Nissens Nissens skrev:
Jag har rätt mycket annat än sparkonto, ingen har väl några större mängder pengar på sparkonto… eller?
Eftersom DU var frågande över att bankerna har möten med sina kunder på nätet så är vi flera som misstänker att din relation med din bank är på det primitiva stadiet, därav skojandet med sparkonto…
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Z Zodde skrev:
Eftersom DU var frågande över att bankerna har möten med sina kunder på nätet så är vi flera som misstänker att din relation med din bank är på det primitiva stadiet, därav skojandet med sparkonto…
Ok, nej jag träffar dem irl, blir bjuden på tillställningar lite nu och då också. Har aldrig haft ”webmöte”.
Dock är det olika personer för olika typer av ärenden.

Intressant att du skriver ”vi är flera”. Är du talesperson för fler än dig själv eller är det någon unken härskarteknik du ägnar dig åt? 😂😂
 
Z Zodde skrev:
Eftersom DU var frågande över att bankerna har möten med sina kunder på nätet så är vi flera som misstänker att din relation med din bank är på det primitiva stadiet, därav skojandet med sparkonto…
Primitiva stadiet? Det var ett intressant utryck för den relation har med sin bank.
Dvs utför de vanligaste tjänsterna föra över pengar och betala räkningar. sen ett banklån. Den behöver inte vara mer än så.
Du får ha vilken relation som helst med din bank. Jag bryr mig inte. Jag har inget behov av större engagemang med banken
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Om man tror att de som jobbar på banker, de som designar flygplan osv är mycket bättre än alla andra tror jag man har fel. De har bara fler hängslen och livremmar.
Det är just det systematiska kontroll- och testarbetet som gör vissa grupper av konstruktörer (det må vara konstruktion av hård- eller mjukvara, eller kombinationer därav) bättre än andra.
Hängslen, livremmar och flytvästar.
Samt kontroll av varandras arbeten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Det tar inte så lång tid numera.
Vilka banker ska jag approchera för att eventuellt bli kund till (samt uppmana alla, som jag har ekonomiska relationer med, att göra detsamma)?
 
P
P paralun skrev:
Jo nu har jag aldrig haft ett något sådant ärende men det borde/måste ju vara så.
Sen vete tusan hur man då tar sig fram till rätt handläggare?
Man ber lämpligen bankens växel att koppla till rätt handläggare.
 
P
D djac skrev:
Jag har jobbat en hel del med IT på banker och de är väl lite både och, mycket är gammalt mainframe som är mycket stabilt, ofta outsourcat, såklart ökar andelen cloud på back office men klassisk pengahantering är just klassisk, mycket kontrollsystem parallelt såklart.

Sen har du bankernas affärs-IT, här är de extremt duktiga, idag tjänar de mycket pengar här och det läggs enorma resurser på personal och system.
Med "IT" menar jag systemen som vi kunder ser. Oftast baserad på någon hemsk "framework" som är lite småbuggig redan innan bankens IT-konsulter har börjat hacka kod, utan ha några begrepp om hur bra MMI ska vara.
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
E
Är det en foliehatt på din profilbild?
 
P
A AndersS skrev:
Klipper in länken till Framtidsfullmakt igen för er som har oro hur framtiden ska bli för anhörig/släkting/bekant då olika exempel lyfts fram i inläggen.

[länk]
Tänk på att en del banker (åtminstone en) inte godtar framtidsfullmakt för fastighetsaffärer.
 
P pmd skrev:
Vilka banker ska jag approchera för att eventuellt bli kund till (samt uppmana alla, som jag har ekonomiska relationer med, att göra detsamma)?
Vad menar du?
 
P pmd skrev:
Man ber lämpligen bankens växel att koppla till rätt handläggare.
Jo nu har nog de flesta bankerna ingen "växel" kvar utan telefoningången är via en telefonbank och en massa val. Har inte haft något ärende på många år till en specifik handläggare.
 
Nissens Nissens skrev:
Ok, nej jag träffar dem irl, blir bjuden på tillställningar lite nu och då också. Har aldrig haft ”webmöte”.
Dock är det olika personer för olika typer av ärenden.

Intressant att du skriver ”vi är flera”. Är du talesperson för fler än dig själv eller är det någon unken härskarteknik du ägnar dig åt? 😂😂
”Därav skojandet”.
Försökte hänga på men om det inte funkade ber jag om ursäkt.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu har nog de flesta bankerna ingen "växel" kvar utan telefoningången är via en telefonbank och en massa val. Har inte haft något ärende på många år till en specifik handläggare.
Hävdar bestämt tvärtom.
ALLA traditionella banker har fortfarande en växel å tror de allra flesta andra också.

Eftersom du skriver ”de flesta” bör du kunna namnge ett större antal…
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Hävdar bestämt tvärtom.
ALLA traditionella banker har fortfarande en växel å tror de allra flesta andra också.

Eftersom du skriver ”de flesta” bör du kunna namnge ett större antal…
Jo kollade mitt lokalkontor hos SEB och de hänvisar till telefonbanksnumret.
Nu har jag inte testat hur det är att komma fram till en specifik handläggare men en "traditionell" växel har nog de flesta banker slopat.
 
P paralun skrev:
Jo kollade mitt lokalkontor hos SEB och de hänvisar till telefonbanksnumret.
Nu har jag inte testat hur det är att komma fram till en specifik handläggare men en "traditionell" växel har nog de flesta banker slopat.
De hänvisar till telefonbanken men växeln finns kvar 0771-621000

Så SEB har växel kvar, de flesta har INTE det påstod du, vilka?

Eller om du bara uttryckte dig fel kan vi släppa det
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.