lars_stefan_axelsson skrev:
Utan att ha provat så kan jag lova att det kommer att ställas frågor om du sätter in stora summor via automat också.
Menar du att det kommer upp en fråga som du ska svara med hjälp av den lilla knappsatsen? Tror inte det är möjligt. Skickar de ett brev så är det likväl helt olika system eftersom du kan sätta in pengarna utan att svara på frågan, vilket du inte kan på kontoret. Eller är pengarna låsta tills du hunnit svara via vändande snigelpost? Nej, det verkar bara handla om att man ska välja automaten före kontoret för att göra sina kontantinsättningar.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
lbgu skrev:
Menar du att det kommer upp en fråga som du ska svara med hjälp av den lilla knappsatsen? Tror inte det är möjligt. Skickar de ett brev så är det likväl helt olika system eftersom du kan sätta in pengarna utan att svara på frågan, vilket du inte kan på kontoret. Eller är pengarna låsta tills du hunnit svara via vändande snigelpost? Nej, det verkar bara handla om att man ska välja automaten före kontoret för att göra sina kontantinsättningar.
Faktum är att pengarna inte är tillgängliga på ditt konto förrän en bankdag efter insättningen, så ja, vi kan nog förutsätta att det görs autokontroller av pengaflödet även vid insättningsautomater...

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
MultiMan
hempularen skrev:
Det där kan handla om att banken enligt regelverket skall skaffa sig "personkännedom". Det är alltså striktare regler om du i princip inte har några affärer på banken.
Jag är kund i HB sedan snart 20 år och har ingen som helst belastning i brottsregistret, ändå måste jag förklara varenda krona.

Fortissima skrev:
Faktum är att pengarna inte är tillgängliga på ditt konto förrän en bankdag efter insättningen, så ja, vi kan nog förutsätta att det görs autokontroller av pengaflödet även vid insättningsautomater...
Hur ska de få svar på dessa frågor tills nästa bankdag menar du? Ska det komma en banktjänsteman med frågeformulär och knacka på dörren efter att en automatinsättning gjorts? Inte en chans att de kan få svar på frågorna på en bankdag.

Att bankerna försöker göra det krångligt med kontanthantering är inget de ens försöker dölja normalt, bara att se hur fler och fler bankkontor vägrar kontanter.

Ni som tycker kontantlöst ska bli bra, hur tror ni att detta land funkar efter några dagar utan fungerande internet/telekom. Kommer att bli totalt kaos och staten är så klart ansvarig för att de låtit detta ske. Frågan är bara varför? Normalt har det varit en av statens viktigare uppgifter att se till att landet fungerar i krislägen.

• Gilla
Tony Rosendahl och 2 till
  • Laddar…
J
Vet inte om det är någon ide att ge sig på att besvara, men bara för att det i normalfallet tar en bankdag att få tillgång till pengarna, betyder ju inte detta att Svempa som öppnat ett bakkonto, och sedan samma dag sätter in 100,000 kr för en husvagn har pengarna nästa bankdag. Det är ju bara att prova, så får vi se.

Stannar hela internet så tror jag vi har värre problem än att vi inte har tillgång till kontanter. Det ligger i internets struktur att inte ha enskilda noder som kan slås ut. Är det ett totalt avbrott under flera dagar, ja då är det nog den ryska glosboken vi behöver leta efter, och inte hundralapparna.

D
Har ingen insyn i bankvärden men tror inte de bara arbetar mot penningtvätt genom att ställa frågor finns nog mycket mer. Bara för frågan inte dyker upp när man sätter in pengar i automaten kan jag gissa det ändå kollas och då inte kund svarat på fråga så kollas det nog mer noga än de pengar som sätts in där kund fått fråga och svarat.

Peppermannen skrev:
Hahaha...
Detsamma har hänt mig på just Handelsbanken. Jag upplyste dem om att om de tror att deras skitbank har någon form av värde för mig så kan de kamma sig. Jag bytte bank omgående... inte för att någon annan bank är nämnvärt bättre utan mer av principiella skäl...
Haha, var också tvungen att göra det med den banken . Jag trodde de var lite bättre så jag valde dem som bank när jag startade firma.
Men det strulade redan från start med en trött kärring som knappt klarade att fylla i några blanketter på en halvtimme.
Sedan skulle jag göra en enda utlandsbetalning till Tyskland och detta var när SEPA just kommit.
Deras internetbank var felprogrammeras så istf 3 kr så kostade det typ 500 trots att det inte framgick förrän efteråt att det blev så dyrt.
Kärringen fattade aldrig problemet och inte hennes chef heller förrän jag fick henne att logga in privat o se själv hur absurt det var.
Det tog mig flera veckor att få tillbaka pengarna och då fick jag inte ens en ursäkt.
När jag hittade en nishbank för företag bytte jag direkt.
Mkt billigare och enklare.
Trodde Hbanken skulle höra av sig o fråga varför jag plötsligt bytte men det nöjet fick jag aldrig. ...

Fortissima skrev:
Och när mannen med frågeformuläret blir ombedd att dra åt h-e, då kommer han tillbaka med pengarna om en stund.?
Eller vart tar pengarna vägen?
Låsta tillgångar är väl rätt ovanligt annat än om man skulle skicka pengar till fel ställe.

Vad kacklar ni om! Pengarna vid en insättningsautomat hamnar på kontot, banken kan kontrollera transaktionen i efterhand. Tycker dom den är skum kan dom anmäla detta och då kommer farbror blå kalla till förhör. Förmodligen misstanke om penningtvätt eller liknande...

karlmb skrev:
Och när mannen med frågeformuläret blir ombedd att dra åt h-e, då kommer han tillbaka med pengarna om en stund.?
Eller vart tar pengarna vägen?
Låsta tillgångar är väl rätt ovanligt annat än om man skulle skicka pengar till fel ställe.

