Men å andra sidan om någon skulle lyckas skimma mitt kort när jag har det i fickan så får jag ersättning utav banken. Ännu finns det inga krav på dyra plåtfodral
 
Häromdagen skulle jag hjälpa min far att ringa allente för att ta bort en tjänst (men behålla abonemanget). Jag har chattat med dem tidigare då de hänvisat att jag måste vara med min pappa om jag inte har en fullmakt. Därför loggar vi in via hans BankID på Allentes sida och startar chatten. De säger då att jag måste MAILA en fullmakt, jag skriver att min pappa kan sitta vid tangenterna om det är problemet. De säger då att vi måste RINGA in. Jag säger att det är +30 min kö och jag inte vill ringa in, de skriver "du har fått all information av mig jag avslutar nu chatten". Jag ringer in men kön är så lång att jag inte kommer fram innan jag måste åka, förstår att jag inte kommer kunna slutföra ärendet men vill ändå fråga hur de vill jag ska göra. Svaret jag får är att "vi får böter om vi inte har en fullmakt om det blir en kontroll." Mitt svar tillbaka då, "men vi loggade ju in via bankid" - nej, DET fungerar inte, det måste vara en fullmakt. OK då säger jag och frågar hur fullmakten ska vara utformad. Ja det räcker att din pappa från sin mailadress skriver "min son har fullmakt att ändra mitt abonemang".

GAAAAHHH tråden borde jag skrivit i. Företaget har altså BankID men vill hellre ha ett okrypterat mail utan några underskrifter eller kopior på ID.

Tyvärr tror jag att kombinationen chefer med ekonomiutbildning, ingenjörer och jurister gör att många tjänster blir så skruvat utformade att de är helt ologiska. Sätt bara en jurist och ingen kommer uppnå nånting pga alla krångliga regler, sätt bara en ingejör och det kommer funka men bryta alla regler. Sätt en ekonom som chef och det kommer vara ologist och inte fungera. Men bolag som säljer abonnemang är nog värst av alla. Det enda sättet att få prata med någon som verkligen kan lösa problem är att säga upp abonnemanget.

Vad gäller bankerna, jag har nordea och de har under 10 års tid haft en "internetbanken" och en "gamla internetbanken" som de inte lyckats fasa ut. Nu tror jag den är borta sen ett par månader, men under alla år så har vissa tjänster varit tvungna att göras i den gamla banken. Vi kan sitta här och tro att bankerna har superkompetenta IT avdelningar som gör allt rätt, men tyvärr tror jag inte det förhåller sig så... Jag tror helt enkelt inte de har koll på hur BankID egentligen används och att rutinerna är lite svajiga. Givetvis olika beroende på bank då.

 
  • Gilla
  • Ledsen
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Vi kan sitta här och tro att bankerna har superkompetenta IT avdelningar som gör allt rätt, men tyvärr tror jag inte det förhåller sig så... Jag tror helt enkelt inte de har koll på hur BankID egentligen används och att rutinerna är lite svajiga. Givetvis olika beroende på bank då.
Jag tror att bankerna har superkompetenta dataavdelningar som sysslar med pengahantering och pengatransferering. Det skulle nämligen kosta bankerna hur mycket som helst om inte de systemen fungerade oklanderingt. Det är dock inget som vi (privat)kunder märker något av (förutom att våra räkningar alltid betalas när vi väl har kommit ihåg att registrera dem för betalning).

När det gäller "IT" tvivlar jag starkt på att bankerna har mer kompetent folk än vilket annat bolag som helst.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag tror att bankerna har superkompetenta dataavdelningar som sysslar med pengahantering och pengatransferering. Det skulle nämligen kosta bankerna hur mycket som helst om inte de systemen fungerade oklanderingt.
En kompis som jobbade på bank för drygt 20 år sen minns jag sa att mycket av det som funkade skitbra också var skitgammalt, typ Cobol. Men att det blev fel rätt ofta så att ett system "utanpå" övervakade och skickade vissa transaktioner på manuell granskning. Men på den tiden tog väl en överföring alltid "över natten" så troligen behövdes den tiden för att rätta misstag? Jag vet inte, men tror att fortfarande så tar transaktioner ofta lång tid. Kanske för att banken tjänar ränta på det? Eller för att systemen är så rudimentärt byggda att det måste till?

