M
Var rätt intressant när jag vid ett tillfälle hade fyllt släpkärran med virke hos Byggmax och skulle betala och det inte fungerade. Fick aldrig reda på problemet men ingen av oss kunder kunde betala med kort. Det blev ganska snabbt kö och många irriterade kunder. Som tur var ligger det en uttagsautomat 500m ifrån så alla kunder fick snällt traska ned och hämta ut kontanter.
Cash kommer nog alltid att vara king tyvärr!

En annan aspekt på det kontantlösa samhället är hur vi gör med våra stackars tiggare. Ska vi swisha till pappersmuggen, för ingen av dom har väl råd med Iphones?

Markarbetaren skrev:
Var rätt intressant när jag vid ett tillfälle hade fyllt släpkärran med virke hos Byggmax och skulle betala och det inte fungerade. Fick aldrig reda på problemet men ingen av oss kunder kunde betala med kort. Det blev ganska snabbt kö och många irriterade kunder. Som tur var ligger det en uttagsautomat 500m ifrån så alla kunder fick snällt traska ned och hämta ut kontanter.
Cash kommer nog alltid att vara king tyvärr!

En annan aspekt på det kontantlösa samhället är hur vi gör med våra stackars tiggare. Ska vi swisha till pappersmuggen, för ingen av dom har väl råd med Iphones?
Tycker dom flesta har det... nu går det även utmärkt att swisha till android också iof :)

Jag säger inte att turisterna på trottoarerna är rika, men drar man in några hundra om dagen, slipper betala skatt, och är proffs på att hålla omkostnaderna nere, så har man säkerligen marginal att köpa en lur. De jag sett har finare telefon och åker finare bil än vad jag gör iaf.

Powerponken skrev:
Fick brev från banken innehållande blanketter med MASSOR av ingående frågor och krav på vidimerad kopia av id-handling. Kände aversion mot detta så det blev liggande utan åtgärd.
För egen del lämnar jag de svar som jag uppfattar att banken vill ha. Utan tanke på sanningshalten. Snabbt och lätt!

Fixartanten skrev:
För egen del lämnar jag de svar som jag uppfattar att banken vill ha. Utan tanke på sanningshalten. Snabbt och lätt!
Jag svarade helt sanningsenligt naturligtvis;-). De frågade vad jag PLANERADE göra för uttag å hur många till vad. Sen att verkligheten inte råkade bli som planeringen är ju svårt att förutse. En budget är en planering men hur ofta stämmer de på öret;-).

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
Sir Duke skrev:
Jag säger inte att turisterna på trottoarerna är rika, men drar man in några hundra om dagen, slipper betala skatt, och är proffs på att hålla omkostnaderna nere, så har man säkerligen marginal att köpa en lur. De jag sett har finare telefon och åker finare bil än vad jag gör iaf.
Ha ha, jag försökte vara ironisk i sista meningarna. Jag har aldrig och kommer aldrig ge en spänn till nån som sitter med en mugg utanför en affär. Däremot skänker jag varje år pengar till barncancerfonden och andra ändamål som ligger mig varmare om hjärtat. Jag har själv sett genom egna ögon när dom "tar rast" och går lite avsides för att röka och ringa på nyaste Iphone-modellen, då försvinner mina tycka-synd-tankar direkt.

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Tycker inte dom verkar bry sig om att gå undan för att prata i telefon. Dom sitter helt öppet och snattrar. Om man vill kan man väl försvara det med att dom också har rätt till ett socialt liv. Men hur har dom råd? Häromkring verkar dom inte dra in många kronor.

sebastiannielsen skrev:
Och det tycker jag är bra helt enkelt. Då kan staten lätt införa (för att du inte ska kunna hävda att du själv lagat ditt eget tak), att man även får skatta för eget arbete baserat på per timme, för att folk inte ska kunna undandra sig moms & skatt genom att göra arbetet själv istället för att anlita andra.
Och då får staten möjlighet att kräva in skatt på det sättet om de ser att du köpt massa spik och brädor.

