Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Det är ju lite märkligt, eftersom banken självklart berättar i vilket ärende de ringer. Känner man inte igen ärendet så är det självklart något skumt.
Hur menar du att de skall veta vem de pratar med?
En skicklig bedragare kan lura många med "Hej, jag heter X och ringer från Y. Du hade ett ärende här hos oss som vi skulle titta närmare på...".
För det första tror jag inte bankpersonalen alltid är så extremt detaljerade i sin beskrivning av ärendet och för det andra så är det inte det jag vänder mig emot. Jag vänder mig emot att man påstår att man aldrig ringer och ber någon att autentisera sig med BankID, vilket inte är ett korrekt uttalande om man gör det ibland.

Klart att banken måste veta vem de talar med, men det måste kunden också.
Nissens Nissens skrev:
Då är det väl bara att meddela banken att du aldrig någonsin vill att de skall ringa dig?
Då har du inte alls förstått problematiken. Problemet är inte du eller jag i en lugn situation, utan att tillräckligt många luras i en stressad situation (någon håller på att tömma deras konton) och att banken inte är tydlig.
Nissens Nissens skrev:
Hur skulle någon utomstående veta vad du har för ärenden på banken?
Det behöver de inte för att lura många. De behöver som sagt inte vara särskilt detaljerade och de fiskar brett, de får inte alltid napp, men tillräckligt ofta.

De behöver ju inte ens veta vilken bank du har, det lurar se av många människor.
Bedragare: "Hej jag heter X och ringer från säkerhetsavdelningen hos Elgiganten. Vi har fått in ett ärende här att du köpt 8 brödrostar med ditt kort, stämmer det?"
Kund: "Nej, det har jag inte gjort"
Bedragare:"Oj, då var det som vi misstänkte. Då ska vi stoppa detta. Stämmer det att du har Nordea som bank?"
Kund: "Nej jag har SE-banken"
Bedragare: "Ok, då ska vi se till att det här stoppas. Det kan tänkas att du blir kontaktad av banken också."

Några minuter senare ringer någon från SE-banken och säger att de har upptäckt en konstig aktivitet på kundens kort, märkliga inköp på Elgiganten...

Sen kommer "banken" hjälpa kunden, men behöver då hjälp av kunden att logga in med BankID. Det är inte alla som klarar att avslöja detta under stress. Då underlättar det inte att banken säger att de aldrig ringer och ber någon använda BankID om kunden redan vet att det inte stämmer.
Nissens Nissens skrev:
Vi har väl helt olika erfarenheter, jag har aldrig varit med om att de ringt mig utan att jag har ett pågående ärende som jag själv initierat. Självklart säger de vilket ärende det är innan jag identifierar mig. Ingen annan än banken kan känna till ärendet.
Svaret har du ovan.
Och oavsett så säger banken att de aldrig ringer och ber dig autentisera dig. Du säger att de gör det om du har initierat ett ärende själv, dvs bankens påstående är inte korrekt
Nissens Nissens skrev:
Men det är så de gör enligt min erfarenhet. Men då gör väl olika banker olika då…
Jag är helt övertygad om att olika personer på samma bank gör olika, men det påverkar inte att banken säger en sak och gör en annan.
 
  • Gilla
pmd och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Jag brukar be kortutgivaren att stänga av blippfunktionen.
Ahh, nu börjar jag äntligen få lite mer info här.
Vad gör du med rfid-chippet i kortet sen då?
Opererar du ut det på något sätt?
 
AndersPS AndersPS skrev:
Idag ringde Verisure mig och ville prata om mitt larm... det var uppenbart en säljare som ville kränga nya tjänster, och personen verifierade sig inte på något sätt mer än att säga att han ringde just från Verisure. Japp, det finns en kundrelation och det är faktiskt bara några veckor sedan jag tackade nej till en "utökning". Så man kan ju delvis säga att det finns ett ärende i närtid.

Så, diskutera detaljer om larmet eller ej? Låt oss samtala i små grupper och samlas här om 5 minuter igen? ;)
Har en liknande erfarenhet, fast på plats.
Dörrknackare som påstår sig komma från något larmföretag (vilket säkert är sant, men det spelar mindre roll). Försöker få mig att lyssna på struntpratet när jag bestämt hävdar att jag inte är intresserad.
- Men det är bra att ha ett larm, det ökar trygghetskänslan... bla bla bla
- Jag har redan ett larm.
- Jaha, vad är det för modell då? Kopplat till larmcentral? Etc..
- Ursäkta, men det ska du skita i. Nu tycker jag att du ska gå, som jag sagt ett par gånger nu, jag är inte intresserad av att köpa något av dig. *stänger dörren*
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hur skulle någon utomstående veta vad du har för ärenden på banken?
Vi är flera stycken som tagit upp exempel på tillfällen då vi med ganska stor säkerhet kan veta att en person har ett (specifikt) ärende med banken. Kostnaden för att ringa är låg, så även om framgångsfaktorn inte är stor är det fortfarande lönsamt.

