64 473 läst · 490 svar
64k läst
490 svar
Banker och kontanter
De tråkigaste är ju när man väl har kontanter och ska handla för dom och det strömavbrott så kan man inte handla iaf...
Guld har alltid varit en eftertraktad metall och kommer nog alltid att vara det.
Silverpriset ligger väl runt 5:-/g (sist jag kollade).en 1kg tacka kostar ca 7000:- mellanskillnaden är väl kostnader och vinst till säljare.
Går det fortfarande att köpa silver momsfritt i Estland?
Guld har alltid varit en eftertraktad metall och kommer nog alltid att vara det.
Silverpriset ligger väl runt 5:-/g (sist jag kollade).en 1kg tacka kostar ca 7000:- mellanskillnaden är väl kostnader och vinst till säljare.
Går det fortfarande att köpa silver momsfritt i Estland?
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Känt som det blir lite rörigt. Förstår det är jobbigt när man inte kan använda sina kontanta pengar.
Men lite tillbaka till grundfrågan. Är det att man frågar som är det jobbiga? Som många verkar uppleva att frågorna inte verkar vara vettiga? Bemötandet hos personalen?
Men lite tillbaka till grundfrågan. Är det att man frågar som är det jobbiga? Som många verkar uppleva att frågorna inte verkar vara vettiga? Bemötandet hos personalen?
"Ni som är emot får gärna krama era sedlar i madrassen och längta tillbaka till folkhemmet."
Att behandla alla lika, som skit är det nya tydligen.
Smäller det så lär det inte bero på att någon vägrat uppge varifrån hans besparingar kommer. Och varför skulle inte en terroristkramare lika gärna kunna göra en vanlig överföring från en annan bank i landet.
Då ställs ju inga frågor ens för flera hundra tusen iaf.
Hur var det med likabehandlingen?
Idiot regler som bara retar upp folk lär ju snarare få oss att söka oss till nya frälsare i längden när vi helt tappat tron på omdömet hos de vi valt idag.
Att behandla alla lika, som skit är det nya tydligen.
Smäller det så lär det inte bero på att någon vägrat uppge varifrån hans besparingar kommer. Och varför skulle inte en terroristkramare lika gärna kunna göra en vanlig överföring från en annan bank i landet.
Då ställs ju inga frågor ens för flera hundra tusen iaf.
Hur var det med likabehandlingen?
Idiot regler som bara retar upp folk lär ju snarare få oss att söka oss till nya frälsare i längden när vi helt tappat tron på omdömet hos de vi valt idag.
Det är som med tandkrämen på flyget: Har inte stoppat ett enda attentatsförsök, men har gett besvär för alla vanliga resenärer.
Problemet för mig är inte att banken frågar om pengarna, utan hyckleriet att beslutsfattarna tror, eller vilseleder medborgarna att tro, att det hjälper.
Falsk säkerhet, dum signalpolitik.
Problemet för mig är inte att banken frågar om pengarna, utan hyckleriet att beslutsfattarna tror, eller vilseleder medborgarna att tro, att det hjälper.
Det där vet du ju inte med säkerhet. Man har ju bevisligen stoppat attentat genom kontroller av bagage och genom it - spaning etc. När man spränger terroristceller då och då så sker detta i många fall just genom spaning. Av naturliga skäl så talar man ju inte om exakt hur det gått till.
Men visst. Jag har själv propagerat för att man lika gärna kan ta bort all form av säkerhetskontroller på flyget. Terrorister kan ju lika gärna spränga ett fullsatt tåg eller liknande. Bättre att låta dom som vill spränga det dom vill, sedan har problemet löst sig själv. Om planet kapas så kan man ju med lätthet spränga det från flygledartornet via fjärr i luften om det avviker från rutten. Detta hade på sikt gjort alla kapningar verkningslösa. Om man bara vill döda oskyldiga människor i ett plan så gör man ju större skada på marken i stället. Dagens säkerhet är ju som många menar ändå inte tillräcklig.
