Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Om du har ett ärende på banken så har du sannolikt haft kontakt med dom innan…
Det är fortfarande en angreppsvektor.
Du har två bra exempel här i tråden redan.
Kontakta människor som mist en nära anhörig, kontakta människor som kikar på lägenhet.

Om någon inte går på det (eller har fel bank etc), så tar man bara nästa. Till sist träffas en som känner att det här är schysst, detta gäller ju mitt ärende.

Jag är 100% med på tanken att ifall bankerna påstår att man ALDRIG ringer och ber en använda bankID, så ska väl banken själv följa detta ...
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och går du vidare med Mobil Plånbok så slipper du dina kort och borrande😉
Menar du att lägga in korten i mobilen så att man alltid tvingas att blippa? De som inte kunde betala på Hemköp/Willys/Axfood/City Gross häromdagen tyckte antagligen inte det var så lyckat. Som jag förstod det funkade blip inte alls. Chip fungerade åtminstone för en del även om det tog flera minuter och för många krävde några försök.

För mig fungerade kontanter precis som det alltid gjort efter det att första kortförsöket misslyckats. 😃 Fast kassakön var närmare en timma och den kom jag inte undan. 😢
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Kollade snabbt och 85% av alla kort idag har RFID chip.

"Kort med chip är därför betydligt säkrare än de med enbart magnetremsa. Ungefär 85 % av alla utfärdade kontokort har idag ett chip. Men eftersom chipteknologin inte har slagit igenom helt i alla länder så förekommer fortfarande både magnetremsa och chip på kort som ges ut i Sverige."

[länk]

Lite märkligt att det inte är 100% ??
Är nog 100% i EU då betalning med magnetremsa förbjöds för ett antal år sen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Japp, de håller väl inte på och byter kassasystem varje dag🤣 (vilket var orsaken till felet)
Men jag kan ju välja en annan av affärerna som finns.😎
På t.ex ICA kan jag betala med deras app i mobilen också om jag inte vill blippa Mobila plånboken.
Och vill man kan man ju ha lite kontanter liggande i bilen för den som tycker det är bra.
Jag ser nog mest möjligheter och fokuserar inte på att leta problem som kanske aldrig inträffar.😉
 
Redigerat:
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske det. Jag har ingen aning om det går.
Kolla det. På LF loggar man in och går till kortet. Där kan jag stänga av blipp. Det styr även i vilka länder jag kan använda det. Så jag har spärrat alla länder utom Sverige. Och ska jag tex till DK så öppnar jag bara det för den tiden.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det kan man på alla/de flesta banker.
Men RFID-chippet försvinner ju inte för det, och kortet går fortfarande läsa av för den med rätt utrustning som lyckas komma tillräckligt nära.

Så efter mitt egna initiala motstånd så insåg jag
1. Jag kan inte få något kort utan RFID-chip - banken kommer aldrig att tillverka ett speciellt kort åt mig
(Men jag funderade ett tag på om man skulle kunna borra sönder chippet t.ex.)
2. När jag ändå har detta på kortet, så höjer det trots allt säkerheten att jag sällan måste slå in pin-kod som någon kan se vilken kod det är.
Jag har ingen aning om plånböcker med "rfid-skydd" funkar. Men det kan ju vara en lösning om man är lite orolig för det.

Skulle det däremot vara någon som kapat ditt kort så är de ofta inga problem, men visst lite jobb att få tillbaka sina pengar.

Därför skall man aldrig ha mer än nån tusing på det kortet alls =)
 
A AndersS skrev:
Men jag kan ju välja en annan av affärerna som finns
Så dags när man kommer fram till kassan med en full vagn...
A AndersS skrev:
Jag ser nog mest möjligheter och fokuserar inte på att leta problem som kanske aldrig inträffar
Inte jag heller. Jag redovisar ett problem som jag upplevde i förrgår.
 
Z Zodde skrev:
Är nog 100% i EU då betalning med magnetremsa förbjöds för ett antal år sen.
Ingen aning och men frågar mig varför man har magnetremsan kvar?
Sen som jag fattar det så "skimmas" ett kort med chip så ska det vara oanvändbart.
Kan tänka mig att Mastercard och eller Visa har åsikter och "korkade" amerikaner som vill handla som de alltid gjort? Ren spekulation.
 
Redigerat:
R Rkarlsson skrev:
Därför skall man aldrig ha mer än nån tusing på det kortet alls
Vad menar du? Man har väl den limit man har och förhoppningsvis är den mer än någon tusing om kortet ska vara användbart i praktiken.
 
P paralun skrev:
Ingen aning och men frågar mig varje man har magnetremsan kvar?
Sen som jag fattar det så "skimmas" ett kort med chip så ska det vara oanvändbart.
Kan tänka mig att Mastercard och eller Visa har åsikter och "korkade" amerikaner som vill handla som de alltid gjort? Ren spekulation.
Minns jag jobbade i USA i 2014 å då hade mitt Nordiska kreditkort chip mens i USA (NewYork) var det många ställen som aldrig sett ett sådant kort.
Så att USA legat/ligger långt efter är det inget tvivel om.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
R Rkarlsson skrev:
Jag har ingen aning om plånböcker med "rfid-skydd" funkar. Men det kan ju vara en lösning om man är lite orolig för det.
Nu var det ju inte jag som var orolig för detta, utan pmd.
Och pmd ville ju inte använda RÖS-skydd heller.

Ja pmd får väl återkomma i frågan här, ta upp tråden som tappades mellan dig och mig.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Så dags när man kommer fram till kassan med en full vagn...
Inte jag heller. Jag redovisar ett problem som jag upplevde i förrgår.
Bara att ställa vagnen om betalsystem inte fungerar😉
Har hänt mig endast vid ett tillfälle och hos Systembolaget där inga kortbetalningar fungerade.
Så om det händer ofta, nej, det är en sällsynt händelse utan att statistiskt påvisa det. Men dessa sällsynta händelser lyfts ofta fram som argument.
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu var det ju inte jag som var orolig för detta, utan pmd.
Och pmd ville ju inte använda RÖS-skydd heller.

Ja pmd får väl återkomma i frågan här, ta upp tråden som tappades mellan dig och mig.
Gissar att de argumenten mest är för tråddialogen.😉
 
A AndersS skrev:
Bara att ställa vagnen om betalsystem inte fungerar😉
Nu gick jag dit därför att jag ville ha sakerna i vagnen med mig hem så din lösning är ingen vidare lösning anser jag.
A AndersS skrev:
Har hänt mig endast vid ett tillfälle och hos Systembolaget där inga kortbetalningar fungerade.
Mer än tillräckligt frekvent för att motivera att alltid ha lite kontanter på sig.
 
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det vi diskuterar är att banken ringer upp spontant utan att man själv kontaktat dem först…
Om du har ett ärende på banken så har du sannolikt haft kontakt med dom innan…
Jag har vid flera tillfällen blivit uppringd veckor efter att ärendet initierades av en helt annan avdelning av människor jag aldrig tidigare haft kontakt med på SEB som har bett mig identifiera mig via BankID.

@AndersPS förslag om att ringa upp dödsbon matchar precis med bankernas arbetssätt...
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.