Ja precis, hur kan samma bank tillåta automatinsättningar på stora summor utan några frågor alls, samtidigt som någon efterbliven bönräknare kan vägra ta emot pengarna över disk om man inte svarar rätt på deras trams.
Är det verkligen likadant i andra länder?
 
Dom som gör misstänkt många automatinsättningar hamnar under bankens lupp i deras kontrollsystem rätt snabbt. Det blir blött i byxan fort kan jag lova...
 
För ett knippe år sedan (tror det var 2013) lär jag byta fönster i min villa, och räkningen landade på cirka 112´000.
Inga problem tänkte jag och öppnade kassaskåpet och räknade ihop 100´000 och körde in till banken (har egen firma sedan 1990 och har samlat ihop en hög "renoveringspengar" under dom senaste åren då alla lån är betalda)...

NÄNÄNÄ!!! skalderade damen bakom disken.
Det där gååår inte. Så mycket pengar får du absolut INTE sätta in. Och var kommer dom ifrån???
Från mitt kassaskåp svarade jag sanningsenligt.
Du måste visa kvitto!!!!
Öh! Jag har varit kund hos er sedan 1989, haft mina lån på fastigheten här och ni vet mycket väl att dom är slutbetalda sedan länge. Du ser också hur omsättningen på mina företagskonton ser ut och ungefär hur mycket jag tjänar. Och jag har sparat ihop en slant för att byta fönster, och nu vill jag betala för dom...
Gååår inte. Du måste visa kvitto, eller något som bevisar var pengarna kommer ifrån...
Öh igen! Jag har jobbat ihop dom i min verkstad och sparat hemma istället för att låta dom ligga på ett räntelöst konto hos er. Och nu vill jag sätta in dom...
Kvitto!!! upprepade damen... Eller annat som visar var dom kommer ifrån.
OK! sa jag och körde hem igen

Dagen efter haffade jag en kompis samt hans skottkärra, och tillsammans åkte vi in till banken igen.
Lastade ut 70 pärmar med bokföring i 2 skottkärror och vände åter stegen mot kontoret.
Stegade in på kontoret, öppnade dörren och tog in med skottkärrorna och klev fram till disken, slängde upp slantarna på bänken och sa att jag ville göra en insättning.
Vad är det där för något, sa damen och pekade irriterat på kärrorna???
Du ville ha kvitto och bevis på var pengarna kom ifrån. Varsågod!
10 års bokföring. Det är bara att sätta igång och läsa....
Vid detta laget hade även bankchefen kommit ut och undrade vad det var för ståhej som pågick...
Jag berättade att jag varit där dagen innan, och då fick jag inte sätta in lite pengar utan någon form av bevis på var dom kom ifrån, och det hade jag tagit med mig. Får jag sätta in pengarna nu, frågade jag???

Tänk.
Det gick..... :p
 
  • Gilla
  • Haha
OppfinnarJocke och 29 till
  • Laddar…
Fairlane
Ulric skrev:
Om jag som nykter blåser i polisens nykterhetskontroll vet polisen något om min nykterhetsgrad efteråt. Så det har inga likheter.
Om frågorna är vettiga överhuvudtaget är något annat än att man bara ska ställa de till kriminella.
Om man tror att frågorna har ett värde måste de ställas till alla. Tror man inte det finns det ingen anledning att ställa de alls. Att bara låta bli att ställa de till folk som sköter sig låter sig inte göras så lätt eller har du en lösning på det problemet?
 
Lasse Suzican skrev:
För ett knippe år sedan (tror det var 2013) lär jag byta fönster i min villa, och räkningen landade på cirka 112´000.
Inga problem tänkte jag och öppnade kassaskåpet och räknade ihop 100´000 och körde in till banken (har egen firma sedan 1990 och har samlat ihop en hög "renoveringspengar" under dom senaste åren då alla lån är betalda)...