Men visst. Jag har själv propagerat för att man lika gärna kan ta bort all form av säkerhetskontroller på flyget. Terrorister kan ju lika gärna spränga ett fullsatt tåg eller liknande. Bättre att låta dom som vill spränga det dom vill, sedan har problemet löst sig själv. Om planet kapas så kan man ju med lätthet spränga det från flygledartornet via fjärr i luften om det avviker från rutten. Detta hade på sikt gjort alla kapningar verkningslösa. Om man bara vill döda oskyldiga människor i ett plan så gör man ju större skada på marken i stället. Dagens säkerhet är ju som många menar ändå inte tillräcklig.
Det var just vätskerestriktionerna jag refererade till. Man får inte ta med en 125 ml tandkrämstub, ens om det bara är 5 ml tandkräm kvar inuti. Jag har fått mitt hårvax konfiskerat flera gånger, fastän vax inte är en vätska. De rapporter jag hört om sa att vätskorna inte påverkat säkerheten. Men visst har du rätt, man får antagligen inte höra allt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 915 inlägg
Nej. Det kräver fundamentala ändringar, tom med möjlig påverkan i USAs konstitution. Det är också en hel massa andra lagar som måste ändras (motsvarande rättegångsbalken osv.) Det skulle dessutom vara svårt att få igenom några "förenklade förfarande" rent politiskt.karlmb skrev:
Men det finns även processtekniska skäl. Iom att dessa lögner är enkla att bevisa, så kan man snabbt verkställa beslutet.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Nja, vet inte om du har rätt där.Jocke Best skrev:...Om planet kapas så kan man ju med lätthet spränga det från flygledartornet via fjärr i luften om det avviker från rutten. Detta hade på sikt gjort alla kapningar verkningslösa. Om man bara vill döda oskyldiga människor i ett plan så gör man ju större skada på marken i stället. Dagens säkerhet är ju som många menar ändå inte tillräcklig.
Då behöver ju "terroristerna" inte ens ta med sig några sprängämnen,
flygledarna sköter saken i stället. Usch!
Och att spränga ett flygplan med 200 passagerare (eller störta det i en skyskrapa) ställer nog till med mer förödelse, död ch lidande än en genomsnittlig självmordsbombare gör på marken.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 915 inlägg
Nej. Dessa två åtgärder kan du inte jämföra på det sättet. Alldenstund flygplatssäkerheten i mycket är ett spel för gallerierna, så har kampen mot penningtvätt, korruption och terroristfinansiering varit ganska (för att inte säga mycket) framgångsrik de senaste åren.Sir Duke skrev:Det är som med tandkrämen på flyget: Har inte stoppat ett enda attentatsförsök, men har gett besvär för alla vanliga resenärer.
Dessa och andra kontroller fyller ett syfte. Sedan kan man alltid diskutera den enskilda tillämpningen, men det är en annan sak.
Redigerat:
Min bror möttes av samma typ av kriminalare som var både översittare och dryg. Komiskt nog var det på Forex bank, banken som byggt sitt kapital på att oseriösa aktörer tvättat sina pengar. Det har de tydligen glömt själva nu.
Fast att man kan utvisa folk för att de ljugit om något obetydligt, hur gick det igenom konstitutionen?lars_stefan_axelsson skrev:Nej. Det kräver fundamentala ändringar, tom med möjlig påverkan i USAs konstitution. Det är också en hel massa andra lagar som måste ändras (motsvarande rättegångsbalken osv.) Det skulle dessutom vara svårt att få igenom några "förenklade förfarande" rent politiskt.
Men det finns även processtekniska skäl. Iom att dessa lögner är enkla att bevisa, så kan man snabbt verkställa beslutet.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Hahaha...
Detsamma har hänt mig på just Handelsbanken. Jag upplyste dem om att om de tror att deras skitbank har någon form av värde för mig så kan de kamma sig. Jag bytte bank omgående... inte för att någon annan bank är nämnvärt bättre utan mer av principiella skäl...
Detsamma har hänt mig på just Handelsbanken. Jag upplyste dem om att om de tror att deras skitbank har någon form av värde för mig så kan de kamma sig. Jag bytte bank omgående... inte för att någon annan bank är nämnvärt bättre utan mer av principiella skäl...