AndersPS AndersPS skrev:
Jag har vid flera tillfällen i aktuella ärenden blivit uppringd av banken/försäkringsbolaget. I båda fallen står det ”Du verifierar dig mot Länsförsäkringar” i BankID.

Nu har jag ju haft koll, men det är inget ovanligt att ett ärende inte avslutas under första kontakten och de återkommer.

Mitt exempel där man kollar listor över personer som avlidit och att scammare ringer den som är kvar är ett bra exempel på sammanhang där det ”finns ett ärende” med banken.
Ja det är klart, men då har du din kontakt och vet namn och kommer ihåg rösten.

Just det med avliden så är det bäst att göra som farsan och de har gjort nu. De har fysiska möten, och vid telefonkontakt är inget bankid inblandat.
Nu har de skrivit fullmakt till mäklaren för att slippa bry sig alls om huset längre då köparen betalt handpenning.


Men bankid är fantastiskt, idag fick jag krypa till korset och det är kampanj på indragning av fiber. 3 minuter med signering av bankid så har jag beställt.

slipper köpa skrivare, skriva ut. Köpa ett dyrt frimärke och vänta på att postnord ska tappa bort ett avtal =)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ja det är klart, men då har du din kontakt och vet namn och kommer ihåg rösten.

Just det med avliden så är det bäst att göra som farsan och de har gjort nu. De har fysiska möten, och vid telefonkontakt är inget bankid inblandat.
Nu har de skrivit fullmakt till mäklaren för att slippa bry sig alls om huset längre då köparen betalt handpenning.


Men bankid är fantastiskt, idag fick jag krypa till korset och det är kampanj på indragning av fiber. 3 minuter med signering av bankid så har jag beställt.

slipper köpa skrivare, skriva ut. Köpa ett dyrt frimärke och vänta på att postnord ska tappa bort ett avtal =)
Inte nödvändigt att jag ”kommer ihåg rösten”, jag har även varit med om att någon annan ringer upp eller att ärendet är startat genom att jag skickat meddelande via internetbanken.

Men oavsett, det är inte ett ”aldrig” som bankerna påstår.
 
  • Gilla
JohanLun och 4 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Spoofing av telefonnummer kommer ”aldrig” att lösas, det finns helt enkelt inte tekniska förutsättningar för det.
Njau nu nämner man då det bland förslagen (de flesta då inte publika) så det finns säkert förutsättningar att skapa ett skydd på något sätt för annars skulle man nog inte nämna det som viktigt.
 
P paralun skrev:
Njau nu nämner man då det bland förslagen (de flesta då inte publika) så det finns säkert förutsättningar att skapa ett skydd på något sätt för annars skulle man nog inte nämna det som viktigt.
Klart bankerna kan nämna det. Men det kommer ”aldrig” att ske, så länge vi har dagens telefonisystem. Det räcker med grundläggande förståelse för hur telefonisystem fungerar för att förstå det.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Kan du inte stänga av blippet via internetbanken? Det kan jag på LF
Kanske det. Jag har ingen aning om det går.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Klart bankerna kan nämna det. Men det kommer ”aldrig” att ske, så länge vi har dagens telefonisystem. Det räcker med grundläggande förståelse för hur telefonisystem fungerar för att förstå det.
Jo kanske det men hursomhelst så tror jag man kan få ordning även på det här när "naiviteten" med organiserad brottslighet tvingar fram konkreta åtgärder.
 
P paralun skrev:
Kollade snabbt och 85% av alla kort idag har RFID chip.

"Kort med chip är därför betydligt säkrare än de med enbart magnetremsa. Ungefär 85 % av alla utfärdade kontokort har idag ett chip. Men eftersom chipteknologin inte har slagit igenom helt i alla länder så förekommer fortfarande både magnetremsa och chip på kort som ges ut i Sverige."

[länk]

Lite märkligt att det inte är 100% ??
Hur gammal är artikeln du länkar till?
Skulle säga den har många år på nacken.
 
