67 337 läst · 627 svar
67k läst
627 svar
Bankens ovilja att betala ut pengar vid arvsskifte
Det beror allt på det. Jag känner till associationer som idag får tre gånger så hög riskfri ränta på placerat kapital som de betalar på sina bundna långfristiga lån. För dessa skulle en frivillig amortering vara i det närmaste ett straffbart misstag.F fribygg skrev:
Nu har ju ränteutvecklingen varit lite speciell den senaste tiden men grundregeln om att det är bra att amortera gäller inte alltid.
Ränteutvecklingen varit speciell när vi knappt nått en normal ränta 🤷♀️Alfredo skrev:Det beror allt på det. Jag känner till associationer som idag får tre gånger så hög riskfri ränta på placerat kapital som de betalar på sina bundna långfristiga lån. För dessa skulle en frivillig amortering vara i det närmaste ett straffbart misstag.
Nu har ju ränteutvecklingen varit lite speciell den senaste tiden men grundregeln om att det är bra att amortera gäller inte alltid.
Ja jisses…..
Citerat Forskaren Fredrik NG AnderssonDüsseldorff skrev:
Om man tittar på en välfungerande ekonomi, med två procents tillväxt och två procents inflation så blir två plus två: fyra. En normal ränta. Så har det varit genom historien”,
Men du bakom disken på LF vet säkert bättre!!!
På vilket sätt har ditt företag och att du är obelånad med kreditkortsskulder att göra?🤣P Peter Petterson skrev:
Återigen förvränger du vad som skrivs. Du kan expandera med vinstmedel som tjänats in ett antal år men det är mycket lättare att använda kreditlinjer när möjligheten dyker upp.
Många prospects som passerar förbi bara för att man inte har hunnit ackumulera tillräckligt mycket vinster ännu.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 550 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 550 inlägg
Nej, så har det inte alls varit genom historien.P Peter Petterson skrev:
LF? Var fick du Länsförsäkringar ifrån?
Bundna lån går ut, och visst har dom tillgängligt kapital för att lösas dessa när räntorna går upp så är det inga problem.Alfredo skrev:
Har dom gjort som dom flesta och anpassat sin ekonomi efter 0.5% ränta och leasat lite bilar,dragit på sig extravaganta utgifter och maxat sina krediter och lever ur hand i mun blir det inte så skoj när dom bundna lånen löper ut.
Hur kan du tro att de allra flesta gjort det? Tror du verkligen att de allra flesta är korkade och du hör till en intelligent och väldigt liten minoritet. Jag får känslan av att du har en ganska speciell uppfattning om din omvärld.P Peter Petterson skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 550 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 550 inlägg
Jag misstänker att Peter har en ganska grandios självbild, uppbyggd som ett försvar mot att livet inte riktigt blev som han ville. Det var ju inte han som gjorde fel, det var ju alla andra.Alfredo skrev: