A AndersS skrev:
Låt säga att det fungerar problemfritt för 80-90% av kunderna så har man kommit en bra bit på väg. För övriga får man utgå från vad de personer klarar vid varje tillfälle och alla kommer inte att klara det utan hjälp utifrån vad som ska utföras. Hjälp med bankkontakt, transport till bankkontor, fullmakt, god man, etc.
Allt kan lösas men inte på samma sätt som passar alla, kan t.ex. innebära att det blir krångligare än bara identifiera med BankID.
Jo men jag tror de som inte vet hur man växlar app är samma kunder som man enkelt blåser.
Att växla till bankid hjälper nog bedragaren "tant Agda" med och de flesta kör en iPhone.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tyvärr kommer det alltid finnas lurendrejeri. Ett av de mest kända är Florence Stephens på Huseby på 50-talet utifrån belopp och de medverkandes släktskap.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Kunden loggar in medan bankpersonalen väntar i luren och verifierar meddelandet.
Fast då använder man BankID/bankdosa på uppmaning av någon. Det är ju det bankerna aldrig påstår sig, eller bör, göra.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tyvärr kommer det alltid finnas lurendrejeri. Ett av de mest kända är Florence Stephens på Huseby på 50-talet utifrån belopp och de medverkandes släktskap.
Jo men det här gjorde mig heligt förbannad och frågade mig hur passiva kan polis och banker vara?
Men nu kommer det då åtgärder! "Follow the money".

Sen räcker det med att se några minuter
https://www.svtplay.se/video/e6dEVLw/uppdrag-granskning/hackaren
 
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Fast då använder man BankID/bankdosa på uppmaning av någon. Det är ju det bankerna aldrig påstår sig, eller bör, göra.
Skillnaden är att du loggar in (med BankID eller något annat) så ett känt ställe, ett ställe som du kan verifiera att det är rätt.
Det är något helt annat än att man bara använder sitt BankID på uppmaning utan att se var det används (ja man får information i BankID, men många läser ju inte det. En helt separat kanal skulle hjälpa många.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Fast då använder man BankID/bankdosa på uppmaning av någon. Det är ju det bankerna aldrig påstår sig, eller bör, göra.
Nu är det inte det bankerna säger.. du rycker det ur sitt sammanhang. Alla vet att banker, försäkringsbolag, myndigheter etc. uppmanar att identifiera med bank-id. Skillnaden är att du säger att du blir uppringd och ombedd om det trots att du inte har något pågående ärende hos banken.
Det verkar vara vanligt för dig, men inte för andra.
 
Nissens Nissens skrev:
Nu är det inte det bankerna säger.. du rycker det ur sitt sammanhang. Alla vet att banker, försäkringsbolag, myndigheter etc. uppmanar att identifiera med bank-id. Skillnaden är att du säger att du blir uppringd och ombedd om det trots att du inte har något pågående ärende hos banken.
Det verkar vara vanligt för dig, men inte för andra.
Återigen. Det räcker att man ett par gånger har en liknande procedur, tex att man har ett bokat möte, banken ringer upp då man inte lyckas få igång webmötet och man använder bankid så vaggas man in i att det är ok att göra så. Kanske inte -E X A K T- som bedragarna kommer göra, men det räcker att det liknar det. Är man sen lite förvirrad så kan man bli blåst. Alla blir inte dementa med en stegfunktion, det är nog rätt vanligt att det smyger sig på och i det skedet kan man som anhörig inte lägga sig i allt. Jag har försökt hjälpa mina föräldrar vid bankkontaker osv, min pappa hade bättre koll på sin ekonomi än jag har på min för ett år sen, han gjorde iofs på sitt eget sätt, pappersfakturor på det mesta, in i pärmar under olika flikar. Betala allt på en gång och skriva ut betalnigssummeringen, sätta in i pärmen och sen skriva in allt i en excel för sammanställning i slutet på året. Men nu orkar han inte och måste ha förstoringsglas för att se vad som står på fakturorna. Jag tror många äldre inte ser den lilla fonten vad som står på bankid när man ska godkänna. Om man har dålig ork, inte sitter vid sitt skrivbord med bra belysning och rätt glasögon / förstoringsglas och någon duktig är i andra änden så kommer helt enkelt några att bli lurade.