NÄNÄNÄ!!! skalderade damen bakom disken.
Det där gååår inte. Så mycket pengar får du absolut INTE sätta in. Och var kommer dom ifrån???
Från mitt kassaskåp svarade jag sanningsenligt.
Du måste visa kvitto!!!!
Öh! Jag har varit kund hos er sedan 1989, haft mina lån på fastigheten här och ni vet mycket väl att dom är slutbetalda sedan länge. Du ser också hur omsättningen på mina företagskonton ser ut och ungefär hur mycket jag tjänar. Och jag har sparat ihop en slant för att byta fönster, och nu vill jag betala för dom...
Gååår inte. Du måste visa kvitto, eller något som bevisar var pengarna kommer ifrån...
Öh igen! Jag har jobbat ihop dom i min verkstad och sparat hemma istället för att låta dom ligga på ett räntelöst konto hos er. Och nu vill jag sätta in dom...
Kvitto!!! upprepade damen... Eller annat som visar var dom kommer ifrån.
Sjukt! Precis vad jag skrivit tidigare: det här ger bara problem för "Svensson", som alla andra nya lagar, Buset klarar sig förstås ändå. Så om jag har kontanter hemma, från t ex en försäljning av en bil, eller båt, eller gåvor, nåt jag sparat under många år, då är dessa pengar oanvändbara? Jag kan lika gärna elda upp dem, för de går inte att betala med eftersom jag inte kan visa var de kommit från.
 
M
Hursom är det en förbannat tråkig utveckling, och som vanligt är det 99% som är vanligt hederligt folk som drabbas. Det genomsyrar hela samhället idag. Man blir misstrodd när man ska vabba, får hem papper där förskola/skola ska intyga att barnet verkligen inte befann sig i skolan den dagen. Vi måste legitimera oss för att besöka Danmark. Att få eraättning från försäkringskassan om man blir långtidssjukskriven är svårt, likaså akassan är hopplös idag som hittar på dom mest märkliga saker som man tvingas till för att få ersättning. Tyvärr är det en liten klick smuts i samhället som förstör för oss andra. Som gammal i gemet kan jag berätta för er ungdomar att det var faktist båttre förr, det är ingen klysha!
Det fanns inga karensdagar när man blev sjuk, man kunde gå hemma och stämpla med akassa om det inte fanns arbete utan en massa dumma påhitt. Staten betalade sjukpenning från dag ett. Det fanns inte så många snyltare för mentaliteten var att man var solidarisk och hade en moral som gjorde att man inte utnyttjade systemet om man verkligen inte behövde det.
 
Tillåt mig le lite. Ju bättre betalt för att vara hemma, desto fler stannar hemma i stället för att gå till jobbet. "Svenskarna är världens friskaste folk - och världens mest sjukskrivna". Har massor av äldre kollegor som vittnar om att måndagar var "helgdag" förr, man var lite småhängig eller bakis eller hade annat att göra. Om man tycker det är för hårt nu, måste man omfamna tanken att det inte finns pengar att försörja alla som inte jobbar, givet hur höga priser och omkostnader vi har i Sverige, tillika höga välfärdsambitioner.
 
  • Gilla
Lasse Suzican
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Vad jag menar är att frågan är meningslös därför att ingen svarar ja. :)
 
Redigerat:
M
Tammer skrev:
Sjukt! Precis vad jag skrivit tidigare: det här ger bara problem för "Svensson", som alla andra nya lagar, Buset klarar sig förstås ändå. Så om jag har kontanter hemma, från t ex en försäljning av en bil, eller båt, eller gåvor, nåt jag sparat under många år, då är dessa pengar oanvändbara? Jag kan lika gärna elda upp dem, för de går inte att betala med eftersom jag inte kan visa var de kommit från.
Du får inte spara dina pengar, dom ska omsättas! Varför tror du vi får nya sedlar och mynt, för att dom gamla är slitna? Nä det är helt enkelt för att hålla uppe konsumtionen och inflationen. Alla miljarder som ligger i byrålådorna ska handlas upp, så enkelt är det.
 
Eller så beror det på att man vill ha säkrare sedlar. Du måste inte handla upp pengarna i din byrålåda, växla in dom.

Markarbetaren skrev:
Du får inte spara dina pengar, dom ska omsättas! Varför tror du vi får nya sedlar och mynt, för att dom gamla är slitna? Nä det är helt enkelt för att hålla uppe konsumtionen och inflationen. Alla miljarder som ligger i byrålådorna ska handlas upp, så enkelt är det.
 
