57 325 läst · 1 872 svar
57k läst
1,9k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Allvetare
· Tullinge
· 5 929 inlägg
Medlem
· Uppland
· 1 597 inlägg
Kollade snabbt och 85% av alla kort idag har RFID chip.Alfredo skrev:
"Kort med chip är därför betydligt säkrare än de med enbart magnetremsa. Ungefär 85 % av alla utfärdade kontokort har idag ett chip. Men eftersom chipteknologin inte har slagit igenom helt i alla länder så förekommer fortfarande både magnetremsa och chip på kort som ges ut i Sverige."
https://kreditkortsval.se/vad-ar-chippet-i-ett-kreditkort/
Lite märkligt att det inte är 100% ??
Problemet är att då stämmer inte bankens påstående om att de aldrig ringer upp och ber om BankID - så långt är vi väl överens?
Det hela vore enkelt genom att säga ”Hej, jag ringer från banken och heter Anders, du sökte mig i ärendet X. För att detta ska vara säkert ber jag dig att ringa vår växelnummer, det får du själv kolla genom att besöka vår hemsida eller titta på ett kuvert från oss. Ring det och be att få prata med mig.
Under tiden du gör detta dricker jag kaffe under de tio minuter det tar för dig att få kontakt med med”.
Nästa problem är att du precis har gjort det möjligt att bli lurad utan att det är ditt fel. Om någon ringer och scammar dig samtidigt som du har ett ärende med banken är det rimligt att luras. Hade jag varit bedragare hade jag börjat kolla efter dödsfall (det är tillgängligt) och därefter ringa änkor angående pågående bankärenden.
Det hela vore enkelt genom att säga ”Hej, jag ringer från banken och heter Anders, du sökte mig i ärendet X. För att detta ska vara säkert ber jag dig att ringa vår växelnummer, det får du själv kolla genom att besöka vår hemsida eller titta på ett kuvert från oss. Ring det och be att få prata med mig.
Under tiden du gör detta dricker jag kaffe under de tio minuter det tar för dig att få kontakt med med”.
Nästa problem är att du precis har gjort det möjligt att bli lurad utan att det är ditt fel. Om någon ringer och scammar dig samtidigt som du har ett ärende med banken är det rimligt att luras. Hade jag varit bedragare hade jag börjat kolla efter dödsfall (det är tillgängligt) och därefter ringa änkor angående pågående bankärenden.
Nissens skrev:
Coolt.P pmd skrev:
Var får du tag på dem?
Mina har varit utrustade med RFID i 10 års tid, och på frågan från mig så var det omöjligt att få utan. Enda alternativet var att sluta att ha kort.
Men det kanske finns banker som följer ett något fåtal kunders önskemål ...
Jo och här finns det en lucka att täppa till angående spoofing och bankers telefonnummer.AndersPS skrev:Problemet är att då stämmer inte bankens påstående om att de aldrig ringer upp och ber om BankID - så långt är vi väl överens?
Det hela vore enkelt genom att säga ”Hej, jag ringer från banken och heter Anders, du sökte mig i ärendet X. För att detta ska vara säkert ber jag dig att ringa vår växelnummer, det får du själv kolla genom att besöka vår hemsida eller titta på ett kuvert från oss. Ring det och be att få prata med mig.
"Ett viktigt förslag är bland annat att det måste bli möjligt att förhindra att bedragare kan använda en banks telefonnummer, så kallad spoofing. "
https://www.swedishbankers.se/om-os...rker-kundskyddet-mot-bedraegerier-ytterligare
Sen i sak så borde de flesta vara kapabel att ha koll på om man har något pågående ärende eller ej hos sin bank.
Vilken bank gör så?AndersPS skrev:Problemet är att då stämmer inte bankens påstående om att de aldrig ringer upp och ber om BankID - så långt är vi väl överens?
Det hela vore enkelt genom att säga ”Hej, jag ringer från banken och heter Anders, du sökte mig i ärendet X. För att detta ska vara säkert ber jag dig att ringa vår växelnummer, det får du själv kolla genom att besöka vår hemsida eller titta på ett kuvert från oss. Ring det och be att få prata med mig.
Under tiden du gör detta dricker jag kaffe under de tio minuter det tar för dig att få kontakt med med”.
Nästa problem är att du precis har gjort det möjligt att bli lurad utan att det är ditt fel. Om någon ringer och scammar dig samtidigt som du har ett ärende med banken är det rimligt att luras. Hade jag varit bedragare hade jag börjat kolla efter dödsfall (det är tillgängligt) och därefter ringa änkor angående pågående bankärenden.
Om jag vill prata med min bankkontakt och hon behöver att jag loggar in via bankid så har vi först skapat kontakt när jag redan är inloggad (aldrig hänt) eller att jag ringer henne först och kan då verifiera mig. Men då har jag ringt henne helt enkelt.
Jag har vid flera tillfällen i aktuella ärenden blivit uppringd av banken/försäkringsbolaget. I båda fallen står det ”Du verifierar dig mot Länsförsäkringar” i BankID.R Rkarlsson skrev:
Nu har jag ju haft koll, men det är inget ovanligt att ett ärende inte avslutas under första kontakten och de återkommer.
Mitt exempel där man kollar listor över personer som avlidit och att scammare ringer den som är kvar är ett bra exempel på sammanhang där det ”finns ett ärende” med banken.
Spoofing av telefonnummer kommer ”aldrig” att lösas, det finns helt enkelt inte tekniska förutsättningar för det.P paralun skrev:Jo och här finns det en lucka att täppa till angående spoofing och bankers telefonnummer.
"Ett viktigt förslag är bland annat att det måste bli möjligt att förhindra att bedragare kan använda en banks telefonnummer, så kallad spoofing. "
[länk]
Sen i sak så borde de flesta vara kapabel att ha koll på om man har något pågående ärende eller ej hos sin bank.