Men om vi vänder på det. Om någon blir lurad och de samtidigt har ett liknande ärende, då håller du med om att den som lurats ska hållas helt skadefri?
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Vi är flera stycken som tagit upp exempel på tillfällen då vi med ganska stor säkerhet kan veta att en person har ett (specifikt) ärende med banken. Kostnaden för att ringa är låg, så även om framgångsfaktorn inte är stor är det fortfarande lönsamt.

Men om vi vänder på det. Om någon blir lurad och de samtidigt har ett liknande ärende, då håller du med om att den som lurats ska hållas helt skadefri?
Jo men hur hög sannolikhet är det? Sen görs då en utredning och då ser ju banken att kunden som blåsts har ett pågående ärende som kan ha påverkat bedrägeriet.

Så alla måste fatta att en bank spontant inte ringer upp och sedan ska den organiserade brottsligheten jagas med blåslampa så blir det här bra.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja det är bra att man försöker lära ut hur man ska göra. Synd att man inte lyckas med att vara tydlig och konsekvent.
Banken ringer alltså inte spontant och ber om att man ska logga in. De kan alltså ringa och be om det, men inte spontant?

Och så längre ner på samma sida (min fetstilsmarkering):

Bli svårlurad – i korthet​

  • Lägg på om samtalet känns obekvämt, stressande eller konstigt.
  • Lämna inte ut lösenord eller koder till någon. Logga inte in med din säkerhetsdosa eller e-legitimation (exempelvis BankID) på någon annans uppmaning.
  • Banken ringer inte för att be dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter.
Jo man kan vända och vrida på ordet "spontant" men min tolkning som då stämmer med min erfarenhet som kund är att de INTE kontaktar mig via telefon annat än om jag lagt något eget ärende hos SEB.

Skulle SEB ändå ringa upp om något skulle jag direkt lägga på och hänvisa till min inkorg i Internetbanken eller snigelpost om de vill något. Mycket enkelt!

Sen är jag inte riktigt med på vad du ser för alternativ?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Sen är jag inte riktigt med på vad du ser för alternativ?
Ett enkelt alternativ är såklart att banken inte påstår att de aldrig ringer upp och ber någon använda BankID, om det inte stämmer.

Skriv istället något i stil med:
"Banken ringer normalt aldrig upp och ber dig använda BankID. Det finns några tillfällen då vi trots allt gör det vilket kan vara om du har ett pågående ärende med oss. Då ska vi alltid noggrannt referera specifikt till vilket ärende det gäller, eventuellt med ett ärendenummer. Gör vi inte det så fråga efter den informationen innan du använder ditt BankID. Kan den som ringer inte ange relevant information lägg på luren."

Eventuellt kan de komplettera med "Om vi missar på detta gör av dig till oss så ska vi hjälpa dig byta till en seriösare bank."
 
  • Gilla
JohanLun och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ett enkelt alternativ är såklart att banken inte påstår att de aldrig ringer upp och ber någon använda BankID, om det inte stämmer.

Skriv istället något i stil med:
"Banken ringer normalt aldrig upp och ber dig använda BankID. Det finns några tillfällen då vi trots allt gör det vilket kan vara om du har ett pågående ärende med oss. Då ska vi alltid noggrannt referera specifikt till vilket ärende det gäller, eventuellt med ett ärendenummer. Gör vi inte det så fråga efter den informationen innan du använder ditt BankID. Kan den som ringer inte ange relevant information lägg på luren."

Eventuellt kan de komplettera med "Om vi missar på detta gör av dig till oss så ska vi hjälpa dig byta till en seriösare bank."
Jo men för mig som kund så har de aldrig missat det här, aldrig! Ett samtal minns jag för x antal år sedan som jag skrev om tidigare och det var mitt sparande som var en röra med "inaktiva" pengar som ledde till mer aktiva fondplaceringar men för det samtalet krävdes ingen identifiering och jag hade själv bollen att få fart på pengarna. (ett mycket bra råd)

Jag ser det som betydligt värre att telefonförsäljare av olika slag ringer upp och samtalet leder till ett avtal som ska signeras med bankid. Gör själv aldrig avtal med en telefonförsäljare som ringer upp, däremot kan jag ringa upp om jag är intresserad av någon tjänst.
 
