Nissens
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag pratar om personliga erfarenheter (som jag beskrev tidigare) där en helt annan avdelning ringde upp ett antal veckor efter att jag hade kontaktat banken för att påbörja överföringarna av dödsbots konton.
Ok, låter som att du haft grym otur.
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Var fick du kvällspressen från?
Ja, du påstod att det var vanligt, så någonstans har du läst det där jag inte fäster så stor vikt vid det.
 
Nissens Nissens skrev:
Ok, låter som att du haft grym otur.
På vilket vis var det otur?

Och som sagt, även om du aldrig arbetar med banken på ett vis som gör att de ringer upp dig är det inte något som gäller alla...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, känns som att vi lever på olika planeter.
Ja den känslan får även jag rätt ofta av en del av dina inlägg. 😉
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 6 till
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Ja den känslan får även jag rätt ofta av en del av dina inlägg. 😉
De hittade ju en 40 ljusår bort, enligt kvällspressen, som vi ju kan bortse ifrån. Kan vara den han menar med Sydostasien...
 
Fairlane
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Rent krasst så *kan* de inte vara allt för detaljerade innan du har blivit identifierad utan att bryta banksekretessen. Det kan ju vara någon illasinnad som svarat i telefonen.
Helt riktigt, men lösningar finns som man borde använda anser jag
 
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Ja den känslan får även jag rätt ofta av en del av dina inlägg. 😉
Ja, det är lite märkligt att du är så utsatt av uppringande banker. Jag känner rätt mycket människor och träffar många i mitt yrke, och detta ämnet kommer ju upp ibland. Jag har aldrig träffat någon eller ens hört om någon som har spontant (utan pågående ärende) uppringande banker som ber en att använda bank-id. Och du hävdar att det händer dig, det är till och med vanligt…

Rätt märkligt, men så är det.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Helt riktigt, men lösningar finns som man borde använda anser jag
Jo men vilka konkreta lösningar?

Det jag kan se är att man meddelar en kund om något viktigt och sedan får kunden själv kontakta banken den vanliga vägen inkl identifikation. Men det är ju en krångelväg....
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Jo men vilka konkreta lösningar?

Det jag kan se är att man meddelar en kund om något viktigt och sedan får kunden själv kontakta banken den vanliga vägen inkl identifikation. Men det är ju en krångelväg....
Det är så min bank brukar göra främst via meddelande på ”internetbanken”.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är så min bank brukar göra.
Jo nu har jag aldrig haft ett något sådant ärende men det borde/måste ju vara så.
Sen vete tusan hur man då tar sig fram till rätt handläggare?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Jo nu har jag aldrig haft ett något sådant ärende men det borde/måste ju vara så.
Sen vete tusan hur man då tar sig fram till rätt handläggare?
Om det tex handlar om att lägga om ett bolån så är det bara att ringa upp dom, sitta i kö en stund s kommer man rätt efter ett tag. För några år sedan hade man en personlig kontakt, men det har de slutat med åtminstone på kontoren i närheten av mig…
 
P paralun skrev:
Nej verkar pågå för fullt, senast igår i lokaltidningen.
Jag avsåg när banker ringt upp i ärligt syfte!! Att en del av de händelserna gjorts tidigare och att de idag är betydligt mera restriktiva med den metoden i kombination med BankID, dosa, etc, för identifiering från bankens sida, dvs ärende som inte initieras av mig som bankkund.
 
Nissens
P paralun skrev:
Nej verkar pågå för fullt, senast igår i lokaltidningen.

"Äldre kvinna trodde banken ringde – blev av med alla besparingar
23 maj 2024 21:40

Under torsdagskvällen larmade en äldre kvinna i Gävle polisen efter ett misstänkt bedrägeri.
Kvinnan, som är i 75-årsåldern, ska ha svarat i telefonen med tron om att det var hennes bank som ringde och då blivit lurad på en större summa pengar. Enligt kvinnan ska alla hennes konton tömts."

Men bankerna skruvar nog på systemet just nu och bla målvaktsregistret. (follow the money)
Det var ju knappast banken som ringde… vilket är det som diskuteras… att scammers ringer äldre är sannolikt rätt vanligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo nu har jag aldrig haft ett något sådant ärende men det borde/måste ju vara så.
Sen vete tusan hur man då tar sig fram till rätt handläggare?
Jag tänker mig något i stil med detta:

Banken ringer upp användaren och presenterar sig. De lägger också ett meddelande i kundens inkorg på banken. Kunden loggar in medan bankpersonalen väntar i luren och verifierar meddelandet.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tänker mig något i stil med detta:

Banken ringer upp användaren och presenterar sig. De lägger också ett meddelande i kundens inkorg på banken. Kunden loggar in medan bankpersonalen väntar i luren och verifierar meddelandet.
Jo det skulle funka för mig men har noterat hur svårt vissa har att växla applikation med en mobil.
De flesta "Tant Agda" vet nog inte hur man växlar app i en mobil.....
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det skulle funka för mig men har noterat hur svårt vissa har att växla applikation med en mobil.
De flesta "Tant Agda" vet nog inte hur man växlar app i en mobil.....
Låt säga att det fungerar problemfritt för 80-90% av kunderna så har man kommit en bra bit på väg. För övriga får man utgå från vad de personer klarar vid varje tillfälle och alla kommer inte att klara det utan hjälp utifrån vad som ska utföras. Hjälp med bankkontakt, transport till bankkontor, fullmakt, god man, etc.
Allt kan lösas men inte på samma sätt som passar alla, kan t.ex. innebära att det blir krångligare än bara identifiera med BankID.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.