H HenrikHuslöse skrev:
Det är dock det jag förespråkar att man ska göra.
Gudskelov tror jag du tillhör en rätt liten minoritet med dessa åsikter!
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du har alltså inga kort, eller lämnar dom hemma? och kör med kontanter?
Jag betalar i stort sett alltid med kort. Ibland med swisch och ytterst sällan kontant.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
jpsjogren jpsjogren skrev:
Poängen är att banken faktist ringer upp. Tvärtemot vad dom själva säger att dom gör.
Bandkerna räknar antagligen inte att de ringer tillbaka som att de ringer upp.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Höghus Höghus skrev:
Var tvungen att kolla på mina banker.
Dåligt att de byter person i texterna hela tiden. Ibland står det "jag" och jag gissar att det inte syftar på bankidprogrammet självt. Ibland handlar det om uppmaningar som är riktade mot användaren av programmet.

Jag har varit med och hjälp gamla människor att använda bankid och sett dem bli förvirrade av de oklara texterna.

Rent allmänt tycker jag att UI-kompetensen är rätt dålig på internet och dess periferi. Det finns hur mycket bra forskning som helst på det området, men alla som gör ett MMI-gränssnitt tror att de vet bättre själva.
 
  • Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Det skulle vara otroligt bra om JAG kunde be de som ringer mig att identifiera SIG! Jag ska nog göra så på nästa jobbiga försäljare, att jag ber att få motringa på ett verifierat telefonnummer. :) Men helst att DE legitimerar sig med BankID, kan jag skicka en sådan förfrågan till någon? Dvs jag får ett personnummer av någon och denne kvitterar på sin sida att det är "rätt" person?
Du kan kanske bli kund hos Finansiell ID-Teknik BID AB (bankid.com), men det är nog inte billigt. Det finns inga priser publicerade på bankid.com.

Vad man bör göra när någon ringer och vill att man ska identifiera sig med bankid är att ta namnet på den uppringande och sen ringa företagets (eller motsvarande) växel för att bli kopplad till rätt person.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
a) använder jag en annan Appli på dosan än den jag betalar räkningar med plus att jag ger INTE ger bort password
Appli? Vad är det, undrar nybliven dosinnehavare? Det tycks stå på dosans skärm ibland, men verkar inte ha någon betydelse. Man följer ju bara recepten som banken har berättat när man ska göra bankaffärer.

Denna kommentar kan innehålla spår av sarkasm.
 
  • Haha
antett
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det är dock det jag förespråkar att man ska göra. Jag ser livet lite som ett hjul från vaggan till graven. Människor bör ha en kokong runt sig när man börjar och slutar jordelivet. Mitt i livet får man ta fullt ansvar för sig själv och hjälpa unga och gamla i familjen. Ingen förespråkar att en femåring ska vara myndig, så man får fundera på varför en 85-åring ska vara det.
Läs mitt inlägg #929 igen där finns dagens svar legalt vad som kan göras. Men det förstör/dödar tråden gällande BankID och internetbank om du vill fördjupa den delen. Det är otroligt komplext och jag "märker" att du inte är insatt/påläst inom området (ta inte illa upp)😉
 
P pmd skrev:
Appli? Vad är det, undrar nybliven dosinnehavare? Det tycks stå på dosans skärm ibland, men verkar inte ha någon betydelse. Man följer ju bara recepten som banken har berättat när man ska göra bankaffärer.

Denna kommentar kan innehålla spår av sarkasm.
Trodde det var kort för applikation…
SEB har haft Appli 1,2 lr 3 i decennier på sin dosa.
Du loggar in med 1 men signerar å identifierar med en annan.
 
P
A AndersS skrev:
Vad en rullator har med det att göra förstår jag inte.
Rullatorn är ett nödvändigt verktyg för att Bengt 85 ska kunna besöka bankkontoret, precis som ett bankid är ett nödvändigt verktyg för att han ska kunna besöka bankens internetkontor.
½ 🙂
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
Nej, det är det inte. Det man lagligt utövar är kontroll av misstänkt penningtvätt.
Knappast. Om en bank misstänker penningtvätt ska den väl polisanmäla det?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
H HenrikHuslöse skrev:
Ingen förespråkar att en femåring ska vara myndig, så man får fundera på varför en 85-åring ska vara det.
Ska staten utse förmyndare åt varje medborgare som fyller 85?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Trodde det var kort för applikation…
Läs det finstilta! :)
 
P pmd skrev:
Knappast. Om en bank misstänker penningtvätt ska den väl polisanmäla det?
Vet inte detaljer i penningtvätt har aldrig efterfrågats trots jag skickat belopp på x00 000 kr till andra konton.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror ni pratar förbi varandra. Man kan bekräfta på olika sätt, exempelvis med (mobilt) BankID eller bankens egen "bankdosa".
.Så det är lägre säkerhet om jag använder bankdosa? Lustigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.