A AndersS skrev:
Jamen det finns ju redan, har du inte läst vad jag skrivit?
Ska du ha tvingande förvaltare från viss ålder?
Ta och läs på lite!!!
Ja man borde behöva söka tillstånd för att skaffa barn. undertecknas smidigt med bank Id
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men korten måste du väl förvara i ett RÖS-skyddat fodral då?
Nej, det går inte att blippa med dem.
 
P
H HenrikHuslöse skrev:
Förhoppningsvis har de barn.
Alla 85-åringar har inte barn.

Varför ska barn tvingas vara förmyndare för sina föräldrar? Hur ska lagen om det formuleras så att det fungerar analogt med att föräldrar är förmyndare för sina barn tills barnen har fyllt 18?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det här blir läskigare och läskigare... 😮🙄😟😫😱
Är barn läskigt? 😳

När jag blir 85 så omger jag mig hellre med barn och barnbarn än bedragare.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Är barn läskigt?
I detta sammanhang, definitivt! 😱
 
P pmd skrev:
Nej, det går inte att blippa med dem.
Vad är detta för typ av kort? Jag trodde blir var infört på nästan alla kort.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad är detta för typ av kort? Jag trodde blir var infört på nästan alla kort.
Kollade snabbt och 85% av alla kort idag har RFID chip.

"Kort med chip är därför betydligt säkrare än de med enbart magnetremsa. Ungefär 85 % av alla utfärdade kontokort har idag ett chip. Men eftersom chipteknologin inte har slagit igenom helt i alla länder så förekommer fortfarande både magnetremsa och chip på kort som ges ut i Sverige."

https://kreditkortsval.se/vad-ar-chippet-i-ett-kreditkort/

Lite märkligt att det inte är 100% ??
 
Problemet är att då stämmer inte bankens påstående om att de aldrig ringer upp och ber om BankID - så långt är vi väl överens?

Det hela vore enkelt genom att säga ”Hej, jag ringer från banken och heter Anders, du sökte mig i ärendet X. För att detta ska vara säkert ber jag dig att ringa vår växelnummer, det får du själv kolla genom att besöka vår hemsida eller titta på ett kuvert från oss. Ring det och be att få prata med mig.

Under tiden du gör detta dricker jag kaffe under de tio minuter det tar för dig att få kontakt med med”.

Nästa problem är att du precis har gjort det möjligt att bli lurad utan att det är ditt fel. Om någon ringer och scammar dig samtidigt som du har ett ärende med banken är det rimligt att luras. Hade jag varit bedragare hade jag börjat kolla efter dödsfall (det är tillgängligt) och därefter ringa änkor angående pågående bankärenden.



Nissens Nissens skrev:
Ingen har nämnt något om att banken frågar efter bank-id när man själv kontaktar banken…

Håller du på med ett speciellt ärende med banken är det ju inte så konstigt heller, men det är inte heller det vi diskuterar…
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Nej, det går inte att blippa med dem.
Coolt.
Var får du tag på dem?
Mina har varit utrustade med RFID i 10 års tid, och på frågan från mig så var det omöjligt att få utan. Enda alternativet var att sluta att ha kort.
Men det kanske finns banker som följer ett något fåtal kunders önskemål ...
 
P paralun skrev:
Kollade snabbt och 85% av alla kort idag har RFID chip.
Alla (betal/bank/kredit) kort i min plånbok var i alla fall "blippbara". Nyfiken på hur man "kommer undan" det?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Problemet är att då stämmer inte bankens påstående om att de aldrig ringer upp och ber om BankID - så långt är vi väl överens?

Det hela vore enkelt genom att säga ”Hej, jag ringer från banken och heter Anders, du sökte mig i ärendet X. För att detta ska vara säkert ber jag dig att ringa vår växelnummer, det får du själv kolla genom att besöka vår hemsida eller titta på ett kuvert från oss. Ring det och be att få prata med mig.
Jo och här finns det en lucka att täppa till angående spoofing och bankers telefonnummer.

"Ett viktigt förslag är bland annat att det måste bli möjligt att förhindra att bedragare kan använda en banks telefonnummer, så kallad spoofing. "

https://www.swedishbankers.se/om-os...rker-kundskyddet-mot-bedraegerier-ytterligare

Sen i sak så borde de flesta vara kapabel att ha koll på om man har något pågående ärende eller ej hos sin bank.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Problemet är att då stämmer inte bankens påstående om att de aldrig ringer upp och ber om BankID - så långt är vi väl överens?

Det hela vore enkelt genom att säga ”Hej, jag ringer från banken och heter Anders, du sökte mig i ärendet X. För att detta ska vara säkert ber jag dig att ringa vår växelnummer, det får du själv kolla genom att besöka vår hemsida eller titta på ett kuvert från oss. Ring det och be att få prata med mig.

Under tiden du gör detta dricker jag kaffe under de tio minuter det tar för dig att få kontakt med med”.

Nästa problem är att du precis har gjort det möjligt att bli lurad utan att det är ditt fel. Om någon ringer och scammar dig samtidigt som du har ett ärende med banken är det rimligt att luras. Hade jag varit bedragare hade jag börjat kolla efter dödsfall (det är tillgängligt) och därefter ringa änkor angående pågående bankärenden.
Vilken bank gör så?

Om jag vill prata med min bankkontakt och hon behöver att jag loggar in via bankid så har vi först skapat kontakt när jag redan är inloggad (aldrig hänt) eller att jag ringer henne först och kan då verifiera mig. Men då har jag ringt henne helt enkelt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Alla (betal/bank/kredit) kort i min plånbok var i alla fall "blippbara". Nyfiken på hur man "kommer undan" det?
Kan du inte stänga av blippet via internetbanken? Det kan jag på LF
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Vilken bank gör så?

Om jag vill prata med min bankkontakt och hon behöver att jag loggar in via bankid så har vi först skapat kontakt när jag redan är inloggad (aldrig hänt) eller att jag ringer henne först och kan då verifiera mig. Men då har jag ringt henne helt enkelt.
Jag har vid flera tillfällen i aktuella ärenden blivit uppringd av banken/försäkringsbolaget. I båda fallen står det ”Du verifierar dig mot Länsförsäkringar” i BankID.

Nu har jag ju haft koll, men det är inget ovanligt att ett ärende inte avslutas under första kontakten och de återkommer.

Mitt exempel där man kollar listor över personer som avlidit och att scammare ringer den som är kvar är ett bra exempel på sammanhang där det ”finns ett ärende” med banken.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo och här finns det en lucka att täppa till angående spoofing och bankers telefonnummer.

"Ett viktigt förslag är bland annat att det måste bli möjligt att förhindra att bedragare kan använda en banks telefonnummer, så kallad spoofing. "

[länk]

Sen i sak så borde de flesta vara kapabel att ha koll på om man har något pågående ärende eller ej hos sin bank.
Spoofing av telefonnummer kommer ”aldrig” att lösas, det finns helt enkelt inte tekniska förutsättningar för det.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.