Därav, varför kan man inte ställa krav på bankerna att det ska vara mycket svårare att luras, genom att göra det tydligt vad man egentligen gör med autentiseringen? Så man slipper att alla måste läsa och förstå den finstilta texten?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Jag tror att bankerna har superkompetenta dataavdelningar som sysslar med pengahantering och pengatransferering. Det skulle nämligen kosta bankerna hur mycket som helst om inte de systemen fungerade oklanderingt. Det är dock inget som vi (privat)kunder märker något av (förutom att våra räkningar alltid betalas när vi väl har kommit ihåg att registrera dem för betalning).

När det gäller "IT" tvivlar jag starkt på att bankerna har mer kompetent folk än vilket annat bolag som helst.
Jag har jobbat en hel del med IT på banker och de är väl lite både och, mycket är gammalt mainframe som är mycket stabilt, ofta outsourcat, såklart ökar andelen cloud på back office men klassisk pengahantering är just klassisk, mycket kontrollsystem parallelt såklart.

Sen har du bankernas affärs-IT, här är de extremt duktiga, idag tjänar de mycket pengar här och det läggs enorma resurser på personal och system.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
J JohanLun skrev:
Återigen. Det räcker att man ett par gånger har en liknande procedur, tex att man har ett bokat möte, banken ringer upp då man inte lyckas få igång webmötet och man använder bankid så vaggas man in i att det är ok att göra så. Kanske inte -E X A K T- som bedragarna kommer göra, men det räcker att det liknar det. Är man sen lite förvirrad så kan man bli blåst. Alla blir inte dementa med en stegfunktion, det är nog rätt vanligt att det smyger sig på och i det skedet kan man som anhörig inte lägga sig i allt. Jag har försökt hjälpa mina föräldrar vid bankkontaker osv, min pappa hade bättre koll på sin ekonomi än jag har på min för ett år sen, han gjorde iofs på sitt eget sätt, pappersfakturor på det mesta, in i pärmar under olika flikar. Betala allt på en gång och skriva ut betalnigssummeringen, sätta in i pärmen och sen skriva in allt i en excel för sammanställning i slutet på året. Men nu orkar han inte och måste ha förstoringsglas för att se vad som står på fakturorna. Jag tror många äldre inte ser den lilla fonten vad som står på bankid när man ska godkänna. Om man har dålig ork, inte sitter vid sitt skrivbord med bra belysning och rätt glasögon / förstoringsglas och någon duktig är i andra änden så kommer helt enkelt några att bli lurade.

Därav, varför kan man inte ställa krav på bankerna att det ska vara mycket svårare att luras, genom att göra det tydligt vad man egentligen gör med autentiseringen? Så man slipper att alla måste läsa och förstå den finstilta texten?
Ok, så du har alltså till och med ”webmöten” med banken.

Kan du berätta mer om det?
 
J JohanLun skrev:
Återigen. Det räcker att man ett par gånger har en liknande procedur, tex att man har ett bokat möte, banken ringer upp då man inte lyckas få igång webmötet och man använder bankid så vaggas man in i att det är ok att göra så. Kanske inte -E X A K T- som bedragarna kommer göra, men det räcker att det liknar det. Är man sen lite förvirrad så kan man bli blåst. Alla blir inte dementa med en stegfunktion, det är nog rätt vanligt att det smyger sig på och i det skedet kan man som anhörig inte lägga sig i allt. Jag har försökt hjälpa mina föräldrar vid bankkontaker osv, min pappa hade bättre koll på sin ekonomi än jag har på min för ett år sen, han gjorde iofs på sitt eget sätt, pappersfakturor på det mesta, in i pärmar under olika flikar. Betala allt på en gång och skriva ut betalnigssummeringen, sätta in i pärmen och sen skriva in allt i en excel för sammanställning i slutet på året. Men nu orkar han inte och måste ha förstoringsglas för att se vad som står på fakturorna. Jag tror många äldre inte ser den lilla fonten vad som står på bankid när man ska godkänna. Om man har dålig ork, inte sitter vid sitt skrivbord med bra belysning och rätt glasögon / förstoringsglas och någon duktig är i andra änden så kommer helt enkelt några att bli lurade.