Bankerna är skyldiga att ställa dessa frågor och tycker ofta det är lika dumt och pinsamt att behöva ställa frågorna som man som kund tycker det är att få dom. Har jobbat på bank tidigare och det var lite pinsamt att behöva börja fylla i dokument på kunder som varit kunder i 10-tals år som ska förklara var pengarna kommer ifrån ursprungligen. Men lagen finns där och lagen blir nog inte snällare i varje fall.

Men åtgärderna är effektiva och försvårar hanteringen av svarta pengar och lär inte försvinna. Däremot så kan man kräva att banken visar någon sorts respekt för gamla, kända kunder. Är man inte nöjd med behandlingen så byter man.

Jag själv gillar att alltid ha en del i kontanter och även betala vissa kapitalvaror som köps via Blocket kontant (bekvämt, lättare att pruta) men det blir besvärligare hela tiden. Jag fick en påringning från min bank som undrade varför jag tagit ut så mycket kontanter (under ca 2 månader) från Bankomat. Hade köpt lite prylar för ca 100.000:- kontant under den tiden.

Det räckte för att något larm skulle gå hos banken och dom ringde, inget otrevligt alls. Den kundansvariga kan fylla i mina svar i sitt lilla dokument och banken har fullgjort sin lagliga skyldighet.

Bankerna har koll på alla transaktioner, tro inget annat...

Forex Bank var ute i stora bekymmer och fick företagsbot på 50 miljoner och riskerade tillståndet pga slarv med detta. Dom har skärpt sig och är kanske dom mest strikta med detta nu (på ett nästan otrevligt sätt).

Till ensamresande: rätta en novis men finns det överhuvudtaget någon bank längre med fin fina räntor skulle gärna vilja veta vilken i så fall

Autodidak1 Men det skiljer ju ändå tydligen ifall man får en fråga eller om man får sätta in pengarna öht, beroende på dagsformen hos den på andra sidan disken.
Då kan det ju inte vara som du säger att de måste fråga för alla som sätter in säg 10000.
Och i fallet insättningsautomat så är det ju helt klart mer sällan något blir kontrollerat.
Det lagen borde föreskriva om den skrivits av någon intelligent människa är ju att kolla isåfall vart just kontantinsatta pengar går vidare. Och det behövs det ju inga formulär för. Mönstren man kan se av kontanter och vissa konton lär ju vara betydligt bättre att utgå från, och utifrån det då ställa vissa kontrollfrågor när det är mer berättigat.
Men det är väl som vanligt, isåfall skulle ju Svensson sällan störas och kunna tro att inget görs mot organiserad brottslighet....

sevvan45 skrev:
Till ensamresande: rätta en novis men finns det överhuvudtaget någon bank längre med fin fina räntor skulle gärna vilja veta vilken i så fall
Finfin o finfin,men kolla nishbankerna. Struntar du i insättningsgaranti kan du ju få uppemot 5-6% eller mer.
De använder väl det till SMS-lån mm o tjänar ändå...
Varför har vi ingen ockerlag värd namnet längre?
Vad finns det för problem med att förbjuda en ränta på mer än STIBOR + 20% eller så?

Redigerat:
Lagar skrivs mycket sällan lika detaljerade som till exempel promillegränsen för att köra bil. Lagen om penningtvätt måste egentligen vara teknikneutral för att inte behöva skrivas om hur ofta som helst.

Lagen styr inte i detalj hur och när frågor ska ställas utan är mer generell. Så det är precis som du säger. Det beror både på bankens egna riktlinjer och dagsformen hos den som står bakom kassan hur mycket "problem" man får som kund.

Det gör också att bankerna har olika larmsystem för transaktioner.

Tyvärr har förutfattade meningar stor betydelse också. Skulle själv göra ett köp och behövde ta ut 50.000 kontant via Forex. Kom i snickarkläder, fick inte ta ut pengar utan kontoutdrag (från min vanliga bank) som visade hur pengarna hade kommit ursprungligen och kopia på annonsen på det jag skulle köpa. Åkte hem, bytte om, åkte till annat kontor, inga problem längre även om de också frågade vad jag skulle köpa.

karlmb skrev:
Autodidak1 Men det skiljer ju ändå tydligen ifall man får en fråga eller om man får sätta in pengarna öht, beroende på dagsformen hos den på andra sidan disken.
Då kan det ju inte vara som du säger att de måste fråga för alla som sätter in säg 10000.
Och i fallet insättningsautomat så är det ju helt klart mer sällan något blir kontrollerat.
Det lagen borde föreskriva om den skrivits av någon intelligent människa är ju att kolla isåfall vart just kontantinsatta pengar går vidare. Och det behövs det ju inga formulär för. Mönstren man kan se av kontanter och vissa konton lär ju vara betydligt bättre att utgå från, och utifrån det då ställa vissa kontrollfrågor när det är mer berättigat.
Men det är väl som vanligt, isåfall skulle ju Svensson sällan störas och kunna tro att inget görs mot organiserad brottslighet....

OK, jag fattar att lagen inte kan skrivas så detaljerat och det vore också dumt om något nytt knep kommer upp bland de kriminella. Vad jag tänkte var att man borde sköta uppgiften på ett mer intelligent sätt.
Men det kan man antagligen inte begära av dessa bönräknare...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.