Bryter man mot lagen så förtjänar man konsekvenser. Punkt.
:D:D:D
Ursäkta....men jag blev faktiskt litet osäker på om du skämtar eller inte.
Skall man skatta för eget arbete har man inte råd att göra någonting åt sig själv längre. Inte i min samhällsklass i alla fall. Inte har man råd att leja på någon annan heller. Därför skulle man inte ha råd att bo någonstans och inga möjligheter att skaffa sig en försörjning. Som hemlös och evigt arbetslös halkar man allt längre ned i hopplös fattigdom och utslagning och blir kriminell.
Skulle någon inspektör komma hit och kräva skatt på allt jag gör själv skulle jag ha att välja mellan personlig konkurs och evig egendomslöshet och skuldsättning åt staten....eller att slå ihjäl och gräva ned inspektören.

Svante Svenson skrev:
Det är inte bankens fel, frågorna kommer från Finansinspektionen, mer information finns här: [länk]
Det tråkiga är att det som vanligt bara är "Svensson" som drabbas av detta krångel. Ingen tror väl på fullaste allvar att brottsligheten minskar för att bankerna inför dessa kontroller? Dessutom är ju de insinuanta frågorna både skrattretande och onödiga. Jag gjorde vid ett tillfälle en överföring mellan två olika bankkonton, och fick då svara på frågor om var pengarna kom ifrån. Vilket är ganska uppenbart, det är min lön som kommer från min arbetsgivare den 25:e varje månad...

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Nån skrev att bankerna inte har rätt att tala om varför de frågar. Men det borde finnas statistik på hur många bovar de avslöjar med sina frågor.
Rekordet i dum brottslighetsbekämpning finns i en annan bransch. När man söker visum till USA måste man svara på frågan "Planerar du att begå brott i USA?". Den som skrev det formuläret skulle jag vilja prata med. Och dumheten smittar av sig. Åtminstone har jag sett samma fråga på Lettlands visumformulär. -- Nu när Trump ska skärpa kampen mot terroristerna kommer frågan att formuleras om: "Är det alldeles jättesäkert att du inte tänker begå brott i USA?"

• Gilla
Johnsson 56 och 2 till
  • Laddar…
Angående frågorna som man får på flyget till USA så är orsaken till dem att de ska kunna utvisa dig omgående ifall du 'ljugit' när du svarat på frågorna. Finns väl även frågor som har du varit medlem i ett kommunistiskt parti eller har du jobbat i koncentrationsläger? Så kommer de på dig med att snatta i en affär t.ex. så kan de utnyttja frågeformuläret för att kasta ut dig.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
D
Som tidigare nämnts så används ju frågorna även om de låter dumma.
Såg ju Australiensiska bordercontroll där tog de 3 st killar som hade ett usb minne i väskan som fanns manus om telefonbedrägeri. Då kan de ju med en gång se att de ljugit på formuläret som bara det är ett brott i sig.

Även så många gånger man hört de fråga resande om de har någon mat i väskan fastän de har sett på runken att de har mat. Men de frågar för inte ska finnas någon ursäkt då de både fyllt i formuläret fel samt nekat vid tillfråga.

heimlaga skrev:
...Skall man skatta för eget arbete har man inte råd att göra någonting åt sig själv längre...
Det gör man ju redan. Om man jobbar med sitt hus så att det ökar i värde så kommer 22% att försvinna i reavinst den dan man säljer. Går det åt material för jobbet så köper man det med inkomstskattade pengar och betalar moms på grejjerna.

Man det är lite OT och en skattepolitisk tråd.

Fullständigt idiotiskt vad vi fått efter 9-11.
Vad kan de göra med informationen att jag sålt en bil eller tavla för 25000?
Det finns vad jag vet ingen lag på att kunna bevisa att jag gjort det.
Lagen kräver bevis för att jag stulit eller på annat sätt fått tag på pengarna och det är det polis och åklagare som ska bevisa.
Om anledningen är att förhindra överföring av pengar till terrorister är jag med på syftet, men då är det ju bara intressant vart jag skickar pengar, inte hur jag fått tag på dem.
Lika korkat som reglerna om tandkräm i plastpåsen på flyget.
Idiotregler som bara finns för att något spånhuvud bedömt att vi som medborgare känner oss tryggare med dem än utan.
Men som antagligen inte räddat ett enda liv.

Insättningsautomaten på banken tar upp till 40000.

På ICA kan jag sätta in 8000.

Betala aldrig någon stackars traffickerad tiggare pengar för att tvingas frysa utanför ICA.
Om ingen betalar försvinner problemet, och hittar en bättre lösning (utbildning, anställning).

• Gilla
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.