Markarbetaren skrev:
Hursom är det en förbannat tråkig utveckling, och som vanligt är det 99% som är vanligt hederligt folk som drabbas. Det genomsyrar hela samhället idag. Man blir misstrodd när man ska vabba, får hem papper där förskola/skola ska intyga att barnet verkligen inte befann sig i skolan den dagen. Vi måste legitimera oss för att besöka Danmark. Att få eraättning från försäkringskassan om man blir långtidssjukskriven är svårt, likaså akassan är hopplös idag som hittar på dom mest märkliga saker som man tvingas till för att få ersättning. Tyvärr är det en liten klick smuts i samhället som förstör för oss andra. Som gammal i gemet kan jag berätta för er ungdomar att det var faktist båttre förr, det är ingen klysha!
Det fanns inga karensdagar när man blev sjuk, man kunde gå hemma och stämpla med akassa om det inte fanns arbete utan en massa dumma påhitt. Staten betalade sjukpenning från dag ett. Det fanns inte så många snyltare för mentaliteten var att man var solidarisk och hade en moral som gjorde att man inte utnyttjade systemet om man verkligen inte behövde det.
Men det här började ju med Regeringen Bildt på 90-talet. Carl Bildt och Anne Wibble hade bestämt att Sveriges problem berodde på att vanligt folk fuskade med sjukskrivningar och arbetslöshetsersättningar, så man startade en klappjakt på dessa. Försäkringskassan fick i uppdrag att jaga cancersjuka och långtidssjukskrivna "fuskare". Med tiden visade det sig att folk verkligen var sjuka och arbetslösa...
 
Väldigt olika är det när banken frågar och mycket har hänt på sista åren

För tjugo år sen sålde jag en bil för 85 000. Vi hade träffas hemma hos mig dagen innan och tittat på bilen och dagen efter träffades vi på macken och då fick jag 85 000 i 100 lappar i en kasse!

Och hör till saken att bara en pratade ok Svenska och den andra inte ens Engelska och man tänkte va fan det är en himla massa pengar att räkna så jag tog kassen med pengarna och åkte till banken "eskorterad" av ena killen utan humor som var dubbelt så stor som mig.

In på banken och fyllde i blanketten 85 000 in på person kontot och lämnade över kassen med 85 000 i hundra lappar och den stora killen stod i dörren med armarna i kors och blängde, men hon i kassan tog bara kassen och räknade utan ett ord och så var det klart!

Sålde en billig bil för något år sen och fick 26 000 i kontanter och skulle vara duktig och köade till kassan för att kunna visa upp ägarbytet för jag hade hört om gränsen på 10 000 kr. Men när det blev min tur sa dom, det är bara att sätta in pengarna i bankomaten på ditt eget konto och ingen frågade något!

Enda gången banken frågat något var när man sålt en cross och sa nej att sätta in 14 000 då jag inte kunde visa ett ägarbyte då det inte finns reg nr på crossar. Så jag fick bara sätta in 10 000.

Men i sak är det väl bra att man försöker få bort "fel pengar" men är man bandit så är det nog ganska lätt att gå förbi systemet om man vill.
 
M
Tammer skrev:
Men det här började ju med Regeringen Bildt på 90-talet. Carl Bildt och Anne Wibble hade bestämt att Sveriges problem berodde på att vanligt folk fuskade med sjukskrivningar och arbetslöshetsersättningar, så man startade en klappjakt på dessa. Försäkringskassan fick i uppdrag att jaga cancersjuka och långtidssjukskrivna "fuskare". Med tiden visade det sig att folk verkligen var sjuka och arbetslösa...
Nja, karensdagen införde mycket riktigt Bildt, men detta var i samband med finanskrisen med 500% ränta osv., hade inget med nån hetsjakt att göra, enbart en kostnadsgrej. Det var sossarna som införde sänkningen av ersättning vid sjukfrånvaro redan 91. 75% första 3 dagarna och 90% från fjärde dagen. Innan var det 100% av lönen som gällde och ingen karensdag som kom först 1993. Klappjakten är på senare tid, under Reinfeldts era.

Men det är väl inte så konstigt att utvecklingen har gått åt detta hållet när så många inte arbetar, på pappret iaf. Dvs. mörkertalet som jobbar svart och utnyttjar systemet är nog ganska stort.
 
M
Autodidak1 skrev:
Eller så beror det på att man vill ha säkrare sedlar. Du måste inte handla upp pengarna i din byrålåda, växla in dom.
Ha ha, hur många tror du går och växlar om man har några 100 liggandes. Det är nog snarare så att 99,9999% handlar för dom istället.
 
¨Dessa förbannade banker. Varför gör vi inget? En förbannad fårskock! " Nmän tack då kära kamrerer för satan!
Närhelst man vill ha lite service blir man bemött som vore man en kackerlacka. Fy fan! Ställ upp på den här killens idé!
Jag fattar inte att vi står ut! Hur många phula ord får man skriva här?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2778&artikel=6516028
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.