P paralun skrev:
Så alla måste fatta att en bank spontant inte ringer upp
Var du ironisk nu eller vad menar du? Banker, precis som andra man har någon slags relation med, ringer väl upp ibland. Vad skulle vara konstigt med det?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo men för mig som kund så har de aldrig missat det här, aldrig!
Bra så, men risken att det händer ibland är ändå inte obefintlig?
P paralun skrev:
Jag ser det som betydligt värre att telefonförsäljare av olika slag ringer upp och samtalet leder till ett avtal som ska signeras med bankid. Gör själv aldrig avtal med en telefonförsäljare som ringer upp, däremot kan jag ringa upp om jag är intresserad av någon tjänst.
Ja det är också ett problem.

Men tycker du att det står korrekt på bankens hemsida när det står så här:

  • Logga inte in med din säkerhetsdosa eller e-legitimation (exempelvis BankID) på någon annans uppmaning.
  • Banken ringer inte för att be dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Var du ironisk nu eller vad menar du? Banker, precis som andra man har någon slags relation med, ringer väl upp ibland. Vad skulle vara konstigt med det?
Nej inte till mig som mångårig kund hos SEB.... jag kontaktar SEB om jag vill något vilket inte inträffar så ofta.

Du måste isåfall vara en mycket speciell kund om de ringer och "tjötar" om något?
 
P paralun skrev:
Du måste isåfall vara en mycket speciell kund
Det tror jag inte men du måste inse att dina erfarenheter om hur bankerna agerar inte nödvändigtvis delas av precis alla andra.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Nej inte till mig som mångårig kund hos SEB.... jag kontaktar SEB om jag vill något vilket inte inträffar så ofta.
Har också SEB, har samma erfarenhet. Och när jag behöver dom har det alltid fungerat bra.
P paralun skrev:
Du måste isåfall vara en mycket speciell kund om de ringer och "tjötar" om något?
Jag tror också det är ovanligt. Morsan har Swedbank, de verkar ha samma rutiner som SEB.
Kanske är det olika på landsbygden respektive storstadsområdena? Förr var ju det som nu är SEB mer personliga än vad de är idag även i storstadsområdena tex.
 
Redigerat:
BirgitS
P paralun skrev:
Jo man kan vända och vrida på ordet "spontant" men min tolkning som då stämmer med min erfarenhet som kund är att de INTE kontaktar mig via telefon annat än om jag lagt något eget ärende hos SEB.
Min bank ringde mig en gång helt spontant därför att de hade sett misstänkt aktivitet på mitt konto, flera avbrutna utbetalningar.
P paralun skrev:
Skulle SEB ändå ringa upp om något skulle jag direkt lägga på och hänvisa till min inkorg i Internetbanken eller snigelpost om de vill något. Mycket enkelt!
Inte skulle jag vilja få reda på det via snigelpost eller en inkorg i banken som det kan dröja innan jag kollar. Jag tycker det var utmärkt att de ringde mig. Men jag behövde inte använda Bankid etc.
 
P
R Rkarlsson skrev:
Om en bedragare får tag i dina kortuppgifter så kan den leka upp all kredit innan du kommer på det.
Det beror på hur ofta jag kollar saldot.
R Rkarlsson skrev:
Det är på det viset svårare "att bli av med" "pengar" på ett vanligt debitkort om man bara har lite pengar där.
Det är lättare att låta bli att betala ut pengar än att kräva in pengar.

Jag har råkat ut för ett kortbedrägeri en gång. Då upptäckte Eurocard det innan jag hade märkt det. De stoppade transaktionen och spärrade kortet.
R Rkarlsson skrev:
Det är lika "jobbigt" att fixa till det på båda. Typ inte alls. Varit med om det en gång för 10-15 års sen.
Vad menar du med "fixa till det"?

Det finns andra fördelar med kreditkort. Man kan t.ex. ställa samma krav mot kreditgivare som mot säljaren enligt konsumentköplagen.

Jag får bättre överblick över min ekonomi när jag betalar kreditkortsräkningarna varje månad.

Dessutom tycker jag att det verkar vara lite bökigt att hålla på och flytta pengar till ett debetkortkonto varje gång man ska köpa något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.