Sköts nog snyggt o smidigt i 99 fall av 100, men den gången man blir illa behandlad är inte kul. Men sköter sig inte banken så byter man...

karlmb skrev:
OK, jag fattar att lagen inte kan skrivas så detaljerat och det vore också dumt om något nytt knep kommer upp bland de kriminella. Vad jag tänkte var att man borde sköta uppgiften på ett mer intelligent sätt.
Men det kan man antagligen inte begära av dessa bönräknare...

D
karlmb skrev:
OK, jag fattar att lagen inte kan skrivas så detaljerat och det vore också dumt om något nytt knep kommer upp bland de kriminella. Vad jag tänkte var att man borde sköta uppgiften på ett mer intelligent sätt.
Men det kan man antagligen inte begära av dessa bönräknare...
Känns som du drar alla över en kant och ser ner på de. Är inte det lättaste att jobba inom service yrke är rätt mycket skit man får ta.

Snailman
Daniel_82 skrev:
Har ingen insyn i bankvärden men tror inte de bara arbetar mot penningtvätt genom att ställa frågor finns nog mycket mer. Bara för frågan inte dyker upp när man sätter in pengar i automaten kan jag gissa det ändå kollas och då inte kund svarat på fråga så kollas det nog mer noga än de pengar som sätts in där kund fått fråga och svarat.
Man kan ju välja att kalla det att de jobbar för att motverka penningtvätt, jag skulle tro att de mera gör detta för att undvika att få böter av finansinspektionen på maxbwloppet 50 miljoner. (Cyniker)

Jag tänker likadant.

Finns inget starkare incitament än lagstiftning: Gör si och så, så slipper du fängelse/stänga/böta 50 miljoner etc.

Varför skulle aktörer på en marknad på eget initiativ börja ställa till med krångel för sig själva? Svart ekonomi drabbar väl inte bankerna, tvärtom (är inte ekonom och lyssnar gärna på motargument)

Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag har själv varit i denna situation med ett flertal av banker så även växlingskontor som numer verkar ska sköta eventuella bg/pg betalningar och även om man ska skicka pengar till privatpersoner.
Dåligt bemötande råder oftast då man "besvärar" personal med sina funderingar och problem!
Nej spar på er kontanter och använd överallt för tex till storhelger kan man ju räkna med elektroniska problem så att kort och dylikt inte fungerar.
Numer verkar det som att alla kontanter är från den svarta marknaden och därigenom är man en skurk...
Dom ska bara kunna räkna in vinsterna på det vi betalar för deras undermåliga arbete och sen dela ut till de stackars investerare som riskerar "sina" medel i form av aktiekapital....hehe:p

Daniel_82 skrev:
Känns som du drar alla över en kant och ser ner på de. Är inte det lättaste att jobba inom service yrke är rätt mycket skit man får ta.
Nej. De som bestämt detta är ju inte den lille banktjänstemannen på kontoret, utan någon ekonomstrateg som dessutom som sagt har fått order om att skriva regler för att krångla till kontanthanteringen.

steve5432 skrev:
Råkade ut för en något bisarr upplevelse hos lokala bankkontoret för några dagar sedan.

Vi är sedan länge kunder hos SHB, och har någon gång om året satt in pengar på kontot, mest gåvor och sånt som äldre släktingar ger på födelsedagar, julafton etc. Nu hade vi samlat på oss en nätt summa på 14000 kr som jag tänkte köpa aktier för. Gick till lokala bankkontoret. I kassan står en äldre gubbe som mest verkade lite trött på att behöva stå i kassan och betjäna kunder.

/S
Upplevt samma sak, känner sig som en utpekad kriminell för att jag använder kontanter! Det har dock inte avskräckt mig utan snarare haft motsatt effekt då jag numera försöker använda kontanter till allt jag kan, vägrar vika mig för försöken att skrämma iväg folk från kontanter.
Ser på nyheterna när man pratar om kontanthanteringen i Sverige att användningen gått ner kraftigt, tro fan det! På de flesta platser kan man inte ens betala med kontanter så inte underligt att användningen går ner då!
Blev ordentligt upprörd när man inte längre skulle få betala kontant för att träffa läkaren på sjukhuset, tar man inte emot mina lagliga betalmedel och nekar min betalning när jag erbjuder att betala för mig då kommer jag anse att den skulden är reglerad!
Nu har man dock slutat neka kontanter igen men blir irriterade när man betalar kontant.
Jag undrar jag om vi ens har fem år kvar innan kontanterna blivit totalförbjudna i samhället? Staten och bankerna ska ha total kontroll och bygga databas över minsta inköp och avviker man från önskat beteende så kan man enkelt låsas ute och få pengarna beslagtagna. Överdrivet? Vette tusan, ger man någon obegränsad makt så kommer makten också användas.
För den som läser bibeln kanske detta är det märke man talar om där, där den som inte tar märket inte kommer kunna köpa eller sälja något. Gillar liknelsen, banker och staten = djävulen!