Z Zodde skrev:
Hur gammal är artikeln du länkar till?
Skulle säga den har många år på nacken.
Jo sådant kollar jag alltid och har en länk för mina påståenden.

"Senast uppdaterad februari 22, 2024"

Men du har kanske någon bättre källa?
 
P paralun skrev:
Jo sådant kollar jag alltid och har en länk för mina påståenden.

"Senast uppdaterad februari 22, 2024"

Men du har kanske någon bättre källa?
Ser nu att 85% inte avser Sverige lr EU (som förbjudit magnetremsa) utan hela världen och då blir siffran mindre intressant.
 
Mikael_L
R Rkarlsson skrev:
Kan du inte stänga av blippet via internetbanken? Det kan jag på LF
Ja det kan man på alla/de flesta banker.
Men RFID-chippet försvinner ju inte för det, och kortet går fortfarande läsa av för den med rätt utrustning som lyckas komma tillräckligt nära.

Så efter mitt egna initiala motstånd så insåg jag
1. Jag kan inte få något kort utan RFID-chip - banken kommer aldrig att tillverka ett speciellt kort åt mig
(Men jag funderade ett tag på om man skulle kunna borra sönder chippet t.ex.)
2. När jag ändå har detta på kortet, så höjer det trots allt säkerheten att jag sällan måste slå in pin-kod som någon kan se vilken kod det är.
 
Nissens
AndersPS AndersPS skrev:
Problemet är att då stämmer inte bankens påstående om att de aldrig ringer upp och ber om BankID - så långt är vi väl överens?

Det hela vore enkelt genom att säga ”Hej, jag ringer från banken och heter Anders, du sökte mig i ärendet X. För att detta ska vara säkert ber jag dig att ringa vår växelnummer, det får du själv kolla genom att besöka vår hemsida eller titta på ett kuvert från oss. Ring det och be att få prata med mig.

Under tiden du gör detta dricker jag kaffe under de tio minuter det tar för dig att få kontakt med med”.

Nästa problem är att du precis har gjort det möjligt att bli lurad utan att det är ditt fel. Om någon ringer och scammar dig samtidigt som du har ett ärende med banken är det rimligt att luras. Hade jag varit bedragare hade jag börjat kolla efter dödsfall (det är tillgängligt) och därefter ringa änkor angående pågående bankärenden.
Det vi diskuterar är att banken ringer upp spontant utan att man själv kontaktat dem först…
Om du har ett ärende på banken så har du sannolikt haft kontakt med dom innan…
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det vi diskuterar är att banken ringer upp spontant utan att man själv kontaktat dem först…
Om du har ett ärende på banken så har du sannolikt haft kontakt med dom innan…
Nej, det är det inte. Det är ett mantra från bankerna ”vi ringer aldrig upp dig och ber dig legitimera dig”.

Sluta slingra dig. Det bankerna påstår stämmer helt enkelt inte.
 
  • Gilla
JohanLun och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det vi diskuterar är att banken ringer upp spontant utan att man själv kontaktat dem först…
Om du har ett ärende på banken så har du sannolikt haft kontakt med dom innan…
Jovisst...

Funderade på saken och man hittar nog populationen som lättare blir blåsta via bankid bland de som inte heller kan säga nej till telefonförsäljning. Tack och adjö!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det kan man på alla/de flesta banker.
Men RFID-chippet försvinner ju inte för det, och kortet går fortfarande läsa av för den med rätt utrustning som lyckas komma tillräckligt nära.

Så efter mitt egna initiala motstånd så insåg jag
1. Jag kan inte få något kort utan RFID-chip - banken kommer aldrig att tillverka ett speciellt kort åt mig
(Men jag funderade ett tag på om man skulle kunna borra sönder chippet t.ex.)
2. När jag ändå har detta på kortet, så höjer det trots allt säkerheten att jag sällan måste slå in pin-kod som någon kan se vilken kod det är.
Och går du vidare med Mobil Plånbok så slipper du dina kort och borrande😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.