Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 014 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 014 inlägg
Så har Nordea tydligen plockat bort möjligheten att utföra utlandsbetalningar. Det var ju ett tag sen jag köpte något utomlands, t ex i Tyskland som gillar banköverföring som betalmodell, så jag hade inte sett att de i smyg hade tagit bort den tjänsten.
Efter 25 minuter i telefonkö med Nordea med en stackars medarbetare som tydligen inte hade mandat att ge mig tillgång till tjänsten så har jag på nåder fått möjlighet ett halvår att handla utomlands med kontoöverföring. Tjänsten kommer sen att inaktiveras och jag får ringa igen. Det verkade som (gissar jag för samtalet var mycket märkligt och kryptiskt) att man behövde ha planerade överföringar till en viss mottagare utomlands för att få tillgång till tjänsten länre tid och inte som i mitt fall en förväntan att man kunde göra enstaka mindre köp de närmsta åren.
Är det så här med de andra bankerna också eller finns det bättre banker som erbjuder utlandsbetalning i internettjänsten? Låt oss säga att jag har ångat uppe för att flytta min lön och mina räkningar till en annan bank just nu...
Brave new world!
Efter 25 minuter i telefonkö med Nordea med en stackars medarbetare som tydligen inte hade mandat att ge mig tillgång till tjänsten så har jag på nåder fått möjlighet ett halvår att handla utomlands med kontoöverföring. Tjänsten kommer sen att inaktiveras och jag får ringa igen. Det verkade som (gissar jag för samtalet var mycket märkligt och kryptiskt) att man behövde ha planerade överföringar till en viss mottagare utomlands för att få tillgång till tjänsten länre tid och inte som i mitt fall en förväntan att man kunde göra enstaka mindre köp de närmsta åren.
Är det så här med de andra bankerna också eller finns det bättre banker som erbjuder utlandsbetalning i internettjänsten? Låt oss säga att jag har ångat uppe för att flytta min lön och mina räkningar till en annan bank just nu...
Brave new world!
Moderator
· Stockholm
· 53 069 inlägg
Jag har danske bank, de verkar ha utlandbetalning: https://danskebank.se/privat/produkter/betala/utlandsbetalningar
Har inte själv prövat på rätt många år.
Har inte själv prövat på rätt många år.
Moderator
· Stockholm
· 53 069 inlägg
Jag flyttade själv från Nordea till danske bank för en del år sedan när min bankman på Nordea gjort sig oanträffbar i ett par veckor. Trots flertal påstötningar via deras telefontjänst. Till slut begärde jag att kontorschefen skulle ringa upp mig, då ringde istället bankmannen jag hade försökt få tag på. Kontorschefen hörde aldrig av sig. Så jag bytte bank, och har inte ångrat mig. Fyllde i intresseanmälan från Danske bank på deras hemsida och de tog tag i det inom 10 minuter.
Och med något enstaka undantag har jag fått väldigt bra service, undantaget var bara lite förvånande inte något direkt problem.
Och med något enstaka undantag har jag fått väldigt bra service, undantaget var bara lite förvånande inte något direkt problem.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 014 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 014 inlägg
Grejen är att jag inte vill ha "service". Jag har inget behov av "rådgivning". Under inga omständigheter vill jag någonsin behöva besöka ett bankkontor. Helst aldrig behöva ringa.
Min drömbank:
Jag vill aldrig behöva prata med dessa människor. De får absolut inte ringa mig och försöka sälja något.
Jag vill bara ha en bank som har en fullt fungerande internettjänst som är så komplett som möjligt, så låg säkerhet som möjligt och så få hinder som möjligt att få disponera mina pengar. Så få frågor som möjligt och om det krävs av lagliga skäl så tar vi det på 30 s på nätet eller i app. Jag vill kunna betala kontant och inte lösa saker med lån. Jag vill också kunna göra kontanttillträden om jag kanske skulle vilja byta bostad.
Min drömbank:
Jag vill aldrig behöva prata med dessa människor. De får absolut inte ringa mig och försöka sälja något.
Jag vill bara ha en bank som har en fullt fungerande internettjänst som är så komplett som möjligt, så låg säkerhet som möjligt och så få hinder som möjligt att få disponera mina pengar. Så få frågor som möjligt och om det krävs av lagliga skäl så tar vi det på 30 s på nätet eller i app. Jag vill kunna betala kontant och inte lösa saker med lån. Jag vill också kunna göra kontanttillträden om jag kanske skulle vilja byta bostad.