Därav, varför kan man inte ställa krav på bankerna att det ska vara mycket svårare att luras, genom att göra det tydligt vad man egentligen gör med autentiseringen? Så man slipper att alla måste läsa och förstå den finstilta texten?
Går inte om personen i fråga inte kan läsa texten hos vem man identifierar sig eller gör ett undertecknande. I ditt fall blir det du som känner till din anhörigs problem som måste agera eller annat syskon, släkting, etc.
Precis det jag skrivit tidigare där jag har fullmakt och även är god man i ett fall.
Varje fall/person är unik och hanteras utifrån det. Finns tyvärr inget bättre svar och kommer inte att kunna hanteras på annat sätt.
Och det kan vara besvärligt, jobbigt och även leda till konflikter med anhöriga utifrån att de själva kanske inte vill erkänna sina problem eller är medvetna om dem. Så är livet!
 
Nissens Nissens skrev:
Ok, så du har alltså till och med ”webmöten” med banken.

Kan du berätta mer om det?
Hur menar du? De har sålt hus, köpt lägenhet osv. Då finns det personlig bankman som hjälper till och löser betalningar, diskuterar ta nya lån i samband med köp, lösa lån, betala skatt osv.

Är det att du inte längre haft nytta av denna tjänst eller din bank inte längre har den?

Mer specifik kanske jag inte ska vara för risken är väl att nån läser detta och sen vet vilka ärenden de ska ringa mina föräldrar om. För den eventualiteten kan jag säga att allt detta är avklarat.

Jag kan även säga att det finns en viss pragmatik både hos banker och sjukhus hur man hanterar information och kontakter. Turligt nog, för om tex någon ligger på akuten är det svårt att lösa ev fullmakter.

Men jag har även själv i alla år haft möten med banken, många gånger på deras initiativ, där de väl vill få en att pensionsspara hos dem osv. Plus att förhandla räntan på bostadslånet vill man ju själv få till. Jag vet inte hur man gör det om inte via en personlig kontakt?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, så du har alltså till och med ”webmöten” med banken.

Kan du berätta mer om det?
Banker hanterar en rätt bred portfolio av tjänster och använder sig av en hel del personliga kontakter som allt mer sällan sker på bankkontor.

Dags att inse att inte alla bara har ett sparkonto och ett bolån på banken utan har rätt många erfarenheter med banker som du inte verkar ha haft utan att det för den del är frågan om något extremt eller udda.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Banker hanterar en rätt bred portfolio av tjänster och använder sig av en hel del personliga kontakter som allt mer sällan sker på bankkontor.

Dags att inse att inte alla bara har ett sparkonto och ett bolån på banken utan har rätt många erfarenheter med banker som du inte verkar ha haft utan att det för den del är frågan om något extremt eller udda.
Jag tror vi börjar gå in på ytterligheter. Just för att man skriver att man aldrig ringer.
Vi behöver kanske inte märka ord.. Det kanske är lättare att förstå för vissa?
Så vi kanske ska skippa tjafset om vad man säger. Banken har en väldigt mycket större verksamhet en att betala räkningar. Dessa behöver ringa upp sina kunder.
Men Om en bank ringer upp behöver man inte normalt identifiera sig.
 
Nissens
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Banker hanterar en rätt bred portfolio av tjänster och använder sig av en hel del personliga kontakter som allt mer sällan sker på bankkontor.

Dags att inse att inte alla bara har ett sparkonto och ett bolån på banken utan har rätt många erfarenheter med banker som du inte verkar ha haft utan att det för den del är frågan om något extremt eller udda.
Jag har rätt mycket annat än sparkonto, ingen har väl några större mängder pengar på sparkonto… eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.