• Gilla
Tony Rosendahl och 3 till
  • Laddar…
D
Letade efter meny till restaurang i närheten för att beställa. Får då upp artikel som är ett par år gammal om hur restaurangen blivit grovt rånat två gånger den senaste månaden. Nu har den restaurangen ny ägare, läste ju om hur den gamla ägaren tyckte det var väldigt jobbigt samt även personal.

En anledning att man försöker minska kontanter och vill mer att betalningar ska göras med kort är väl en stor anledning för rånrisken och personalen som kundernas säkerhet. Tycker synd att sättet vi skyddar oss är minska kontanter i stället få tag på rånare.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Daniel_82 skrev:
En anledning att man försöker minska kontanter och vill mer att betalningar ska göras med kort är väl en stor anledning för rånrisken och personalen som kundernas säkerhet. Tycker synd att sättet vi skyddar oss är minska kontanter i stället få tag på rånare.
Tja, det ena fungerar och det andra gör det inte. Generellt; om man kan ändra de ekonomiska förutsättningarna så att brottet inte längre lönar sig, så blir man av med det. Annars så blir det kvar.

Så hur skulle vi "få tag på rånare" i så fall? Ja, om vi antar att "förvandla landet till en polisstat" inte är aktuellt. (Man har fö rån i polisstater också, så det fungerar inte heller).

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Daniel_82 skrev:
Letade efter meny till restaurang i närheten för att beställa. Får då upp artikel som är ett par år gammal om hur restaurangen blivit grovt rånat två gånger den senaste månaden. Nu har den restaurangen ny ägare, läste ju om hur den gamla ägaren tyckte det var väldigt jobbigt samt även personal.

Så när du går på en restaurang vill du att det ska vara en grov skottsäker dörr som måste låsas upp inifrån. Därifrån kommer du in i en sluss med en beväpnad väktare som tvingar dig att gå igenom en metalldetektor och som kollar igenom alla dina tillhörigheter som du har i fickorna eller i en väska? En sådan restaurang låter inte så mysig tycker jag. Jag tycker att en mycket trevligare lösning är att betala med kort så att det inte finns något att råna på restaurangen. men jag kanske är konstig?

Det kommer alltid finnas personer som är i behov av pengar och som kommer att bryta lagen och till och med skada människor för att få dem. Det bästa sättet att motverka sådant är att i första hand se till att alla individer i samhället har ett drägligt liv som känns meningsfullt. Därefter är det näst bästa att se till att det inte finns någon möjlighet att begå brotten genom att tex ta bort kontanterna och istället använda kort.

Blekingetrafiken har slutat ta emot kontanter i bussarna för ett tag sedan. När jag frågade en representant om det förekommit rån mot bussförare så kunde han inte svara. Ren hysteri. Blekinge försöker vara ett turistlän men det funkar inte för en vanlig turist att köpa en enkel j-dra bussbiljet! Hur ska en genomsnittlig fransman vid en busshållplats begripa hur han kan få åka med?

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Och att kortbedrägerier och andra bedrägerier i samband med kort ökar det kan man bara ignorera...

Thomas_Blekinge skrev:
Blekingetrafiken har slutat ta emot kontanter i bussarna för ett tag sedan. När jag frågade en representant om det förekommit rån mot bussförare så kunde han inte svara. Ren hysteri. Blekinge försöker vara ett turistlän men det funkar inte för en vanlig turist att köpa en enkel j-dra bussbiljet! Hur ska en genomsnittlig fransman vid en busshållplats begripa hur han kan få åka med?
Ja, fast om jag inte missminner mig så tar de ju kort på bussarna i Blekinge (vill minnas att det var så jag betalade i Karlskrona senast?), så så illa skall det ju inte behöva vara för den gästande Fransosen. Nästan enklare, eftersom vederbörande slipper ha med sig kontanter. Kreditkortet fungerar ju i "alla" länder, utan att behöva växla och krångla.

Lazzeman skrev:
Och att kortbedrägerier och andra bedrägerier i samband med kort ökar det kan man bara ignorera...
Nej, det varken kan eller gör man.

Men generellt så har allt sin gilla gång. Papperspengar var en stor innovation när de infördes, men är ju faktiskt inte äldre än mitten på 1600-talet. De hade också många problem när de infördes (banken som kom på dem i Sverige gick i konkurs eftersom man ställde ut flera bevis på insatta kopparpengar än vad man hade lagrade), och många var mycket skeptiska till dem (De brinner ju upp på ett kick, förstörs av vatten och representerar ju inget konkret värde!).

Och nu är de som sagt på väg ut. Alternativen, dvs någon slags elektroniskt värdebevis kommer (och har redan) många fördelar, men också många nackdelar. Precis som allt annat.

Personligen så kan jag inte säga att jag kommer att sakna sedlarna (mynt har jag redan "gjort mig av med"), och lever redan idag i stort sett "papperslöst", men det kanske har framgått. :) (Unga idag använder inte sedlar öht. Så de är definitivt på väg ut.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.