Länsförsäkringar har börjat med det där också. Jag fick skicka meddelanden fram och tillbaka med kundservice och förklara varför jag vill göra EU/SEPA överföringar, innan dom öppnade upp tjänsten. Men inget om att dom stänger ner den igen efter en viss tid dock.
Moderator
· Stockholm
· 53 069 inlägg
Jag har i princip bara pratat med danske bank i samband med att barnen köpt sina första lägenheter, och när vi köpte fritidshus. Sedan brukar de ringa en gång om året och erbjuda samtal med deras placeringsrådgivare. Har nappat någon gång.Claes Sörmland skrev:Grejen är att jag inte vill ha "service". Jag har inget behov av "rådgivning". Under inga omständigheter vill jag någonsin behöva besöka ett bankkontor. Helst aldrig behöva ringa.
Min drömbank:
Jag vill aldrig behöva prata med dessa människor. De får absolut inte ringa mig och försöka sälja något.
Jag vill bara ha en bank som har en fullt fungerande internettjänst som är så komplett som möjligt, så låg säkerhet som möjligt och så få hinder som möjligt att få disponera mina pengar. Så få frågor som möjligt och om det krävs av lagliga skäl så tar vi det på 30 s på nätet eller i app. Jag vill kunna betala kontant och inte lösa saker med lån. Jag vill också kunna göra kontanttillträden om jag kanske skulle vilja byta bostad.
Jag har aldrig haft problem att komma åt mina pengar. Kontanttillträde har jag ingen aning om det kan vara problem. Men skulle det vara problem så kan du väl ta ett lån vid köpet som du löser efter några veckor?
Men va f-n! Suck...Claes Sörmland skrev:
I senaste kundkännedomen från SEB (företag) fick jag frågan om jag avser göra utlandsbetalningar.
Svarar man ja på den frågan kommer man till nästa steg när man skall lägga till varje land man kommer att göra utlandsbetalningar till och sedan tala om vilket belopp man kommer att betala till respektive land...
Inte så j-vla lätt om man köper in saker från olika delar av världen...
Konstigt det är ingett som har kommunicerats har du medverkat till deras samtal och har lönekonto hos Nordea?Claes Sörmland skrev:Så har Nordea tydligen plockat bort möjligheten att utföra utlandsbetalningar. Det var ju ett tag sen jag köpte något utomlands, t ex i Tyskland som gillar banköverföring som betalmodell, så jag hade inte sett att de i smyg hade tagit bort den tjänsten.
Efter 25 minuter i telefonkö med Nordea med en stackars medarbetare som tydligen inte hade mandat att ge mig tillgång till tjänsten så har jag på nåder fått möjlighet ett halvår att handla utomlands med kontoöverföring. Tjänsten kommer sen att inaktiveras och jag får ringa igen. Det verkade som (gissar jag för samtalet var mycket märkligt och kryptiskt) att man behövde ha planerade överföringar till en viss mottagare utomlands för att få tillgång till tjänsten länre tid och inte som i mitt fall en förväntan att man kunde göra enstaka mindre köp de närmsta åren.
Är det så här med de andra bankerna också eller finns det bättre banker som erbjuder utlandsbetalning i internettjänsten? Låt oss säga att jag har ångat uppe för att flytta min lön och mina räkningar till en annan bank just nu...
Brave new world!
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 014 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 014 inlägg
Exakt vad jag berättade för medarbetaren på Nordea. Så SEB är lika illa då. Misstänkte att det var mer spritt än en bank.C cpalm skrev:Men va f-n! Suck...
I senaste kundkännedomen från SEB (företag) fick jag frågan om jag avser göra utlandsbetalningar.
Svarar man ja på den frågan kommer man till nästa steg när man skall lägga till varje land man kommer att göra utlandsbetalningar till och sedan tala om vilket belopp man kommer att betala till respektive land...
Inte så j-vla lätt om man köper in saker från olika delar av världen...
Medlem
· Västra Götaland
· 3 039 inlägg
Jag tycker det är bra att de har koll på mitt konto. Finns en del folk som aldrig gör utlandsbetalningar, då tycker jag det är rätt att det finns en spärr. För att förebygga bedrägeri då alltså.
Lunar bank! Grymt bra! Du får även ett virtuellt visakort (debit) som byter cvc en gång i timmen. Har kopplat det till Apple pay och grabbens x-box så det inte blir några obehagliga överraskningar. Swishar in pengar när jag ska köpa något. Utlandsbetalning är möjlig. Du laddar ner appen och får ett konto efter 30 min. Allt är gratis!