Z Zodde skrev:
I nyhetsflödet verkar det definitivt vara vanligare att svenska affärskedjor blir utsatta än motsvarande norska,
Kanske det? Jag har ingen aning men en faktor är väl att problem i svenska butiker är intressantare att rapportera om i det svenska nyhetsflödet än problem i utländska/norska butiker.

Sen kanske en annan delförklaring är att Sverige kommit långt i digitaliseringen och att en störning här ger större konsekvenser i än en störning i ett land som inte kommit lika långt. Intressantare nyheter med andra ord.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske det? Jag har ingen aning men en faktor är väl att problem i svenska butiker är intressantare att rapportera om i det svenska nyhetsflödet än problem i utländska/norska butiker.

Sen kanske en annan delförklaring är att Sverige kommit långt i digitaliseringen och att en störning här ger större konsekvenser i än en störning i ett land som inte kommit lika långt. Intressantare nyheter med andra ord.
Kanske ska tillägga att jag bor i Norge sen 25+år så följer med i båda ländernas nyhetsflöde, därav min slutsats. Sorry om jag var oklar.

Sen är imho nog Norge väl så långt framme som Sverige i digitaliseringen men av nån anledning ser jag inte alls lika ofta dessa ”störningar” här ..
 
Z Zodde skrev:
Sen är imho nog Norge väl så långt framme som Sverige i digitaliseringen men av nån anledning ser jag inte alls lika ofta dessa ”störningar” här ..
Mycket möjligt att norrmännen är bättre på att hantera detta. Jag har ingen aning. Sen ska man väl i ärlighetens namn säga att större störningar är ganska ovanliga även i Sverige. I förrgår var nog den enda gången jag kan påminna mig att jag hade nytta av kontanterna i plånboken på grund av att det var svårt/omöjligt att använda kort i en butik där kort normalt kan användas. Jag har varit med om en handfull gånger att ett visst kort inte accepterats medan ett annat fungerat, men även detta är enligt mina erfarenheter väldigt ovanligt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är fortfarande en angreppsvektor.
Du har två bra exempel här i tråden redan.
Kontakta människor som mist en nära anhörig, kontakta människor som kikar på lägenhet.

Om någon inte går på det (eller har fel bank etc), så tar man bara nästa. Till sist träffas en som känner att det här är schysst, detta gäller ju mitt ärende.

Jag är 100% med på tanken att ifall bankerna påstår att man ALDRIG ringer och ber en använda bankID, så ska väl banken själv följa detta ...
Jag har både en pappa och en kollega på jobbet som gått på att "supporten" ringer. Båda förstod under samtalet att det inte alls var den support de först trodde och avbröt. Kollegan på jobbet stängde av strömmen, min pappa gick med på att betala pengar för något som de måste göra med datorn, men la på och ringde banken och spärrade kortet (och skämdes för detta). Jag förstår till fullo att man blir lurad. Speciellt om man haft ett problem eller ärende i nära anslutning, mailat med microsofts support, supporten på jobbet och de ringer tillbaka (i "supportscamfallet") eller att man tex håller på med en fastighetsaffär och kontaktat flera banker för offert på bästa ränta eller har ett dödsbo som flera syskon rotar i. äkert lägger 9 av 10 på, men plötsligt träffar de någon som är stressad och får en träff.

Man ska tänka på att de som gör dessa scam är rutinerade, de gör detta som ett arbete. S Ofta avslöjas de på att stavning är fel, de pratar på engelska och ofta med brytning. Men i det som visades på uppdrag granskning så pratade de svenska och lät som vilken kundsupport som helst.

Jag har även fått mail som ser ut att komma från något officiellt. Har av misstag klickat på nåt. Mitt jobb har ett par gånger testat att skicka ett scammail som är ett test och ser om man klickar sig vidare. Jag tror många gör det. Man håller på med flera saker samtidigt och vill städa av det man gör och kanske jobbar samtidigt eller tar samtalet på tåget osv.

Finns mycket kul att se på YouTube när scammare blir scammade... :) https://www.youtube.com/@ScammerPayback
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
För mig är det självklart att banken på något sätt måste autentisering sig när de ringer, för att jag ska vara säker på att det verkligen är banken. Att jag har någon form av pågående ärende mot banken, kanske startad en vecka tidigare i kommunikation med en annan person, via meddelandetjänst ellet något annat duger inte. Om det är tillräckligt borde väl banken acceptera att jag inte autentisering mig vid detta tillfälle, om kan gjorde det vid första kontakten? Vi har ju ett pågående ärende... Banken kommer inte tycka det är tillräckligt för att de ska våga chansa, så varför ska jag göra det?
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
För mig är det självklart att banken på något sätt måste autentisering sig när de ringer, för att jag ska vara säker på att det verkligen är banken. Att jag har någon form av pågående ärende mot banken, kanske startad en vecka tidigare i kommunikation med en annan person, via meddelandetjänst ellet något annat duger inte. Om det är tillräckligt borde väl banken acceptera att jag inte autentisering mig vid detta tillfälle, om kan gjorde det vid första kontakten? Vi har ju ett pågående ärende... Banken kommer inte tycka det är tillräckligt för att de ska våga chansa, så varför ska jag göra det?
Om du inte litar på att det är de som ringer så ska du givetvis lägga på och inte identifiera dig mot dem.
Ingen har väl påstått något annat?
 
