inte blir lurad samt fastän det såldes på auktion en från pantbank så var när jag räknade ut priset efter vikten på silvret alldeles för högt jämfört med silver priset.
 
Cash is king!

Speciellt när man handlar bilar eller liknande, lättare att pruta när man har fysiska pengar med sig.
 
nino skrev:
jag har lite silver i mynt och tackor, vill egentligen ha mer men kommer mig aldrig för att köpa...
Vet inte hur mycket silver det är i gamla mynt..
Kan ju annars vara ett sätt att skaffa sig silvertackor.. Sätta på smältdegeln ;-)
För i de nya mynten lär det inte vara varken silver eller guld i
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.