Claes Sörmland
Så har Nordea tydligen plockat bort möjligheten att utföra utlandsbetalningar. Det var ju ett tag sen jag köpte något utomlands, t ex i Tyskland som gillar banköverföring som betalmodell, så jag hade inte sett att de i smyg hade tagit bort den tjänsten.

Efter 25 minuter i telefonkö med Nordea med en stackars medarbetare som tydligen inte hade mandat att ge mig tillgång till tjänsten så har jag på nåder fått möjlighet ett halvår att handla utomlands med kontoöverföring. Tjänsten kommer sen att inaktiveras och jag får ringa igen. Det verkade som (gissar jag för samtalet var mycket märkligt och kryptiskt) att man behövde ha planerade överföringar till en viss mottagare utomlands för att få tillgång till tjänsten länre tid och inte som i mitt fall en förväntan att man kunde göra enstaka mindre köp de närmsta åren.

Är det så här med de andra bankerna också eller finns det bättre banker som erbjuder utlandsbetalning i internettjänsten? Låt oss säga att jag har ångat uppe för att flytta min lön och mina räkningar till en annan bank just nu...

Brave new world!
 
  • Gilla
  • Wow
SofiaKarlson och 12 till
  • Laddar…
Jag flyttade själv från Nordea till danske bank för en del år sedan när min bankman på Nordea gjort sig oanträffbar i ett par veckor. Trots flertal påstötningar via deras telefontjänst. Till slut begärde jag att kontorschefen skulle ringa upp mig, då ringde istället bankmannen jag hade försökt få tag på. Kontorschefen hörde aldrig av sig. Så jag bytte bank, och har inte ångrat mig. Fyllde i intresseanmälan från Danske bank på deras hemsida och de tog tag i det inom 10 minuter.

Och med något enstaka undantag har jag fått väldigt bra service, undantaget var bara lite förvånande inte något direkt problem.
 
  • Gilla
nnika och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Grejen är att jag inte vill ha "service". Jag har inget behov av "rådgivning". Under inga omständigheter vill jag någonsin behöva besöka ett bankkontor. Helst aldrig behöva ringa.

Min drömbank:

Jag vill aldrig behöva prata med dessa människor. De får absolut inte ringa mig och försöka sälja något.

Jag vill bara ha en bank som har en fullt fungerande internettjänst som är så komplett som möjligt, så låg säkerhet som möjligt och så få hinder som möjligt att få disponera mina pengar. Så få frågor som möjligt och om det krävs av lagliga skäl så tar vi det på 30 s på nätet eller i app. Jag vill kunna betala kontant och inte lösa saker med lån. Jag vill också kunna göra kontanttillträden om jag kanske skulle vilja byta bostad.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
karlmb och 27 till
  • Laddar…
Länsförsäkringar har börjat med det där också. Jag fick skicka meddelanden fram och tillbaka med kundservice och förklara varför jag vill göra EU/SEPA överföringar, innan dom öppnade upp tjänsten. Men inget om att dom stänger ner den igen efter en viss tid dock.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Grejen är att jag inte vill ha "service". Jag har inget behov av "rådgivning". Under inga omständigheter vill jag någonsin behöva besöka ett bankkontor. Helst aldrig behöva ringa.

Min drömbank:

Jag vill aldrig behöva prata med dessa människor. De får absolut inte ringa mig och försöka sälja något.

Jag vill bara ha en bank som har en fullt fungerande internettjänst som är så komplett som möjligt, så låg säkerhet som möjligt och så få hinder som möjligt att få disponera mina pengar. Så få frågor som möjligt och om det krävs av lagliga skäl så tar vi det på 30 s på nätet eller i app. Jag vill kunna betala kontant och inte lösa saker med lån. Jag vill också kunna göra kontanttillträden om jag kanske skulle vilja byta bostad.
Jag har i princip bara pratat med danske bank i samband med att barnen köpt sina första lägenheter, och när vi köpte fritidshus. Sedan brukar de ringa en gång om året och erbjuda samtal med deras placeringsrådgivare. Har nappat någon gång.

