Z Zodde skrev:
Som jag skrev, finns dom är de försvinnande få.
Du tar din egen situation och tror att den är applicerbar på alla andra.

Tjuven tror att alla stjäler…
Eller så omger jag mig med likasinnade.

Kredittorsken tror alla lever på samma vis och premisser och rättfärdigar sina egna tillkortakommanden och att dom inte lyckats betala för allt dom äger med att det har ingen annan heller gjort
 
P Peter Petterson skrev:
Är det inte lite samma ska menar du?
Nä?
Ska du citera må du göra det fiktigt

Ofta och alltid är inte samma sak
Sällan och aldrig är inte heller samma sak

Men vill man få nåt att passa sina egna syften slirar man gärna på sanningen n
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Så man kan inte ha en solid ekonomi utan skulder?

Låt mig småle.
Återigen förvränger du vad nån skriver.

Journalisten frågar Putin.

Kan vi utesluta atomkrig?
Putin säger: Vi kan inte utesluta någonting.

Journalisten (du) skriver Putin tror på atomkrig.

Missuppfattar du folk lika ofta som här tror jag inte du driver nåt framgångsrikt företag
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vart har jag påstått något sådant. Sluta gärna hitta på saker.
Du påstår ju att krediter är bra för ens kreditvärdighet 🤷‍♀️
 
Z Zodde skrev:
Återigen förvränger du vad nån skriver.

Journalisten frågar Putin.

Kan vi utesluta atomkrig?
Putin säger: Vi kan inte utesluta någonting.

Journalisten (du) skriver Putin tror på atomkrig.

Missuppfattar du folk lika ofta dom här tror jag inte du driver nåt framgångsrikt företag
Erbjudandet om att dela info kvarstår.

Om man hela tiden var tvungen att spara ihop HELA beloppet INNAN man tex skulle köpa en fastighet hade vi varit kvar på 1700talet

Du påstår vi skulle vart kvar på 1700 talet om man var tvungen att spara ihop till tex en fastighet .

Jag skulle vilja påstå att det hade vart betydligt mycket enklare att köpa en bostad kontant för gemene man om inte alla maxade bolonetorskar maxat sina krediter och drivit upp priserna till fantasinivåer.
 
Z Zodde skrev:
Du tar din egen situation och tror att den är applicerbar på alla andra.

Tjuven tror att alla stjäler…
Låntagaren i dig kanske tror att alla är belånade?

Vi är nog rätt många som tycker att man sover godare om natten när man betalat av sina skulder, att kunna äga sitt boende skuldfritt är skönt även om det oftast har varit lönsamt att ha ett belånat boende och låta pengarna arbeta på börsen.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Du påstår ju att krediter är bra för ens kreditvärdighet 🤷‍♀️
Och det tolkar du som att "man kan inte ha en solid ekonomi utan skulder"??? Är du heltidspolitiker?
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Erbjudandet om att dela info kvarstår.

Om man hela tiden var tvungen att spara ihop HELA beloppet INNAN man tex skulle köpa en fastighet hade vi varit kvar på 1700talet

Du påstår vi skulle vart kvar på 1700 talet om man var tvungen att spara ihop till tex en fastighet .

Jag skulle vilja påstå att det hade vart betydligt mycket enklare att köpa en bostad kontant för gemene man om inte alla maxade bolonetorskar maxat sina krediter och drivit upp priserna till fantasinivåer.
Barn hade bott hemma tills de var 40-50 år. Vi hade fortfarande haft Storfamiljerna vi hade för ett par hundra år sen…
Knappast nåt å eftersträva.

Om det är spekulanter som driver fastighetspriserna är det väl bara att bygga nytt och tjäna multum… Eller stiger kostnaden för p bygga nytt också…?🤣
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och det tolkar du som att "man kan inte ha en solid ekonomi utan skulder"??? Är du heltidspolitiker?
Så krediter är sunt och skuldfrihet dumt? Eller vad disskuterar vi här?

Du påstår skulder är bra.
Jag påstår att vara skuldfri är det bästa.

Du gillar dina kreditkort, jag tycker kreditkort för majoriteten är en fälla vilket 600K ansökningar hos fogden dom första 6 månaderna styrker där majoriteten av dom rör lån/kredit skulder.

Du tycker bonusen/poängen är värt en plump i din uc, jag tycker det är en skam att ha något sådant i sin uc.

Bostadslån är i min värld förståeligt, allt annat på sin uc är skamligt.
 
R
Z Zodde skrev:
Barn hade bott hemma tills de var 40-50 år. Vi hade fortfarande haft Storfamiljerna vi hade för ett par hundra år sen…
Knappast nåt å eftersträva.

Om det är spekulanter som driver fastighetspriserna är det väl bara att bygga nytt och tjäna multum… Eller stiger kostnaden för p bygga nytt också…?🤣
Fast vist har fastigheterna i Sverige rusat fram tills nu..
 
Z Zodde skrev:
Barn hade bott hemma tills de var 40-50 år. Vi hade fortfarande haft Storfamiljerna vi hade för ett par hundra år sen…
Knappast nåt å eftersträva.

Om det är spekulanter som driver fastighetspriserna är det väl bara att bygga nytt och tjäna multum… Eller stiger kostnaden för p bygga nytt också…?🤣
Jadå Oscar och JM satsade på detta i bostadsyran som var. gjorde ju fina pengar medans bankerna gjorde människor livegna.

Folk köpte ju 3-4 lägenheter på spekulation vid byggstart. Sålde av när det närmade sig slutbesiktning och gjorde grova pengar.

Idag är det bolånetorskarna som lider när priserna faller och räntorna stiger.

Jag vet vilken sida jag hels står på.
 
F fribygg skrev:
Låntagaren i dig kanske tror att alla är belånade?
Vi har ju haft ett antal trådar här om kontantköp av fastigheter och jag tycker det framgått rätt tydligt att fastighetsaffärer utan att lån på något sätt är inblandade hör till en rätt liten andel av alla fastighetsaffärer.

Så ja, min bild är att majoriteten av de som köper en fastighet finansierar delar av köpet med lån. Men naturligtvis inte alla!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Låntagaren i dig kanske tror att alla är belånade?

Vi är nog rätt många som tycker att man sover godare om natten när man betalat av sina skulder, att kunna äga sitt boende skuldfritt är skönt även om det oftast har varit lönsamt att ha ett belånat boende och låta pengarna arbeta på börsen.
De allra flesta fastigheter är inte obelånade. Att det finns de som levt länge och har amorterat av alla skulder ifrågasätter ingen, men detta är inte normalen.

Och en bit bort från det vi diskuterade. Dvs ha/använda kreditkort/bensinkort UTAN att ha nån räntebärande skuld.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Jadå Oscar och JM satsade på detta i bostadsyran som var. gjorde ju fina pengar medans bankerna gjorde människor livegna.

Folk köpte ju 3-4 lägenheter på spekulation vid byggstart. Sålde av när det närmade sig slutbesiktning och gjorde grova pengar.

Idag är det bolånetorskarna som lider när priserna faller och räntorna stiger.

Jag vet vilken sida jag hels står på.
Oscar? Framgångsrik?
 
Z Zodde skrev:
Oscar? Framgångsrik?
Han var ju tills bubblan brast. Eller vet du inte vem jag menar så jag måste förtydliga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.