Självklart jobbar det bra folk på banker, som på alla andra företag. Men jag vill ändå betvivla att systemen och rutinerna är perfekta... Dvs som på alla andra företag. Om man tror att de som jobbar på banker, de som designar flygplan osv är mycket bättre än alla andra tror jag man har fel. De har bara fler hängslen och livremmar.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Jag vet inte, men tror att fortfarande så tar transaktioner ofta lång tid. Kanske för att banken tjänar ränta på det? Eller för att systemen är så rudimentärt byggda att det måste till?
Jag har ingen inside information, men min tes är att det dels tar tid för att bankerna ska kunna tjäna på "floaten".
Det brukar inte ta någon nämnvärd tid att överföra pengar mellan olika konton i samma bank, oavsett vem som har kontona, medan det tar minst en bankdag att överföra pengar till ett konto i en annan bank.

Bankdagar är f.ö. ett intressant begrepp. Tydligen är bankernas datorer avstängda under helger …
Eller så är all kontrollpersonal ledig då.

Med "superkompetenta datoravdelninger" (i inlägg #1 098) menar jag att bankerna har folk som är mycket duktiga på att se till att det blir rätt, inte nödvändigtvis att det går fort.
 
Fairlane
J JohanLun skrev:
Häromdagen skulle jag hjälpa min far att ringa allente för att ta bort en tjänst (men behålla abonemanget). Jag har chattat med dem tidigare då de hänvisat att jag måste vara med min pappa om jag inte har en fullmakt. Därför loggar vi in via hans BankID på Allentes sida och startar chatten. De säger då att jag måste MAILA en fullmakt, jag skriver att min pappa kan sitta vid tangenterna om det är problemet. De säger då att vi måste RINGA in. Jag säger att det är +30 min kö och jag inte vill ringa in, de skriver "du har fått all information av mig jag avslutar nu chatten". Jag ringer in men kön är så lång att jag inte kommer fram innan jag måste åka, förstår att jag inte kommer kunna slutföra ärendet men vill ändå fråga hur de vill jag ska göra. Svaret jag får är att "vi får böter om vi inte har en fullmakt om det blir en kontroll." Mitt svar tillbaka då, "men vi loggade ju in via bankid" - nej, DET fungerar inte, det måste vara en fullmakt. OK då säger jag och frågar hur fullmakten ska vara utformad. Ja det räcker att din pappa från sin mailadress skriver "min son har fullmakt att ändra mitt abonemang".
Riktigt kasst, men tyvärr har man ingen vidare kolla i den typen av funktioner ofta. Jag sa själv upp mitt abonnemang hos Alente för några år sen, i telefon med kundtjänst eftersom det var enda sättet. Personen jag talade med sa då "Jag ser att vi precis skickat en ny faktura, men den makulerar jag, den behöver du inte betala." Trevligt tyckte jag tills jag några veckor senare fick ett SMS från dem om en obetald faktura. Jag ringde upp inom 5 minuter för att kolla, men då kunde dem inte göra något för den hade gått till inkasso. Inkassobolaget var däremot bra att ha att göra med, de tyckte jag skulle bestrida fakturan och så blev det så till slut blev den avskriven.

Jag har fullmakt hos Telia för min mor, för att kunna hjälpa henne. De är inte bättre än Alente, snarare sämre. Mamma kan logga in på "Mitt Telia" (med min hjälp) och göra saker, men jag kan inte logga in med mitt BankID och fullmakt, för det fungerar bara i butik. 🤔
 
P pmd skrev:
medan det tar minst en bankdag att överföra pengar till ett konto i en annan bank.
Det tar inte så lång tid numera.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Bankdagar är f.ö. ett intressant begrepp. Tydligen är bankernas datorer avstängda under helger …
Eller så är all kontrollpersonal ledig då.
Historiskt åtminstone lär det ha berott på att personalen som har lite koll på transaktionerna inte arbetade helger. Numera antar jag att det går alltmer automatiskt och att det är algoritmer som väljer ut sånt som bör granskas av en människa.
Ja mina gissningar bara, de kanske har folk där som vrider och vänder på varenda transaktion, vad vet jag?
 