Fairlane
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om du inte litar på att det är de som ringer så ska du givetvis lägga på och inte identifiera dig mot dem.
Ingen har väl påstått något annat?
Nja, det är ju enligt flera ok för banken att ringa och be mig använda BankID, samtidigt som bankerna säger att de inte gör så.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nja, det är ju enligt flera ok för banken att ringa och be mig använda BankID, samtidigt som bankerna säger att de inte gör så.
Var har vi sagt att det är OK?
Vi säger att de *gör* det trots att de ihärdigt hävdar motsatsen.

Om det är okej eller ej får respektive mottagare av samtalet avgöra själv.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om det är okej eller ej får respektive mottagare av samtalet avgöra själv.
Eller så konstaterar man bara tämligen objektivt att det inte är OK att de bryter mot sina egna regler. Det skadar förtroendet för bankväsendet och bidrar med stor sannolikhet till ökade samhällskostnader på grund av bedrägerier.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Var har vi sagt att det är OK?
Vi säger att de *gör* det trots att de ihärdigt hävdar motsatsen.
Kanske inte just du. Jag håller med om att banken säger något och gör något annat, men vissa i tråden verkar anse att det är rimligt om man har ett pågående ärende. Kanske misstolkar jag dem?
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om det är okej eller ej får respektive mottagare av samtalet avgöra själv.
Ja, fast gemene man kan inte säkerhet och banken borde inte lura sina kunder så här, banken ska sköta sig så som de påstår, anser åtminstone jag.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Nja, det är ju enligt flera ok för banken att ringa och be mig använda BankID, samtidigt som bankerna säger att de inte gör så.
Det som sagts är att det är ok att banken kontaktar kunden om kunden innan dess kontaktat banken så att det finns ett pågående ärende…

Det handlar alltså om att banken inte ringer upp en kund och ber den identifiera sig utan att kunden initierat något sedan tidigare.

Jag har aldrig någonsin varit med om att banken ringer upp mig utan att jag först initierat något ärende. De gånger de kontaktar mig först så sker det alltid brevledes eller via internetkontoret.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Kanske inte just du. Jag håller med om att banken säger något och gör något annat, men vissa i tråden verkar anse att det är rimligt om man har ett pågående ärende. Kanske misstolkar jag dem?

Ja, fast gemene man kan inte säkerhet och banken borde inte lura sina kunder så här, banken ska sköta sig så som de påstår, anser åtminstone jag.
Jo vi har kommande förfallodag för bolån och jag ringde upp SEB's telefonbank idag för att diskutera vad de erbjuder.

1. Man får två val för identifiering innan man släpps fram till en bolånehandläggare, endera Bankid eller Digipass.

2. Valde Bankid och det är en mycket tydlig dialog att man identifierar sig för SEB's telefonbank.

3. 1 minut i kö och en upplevd kunnig handläggare som direkt då ser våra kundförbindelser med SEB och kan snabbt ge förslag på framtida tremånadersränta som jag/vi accepterade. Kvittens på avtalet sker sedan digitalt till Internetbanken.


Jag kan INTE på något sätt vettiga alternativ till det här, enkelt och smidigt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag har aldrig någonsin varit med om att banken ringer upp mig utan att jag först initierat något ärende.
Vi förstår det. Det jag inte förstår är varför du verkar tro att alla andra har samma erfarenheter som du har.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo vi har kommande förfallodag för bolån och jag ringde upp SEB's telefonbank idag för att diskutera vad de erbjuder.

1. Man får två val för identifiering innan man släpps fram till en bolånehandläggare, endera Bankid eller Digipass.

2. Valde Bankid och det är en mycket tydlig dialog att man identifierar sig för SEB's telefonbank.

3. 1 minut i kö och en upplevd kunnig handläggare som direkt då ser våra kundförbindelser med SEB och kan snabbt ge förslag på framtida tremånadersränta som jag/vi accepterade. Kvittens på avtalet sker sedan digitalt till Internetbanken.


Jag kan INTE på något sätt vettiga alternativ till det här, enkelt och smidigt.
Det förfarandet har jag inget emot. Du ringer banken, inte tvärtom.
 
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Det som sagts är att det är ok att banken kontaktar kunden om kunden innan dess kontaktat banken så att det finns ett pågående ärende…
Ja, jag har inget alls emot att banken kontaktar mig, vare sig jag har kontaktat banken innan eller inte.
Det jag har något emot är att banken kontaktar mig och ber mig använda BankID, alldeles oavsett om jag har initierat en kontakt vid ett annat tillfälle eller inte.

Varenda gång jag ska använda BankID så ska jag veta att det är banken som ber mig autentisera mig, inte ibland. Det är därför bankens certifikat verifieras varenda gång man ansluter till deras hemsida.

När jag kopplar upp mig mot deras hemsida så kontrolleras med hjälp av certifikat att jag "pratar" med rätt mottagare. När jag ringer bankens nummer så har jag också en koll på vem jag talar med. När banken ringer mig som svar på att jag mailade tidigare i veckan är jag inte alls lika säker. Det är troligen banken, men osäkerheten är större.

Jag vänder mig framförallt mot att banken säger att de aldrig ringer upp och ber mig att använda BankID, när de faktiskt gör det. Då får de istället säga "Vi ringer bara upp dig och ber dig använda BankID om du tidigare startat ett ärende med oss", men så säger de ju inte.
 
  • Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.