Jag har aldrig haft problem att komma åt mina pengar. Kontanttillträde har jag ingen aning om det kan vara problem. Men skulle det vara problem så kan du väl ta ett lån vid köpet som du löser efter några veckor?
 
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Brave new world!
Men va f-n! Suck...

I senaste kundkännedomen från SEB (företag) fick jag frågan om jag avser göra utlandsbetalningar.
Svarar man ja på den frågan kommer man till nästa steg när man skall lägga till varje land man kommer att göra utlandsbetalningar till och sedan tala om vilket belopp man kommer att betala till respektive land...
Inte så j-vla lätt om man köper in saker från olika delar av världen...
 
  • Gilla
  • Ledsen
BSOD och 7 till
  • Laddar…
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så har Nordea tydligen plockat bort möjligheten att utföra utlandsbetalningar. Det var ju ett tag sen jag köpte något utomlands, t ex i Tyskland som gillar banköverföring som betalmodell, så jag hade inte sett att de i smyg hade tagit bort den tjänsten.

Efter 25 minuter i telefonkö med Nordea med en stackars medarbetare som tydligen inte hade mandat att ge mig tillgång till tjänsten så har jag på nåder fått möjlighet ett halvår att handla utomlands med kontoöverföring. Tjänsten kommer sen att inaktiveras och jag får ringa igen. Det verkade som (gissar jag för samtalet var mycket märkligt och kryptiskt) att man behövde ha planerade överföringar till en viss mottagare utomlands för att få tillgång till tjänsten länre tid och inte som i mitt fall en förväntan att man kunde göra enstaka mindre köp de närmsta åren.

Är det så här med de andra bankerna också eller finns det bättre banker som erbjuder utlandsbetalning i internettjänsten? Låt oss säga att jag har ångat uppe för att flytta min lön och mina räkningar till en annan bank just nu...

Brave new world!
Konstigt det är ingett som har kommunicerats har du medverkat till deras samtal och har lönekonto hos Nordea?
 
  • Skärmdump från Nordeas webbplats som förklarar hur tjänsten för utlandsbetalningar aktiveras och vilka krav som ställs under samtalet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
Rickard.lj och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
Konstigt det är ingett som har kommunicerats har du medverkat till deras samtal och har lönekonto hos Nordea?
Det som står där stämmer på pricken.
 
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Men va f-n! Suck...

I senaste kundkännedomen från SEB (företag) fick jag frågan om jag avser göra utlandsbetalningar.
Svarar man ja på den frågan kommer man till nästa steg när man skall lägga till varje land man kommer att göra utlandsbetalningar till och sedan tala om vilket belopp man kommer att betala till respektive land...
Inte så j-vla lätt om man köper in saker från olika delar av världen...
Exakt vad jag berättade för medarbetaren på Nordea. Så SEB är lika illa då. Misstänkte att det var mer spritt än en bank.
 
Jag tycker det är bra att de har koll på mitt konto. Finns en del folk som aldrig gör utlandsbetalningar, då tycker jag det är rätt att det finns en spärr. För att förebygga bedrägeri då alltså.
 
  • Gilla
  • Arg
Alti och 4 till
  • Laddar…
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som står där stämmer på pricken.
Men då blir du inte godkänd med andra ord?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
N
Lunar bank! Grymt bra! Du får även ett virtuellt visakort (debit) som byter cvc en gång i timmen. Har kopplat det till Apple pay och grabbens x-box så det inte blir några obehagliga överraskningar. Swishar in pengar när jag ska köpa något. Utlandsbetalning är möjlig. Du laddar ner appen och får ett konto efter 30 min. Allt är gratis!
 
  • Gilla
lothloria och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
Men då blir du inte godkänd med andra ord?
Jag blev godkänd. Fick tillgång i några månader. Sen börjar cirkusen om.
 
  • Ledsen
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag blev godkänd. Fick tillgång i några månader. Sen börjar cirkusen om.
Ok så dom har satt någon tidsgräns? Det har jag inte haft men det kanske kommer..
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.