Nissens Nissens skrev:
Det är ju lite märkligt, eftersom banken självklart berättar i vilket ärende de ringer. Känner man inte igen ärendet så är det självklart något skumt.
Som sagt, ring upp nyligen publicerade dödsbon så kommer du rätt snabbt få träff på personer som har liknande ärenden i banken just nu.
Även om 99 samtal misslyckas så får du tillräcklig "vinst" på samtal 100 för att finansiera din verksamhet.
Nissens Nissens skrev:
Hur skulle någon utomstående veta vad du har för ärenden på banken?
Det har ju redan bekräftats att ett antal bedrägeri-ligor har inside-personer på banker som informerat bedragarna om att man just har gjort en större överföring exempelvis.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
En skicklig bedragare kan lura många med "Hej, jag heter X och ringer från Y. Du hade ett ärende här hos oss som vi skulle titta närmare på...".
För det första tror jag inte bankpersonalen alltid är så extremt detaljerade i sin beskrivning av ärendet och för det andra så är det inte det jag vänder mig emot.
Rent krasst så *kan* de inte vara allt för detaljerade innan du har blivit identifierad utan att bryta banksekretessen. Det kan ju vara någon illasinnad som svarat i telefonen.
 
Nissens
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Som sagt, ring upp nyligen publicerade dödsbon så kommer du rätt snabbt få träff på personer som har liknande ärenden i banken just nu.
Även om 99 samtal misslyckas så får du tillräcklig "vinst" på samtal 100 för att finansiera din verksamhet.

Det har ju redan bekräftats att ett antal bedrägeri-ligor har inside-personer på banker som informerat bedragarna om att man just har gjort en större överföring exempelvis.
Ok, känns som att vi lever på olika planeter. Jag har varken varit med om eller läst om detta från någon trovärdig källa. Vad som står i kvällspressen är definitivt inte trovärdigt.
 
Mio har skickat flera mail om bedragare och det senaste ser ut så här.

Man blir uppringd om en order som inte existerar.....

-------

"Varning för bedragare!
Det pågår just nu bedrägeriförsök mot flera företag där Mio är ett av dem. Människor uppmanas att på olika sätt, främst via sms, överföra pengar med hjälp av BankID.

De uppmanas att ringa upp ett specifikt telefonnummer – där någon svarar och utger sig vara från Mio. Personen i fråga påstår sig kunna rätta till felaktigheter i en order som inte existerar.

Får du ett oväntat samtal eller sms från oss om en order du inte vet något om så svara inte.

Vi ringer aldrig upp och ber någon legitimera sig via BankID. Är du misstänksam? Känns det inte rätt? Lägg på och ring upp oss på ett nummer som du själv sökt upp.



Kunskap är ditt största skydd!
Tips för att skydda dig mot bedrägerier
⋅ Använd inte BankID på någon annans uppmaning.
⋅ Vid ett oväntat samtal - våga lägg på luren och kontakta någon du litar på.
⋅ Ring företaget som personen ringer ifrån, på ett nummer du själv letar upp.

Lär dig mer
Ta del av information om bedrägerier och hur de kan gå till via Polisens hemsida.

https://polisen.se/utsatt-for-brott/polisanmalan/bedrageri/bedragerier/natfiske-phishing/

På SVT play finns det också dokumentärer i utbildande syfte, som exempelvis denna: https://www.svtplay.se/video/KVk3QWv/uppdrag-granskning/bedragarna. "
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, känns som att vi lever på olika planeter. Jag har varken varit med om eller läst om detta från någon trovärdig källa. Vad som står i kvällspressen är definitivt inte trovärdigt.
Jag pratar om personliga erfarenheter (som jag beskrev tidigare) där en helt annan avdelning ringde upp ett antal veckor efter att jag hade kontaktat banken för att påbörja överföringarna av dödsbots konton.

Var fick du kvällspressen från?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Kan det inte vara så att bankerna på senare tid, speciellt efter senaste månadernas debatt kring dessa bedrägerier har ändrat i sina rutiner och merparten av händelser i tråden är av äldre datum?
 
A AndersS skrev:
Kan det inte vara så att bankerna på senare tid, speciellt efter senaste månadernas debatt kring dessa bedrägerier har ändrat i sina rutiner och merparten av händelser i tråden är av äldre datum?
Nej verkar pågå för fullt, senast igår i lokaltidningen.

"Äldre kvinna trodde banken ringde – blev av med alla besparingar
23 maj 2024 21:40

Under torsdagskvällen larmade en äldre kvinna i Gävle polisen efter ett misstänkt bedrägeri.
Kvinnan, som är i 75-årsåldern, ska ha svarat i telefonen med tron om att det var hennes bank som ringde och då blivit lurad på en större summa pengar. Enligt kvinnan ska alla hennes konton tömts."

Men bankerna skruvar nog på systemet just nu och bla målvaktsregistret. (follow the money)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.